10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Till alla som svarat!
Tack för era svar, det är himla kul att läsa och se hur ni tänker/tycker.

Just nu känner jag att insittning osv kan göras i vinter sen får man se därefter men jag har ingen brådska men samtidigt som många säger ang tuffheter så är min madame inte alls som min 4åring, arabtösa är en aningen mer tuff och har mer åsikter och vågar lägga fram dom också :angel:

Hon är väldigt stark och robust, vuxit jämnt och fint och varit i fint hull hela tiden, var i höstas när betet tog slut och höleveransen var riktigt försenad som dom blev lite tunna i och med tunt bete.

Även tösa gillar att få vara med och lära sig saker även om hon har sina åsikter om saker och ting (ni minns väl när jag börja med tömkörningen?) :grin:

Så jag vet inte alls!
Men jag tänker inte börja förens runt nyår med häng/insittning isåfall (så gjorde jag med 4åringen).

Är det fel? :o

Efter betet blir det väl åter igen promenader vid hand, mer hantering över huvudtaget, ev prova på longering och sen ta upp tömkörningen igen. Ev så småningom även dra någon rolig person efter sig i pulka i vinter.

Sakta långsamt kommer det bli för min del, för hon är som sagt tuff, men det kanske inte skulle vara så dumt att rida in på vårkanten innan betet som 3åring iaf då?

Isåfall blir det nog Arab riks också under den sommaren, så hon får lite att ta i innan betäckning som isåfall sker våren som 3½ åring.

Jag vill inte göra något fel men som någon sa, man märker av sin häst väldigt väl i vad den vill och klarar! Så man får helt enkelt avvakta och se :)

Tack för era svar iaf! :D

Min är också tuff och oerhört känslig. Det är inget som gör att jag skulle vänta. Jag skulle däremot vänta om hästen kommer in i extrema växtfaser. Annie har ju varit tunn en kort period på ca 3 veckor och sedan i normalhull. Hon har växt jämt hela tiden, också ett tecken (jag har fått lära mig det) att hästen får bra mat i bra mängd.

Men just att det är tuffa, det tror jag inte man tar hänsyn till,eller inte jag iallafall. Hon får inte alltid som hon vill, då berättar hon gärna det, tror inte det har med att hon är ung utan hon är sån ;)

Ja hon är den första häst någonsin som jag haft och göra med som har sådan egenvilja över små saker ibland. Så nog är det spännande och kul med olika hästar, men inte när hon visar en negativ sida som vid tömkörningens mitt!

Det återstår och ser helt enkelt :)

kl.

Ursäkta men jag måste få skriva av mig, det gäller ju ändå en 2åring så på så vis hörs den hit men det skrivs ej om den här, vad jag vet?

Fick precis ett svar efter att jag postat om att det inte är snällt att rida en 2åring, utan träning 1-2dgr/v med tömkörning, NH eller longering går väl.

Den tränar för tränare också tydligen och enligt dom gör inte det alls något att rida en 2åring, men inför träningen så rids den inte utan det gör dom hemma om jag fatta rätt och då bara 3ggr/veckan ungefär... :eek:

Jag får så himla ont i magen, och mamman, dottern som äger den och tränarna är OK med det? Jag mår dåligt bara av att få det skrivet framför mig, hur kan man utsätta en sådan ung varelse för sådan press och tungd redan?

Personen jag pratat med är bara vän till den som äger hästen, men jag kunde inte låta bli och hålla tyst när jag läste inlägget på bloggen.

Nej fy...

Kan man inte anmäla sådant :o Mår riktigt dåligt :(

Skulle bli tokig om någon sa att det är dax att rida ut i skog och mark på lillan, nej fy vad hemskt!

----------------------
Avbryter med att visa något otroligt gulligt istället :angel:

Idag byggde jag och en vän ut hagen vi har för gräset är nästan slut :o Herregud dom har väldigt mycket och gå på och dom är 3 st, helt sanslöst!

Riktigt högt och äckligt gräs vi fick gå igenom för att dra tråd osv, slutade med att jag nästan klev ihjäl två små rådjurs bebisar som låg där i det höga gräset och sussa och undan gömda.

Jag hade gått förbi dom väldigt väldigt nära två ggr utan att se dom, det var kompisen som upptäckte den ena, så hon ropa dit mig och sa kolla, och jag tänkte direkt ååh nej har jag gått ihjäl en harunge lr något.

Kommer dit och ser sötaste rådjursbebisen alltså, den var lite rädd och for iväg i full fart.
Och så stod vi där och tänkte, ååh nej tänk om den är övergiven lr något eftersom ingen mamma elller pappa syntes till.
Till slut får jag syn på en till, några cm ifrån där den andra låg så jag sa åt kompisen, kolla där då.

Så vi gick fram och kikade, tog bort gräset och passade på att fota den lilla, denna var absolut den som var mindre och ev även lite klenare. Men helt orädd, den låg och lyssna på hur vi prata med den och sa det att den borde följa efter sitt syskon.

Till slut hoppa han upp och gick iväg, men han tog det lugnt och kollade runt och kollade på oss. Sen gick han åt samma håll som den anadra sprang så jag antar att dom kanske hörde varandra? Som inte vi kunde höra??

Det är helt sjukt vilken upplevelse det var, vi stod där länge och njöt av dom små :love:

Bjuder på några bilder jag fick ;)

33126391.jpg

33126392.jpg

33126393.jpg

Avslutar det trista med något underbart! Hoppas det är OK och förlåt för trådkap!

Nämen ohhh så söt! :love:

Usch så hemskt med 2åringen. Jag tror många gör en sån stor grej av det. De flesta normala hästar (med dragen åt sporthästhållet) tar en månad-5 veckor att sitta in och "rida" i alla gångarter. Utan problem. Sen vila minst lika länge som man håller på.
Varför ska man börja så tidigt?
Fast jag är nog extrem åt andra hållet, jag skulle aldrig få för mig att tömköra en 1åring heller, för mig finns det ingen anledning.

åå så gulliga!!

Jag fattar verkligen att du är upprörd... Rida en 2 åring 3 ggr/ v??? Såvida det inte är ett rent fullblod så är det helt sjukt. Jag vet folk som har suttit på sina hästar första gångerna innan sommarbetet som 2 åringar men då har det dels varit hästar med mkt blod i sig så det har varit tidiga i utvecklingen och så har det mest varit fråga om miljö/lydnadsträning och absolut ingen ridning.

Hur tänker ni göra i höst förresten? Ska de in på box eller gå ute?

Jag sa ju som sagt upp Räkan från lösdriften, hennes gamla kompisar ska stallas in i höst och det var oklart om hon skulle ha vänner på lösdriften och om så vore så tyckte de att hon kunde gå med två rätt hingstiga ungvalacker.. Så vi sa upp oss. Men jag vill ju fortfarande att hon ska gå på lösdrift. Helst tills hon är 5 men om det fungerar med ridning och träning så vill jag att hon ska gå ute hela livet.. Måste bara hitta en lösdrift som ligger hyffsat nära till... Men då kommer ju kruxet - jag blir klar i plugget i augusti och ska söka jobb... Om ett halvår så kommer jag och sambon flytta från vår lägenhet som är lika stor/liten som en fölbox, men vart vi flyttar kommer nog att bero lite på vart jag får jobb.. (han har redan fått jobb). Så det är lite catch 22. Jobb, stall och boende ska fixas och helst nära varandra men man vet inte vart man ska fokusera förrän man har jobbet.

Som hippocampus sa så är det så himla viktigt med hagar och att de får röra sig ordentligt.. Innan gick räkan på 8 ha men inte särskilt kuperat så jag gick mkt i backar och skog med henne... Men det skulle ju vara guld om man hittade ett ställe där de får daglig gymnastik :P

ps. Höll nästan på att glömma, nu har vi anmält oss till 2 års-premiering i augusti!

Senast ändrad:

Vilket sött litet rådjur!

Gårdagen vill jag bara glömma.. Börjar med att morsan ringer kl 7.00 att alla hästar är lösa på betet och dom har förstört markägarens hela gräsmatta + potatisland! =( Jag var då på jobbet och hade jobbat vaket dygn, så det var inte riktigt det man ville höra.. Det blev en sårskada på Nixis framben förmodligen för att hon bråkat med ett annat sto i en annan sommarhage. Hade också tävling med tävlingshästen, vilket gick skitdåligt och jag utgick efter 5:de hindret då vi kom fel och rev. Då hade han skrapat bort ena sporren på bakbenet och blödde. Skyndade mig in med han i transporten och la förstås sadel,Trixerant gjorden + förbygel på gräset bredvid transporten. Lastade och åkte hem UTAN SADEL!! Senare på kvällen fick jag som tur var ett samtal från tävlingledaren att någon varit så snäll att ta reda på sadeln och lämnat in den. Tur i oturen kan man säga!

Men ush en sån otursdag! Hoppas på bättre dagar nu då :) Hur lyckades han skrapa av sig brodden? det låter inte skönt hoppas att han inte blev alltför illa skadad av det.

Jag kommer nog börja sitta på min lilla i höst, kanske runt november ? Jag kommer ta det lugnt med inridningen då jag inte har några planer att visa på 3 årstestet. Ska försöka att INTE betäcka, det blir så många hästar då :p

Fast visst tittar man på hingstar, det ska erkännas.

Hippocampus du funderar på att betäcka din har jag förstått? Varför?, är du inte sugen på att börja tävla henne som 4 åring? :)

Hippocampus du funderar på att betäcka din har jag förstått? Varför?, är du inte sugen på att börja tävla henne som 4 åring? :)

Det kan du skriva upp att jag är :p Men jag vet inte. Tur det är ett år kvar.

Tanken är ju att om jag betäcker så har jag ett föl efter henne när hennes "karriär" börjar (sen om karriären handlar om klubbhoppning eller VM, det återstår att se :p). Man vill ju sällan avbryta tävlingssäsonger med ett föl. Så då är det redan gjort. Utbildningsmässigt missar man ju inte så mycket, hon ska ju ändå gå på bete på sommaren efter 3års, är hon dräktig kan man ju rida lite lugnt på hösten och stärka henne.
Inhoppning sker ju ändå aldrig innan 4 års ålder.

Efter då hon fölat (peppar peppar) går hon ju med fölet (det år hon fyller fyra), på hösten kan man sätta igång henne och sedan som 5åring kvala till 4års championatet.

Så man tappar ju inget ridmässigt egentligen, iaf inte som 3åring.

Men jag vet inte. Allt beror ju på om man har ekonomi till fölet.

Hur tänker du?

Men ush en sån otursdag! Hoppas på bättre dagar nu då :) Hur lyckades han skrapa av sig brodden? det låter inte skönt hoppas att han inte blev alltför illa skadad av det.

Ja han måste ha trampat på bommen som landade med bakbenet. Han är inte halt och idag ser det bättre ut. =)
Nixis ben ser också bättre ut! Så dagen har redan blivit bättre ;) Ska åka iväg och hämta sadeln min ikväll också!

jag tänker likadant! Ska man betäcka så är det guld att göra det som treåring för tiden 3 - 4,5 år så ska man ändå inte rida så mkt eller särskilt avancerat. Så jag hoppas jag kan betäcka om som sagt ekonomin tillåter. Är inte jättelätt att samla på hästar när man inte har egen gård..

Ang. Betäckning så tänker jag också betäcka när Nixi blir 3. Rider in till hösten och ev visar 3-års om hästen är i form för det =) Betäcker och förhoppningsvis får jag ett föl vid 4 års ålder. Sen igångsättning när fölet är avvant. Då hästen har fått ett extra år att bli mentalt mogen. Vilket ibland är bra för ston =)

jag tror också det. O eftersom vi satsar på fälttävlan så vill jag ju rida 4års championatet i fälttävlan. O kollar man kraven för att kvala

Alternativ 1 En fälttävlan H90 med minst 50 % i dressyrmomentet, max 8 fel i banhoppning exklusive tidsfel och max en vägran i terrängen samt ett terränghästprov TH90 med lägst 7,0.

Alternativ 2 Dressyr LC med 60 % och felfri 1.00 m hoppning samt ett terränghästprov TH90 med lägst 7,0.

Alternativ 3 Två terränghästprov TH90 med lägst 7,0
Tillägg angående kval i TH90: Slutbetyget - exklusive tidsfel - är kvalificerande.

Så känns det bättre om hon får mogna ett år till :D Det känns just nu ganska "hårt" för en 4åring att gå en 90-fälttävlan, kanske inte själva höjden, men det är 3 moment som den ska förstå, det blir lång dag med momenten samma dag, den är inte van vid att tävla osv.

Om man nu inte väljer alternativ 2 eller 3.

Man missar ju inte så mycket genom att betäcka som 3 åring.

Så om man har tid/plats/råd så kan man ju mycket väl betäcka, jag hade gärna tagit en avkomma efter henne. Men nu har jag ju redan två halvblod och det får räcka. Säger jag nu i alla fall :p

Sen är det ju svårt att få någon ekonomi i det hela om man ska sälja, så jag ska försöka låta bli att åka till seminstationen än på några år...

Men kan ni sluuuuuta prata om betäckningar! :mad: Det gör mig inte aaaalls avundsjuk för det är inte aaaaaalls orättvist att ni har fina ston och jag en vallack! :mad:

:D

KL
Tror min grabb växer lite nu, småttingarna ligger bara och sover hela dagarna. :D

Delvis kl.

Betäckningar, ja jag är sugen med men vet inte hur jag ska göra, grr :angel:

Som jag sa så tycker en del folk att jag ska få stoet lite mer meriterad säger man så? :o Som tex insutten i alla gångarter, visad på utställning och ev även inkörd.

Jag vill dock inte betäcka bara henne OM jag ska betäcka, och jag har nog inte råd med två ston i vår. Och ska vi ev flytta till annat stall så kommer betäckning inte komma på fråga på ett tag tror jag.

Vet ni vad jag vill? Jag vill ha egen gård!
Vi letade och hyra förut och vi kikade på några st varav en kanonbra men den låg så dumt till för min del som ej har körkort. Så det var trist :(

Den dagen, då kommer jag hoppa av glädje!! :bump:

Men kan ni sluuuuuta prata om betäckningar! :mad: Det gör mig inte aaaalls avundsjuk för det är inte aaaaaalls orättvist att ni har fina ston och jag en vallack! :mad:

:D

KL
Tror min grabb växer lite nu, småttingarna ligger bara och sover hela dagarna. :D

Eller hur :devil:

Fast blir min godkänd vet jag redan ett sto jag vill ha föl efter med honom :angel:

Delvis kl.

Betäckningar, ja jag är sugen med men vet inte hur jag ska göra, grr :angel:

Som jag sa så tycker en del folk att jag ska få stoet lite mer meriterad säger man så? :o Som tex insutten i alla gångarter, visad på utställning och ev även inkörd.

Jag vill dock inte betäcka bara henne OM jag ska betäcka, och jag har nog inte råd med två ston i vår. Och ska vi ev flytta till annat stall så kommer betäckning inte komma på fråga på ett tag tror jag.

Vet ni vad jag vill? Jag vill ha egen gård!
Vi letade och hyra förut och vi kikade på några st varav en kanonbra men den låg så dumt till för min del som ej har körkort. Så det var trist :(

Den dagen, då kommer jag hoppa av glädje!! :bump:

Åh vad kul med gård! Jag är på samma spår, fast ändå inte.

Hittade drömhuset för några veckor sedan. Då var vi inte ens ute efter hus utan ny lägenhet att renovera och sälja (Mest min sambos stora intresse) Men så blev vi båda helt kära i detta underbara hus där man kunde byggt till stall (Jag som alltid sagt att jag vill vara inhyrd) Men när vi sen ringde mäklaren var det såklart redan sålt... Så nu letar vi också hus med eventuellt gård. Hade funkat bra då min sambo jobbar hemifrån och jag kommer snart gå ner i tid på mitt vanliga heltids och jobba med mitt företag hemifrån med.

Tänk vad man ändrar sig snabbt :D (Maja_Kandis fel? :devil:)

"Tyvärr" har jag ju hyrt en gård från i höst. Kunde inte tänka mig det heller men nu efter inackodering så ska det bli skönt att få bestämma själv ;) Slippa dåliga hagar, korta utetider osv. Även om det blir extrajobb så får det vara värt det.
"Problemet" är ju att det kommer stå runt 7-10 hästar i stallet och det finns 16 boxar ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 839
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 007
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar