10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Han kan skänka lite svans till min! :p Jag som är van med en riktig kallblodssvans,har nu en tunn,spretig,halvblodssvans,ett tag med borsten så har jag borstat igenom den...:p

I dag funderar jag på att testa lägga på sadel/tömkörningsgjord på korven. Sist gick det ju åt skogen,satt på akuten i 8 timmar typ,så jag har ju haft lite ångest över detta,men har nu bearbetat det i huvudet några dagar så nu tror jag det ska funka! ;)

Vill så gärna börja kunna tömköra han nu under sommaren,och kanske hänga lite på han till hösten/vintern. Skulle vara toppen om han kan start,stopp,höger,vänster, i skritt med ryttare på ryggen till nästa vår,då får man ute lite mer hos inridaren,än om hon ska börja helt från början.

Om bara jag kunde få på sadel/gjord så skulle det kännas som om vi var en lååååång bit på väg.

Jag ock Orvar firade föresten ett år tillsammans i Måndags! :love: Och på Midsommardagen fyller han 2 år,plutten...

282733_3642228088545_2062268402_n.jpg

Tyvärr, den behåller jag :D Snyggt det hade blivit med svarta slingori din gula, hehe.

En bild från dagens skogspromenad! Lite suddig tyvärr.. Han är 159 i dagsläget, mamma är 167, pappa 170, tror ni han kan bli 165+? Hade verkligen blivit glad då ;) Han har dragit iväg bra nu och är mkt högre bak, borde ju vara ett gott tecken! (Syns inte riktigt på bilden dock)

roy5.jpg

Förresten.. Någon som har ett bra tips på hur man lär en tvååring lyfta sina bakfötter...? Han lyfter och liksom rycker till sig dem, svårt att vara snabb och stark nog att hålla kvar. :cool:

dra med handen på framsidan av bakbenet - då tycker jag det är lättare att kunna hålla kvar den när de rycker och så fort man lyckas hålla kvar handen på benet utan att hålla i så brukar mkt vara gjort. Då brukar det vara lättare att sen ta tag och föra benet bakåt.

Många unghästar gillar inte om man håller för hårt sa min förra hovis. Han sa att han oftast verkade unhästarna med hoven mest vilandes på hans ben, att hålla i med knäna var inte ett alternativ på många unghästar då de blev trängda och inte kände att de hade balans.

För att underlätta balansen så kan du prova att lyfta från fel sida, (om de inte är jättesparkiga av sig) då kan man hjälpa dem med balansen genom att stå med rumpan mot deras rumpa och stötta...

Fibusen - Hur gick det med gjorden?

Kom lite emellan,så jag hann inte... :(
Först så ringde mäklaren och sa att det var ett par som ville komma och kika på vårat hus i dag kl 12,vilket innebar att man fick börja städa lite i panik,sen vart det ett jäkla liv ute i trädgården,tittade ut då,och såg skator sitta och hacka på något fluffigt,sprang dit och såg att det var en harunge dom satt och hackade på,han blödde från huvudet,så då fick jag köra in den till viltvården. :cry:

Han inte med så mycket mer än att ta in korven och borsta av han,sen ha på flugmedel. Nu jobbar jag så mycket Fre-Lör,så Söndag blir nästa chans! :D

Nu ska jag och sambon till Båstad och hälsa på min prins! Vet att han har det toppen iaf :) Har inte sett honom på 5 veckor. Håller tummarna att han inte fått sin fina man uppäten..

Bildbombs förvarning för ikväll :D

Så fina alla är i sina sommarskrudar!! Jag var och hälsade på Annie, varför ser hon alltid ut som en skogsponny? Och tjockis har hon blivit. Dock har hon sin energi kvar, den försvinner nog aldrig. Allt ska hända nu, nu,nu,nu,nu,nu,nu!
Nåväl, här är en minifilm och detta är extremt lite rörelse för Annie, hon hade väl sprungit o lekt nonstop i 5-7 min innan detta (men nej detta var inte det sista)
http://www.youtube.com/watch?v=lHlcQ4i_PH4&feature=g-upl

Han är såååååååååå snygg! :love: Kommer bli riktigt läcker när han blir stor...:d Ska bli kul att följa er. :)

älskar uppsynen på din häst Bellabus.. får mig att längta efter en isis igen!

Å Annie hade ju riktigt fin mekanik i traven! =) Brukar man ju inte förvänta sig av hopphästar... men vilka namn de andra hade ;P Min mormor heter märta =)

Ska hålla tummarna för dig i helgen Fibusen!

Tack! Ingen supertrav men jag vill iaf att hon får en 7a på 3 årstestet. Hon har iaf ok bakben, men får man väl se hur spänd hon är då...hehe...Inga flashiga frambensrörelser iallafall.

Uppfödaren döper sina hästar så, förutom dessa finns ex Anders, Olga, Philippa, Esther, Edith, Astrid...:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 839
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 007
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar