10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

En buketräff hade varit kul! Fast i den här tråden är jag väl lastgammal jämfört med er andra..

Hippo: jo jag vet ju innerst inne att det är halvblod som gäller, men ibland är det kul att fundera lite och spåna iväg.

Jag var också skiträdd att köra bil och tog körkort sent. Jag hade ingen som övningskörde med mig så jag körde allt på skola.
Dit jag ska flytta är ju bra att kort men det går bussar och det är aldrig långt till en hållplats :)

Okey, ja det har som sagt gått bra dom ggr vi kört nu :)
Men nu är det länge sen så vi ska dra igång igen så det händer något körandet!

En buketräff hade varit kul! Fast i den här tråden är jag väl lastgammal jämfört med er andra..

Hippo: jo jag vet ju innerst inne att det är halvblod som gäller, men ibland är det kul att fundera lite och spåna iväg.

Ääh, lastgammal tror jag väl ändå inte.. Hur gammal man nu kan vara då? ;)

Själv är jag nyss fyllda 26 och alla kallar mig gammal :grin:
Mest för att jag två år i rad sagt att jag blir ett år äldre än vad jag ska fylla! :rofl:

Jag är 39. Födde upp mitt första föl 1991. Misstänker att en och annan i den här tråden är född runt det året.

Skulle de va lastgammalt? :D
Buketräff hade varit jättekul, men jag bor väl alldeles för långt norrut jämfört med de flesta av er andra. :p

Tack hörrni! Han är en riktig cooling som tar allt med ro :love:

Skulle egentligen inte heller sitta upp inne första gången :o men den här hästen är så lugn i gången, och ute finns ju en massa gräs som distraherar :p när vi skulle gå till hagen sedan så drog han upp mig i en slänt som går upp till vår blivande paddock. Jag släppte honom och då gick han bara och ställde sig där uppe. Fattar inte vad han skulle dit att göra. Men det är visst nya grejen. Han har dragit upp både stallägaren och hennes dotter där (som började gråta "jag trodde han var snäll!!"). Som stallägaren säger; man är så van vid att han alltid är så lugn och foglig att man glömmer bort att han bara är en bebis :D

Glad midsommar till er alla!!!!

jag bor ju på gård sen 13 år tillbaka och har 5 hästar.
Visst är det jobbigt ibland på t ex vintern när det är kallt och blött och det bara finns jag som ska fixa allt samtidigt som man är sjuk.
Men vi har världens bästa grannar som båda själva har flera hästar så vi har lite byteshandel när det gäller stalltjänst och semester. Så då kan man vara iväg någon vecka och vet att någon har koll.

Det bästa som finns är ju att gå upp tidigt på morgonen om somrarna och bara sätta sig på en sten och titta och lyssna på dem när de betar i sommarblött gräs.

Känner mig mer än lastgammal när ni började skriva ålder... fyller 43 om en dryg vecka (fast det är inget jag tänker på för det mesta så i hjärnan är jag nog mest jämngammal med en 30-åring).

Delvis kl.

Slänger in någon värdelös bild på flickorna från när dom fick gå över till andra delen av stora hagen. Vi delade av den för att grannarna skulle in och gräva upp deras brun som spruckit i våras...

Så dom blev ganska glada!

Hm lite suddiga bilder eftersom dom vägra stå still :grin:
33128557.jpg

33128555.jpg

33128558.jpg

Innan byte av hagen!
33128556.jpg

33128554.jpg

Annars lever dom väl hästlivet, dom är himla glada att få vara över på denna delen då dom har den stora tallen i ett hörn med sand under, där ligger dom och sover jämt och står vid oväder för tallen håller det mesta borta faktiskt.

Jag har ännu inte anmält Miraz till premiering i Augusti och jag har börjat tveka också. Varför? Jo för jag har inte tränat någonting med henne och tycker hon kan få vara på bete... Får se hur jag gör i slutet av Juli månad, minns jag rätt så var väl premieringen i slutet av Augusti eller mitten så då hinner man väl? :angel:

Det hon ska tränas mest på är väl att stå still så dom kan bedöma henne stillastående, sen får man väl hoppas hon visar bra steg, lr ska man träna på det med? :o Springa fram och tillbaka kan jag väl iof göra, så jobbigt är väl inte det. haha

Jo jag är en aningen lat för tillfället, men packar för fullt här hemma då vi snart ska flytta in till centrum.

Samma här! :D

Nu har syrrans ponny flyttat hit för ca två veckors bantningsläger. ;) Haha, nejdå, hon ska bort så jag ska vara hästvakt!

Kaptenen och lillebror fick flytta ner på lägdan igen medan nordisen stod kvar i lilla skogshagen. Kaptenen har överskottsenergi deluxe och höll på att hoppa upp i knät på mig när vi gick förbi en presenning som råkade blåsa upp lite fint. :grin: Nere i hagen upptäckte han att nordisen inte var med och blev jätteledsen och satte av i jordens race och skrek och skrek hela tiden.
Sen när ponnyn kom och fick gå till skogshagen hon också blev Kaptenen alldeles ifrån sig och sprang ännu mer och skrek ännu högre! :D Det är fortfarande tidvis race blandat med olyckligt vandrande längs tråden, blandat med mer skrik. Haha, stackars plutten! Lillebror gav upp efter typ tre rundor och äter gräs istället, han är klok han! :p

Kl
Ähh jag är ju 32! ;) Vi kan ha buketräff hos mig sen!

Hälsade på Annie igår, herregud, hon är ju tjock! Dessutom mätte jag henne igår, sådär ovetenskapligt, men hon växer inte mer. Vi får väl se. Hon var lite betestrött igår också! Men hon har ett sånt bra psyke, känslig men cool. Jag hoppar runt i hagen och leke groda, jag stod igår på en sten när hon kom och jag klappade henne "uppifrån", hon bryr sig inte.

Tjockisen rullar, http://www.youtube.com/watch?v=q3scgeXPV1s&feature=youtu.be

:D

Jag är 86:a! Blir alltså 26 i år,men jag fyller inte förens December,så jag får vara 25 ett tag till. :D

Bor i Dalarna och jobbar som personlig assistent.

Orvars stora sår han fick har läkt fint,kommer bli ett stort ärr,men det gör inte mig något,jag är bara sjukt glad att läkningen gått så bra som den gjort. Han var kanon att spruta varje dag i en veckas tid,både penicillin,och att ge Metacam oralt. Jättestolt över min plutt!

Han går på bete och äter och är nöjd med livet,dock så ska han in i vinterhagen nu under 5 dagar snart,då han ska maskas,han hade ju så fruktandsvärt mycket mask,så det blir avmaskning var 4: de vecka nu 4 ggr.

Har en ganska ny bild på korven,nån dag gammal bara. Han börjar faktist grova på sig lite (förutom rumpan då som är lika liten som alltid),synns på benen att dom blivit större. Bilden är helt värdelöst tagen och jätteful,men ville bara visa att han faktist förändrats lite i kroppen nu sen sist. Känns inte som han växt något på höjden dock.. Förr var jag orolig att han skulle bli för stor,nu är jag lite orolig att han blir för liten! :eek: 156 var han när jag mätte sist,över 160 måste han då gå iaf,annars blir han liten till mina 173... Han varken är,eller kommer bli,särskillt grov heller,så jag lär ju ha lite höjd på han. Pappan 165,mamman 162,men lämnar ALLTID större,så jag hade hoppats på 163-165.

KAN han verkligen bli en hel decimeter till nästan?

307081_3700280579821_890426450_n.jpg

Senast ändrad:

Min 08a var 159 på våren som treåring, han är i dagsläget drygt 165. Jag är inte ett dugg orolig för Kaptenens 150 cm, han blir alldeles lagom stor ändå! :)

Kl.

