Att vara med i en förening är ett bra tips! När jag var i tonåren var jag med i SBK-U, med en lånad shiba! Medlemskap i Sveriges hundungdom kan man koppla till rasklubben https://ssrk.se/verksamheter/ssrk-ungdom/sa-har-blir-du-medlem/Okej! Vet du om det finns sånt överallt? Liksom är det som en stor förening i hela Sverige eller kan det heta o lika saker?
Ridklubben är också bra. Där är det kanske ännu större chans att hitta någon som också går i samma skola, så träffas man naturligt på mer än en plats.
När jag var ung var jag väldigt blyg (det gick över!), nu brukar jag ofta sätta mig bredvid personer som jag inte känner om jag är på en konferens, kurs eller liknande. Så frågar jag lite om varifrån den personen kommer etc. Passar kanske inte så bra i skolan, men man kan fråga om andra saker som vilka ämnen en person läser, om den vet var man kan köpa bra smink eller något annat. Innan dess kanske fråga om det är ok att man sitter bredvid, tala om vad man heter och fråga vad den andra heter (om man inte vet det). Även (speciellt!) om den också är blyg så brukar det uppskattas om man tar första kontakten. Men det är förstås helt ok att sitta tysta också i början. Så småningom brukar det bli något som gör att man pratar några ord.