Jag är glad du lyckades ta dit ut det. Det är starkt! Oftast har folk som hamnar i dom situationer trauma i bagaget från barndom mm som gör dom har låg självkänsla, då är det ännu svårare att ta sig ur en sån relation. Du tog dig ur, det är starkt. Det är många som tyvärr inte gör det. Personen nära mig har inte lämnat än. Jag har fått släppa det helt efter jag försökt kämpa för hon skall lämna honom. Hennes sambo är en enda stor röd flagga. Har inte haft jobb eller NÅGON inkomst alls på 4 år (snart 5?). Hon försörjer honom med sin lön. Han har varit våldsam mot henne. Han kan inte göra något men är som en stor bebis vart hon skall vara mamma. Han har gömt hennes post så hon nästan fick betalningsanmärkningar (räkningar som inte blev betald då han hade gömt dom, anledning oklart). Listan är lång. Men hon är så extremt rädd för att vara själv så hon kommer nog aldrig lämna den relationen. Sen har hon lagt på sig extremt mycket vikt under den relation (tror nog 30-40 kilo), så hennes hälsa tar stryk med. Det är riktigt svårt att se detta utifrån, men där finns verkligen inget jag eller någon annan kan göra. Hon måste vilja lämna själv. Jag har även försökt att få med henne till terapi, men det gick inte.Det ÄR en försvarsmekanism! Den t-shirten äger jag och jag försvarade nog även ett tag efter att relationen tog slut - typ i ett eller ett par år. För att det var så plågsamt mycket skam och skuld kopplat till att ha "älskat" och haft en relation med en sådan person. Vad säger det om mig som inte lyckades stå upp för mig själv bättre? Vad säger det om mig som valde att skaffa barn, inte bara ett utan två, med en sån människa? Varför förstod jag inte tidigare - är jag så korkad? Jag trodde att jag var smart och empatisk, stämmer inte det? Alla tvivel på sin egen verklighetsuppfattning efter år av manipulation och gas-lighting. Och eviga hot om att göra slut vid minsta meningsskiljaktighet.
Det klassiska med att vilket problem som än lyftes så lyckades personen vända bollen tillbaka på mig - att det var mitt fel att han/att han inte. Det har fortsatt efteråt. Efter ytterligare ett uppbrott från en relation så åkte han fast för rattfylla ett par månader efter att den relationen kraschat. Det påverkade ju såklart mig eftersom vi har barn ihop, så han var tvungen att berätta. Men det var ju ändå inte hans fel att han körde rattfull, utan det var exets fel - eftersom deras relation hade varit dålig det sista året.
Till TS: Köp inte att allt är ditt fel. Våga tro på dig själv och lev din sanning. Inte hans.
Jag hoppas verkligen en dag hon vaknar upp ur sin bubbla och ser verkligheten.