Idag fick lillan följa med upp till stallet då syrran skulle med och rida idag och eftersom det hittills bara är mina 3 som går på betet så fick hon följa med, litar inte på att hon stannar innanför nere vid beteshagen eftersom det är klenare staket där.

Så idag fick hon smaka lite pellets också plus att hon fick sig en avborstning vilket hon uppskattade som alltid. Rund och go är hon också, lite överfett med kanske för hon är inte lika tunn i skinnet som dom andra :angel: Även om dom är runda också.

Hon är den som blir minst biten också, kanske för hennes fett? :rofl: Nädå, men det känns bra med en häst som inte blir lika anfallen som dom andra.

Ska någon dag fota dom tänkte jag, men det är sagt att det ska bli oväder från imorgon. Tror på´t när jag ser det =D

Ja visst är där underbart! :)
Haha vad kul det hade varit om det helt plötsligt dykt upp bilder här i tråden på Rigel som jag själv inte tagit :D

Haha, inte såå gammal!
Jag har precis passerat det magiska 30årsstrecket och -91 skumpade jag som bäst runt på min lilla shettis ;)

Nån mer bild på korven. Ursäkta den fula repgrimman under.

602343_3701688375015_1325159008_n.jpg

428446_3701688535019_1529565636_n.jpg

198421_3701689655047_972592257_n.jpg

Hängde på han ute på ridbanan i dag,han brydde sig inte ett dugg! :D

Han är så förbaskat fin din guling!
Vart är det han står egentligen?

Vad kul att han höll sig lugn när du hängde... Gud så jag längtar själv, man blir mer och mer sugen allt eftersom ni alla andra skriver att ni gjort dittan och dattan ;)

Det ända jag gjort i jobbväg med lillan är tömkörning och hur många ggr hann vi? 5-6ggr?

Han står mellan Leksand och Rättvik! :)

Jag får se om jag kravlar mig upp eller om jag låter bli,han kommer endå inte åka på inridning förrens TIDIGAST Mars/April -13,så jag vet inte om det är nån mening att jag ska hålla på att "dutta" med honom när jag endå inte kommer rida själv,men samtidigt så blir man ju bra sugen på att slänga över benet bara för att testa. :D

Att tömköra 5-6 ggr är väll kanon! Önskar att Orvar var tömkörd någon gång,men det kommer väll det med. MÅSTE ta tag i gjord/sadelvänjning,men så fort man tänker att man ska göra det så kommer det alltid något emellan! *SUCK*

Jag ska passa på nu innom den närmaste tiden,för Orvars "fuck you" attityd han hade är som bortblåst,i dag så lessnade han lite och skulle stövla förbi och på mig,jag markerade att det INTE var ok,och han fann sig i det på en gång! Senaste månaderna har det ju varit kraftiga protester innan han gav sig,stöddigt och bara allmänt dryg,nu var han jättelyhörd och lyssnade som sagt på en tillsägning,och tog det bra,skillnad mot för ett tag sen när det var "fuck you,kom inte och säg åt mig vad jag ska göra". Så jag har känslan av att sadelvänjningen kommer gå bra nu!

Senast ändrad:

Det är skönt när det vänder och det känns bra, jag minns inte men har han fått vila något sen dessa hetaste protesterna? Tänkte om det lagt sig då, kanske blev något för mkt för han?

Min har jag inte gjort något med sen början av maj tror jag eller slutet av april, minns inte riktigt. Det som gjort därifrån är bara borstning i hagen lr på stallgången, sen flugspray på.

Och så kommer det vara hela sommaren, i september/Oktober ska vi börja lite igen är tanken. Och då blir de det vanliga, promenad vid hand, tömkörning ev töm på volt? För att lära in kommandona ordentligt.

Ev löshoppning om man kommer iväg eller ordnar på något sätt själv. (Jag är på min vän om att få hyra hans bana igen).. Går sådär måste jag erkänna :angel:

Sen får man se hur allt rullar på :)
Nya tag med träns och bett igen!

Gjordvan är hon, men sadel har hon ej haft ännu.
Ingen brådska för min del heller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 839
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 007
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar