Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tycker dock inte dom ser döende ut på många årEn kompis skickade det här till mig förut. Så himla fint!
Jag bor själv med mina katter och älskar det, har inga planer på att bo med en man men att flytta ihop med vänner när jag blir äldre känns som en väldigt trevlig idé!
Visa bifogad fil 165465
Tycker dock inte dom ser döende ut på många år![]()
Ja men det får vi väl hoppas att det inte görDet kan ju iofs gå väldigt snabbt![]()
Jag har faktiskt svårt att se att var jag bor skulle ha betydelse för att skaffa nya vänner. Möjligtvis har jag till och med upplevt det som en fördel att bo som jag gör, då människor som är intresserade av en lantlig livsstil och byggnadsvård har blivit nyfikna på mig. Det är ju inte som att jag är Robinson Crusoe isolerad på en öde ö... Jag har 30 min till två städer så jag har två olika städers aktivitetsutbud att ta del av, åker in till jobbet i ena stan nästan dagligen, och åker 20 mil enkel resa utan besvär för att träffa gamla barndomsvänner.
För mig så ger mitt boende mig så mycket energi och läkning att det känns som att det är förutsättningen för att jag ska kunna må bra.![]()
Ja det är väl lite det jag menar också - det går liksom inte att "skylla på" att man är gammal. Så länge man inte är dement utan har huvudet med sig kan man ju lära nytt så länge man lever!Samtidigt så kan man inte påstå att äldre inte kan använda dagens informationsteknik bara för att de är äldre.
Min mamma är 89 år och mycket aktiv på sociala medier och hanterar digitala verktyg utan några som helst problem.
Hon tycker att ny teknik är rolig.
Kör du bil själv?Vi gör ofta bilutfärder, när jag hälsar på, och jag uppskattar naturen.
Låter trist. Jag bor på landet i enskapligt liten kommun. Huvudorten har runt 10' invånare.Många gånger har jag tyckt, att vi tänker ganska lika. Därför var det naturligt för mig att se ditt nya liv ur mitt perspektiv. Det blev väldigt fel.
Jag har vänner, som jag hälsar på ibland. De bor på en liten ort, ett gammalt municipalsamhälle. Vi har väldigt trevligt tillsammans när jag bor hos dem. De har försökt locka mig att köpa ett hus eller lantställe i närheten. Jag kan inte förneka, att jag har försökt tänka mig in i detta, och till viss del lockar det mig. Ändå tror jag, att det skulle bli min död.
Vi gör ofta bilutfärder, när jag hälsar på, och jag uppskattar naturen. Allt annat saknar jag. Kulturlivet, om det alls existerar, består av något enstaka dansband i folkparken. Att gå på opera, teater eller intressanta föredrag vore inte att tänka på. Bortsett från promenaderna skulle jag vara hänvisad till datorn för att ha ett socialt liv.
För vissa människor är frihet att bo ensamma i naturen. För mig är det tvärtom; frihet är att bo i en stad med allt den har att erbjuda.
Ja, även min erfarenhet är att man kan bli lite väl kräsen när man bor i en större stad, och då bara gå på sådant som man har väldigt höga förväntningar på. Medan man i småorten hade gått på i princip allt som arrangeras.Låter trist. Jag bor på landet i enskapligt liten kommun. Huvudorten har runt 10' invånare.
MEN här finns väldigt mycket kultur. Några km bort ett nöjesställe som bokar nationella artister plus både styrdans och disco. Vi är också en körtät kommun. Över 40 körer när de räknade sist.
Mängder av konstnärer och en konstrunda varje påsk. Lilla kulturhuset i grannbyn tar in jazz, folkmusik och vokalesembler. Gymnsiets aula är en teater som tar in 500 och riksteatern besöker frekvent. Internationell samtidskonst i stor utställning varje år.
Om man orkar och har råd kan man konsumera massor av kultur. Inflyttade stockholmarr påstår att de konsumerar mer kultur här än när de bodde i huvudstaden.
Jag är glad för allt detta och min solotillvaro beror i största del på brist på ork.
