Att inte ha några vänner när man blir gammal

Nja ja självklart finns droger överallt men rave är betydligt mer förknippat med droger än vanliga krogen.

Jag har väldigt svårt att förstå varför utomstående prompt vill tala om för folk vad ens egen subkultur går ut på?

I andra fall bryr jag mig inte lika mycket om det, men när det gäller att bli associerad med droger (och i många fall organiserad brottslighet) pga ett livslångt intresse för en viss typ av musik, då blir det rätt störande i längden. :banghead:

Det gör också att den väldigt inkluderande och kreativa kulturformen det är misstänkliggörs och människor som hade mått bra i det sammanhanget aldrig vågar närma sig. Det vi pratar om är en musik- och kulturscen som folk stannar hela livet i.

Jag har väldigt svårt att förstå varför utomstående prompt vill tala om för folk vad ens egen subkultur går ut på?

I andra fall bryr jag mig inte lika mycket om det, men när det gäller att bli associerad med droger (och i många fall organiserad brottslighet) pga ett livslångt intresse för en viss typ av musik, då blir det rätt störande i längden. :banghead:

Det gör också att den väldigt inkluderande och kreativa kulturformen det är misstänkliggörs och människor som hade mått bra i det sammanhanget aldrig vågar närma sig. Det vi pratar om är en musik- och kulturscen som folk stannar hela livet i.
Det är precis som min subkultur punken.

Men snälla 🙈
jo det är förknippat med mer droger än den vanliga krogen.
Eller åtminstone var för rave är ju ganska ute och droger ganska inne.

Funderat ganska mycket på det här med vänners betydelse på ålderns höst på sista tiden. När man är ung eller i en viss ålder så är ju vänner på sätt och vis hela ens värld, eller så var det för mig iaf. När man frigör sig från sin ursprungsfamilj tar vänner och det sociala väldigt stor plats i livet. Men sedan flyttas fokus ofta till att bilda egen familj eller "satsa på karriären" och vänner prioriteras inte sällan bort pga tidsmässiga skäl.

Sen vaknar många upp när pensionsåldern nalkas och alla ungar är utflugna och inser att dom inte har några vänner? Kanske sitter man dessutom där med en partner som man stannat med mer av plikt än passion och man blir jaa, bitter. Fast det har funnits ganska många decennier att så att säga kratta manegen lite mera fördelaktigt för sig själv. Är det svårt att skaffa nya vänner när man är, säg över 50?

Jag har alltid haft ganska lätt att skaffa nya vänner men på senare år haft allt svårare att underhålla vänskaperna trots att det ibland känns som att jag vänder ut och in på mig själv för att få till fysiska träffar. Sedan har jag flera vänner som jag hörs mest på telefon med och där relationerna är mer lättunderhållna. Förvärvet av nya vänner dom senaste åren har väl inte blomstrat precis men jag har ändå lyckats återuppliva en och annan gammal vänskap från förr. Funderar på om det är svårare att lära känna nya människor efter en viss ålder? Eller inte lära känna kanske, men skapa starka och bestående band till? Vad tror ni?
Jag har flyttat runt en del och har många gånger startat om från noll vänmässigt. När jag pluggade var det ju inget som helst problem då i stort sett alla flyttat in och vill lära känna andra. Men när man flyttar som vuxen där alla redan har sina relationer och gemenskaper är det mycket svårare. Det är ibland också en annan åldersindelning på nya jobbet som kan göra det svårt. För min del har jag fokuserat på att göra saker jag gillar eller är nyfiken på, då träffar man många nya människor och det ger ett socialt umgänge, men att gå därifrån till att skaffa den sortens vänner jag hade som ung är svårt.
Samtidigt har jag inte samma behov längre av att vara tight och umgås mycket som man gjorde då.
Annars finns det ju vän-appar och grupper, det har inte passat mig, det liknar andra dateingappar och jag tycker det kräver mycket tid, energi och engagemang för att komma ut med det man vill om det ens finns där.

• Gilla
Reactions: Sel
Fran Cambridge Dictionary:

Screen Shot 2025-04-15 at 4.26.10 AM.webp

men huvud definitionen ar att "rant and rave".:p

Ja, jag uppfattar det som ganska lika grupper. Man umgås över generationsgränser, många stannar hela livet, och ofta finns det ett ganska brett kulturintresse. Men stämpeln bland "vanligt folk" handlar allt som oftast om någon form av berusningsfixerat "festande".

Det är bland musikvänner jag räknar med att bli gammal.
Precis så, och jag ser på framtiden på samma sätt som du. Vi är många som känt varandra i 40 år och mer.

Tror det blir lättare i framtiden för millennials etc att skaffa och behålla vänner eftersom färre och färre skaffar barn ❤️ då är man mer tillgänglig

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks... 2
Svar
35
· Visningar
2 698
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 571
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 162
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 385
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka