10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Vila och vila,vi gör ju inget alls nu i princip,och har inte gjort på evigheter,han har ju vilat i princip sen i höstas. Tar in och borstar bara,sen kör vi lite mark/miljöträning 1-2 ggr i månaden kanske (fast nu var det nog ännu längre sen),och då handlar det om 8-10 min aktiv tid kanske,sen massa mys emellan,sen får han bara gå i hagen resten av tiden och vara häst.

Så gott som det mesta "Fuck you" attityden har varit vid tex insläpp,eller som nu när dom går på bete och vi lär gå en bit för att komma till stallet,inte när vi "arbetat".

Som i dag skulle han ju stövla över mig en gång,det var på vägen mellan hage och stall,inte när vi testade tränset på ridbanan.

Senast vi gjorde något arbete var 7 maj,så ja,det går ju lite emellan! :D

Senast ändrad:

Fin han är!! Varje gång du tar in honom, jobbar du honom då? Det kan ju vara så att han vet som komma skall och protesterar?
Skönt att det är bättre nu!

KL
Haha, min häst ligger nog sist, vi har ju inte gjort något :D Jag har inte ens borstat min häst sen i april.........alls.

Jääädrar vilken fin bling-färg på pannbandet!! Så himlans snyggt till honom!!

När det gäller en ev. buketräff så kanske jag kan svänga förbi några av er norrlänningar på vägen till fjällen nästa gång :) Mor och far bygger stuga i funäs - jämtland så det händer att man är i krokarna lite då och då. :-) Bodde faktiskt där två sommrar med häst - en med isisar och en med halvblodet som fick följa med på bete.. Kanske Räkans tur någon sommar framöver :)

Jag har inte hälsat på räkan på några dagar nu... men jädrar vad glad jag är att jag flyttat henne. Jag rider några hästar på gården där hon gick på lösdrift förut och när jag var där och skulle rida sist så hade de ställt in en bal med nyslaget gräs att fodra hästarna med. Utan någon föregående info till hästägarna och balen var ju fräsch först men redan efter en dag började det bildas värme i den och lukta jäst, jag luftade den då (i fredags) för att den inte skulle självantända men fick veta av en kompis att de fodrat med gräset hela helgen och varit tvungna att öppna upp hela balen och strö ut gräset för att den varit så varm... och ändå ger de gräset till hästarna. Och då är det en hippolog som driver gården.. Man tycker ju att man borde veta när man både är utbildad och har det som yrke..

Då kan vi nog ta varann i handen när det gäller utbildningen av våra 10:or!
Min går ju på hingstbete sen 1 månad drygt och innan dess gjorde jag inget med honom.
Han ska veta att jag bestämmer (är ju fortfarande hingst) och ska gå att lasta samt verka och det fixar vi.
Annars har han haft bett i munnen en gång när han höll på och nafsade efter storasyrrans träns när jag gick förbi hans box så då slängde jag in det i munnen på honom och så fick han tänka efter 10 min eller så. Det var rätt ok sa han när jag pillade av honom det.
Brukar ju ha mina med som handhäst till morsan men det har ju inte gått med honom då man inte vill ha en hingst uppe på ryggen rätt var det är. Får se efter kastreringen i höst om jag inte börjar då.

Fibusen, du kan byta med mig. Min blir garanterat kring 170 cm. Han är nära redan nu...

Undrar hur de tänkte där med gräset.
Det vet ju varenda bonde även de som passerat 80-årsstrecket att ensilage måste stå ett par månader innan man kan fodra med det. Nyslaget gräs funkar ju inte!
Håller med, bra gjort att flytta!!!

Ojdå, har dom inget bete där heller?

Hit är du välkommen på visit! Bor tre mil söder om Östersund! :)

kl
Igår blev Kaptenen verkad igen, det var faktiskt nio veckor sen sist men hans fötter har sett så bra ut att jag inte känt nån brådska! Han var hur som helst jätteduktig oki skötte sig exemplariskt! :laugh: Sprutade på lite myggmedel när han stod på gången och det gick bättre än i hagen! lurade honom lite och sprutade först i handen och smetade på, för att redan spruta direkt på honom, kleta lite, spruta - osv. Det funkade! Lite äckligt när jag sprutade i skapet men annars var han kanonduktig! :laugh:

jo bete har de, de uppstallade hästarna släpps sista juni på bete... men de har haft dåligt med hösilage, varit tvugnna att både köpa in och ge av fjolårets (2010's) skörd, så jag gissar att det har tagit slut och de helt enkelt gjort en bal av det nyskördade gräset och ställt in, för på ängen så ligger gräset fortfarande och väntar på att balas och plastas in.

Det är väl ok om man ger gräs för att underlätta invänjningen innan betet men då måste det vara fräscht, men nu gick de rakt av från hösilage till gräs och dessutom låter gräset stå så länge så att det börjar jäsa.. sen är jag ganska säker på att de gick rakt av från det köpta ensilaget till en fjolårs-bal till gräs.. dvs två snabba byten av foder på en vecka. jaja... jag står inte kvar och diskursen hör inte till tråden så jag ska inte ranta vidare om det.. glad att hästen är flyttad till en tjej som är urgullig och håller världens koll på dem... där får jag stå t.o.m. september så jag måste leta lösdrift i sommar...

Kl*

Tänkte mest för min egen skull skriva vad min pålle gjort fram tills idag.

Går fint och duktigt i grimma och grimskaft.
Lastar han helt själv eller snarare lastar sig själv (:love:)
Kan borsta på honom över hela kroppen samt kratsa hovar utan problem.
Kan stå uppbunden (lite otålig dock men mer begär jag inte)
Kommer när jag ropar :D

Sedan Maj "vildhäst" fram till tidigast nästa år.

Min förhoppning var att kunna sitta på honom nästa vår då han alltid varit så välutvecklad men eftersom han är så ranglig för tillfället så behöver han nog mer tid att utvecklas också. Jaja, det är ju lite det som är förtjusningen med unghästar, you never really know :). Så insitting lär väl ske nästa höst om han känns mogen! Jag läääängtar :D

Fin han är!! Varje gång du tar in honom, jobbar du honom då? Det kan ju vara så att han vet som komma skall och protesterar?
Skönt att det är bättre nu!

KL
Haha, min häst ligger nog sist, vi har ju inte gjort något :D Jag har inte ens borstat min häst sen i april.........alls.

Nej gud nej,det började i början på Maj har jag för mig,han gick ju in på stall i mitten av april. Han var hemsk ett tag att ta in för han hade så bråttom in till kraften. Det lugnade ner sig efter ett par veckor när han lärde sig att alla får mat samtidigt,och det spelar ingen roll i vilken ordning man kommer in. Men han vart då istället jävlig när man skulle ha i kraften i krubban,han slet i hinken och skulle ner i krubban innan jag hunnit få ut allt,så då fick vi träna det,då var han lugn med det efter ett tag. Sen började dom gå ute dygnet runt,men i vinterhagen med hö,men då fick han ju såret som skulle skötas,gick bra då faktist,andra dagen gick han dock över mig när jag tvättade och försökte resa sig,men det måste ha gjort förbannat ont,så det var ju inget konstigt.

Sen vart det ju bete strax efter,och det är då han jävlats med att gå ut TILL beteshagen igen EFTER vi varit i stallet. Är inte ofta jag tar ut han från hagen öht,men vill i bland gå igenom mer noga än vad jag kan göra i hagen,samt att han tycker det är skönt att komma in på stall ett tag när det varit mycket insekter/mycket regn. Tar in och borstar och går igenom,sprayar flugmedel och kollar ögon,sen ut i hagen igen. i går var som sagt första gången sen början på Maj vi gjorde något mer än vanlig skötsel. Det är ju alltid lite lättare med flugsprayen på gången än i hagen.

Så det har liksom varit det att han ska stövla över mig som varit ett problem. Lika så kan jag be han att tex gå förbi/över en grej,då vill han inte,jag ber igen och han exploderar, ungefär som "kom inte och säg vad jag ska göra och inte,fuck you!" Sen kan han försöka vända och sticka,bocka,eller vända rumpan åt en.

Han är väldigt tuff när man kommer i konflikt,och han har bra självförtroende.

Nu känns det dock som om det har börjat vända igen,MYCKET mildare i temperamentet och mer lyhörd,fick inte ett endaste getöga kastat på mig igår! :D

Senast ändrad:

Hm, var också lite inne på om det är något han uppfattat som arbete vid dessa in/uttaget.

Det är iaf skönt att han lugnat sig, han kanske vill vara ute hellre ;) :angel:
Nejdå!

Som sagt, min lilla har jag inte gjort mycket mer så hon är lite av en vildhäst men ändå ganska mycket utvecklad sen jag fick hem henne för 1år sedan, jag menar då kunde hon inte stå på gången knappt... :/

Sakta men säkert går vi framåt och i höst kommer jag lägga ner en hel del tid på henne just för att få bort dom sista skavankerna.
Småspöken ser hon överallt när man är ute, hur man får bort sådan vet jag inte?

Bli borstad från haserna och ner till hov tycker hon fortfarande inte riktigt om, ibland går det utan problem medans ibland blir det bara tjafs och då vill man inte mer eftersom det är det man vill undvika (avslutar alltid när hon står still när jag inser att det ej kommer gå). Man har lärt sig henne ;)

Har testat allt där tror jag... Usch!!

Det där med småspöken ute kanske ger med sig lite när hon blir äldre, de är ju så unga ännu. Fast det kan nog vara viktigt att man är tydlig som ledare så att hästen känner sig trygg. Men det är lättare sagt än gjort.

Råkade själv ut för en lite oförutsedd händelse häromdagen :grin:

Jag har sommarhagen ca 4-500 m ifrån stallet, tre hästar som jag leder alla samtidigt vilket gått bra alla gånger utom igår.

Dingla, låter jag alltid gå in först i stallet, och sen halvbloden. Släppte in Dingla som vanligt och låter Fendi gå efter,står kvar ute med Ninja i väntan på att de två första ska gå framåt längs stallgången.

Då hör jag plötsligt att hovarna börjar klappra inne i stallet, ut i öppningen kommer Dingla med något vilt i blicken och så Fendi tätt bakom. Eftersom det blir trångt i stallgången när båda två samtidigt vänder om ut så stöter Fendi till vattenkranen som startar med full fräs,varpå pållarna blir helvilda, även Ninja därute med mig. Greppar tag i Fendis grimskaft när hon är på väg ut men man kan säg att de inte riktigt lyssnade på mig där.

Kunde ju givetvis inte hålla dem utan de satte full karriär ut i farsans päreåker med mig efter... Jag fick tag i dem efter några rundor i åkern. Kan meddela att det är tungt att springa i en regnvåt päreåker.

Nåja, de har skött sig efter den fadäsen, tror Dingla blev rädd för högen med spån (8 kubik) som jag precis skyfflat in i stallet.

Och så de goda nyheterna, idag har jag hängt ordentligt på Fendi i stallgången, kunde hoppa upp från båda sidor.

Hade även sadel på henne för första gången och hon kunde inte bry sig mindre. Sadeln låg riktigt bra på henne och det är ponnysadel i x-wide. Upptäckte att hon har ju knappt någon manke. Hon kan ju inte ha den här sadeln sen när hon ska ridas då den är 15 tum, något för liten för mig :angel:

Men gud så hemskt! Jag hade blivit helt till mig om något sådant hänt mig. Jag blir iof det för minsta lilla just för att jag vet hur mycket bonden med all mark intill oss INTE vill ha hästar där :angel: Och då är det ändå en god vän till mig men jag tror jag får en fin utskällning för det!

Tur att det gick bra iaf, för det gjorde det väl?

Ang spåspöken så är det nog som du säger, med mer promenader och mer aktivering och lära sig träffa på allt möjligt så släpper det nog.

Det är dock tvärtom på min 4åring :grin: Hon brydde sig verkligen inte för något som liten, jo lastbilar och stora fordon, tycker hon fortfarande är läskigt (men det kan nog ha med mig och göra för jag är rädd för sånt med) :o

Men sen 1 år tillbaka i höst tror jag så började alla spöken komma för henne och då är det stenar med mossa på, omkull ramlade träd och lite sådant där sjuka saker :rofl:

Men jag tror som du, det släpper nog :)
Hon är ändå ganska modig ibland, haha

Alva blev två år den 21 juni (Alvar hade namnsdag, därav namnet). Mätte henne då och hon var 155 cm så kanske att hon kan bli över 160... Hon går mest och skrotar i hagen, van vid träns och gjord men inte gjort mer än.

DSCN2991.jpg

Gillar gos med lillkillen på 4år.

DSC03735.jpg

Och kan fylla vattenbaljan själv...:laugh:

DSC03931.jpg

Jag tror han gillar att komma in i sin box,han står gärna i den,även om han är själv,inne i ena hörnet och sover,däremot så tror jag att det vart en hel del överskottsenergi när han fick börja sova inne på nätterna,och det var nog det som drog igång det hela,plus massa 2-års trots och ifrågasättande om ledarskapet.

Tyvär så vet jag ingen bra lösdrift häromkring,och jag trivs dessutom så himla bra i stallet så jag vill ju inte flytta heller. Dock tror jag att det kommer bli bättre när han kommer in i rutinerna,märkte ju en ganska stor skillnad innan dom började gå ut dygnet runt när han hade stått på box några veckor. Sen är det även nya i stallet,och dom kommer vilja ha sina hästar i hop med våra,så flocken kommer bli större vilket jag tror Orvar behöver.

Det är ju klart att det blir skillnad från att gå ute dygnet runt,till att gå in på nätterna,men jag tänker ju inte acceptera vad som helst för det. Vill ta upp promenaderna igen för nu ser han ju inget annat är stallet eller hagen,fick ju lägga ner det eftersom han var så jäkla sprallig att gå med,han brallade ju över en. Nu känns det som han har landat lite mer,samt lärt sig vart hans plats är när vi går.

Kommer även ta med han på släp när vi kör gamlingen,men han fick som sagt lov att coola ner sig lite först,vill inte få han i knät i rockarden. :D

Får se till hösten vid installning om han behåller sitt nya trevliga sätt,eller om han blir en liten apa igen! :D

Tycker dock han har mognat MYCKET i huvudet under en kort tid,så jag hoppas lugnet håller i sig.

Händer mycket nu i både kropp och knopp på 2-åringarna,vad fina alla är!!!! :love:

Senast ändrad:

Så är det helt klart!

Ska försöka få helt nya bilder på min fis någon dag, tror det blir åska och blixt här imorgon så då blir det absolut inte en tur till stallet, mer än att åka förbi och kolla till dom såklart!

Men onsdag ska jag ut och rida bland annat, ska försöka ta ut flickan på grusvägen och fota lite, om jag får någon med mig ;)
Men det kan bli en skitig häst på bilden!

Men då så. Då går det över :D
Ang lösdrift har ju Annie aldrig gått på det även om jag tror det är hennes grej. Däremot går det inte att hantera henne om hon står för mycket inne och går i liten hage (just det som skedde här i skåne). Så Korven kommer ju vänja sig också!

Sassiball, vilken cirkus :D Men allt verkar ha gått bra?

Ang spöken så är min lilla häst lite oberäknelig. Eller ja...jag hänger inte med riktigt. Hon kan reagera för saker jag aldrig ens tänkt hon kan reagera på, men saker som gör tom mig lite nervös, går hon förbi som om det vore det mest självklara i världen. Så hon är stabil mentalt men oerhört känslig. Och riktigt stoig då och då ;)

Linus, jättefin! Verkligen!

Jodå allt gick bra, inga märken på någon häst som väl var men man blir orolig när sådant händer. Enda märket var nog mina nävar som blev lite svedda när jag försökte hålla dem. Men det är bra nu.

Linus, så fin pålle, ser ganska färdig ut i kroppen.

skönt att det gick bra,, Först var jag orolig när jag läste men sen skrattade jag lite för mig själv av tanken på dig, en lerig potatisåker som är lagom kul att springa på och ett gäng hästar :P

Gjorde själv en sån när jag jobbade i tyskland för snart 10 år sen.. Skulle ta in två unghästar som vi alltid ledde två och två (ganska konstigt då det var en bit att gå och pållarna hade precis flyttat dit för att ridas in.. De var till salu för ungefär 100' - 250' ) Vid grinden blir en rädd för något och jag med en bjässe i var hand blir totalt omkullsprungen, sparkad i ryggen och landar raklång med ansiktet ner i leran... Råkade ha en t-shirt på mig med " I <3 Dirt " som passade väl för tillfället. :D

Fibusen - min häst har också gått igenom trots perioder i flera omgångar. Och även om hon är hur mysig som helst vanligtvis så är hon hård i skallen när hon får för sig något och ska testa. Jag har bara sett till mig att "vinna" när jag märker att hon testar något och så har jag dragit ned på hantering efter att jag först vunnit och sen väntat 1-3 veckor så har trotsperioden gått över..

En annan sak ang. betäckning nästa år-.. har era ston visat brunst något ännu? Räkans hagkompisar var superbrunstiga förut och efter vad jag har hört så brukar de kunna trigga igång varandras brunster... Men hittills så har jag inte sett ett enda brunsttecken på henne någonsin... Blir ju lätt att missa så lite som man hanterar men hon som har hästarna hos sig har inte heller sett något och då går de typ utanför hennes kök.

*kl*

Nixon går på bete och har inte sett en borste på ganska exakt 24 dagar. Idag ska han få komma hem ett par veckor så vi kan träna inför rikset.

33134592.jpg

33134591.jpg

33134584.jpg

33134576.jpg

33134561.jpg

33134548.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 839
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 007
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar