Jag tänker att det handlar om fler saker, svenska kvinnor betalar gärna för sig själva eftersom de har en egen inkomst och inte vill vara skyldig sin dejt något. I varje fall fungerar jag så, vi är på dejt på lika villkor varför ska han betala mitt fika/mat, jag betalar själv så jag slipper känna att jag behöver leverera något alls. Då kan jag gå mitt i dejten om jag så känner för det.Det är upp till var och en att bedöma, min reflektion är att jag tror att få svenska män vill sponsra företeelsen soft girl.
Vissa argumenterar att det är rimligt att mannen bjuder för att han oftast tjänar mer men så är det inte alltid heller. Var och en får helt enkelt tycka själva vad de tycker är bra. De killar som inte vill bjuda på en fika missar då att charma in sig hos soft girl-aspiranterna men det är ju ändå ingen matchning så det är lugnt.
Angående hemmafru så är svenska löner eller samhället anpassat för att leva på en lön. Att bära två personer på en lön är knepigt och man förlorar såklart i pension, sjukpenning, föräldrapenning etc. Det skulle också påverka jämställdheten i relationen och den ena förälderns medverkan i sina barns liv. Då det skulle vara svårt för den arbetande föräldern av tex vara föräldraledig eller vara med och vårda ett sjukt barn, när den hela tiden måste vara på jobbet för att kompensera inkomstbortfallet för den andra föräldern. Den arbetande parten ger helt enkelt upp en stor del av sin möjlighet till att vara en aktiv och engagerad förälder.