Plus att många tror att det är sämre kvalitet utanför storstäderna. Vilket inte stämmer.Ja, även min erfarenhet är att man kan bli lite väl kräsen när man bor i en större stad, och då bara gå på sådant som man har väldigt höga förväntningar på. Medan man i småorten hade gått på i princip allt som arrangeras.
Så är det nog för mig, bor i Gbg och tycker inte det finns någonting alls att göra här. Kommer utanför stan till småhålor och hittar massor av saker att göra, och tycker det är urkonstigt att folk åker hit för Gbg har ingenting att erbjuda riktigt.Ja, även min erfarenhet är att man kan bli lite väl kräsen när man bor i en större stad, och då bara gå på sådant som man har väldigt höga förväntningar på. Medan man i småorten hade gått på i princip allt som arrangeras.
Plus att många tror att det är sämre kvalitet utanför storstäderna. Vilket inte stämmer.
Självklart är utbudet mindre om du längtar efter rave och cocktailbarer.Det är väl lite en fråga om vad man är ute efter också? Jag går företrädesvis på opera, jazz, balett (och i viss mån annan dans eller klassisk musik när det är något jag verkligen gillar). Vill hellre prova nya restauranger än att gå till något ställe jag redan varit på. Ska jag hänga med vännerna en stund blir det en cocktailbar eller vinbar. Åtminstone en helg i månaden går vi på "rave".
Den typen av utbud, framförallt variationen av den, är väldigt svårt att få på mindre orter. Utbudet av tex teater och konstutställningar verkar vara mycket bättre.
Det hade jag inte ens tänkt på, men en del grejer som kräver större resurser sker ju i städerna. Jag tänker konstmuseer, eget operahus eller stora tillställningar med världsstjärnor. Så möjligen beror det på vad man menar med kvalitet?Plus att många tror att det är sämre kvalitet utanför storstäderna. Vilket inte stämmer.
Kom just att tänka på att en av mina årliga kulturhöjdpunkter är vårutställningen hos en kreativ verkstad för intellektuellt funktionsnedsatta samt en förortsbokmässa i ett sk utsatt område. Sådant är kanske svårt att hitta på en liten ort, där det inte finns tillräckligt många som går på en sådan verkstad, och inga liknande förorter. Men det är ju mer en smaksak än en kvalitetssak.Plus att många tror att det är sämre kvalitet utanför storstäderna. Vilket inte stämmer.
Det är väl lite en fråga om vad man är ute efter också? Jag går företrädesvis på opera, jazz, balett (och i viss mån annan dans eller klassisk musik när det är något jag verkligen gillar). Vill hellre prova nya restauranger än att gå till något ställe jag redan varit på. Ska jag hänga med vännerna en stund blir det en cocktailbar eller vinbar. Åtminstone en helg i månaden går vi på "rave".
Den typen av utbud, framförallt variationen av den, är väldigt svårt att få på mindre orter. Utbudet av tex teater och konstutställningar verkar vara mycket bättre.
Det är detsamma i Sverige med.Har indikerar "Rave" att det ar en klubb dar med mycket "drug use" ... inte alls nagot man forvantar sig I sma stader pa landsbygden.
Det är detsamma i Sverige med.
Men det finns lagliga rave med där man vill åt dansen och musiken men ja dom flesta som hör ordet rave tänker nog mest på dessa olagliga![]()
Nja ja självklart finns droger överallt men rave är betydligt mer förknippat med droger än vanliga krogen.Alla rave är till för dansen och musiken, sen är det olika vilken nivå man lägger resten av arrangemanget på. (Jag har jobbat på krogen i ett gäng år, och det finns oerhört mycket droger ute på "vanliga uteställen" också om man vet vad man ska titta efter. Numera även i småstäder. Kolla på vilka som åker dit när polisen fått tag på kokainlangarnas listor, det är övervägande "vanligt folk".)
I den här stan är det folk mellan 20-70 som går på rave, med en genomsnittsålder över 35. Tex betydligt fler i rullstol än på vilket aveny-ställe som helst.