Att inte ha några vänner när man blir gammal

Den generaliseringen är nog helt felaktig.
Vissa orkar alldeles utmärkt men gillar inte vare sig aktiviteterna som bjuds eller sällskapet.
Och då blir det ju svårt.
Jag tror den är lika felaktig som din generalisering faktiskt. Givetvis måste intresse också finnas. Menar du att man orkar lika mycket som 80 som tidigare?

Jag kommer få jobba tills jag är minst 70 år så länge jag inte blir sjuk.
Förhoppningsvis dör inte alla mina nuvarande vänner innan mig, det vore ju höjden av otur, speciellt mtp att många av dem är betydligt yngre.

Jag planerar inte heller att isolera mig i obygden. Här är PRO väldigt starka med många aktiviteter, bridge, boule, bingo, fredagsdans osv.
Även om orken skulle tryta ser jag ingen anledning till att jag inte skulle kunna fortsätta ha ett socialt live online.

Om 15 år är jag lika gammal som min mamma när hon dog. Jag utsätter mig för livsfara varje gång jag utöver mitt favoritintresse.
Att inte ha några vänner när jag ev blir gammal är en av de saker jag tänker på minst faktiskt.
Vad svarar du på? Fattar inte eftersom du citerar ett inlägg och jag kan inte läsa in fråga/svar i ditt inlägg.

Jag tror den är lika felaktig som din generalisering faktiskt. Givetvis måste intresse också finnas. Menar du att man orkar lika mycket som 80 som tidigare?
Nej orken är ju sämre vid 80 än tidigare.
Men i gengäld så har man massor av tid att vila mellan aktiviteterna.
Antagligen så har man lika mycket aktiv tid för sina intressen som man hade som heltidsarbetande förälder.

Vilken del av orken menar du skulle vara ett hinder för att träffa människor?

Antagligen så har man lika mycket aktiv tid för sina intressen som man hade som heltidsarbetande förälder.

Varför är då äldre ensamma om de har så mycket ork? Det finns ju hur många aktiviteter som helst för äldre och har funnits i många år även utan den digitala världen. Vari ligger problemen med ensamheten? Varför är människor ensama, framför allt äldre?

Att DU inte har de här problemen och säkerligen inte skulle känna igen dig ens som 110 åring är en annan femma, jag känner få som är så utåtriktade och extroverta som du.

Varför är då äldre ensamma om de har så mycket ork? Det finns ju hur många aktiviteter som helst för äldre och har funnits i många år även utan den digitala världen. Vari ligger problemen med ensamheten? Varför är människor ensama, framför allt äldre?

Att DU inte har de här problemen och säkerligen inte skulle känna igen dig ens som 110 åring är en annan femma, jag känner få som är så utåtriktade och extroverta som du.
Mycket beror också på att vännerna dött av.
Min pappas två bästa vänner dog inom loppet av sex veckor.

De ensamma äldre som jag har träffat på vill umgås med unga och extroverta människor som jag och helst på tu man hand.
Medan människor som jag är fullt upptagna med resten av sina liv.

Så det har svårt att gå ihop sig.

Om de kunde umgås med varandra så skulle det ju lösa sig.

De ensamma äldre som jag har träffat på vill umgås med unga och extroverta människor som jag och helst på tu man hand.
Medan människor som jag är fullt upptagna med resten av sina liv.

Så det har svårt att gå ihop sig.

Om de kunde umgås med varandra så skulle det ju lösa sig.
Det är väl just det, aktiviteter tar betydligt mer energi än att umgås med en person i taget.

Det är väl just det, aktiviteter tar betydligt mer energi än att umgås med en person i taget.
Och då så vore det ju lämpligt att använda sociala media för att stämma träff med en i taget.

Jag tror att många ensamma människor har svårt med just aktiviteter i grupp.
Min mamma är mycket ensam bl.a. för att hon avskyr aktiviteter i grupp.
Det har hon alltid gjort, så i hennes fall har det inte med åldern att göra.
Inte med orken heller, hon är inte så påverkad av sitt åldrande.
T.ex. så kör hon fortfarande bil.

Jag tycker tråden börjat handla om två olika saker. Att vara gammal idag och att BLI gammal i framtiden - jag tror personligen att den generation som är medelålders/ung idag kommer att åldras och umgås på ett helt annat vis än de som redan är gamla och kanske ensamma idag. Jag ser ju skillnaden i mina egna föräldrar vs deras föräldrar till exempel... och än mer så tillbaka till mormors mor.

Det hade jag hållit med om om jag förutsatt att alla som saknar vänner är bittra och trista.

Nu är det mina erfarenheter jag skriver om, inte någon allmän sanning och som sagt, inte alla.

Jag har träffat ett antal människor som klagat över att de är ensamma, saknar vänner osv. Sen har de bara pratat om sig själva och sina bekymmer, visat noll intresse för andra människor osv. Då blir jag faktiskt inte förvånad över att de har svårt att få vänner.

Men efter den här tråden kan jag ku konstatera att det är tur att jsg gör mig betydligt bättre irl än i text 😅
Jag hade i många år en sån vän hon var avundsjuk på alla och trodde illa om allt och alla samtidigt som hon gnällde över att ingen ville umgås med henne.

Jag tror precis som nu att det kommer vara lättare att träffa vänner tack vare sociala medier.
Ser ofta folk i alla åldrar som söker tex promenadsällskap och det finns även en stor grupp för sociala träffar i min stad. Finns säkert i många fler städer.

Det är lätt att få kontakt online.

• Gilla
Reactions: Sel
Min mamma dog 2010 och da var hon 83 ar gammal. Efter pensionen var hon oerhort upptagen med vanner, resor, och hade inte tid for nagot annat an sitt sociala liv. Hon traffade vanner efter pensionen da hon inte orkade umgas sa mycket medan hon jobbade.

Min pappa gick bort, hon pensionerade sig och plotsligt var hon politiskt aktiv, med I en mangd forenigar och hade mycket mer att gora an nagonsin innan. Min manna skickade en email en gang. Hela texten skrev hon in i "subject" raden 😶 och sedan tyckte hon inte hon behovde anvanda datorn mer, sa alla vanner skaffade hon I sitt naromrade. Via politik, kurser, utflyckter, och vilka kul grejor hon hittade som hon kunde tanka sig att gora.

Enligt folkhälsomyndigheten
Resultatet visar att ensamheten i Sverige är störst i grupperna äldre och yngre, ensamstående, personer som har en funktionsnedsättning samt personer som står utanför arbetslivet på grund av sjukskrivning eller arbetslöshet
https://www.folkhalsomyndigheten.se...digheten-har-kartlagt-den-svenska-ensamheten/

Och det är väl då lite lustigt om det är så lätt att få kontakt och ha vänner online då borde både yngre och tex sjukskrivna personer inte besväras av ensamhet utan snabbt och lätt hitta vänner online och utan problem hålla kontakten

Eller så är det betydligt mer komplext och sociala medier snarare stjälper än hjälper i många fall

Har inte läst hela tråden nu men det här, man måste ta i beaktning att det för många äldre är en sorg att bli äldre och inte orka eller kunna göra det dom gjorde förr. Det är många många äldre som är deprimerade och inte bara för att dom är ensamma.

Tror folk underskattar det otroligt mycket när det kommer till äldre, det är många som är deprimerade och många känner inte igen sig i sej själva. Då kan man tekniskt ha mycket ork men inte ha någon vilja eller kunna träffa folk och vara aktiv ändå.

Självmordsstatistiken hos äldre är hög och det är inte bara pga ensamhet, det är svårt att bli gammal och förlora ansvar och människor runt omkring osv. Och för att inte tala om förlora sig själv mycket och inte kunna acceptera hur kroppen förändras och inte klarar det som den en gång klarade.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks... 2
Svar
35
· Visningar
2 686
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 559
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 092
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 367
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka