Hur media fungerar- swedish soft girls...

Och så måste jag bara få skriva att vi hade Hans Villius som gästföreläsare när jag läste på JMG. Att få höra honom prata källkritik var lätt en av topp 10 föreläsningar jag hört. Och jag har hört några stycken.

Men du vill fortfarande inte tillföra något argument i sakfrågan? Är ditt enda argument gällande eventuella skillnader i syn på arbete mellan olika generationer, fortfarande att man sådär i allmänhet inte ska tro på det man läser?
 
Senast ändrad:
Men du vill fortfarande inte tillföra något argument i sakfrågan? Är ditt enda argument gällande eventuella skillnader i syn på arbete mellan olika generationer, fortfarande att man sådär i allmänhet inte ska tro på det man läser?
Du gör en halmgubbe som jag inte tänker argumentera mot.
 
Ja att basera sitt drömliv på en bild av någonting som aldrig funnits blir verkligen som att jaga skuggor. Väldigt deprimerande.

(Det är så jag förstår ditt inlägg, att folk jagar någonting som kanske aldrig funnits och därför aldrig kommer nå dit.)
Helt rätt tolkat.
Som med mycket man tittar på utifrån.
Typ människors semestrar och andra höjdpunkter i livet.
T.ex. tävlingar och vinster.
Det är 10 min - några veckor ur andra människors liv
Men resten av tiden, mer än 11 månader om året, ser man inte så mycket av.
Allt slit som ligger bakom.
 
Det är en enormt stor skillnad på att arbeta hårt för att man vill det, och för att man måste det. Har man så mycket pengar att man kan sållas in i överklassen så vill jag kalla det behagligt per automatik. Att inte behöva vara orolig över hur nästa måltid ska hamna på bordet eller om barnen kan få någon julklapp. Det är behagligt. Sen att de jobbar hårt för att de tycker att det är roligt, har ett givande jobb eller att de helt enkelt är giriga är en annan sak. Överklassen är ju också en bred grupp, man arbetar inte hårt per automatik för att man tillhör den här gruppen.
Det finns andra saker att bekymra sig om på en större nivå.

Som att pengarna i företaget kommer in så att alla anställda kan ställa mat på bordet åt sina familjer.
Pengar till mat kommer ju någonstans ifrån.
Och de gör sig inte själva.
Krüger tog sitt liv när han misslyckades.
 
Om överklassens liv och förutsättningar ska diskuteras måste man förklara vad man menar med överklass. Det är stor skillnad på familjer där stora, arbetskrävande gods och marker gått i arv mellan generationer, som historiskt många gånger har gett arbete, inkomst och förnödenheter till sin omgivande befolkning, och de nutida rika som har pengar på hög i likvida medel tack vare lyckosamma affärer och arv.
Ja du, det har vi ju diskuterat i olika trådar.
Och just det du skriver är del av det.
I min värld så är det de där människorna med godsen och de som har haft höga positioner i samhället.
Samt människor som har drivit stora företag som har försörjt många andra människor som har varit anställda i dessa företag.
 
Adelns kvinnor (o överklass på landet) har ju arbetat med att driva stora lantbruk så de är också undantagna.

Man brukar säga speciellt, rik borgarklass under 1800-talet, i stadsmiljö. Att det också eligt ngn feminist jag glömt vem det är, den djupaste svacka kvinnans makt har haft i väst i nästan alla kända tider. Även om det brukar specificera England också :). Förutom i antikens Athén (bara Athén, inte de andra stadsstaterna).

Men att just hemmafrun (damen ovan mer styrde personal lite) är ett 50-talsfenomen.
Båda tiderna hade stora problem med psykisk hälsa hos kvinnor.

(om man tänker rik, före 1800-talet, så måste man också tänka att guldsmedjan, handeln, whatever, skedde i eller nära själva bostaden, och kvinnan vanligen var involverad pga det. Sedan under industriella revolutionen flyttade verksamheten -nu kanske en fabrik, bort från hemmet och fabriksägarens frus inblandning minskade.)

Så både fenomenet i sig och mycket journalistisk hantering av det är ju historielöst.
Alla bondhustrur arbetade, oavsett om de hade stor gård, eller arrenderade ett litet ställe...
 
Du och andra som gillat din inlägg får nog förklara lite mer vad ni menar. Vem är det som påverkat Ungdomsbarometern? Hur har BBC involverats i undersökningen?

Källkritik handlar också väldigt mycket om att kunna bedöma var det finns en viss mängd sanning, inte bara att avfärda allt som står i media som osant och att någon yttre kraft vill påverka oss. Du medger att du vet väldigt lite om vad som snackas om i den gruppen som BBC skriver om, men är ändå helt säker på att det inte är sant eftersom det publiceras i media. Det är inte ett tillräckligt trovärdigt argument för mig. Jag följer själv inte heller särskilt väl vad som händer i de yngre generationerna, men för mig låter det som en fullt rimlig reaktion från de yngre kvinnor som sett min generations dubbelarbetande kvinnor som bränt ut sig i stor mängd, att fråga sig själva och sin generation - jag vill inte leva sådär själv, finns det något annat sätt att leva?

Sedan tycker jag att lösningen för de nya generationerna förhoppningsvis inte blir att kvinnor ska sluta lönearbeta, det måste gå att bemöta reaktionen på dagens dubbelarbete på annat sätt. Men jag tror att det är jätteviktigt att lyssna på de signaler som de yngre kvinnorna sänder ut, i stället för att bara avfärda det som konspirationer från "någon" som styr medierna.
Sex timmar arbetsdag som nytt heltidsmått skulle nog lösa vissa delar av dubbelarbetsproblemet, och livspusselproblemet.

Givetvis innebär det då att i parrelationer, så måste bägge parter i relationen, lägga lika mycket tid på hemarbete.
 
Alla bondhustrur arbetade, oavsett om de hade stor gård, eller arrenderade ett litet ställe...
Absolut!

Jag har bara funderat ett tag över proportionen rika, hyggligt välbeställda, överlever och är glada och nära svälter i bondebefolkningen. Och insett att jag har ingen aning alls. Bondgårdarna på Gotland är ganska fina, bönderna i Dalarna verkar ju varit ganska kraftfulla tex.
 
Det handlar om att se hela bilden.

Vad som egentligen ligger bakom den livsstil som man strävar efter.
Vilket pris den egentligen har och att det faktiskt kostar (på) även om man inte tror det.
Tycker ändå att det är en märklig reflektion. Visst det finns olika tolkningar av soft girl-trenden, allt ifrån att är en "nationalistisk pusselbit" med nåt slags tillbakagång till mer traditionella könsroller som bla. Gudrun Schyman påpekat (https://fempers.se/2024/14/soft-girls-en-viktig-pusselbit-i-den-nationalistiska-agendan/), till att det skulle kunna ses som en reaktion på samhällets skoningslösa arbetslinje, dåliga framtidsutsikter och ett trasigt skyddsnät. Att påpeka att överklassen brukar jobba hårt missar en stor del av bilden.
 
Tycker ändå att det är en märklig reflektion. Visst det finns olika tolkningar av soft girl-trenden, allt ifrån att är en "nationalistisk pusselbit" med nåt slags tillbakagång till mer traditionella könsroller som bla. Gudrun Schyman påpekat (https://fempers.se/2024/14/soft-girls-en-viktig-pusselbit-i-den-nationalistiska-agendan/), till att det skulle kunna ses som en reaktion på samhällets skoningslösa arbetslinje, dåliga framtidsutsikter och ett trasigt skyddsnät. Att påpeka att överklassen brukar jobba hårt missar en stor del av bilden.
Fast det är ju en intressant reflektion att fundera över att antalet människor som kunnat glida genom livet i puderrosa yogakläder och bara göra yta har varit betydligt mindre än man kanske tror.

Man tänker -alla kvinnor förr kunde göra såhär så det är rättvist att jag ska få.

När det egentligen handlat om ngn enstaka %, och förutsättningarna är att du ska ha en väldigt rik man som inte äger jord (Det är inte ett liv som en fru till en läkare kunde avnjuda 1950 direkt.).

Samhällets skoningslösa arbetslinje var ju ännu mer skoningslös förr och skyddsnätet var ju inte trasigt utan icke existerande.
 
Och så måste jag bara få skriva att vi hade Hans Villius som gästföreläsare när jag läste på JMG. Att få höra honom prata källkritik var lätt en av topp 10 föreläsningar jag hört. Och jag har hört några stycken.
Vi hyrde in Torsten för en utbildning en gång och
Du och andra som gillat din inlägg får nog förklara lite mer vad ni menar. Vem är det som påverkat Ungdomsbarometern? Hur har BBC involverats i undersökningen?

Källkritik handlar också väldigt mycket om att kunna bedöma var det finns en viss mängd sanning, inte bara att avfärda allt som står i media som osant och att någon yttre kraft vill påverka oss. Du medger att du vet väldigt lite om vad som snackas om i den gruppen som BBC skriver om, men är ändå helt säker på att det inte är sant eftersom det publiceras i media. Det är inte ett tillräckligt trovärdigt argument för mig. Jag följer själv inte heller särskilt väl vad som händer i de yngre generationerna, men för mig låter det som en fullt rimlig reaktion från de yngre kvinnor som sett min generations dubbelarbetande kvinnor som bränt ut sig i stor mängd, att fråga sig själva och sin generation - jag vill inte leva sådär själv, finns det något annat sätt att leva?

Sedan tycker jag att lösningen för de nya generationerna förhoppningsvis inte blir att kvinnor ska sluta lönearbeta, det måste gå att bemöta reaktionen på dagens dubbelarbete på annat sätt. Men jag tror att det är jätteviktigt att lyssna på de signaler som de yngre kvinnorna sänder ut, i stället för att bara avfärda det som konspirationer från "någon" som styr medierna.
En fråga - har du läst Ungdomsbarometern? I år skriver de hur "soft girl"-idealet fått ge vika för rörigare ideal (https://info.ungdomsbarometern.se/t...sionGuid=66d97ebf-b043-45eb-809d-42c11848c140)

Soft girl nämns två gånger i rapporten båda gångerna som ett ideal de utfrågade ungdomarna tar avstånd från

(PS det är 17 000 ungdomar som utfrågas - hur väljs de ut - hur representativa är de? vilka frågor får de?)
 
Men det hänvisas ju till Ungdomsbarometerns tidigare studie och även här på Buke har trenden diskuterats i hyfsat många sidor, ni tycker inte att ni överdriver lite när ni drar upp konspirationsteorier? Att ni själva inte märkt av det kanske är mer troligt beroende på att ni inte följer så mycket av det som 15-24-åringar följer, än att detta inte har varit något som faktiskt har diskuterats i de kretsarna.
Det jag reagerade på mest var att jag hört och sett inslag från andra länder där jag anser att folk har överdrivit BBC artikel. När dessa sitter och säger att i Sverige är det många kvinnor som slutar jobba för att dessa ska bli soft girls och detta beror på att kvinnor av naturen är för känsliga för att klara av att vara ute i arbetslivet. Kvinnans sanna natur är att vara hemma även om man inte har barn och det är inte bra för kvinnor att vara ute i arbetslivet. Ja- när folk som är uttalat konservativa diskuterar på det sättet så tror jag det finns ett intresse hos dem.

När någon med glädje utbrister- Titta! Inte ens i feministiska Sverige så vill kvinnor arbeta! Det är ju det som jag alltid har sagt!"

Sen angående "soft girl- trenden" har jag i de artiklar och inslag från Sverige som jag sett bara haft en enda kvinna som slutat jobba. Jag har inte som det framställts i utländska media uppfattat det som att det ens är många svenska kvinnor som slutat jobba utan i såna fall att det talas om det och diskuteras.
Sen tycker jag också att det är sunt att man funderar och diskuterar kring frågor kring arbetsliv, samhälle och hur vill vi leva våra liv. Att fundera på vad man själv vill och inte bara följa någon norm.
 
(PS det är 17 000 ungdomar som utfrågas - hur väljs de ut - hur representativa är de? vilka frågor får de?)
(det vanliga är att man gör ett slumpvis urval och skickar frågor till dem. Det är ju ganska fastställt hur man gör det här på ett sätt som genererar bra statistik.)
 
Vem tror du själv? Det är ju du som antyder att det finns "någon" där bakom som orkestrerar BBC och/eller Ungdomsbarometern i detta.
Det finns ju inget i Ungdomsbarometern som stödjer en softgirltrend bland ungdomar idag. Om det är det du argumenterar för. Att man endast hittat ett enda intervjuobjekt till sina artiklar för softgirltrenden i Sverige pekar ju också på att trenden inte är särskilt utbredd.

https://www.ungdomsbarometern.se/rapportslapp-generationsrapporten-2024/
 
Tycker ändå att det är en märklig reflektion. Visst det finns olika tolkningar av soft girl-trenden, allt ifrån att är en "nationalistisk pusselbit" med nåt slags tillbakagång till mer traditionella könsroller som bla. Gudrun Schyman påpekat (https://fempers.se/2024/14/soft-girls-en-viktig-pusselbit-i-den-nationalistiska-agendan/), till att det skulle kunna ses som en reaktion på samhällets skoningslösa arbetslinje, dåliga framtidsutsikter och ett trasigt skyddsnät. Att påpeka att överklassen brukar jobba hårt missar en stor del av bilden.
Jag tycker nog att det är en del av bilden som också behöver tas med.

Varför skulle inte just arbete vara normen?
 
Det finns ju inget i Ungdomsbarometern som stödjer en softgirltrend bland ungdomar idag. Om det är det du argumenterar för. Att man endast hittat ett enda intervjuobjekt till sina artiklar för softgirltrenden i Sverige pekar ju också på att trenden inte är särskilt utbredd.

https://www.ungdomsbarometern.se/rapportslapp-generationsrapporten-2024/

Jag argumenterar inte för att fler ungdomar och unga vuxna idag attraheras av tanken att inte behöva lönearbeta i framtiden utan istället vara hemmafru eller influencer, jag argumenterar för att det inte är orimligt att det skulle kunna vara så. Det grundar jag på att jag hört och läst sådant som tyder på att denna dröm faktiskt är/har varit tidigare i år mer utbredd än den var när min generation var i den åldern. Drömmen att kunna jobba som influencer var ju lite svår att ha eftersom det yrket inte ens fanns för vanliga människor på samma sätt då, så jag tycker inte att det låter så märkligt om fler yngre drömmer om det idag än när jag var ung. Inte så orimligt att jag ska tro att någon här planterat den här "nyheten" hos BBC så att de överdrivit den. Argumentet att man (typ) aldrig ska tro på det som står i medierna är lite svagt i detta fall. Men vi kan förstås vara vilseledda allihopa, Gudrun Schyman, Buke och alla andra som tidigare under året har kommenterat diskussionen.

Jag är själv betydligt mer oroad över att det kan vara så att allt färre ser nödvändigheten i att så många av oss medborgare bidrar till det arbete som behöver utföras för att samhället ska fungera, än att BBC skulle ha överdrivit exakt hur mycket större den gruppen är detta år än förra gången enkäten genomfördes. Självklart vill någon som har som affärsidé att publicera rapporter få uppmärksamhet vid rapportsläpp, och man ska inte ta allt som sådana undersökningar säger som sanningar, men utveckling i form av trender är per definition inte något som är en statisk sanning över hur något är, utan något föränderligt. Ni kanske har helt rätt om ni inte tror att det finns någon annan syn på lönearbete hos de yngre kvinnorna, men jag har (tyvärr) en annan bild. Och jag ser en risk att vi inte gör rätt åtgärder, om vi bortser från det och avfärdar det som en planterad och överdriven mediestory.



Ungdomsbarometern – Sweden’s largest annual survey of young people – first put the national spotlight on Swedes embracing the soft girl trend a year ago, after it became a popular choice when 15 to 24-year-olds were asked to predict trends for 2024.

Another study released by Ungdomsbaromatern this August suggested it was even becoming an aspiration among younger schoolgirls, with 14% of seven to 14-year-olds identifying as soft girls.

It’s about leaning away from this ‘girl boss’ ideal that we've seen for a lot of years, where there are very, very high demands for success in every aspect of life,” explains Johanna Göransson, a researcher for Ungdomsbarometern.
 
Det jag reagerade på mest var att jag hört och sett inslag från andra länder där jag anser att folk har överdrivit BBC artikel. När dessa sitter och säger att i Sverige är det många kvinnor som slutar jobba för att dessa ska bli soft girls och detta beror på att kvinnor av naturen är för känsliga för att klara av att vara ute i arbetslivet. Kvinnans sanna natur är att vara hemma även om man inte har barn och det är inte bra för kvinnor att vara ute i arbetslivet. Ja- när folk som är uttalat konservativa diskuterar på det sättet så tror jag det finns ett intresse hos dem.

När någon med glädje utbrister- Titta! Inte ens i feministiska Sverige så vill kvinnor arbeta! Det är ju det som jag alltid har sagt!"

Sen angående "soft girl- trenden" har jag i de artiklar och inslag från Sverige som jag sett bara haft en enda kvinna som slutat jobba. Jag har inte som det framställts i utländska media uppfattat det som att det ens är många svenska kvinnor som slutat jobba utan i såna fall att det talas om det och diskuteras.
Sen tycker jag också att det är sunt att man funderar och diskuterar kring frågor kring arbetsliv, samhälle och hur vill vi leva våra liv. Att fundera på vad man själv vill och inte bara följa någon norm.

Men då är det ju inte artikeln i BBC som du kritiserar utan hur andra har använt den, vilket är en helt annan sak.

Jag tyckte inte att den framhöll detta som något utopiskt som får alla andra att se Sverige som ett föregångsland. Intervjun med tjejen beskrev hennes bild posotivt ja, men det var ju endast EN person. Resten av artikeln reflekterar mer över det som fenomen och varför det uppkommit, vilket jag tycker är en högst rimlig reflektion att göra. Förutsatt att man tror att det finns något att reflektera över, om man tror att allt är hittepå och planterat av någon påverkansaktör så blir förstås även resten av artikeln helt meningslös.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 604
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp