Sv: 10rna del 3
Från,till?
Om det är nån som borde byta namn på hästen så är det väll jag...
Är ju RIKTIGT fult.
Mätte han för övrigt i dag,158 fram,och 160 bak på ett ungefär,hade bara tumstock och pisk,så det är säkert plus minus nånting.
Men i dag var en sån där dag då han kändes stoooooor igen!
Men gisses vad trevlig han har blivit,dom hade nyss fått hö när jag kom,men jag ville ju ta in och kolla såret så jag fick ju lov att slita han från höet,men INGEN protest alls,lunkade med så snällt så in i stallet,kanonlugn på gången,sen gudasnäll att kolla sår och mäta,sen lunkade vi ut igen. Han har blivit så himla trevlig att hålla på med nu,älskade plutt!
Kom på en sak till som har förändrats för honom,sen dom började gå ute dygnet runt så har det kommit in ytterligare en häst i flocken,ett vääääldigt dominant sto! Orvar har aldrig varit elak i hagen mot andra hästar,men väldigt nonchalant,och han har alltid varit den som fått bestämma. Han har aldrig direkt jagat dom andra,utan bara struntat helt i om hästarna försökt flytta på honom,utan då har han stått kvar och liksom "försök du,men jag står här,och jag flyttar inte på mig".
När vi köpte gamlingen så hade han varit väldigt dominat,och han försökte verkligen markera åt Orvar att "Flytta på dig!",speciellt vid mat,men Orvar bara glodde på han och stog kvar,så gamlingen gav ju upp till slut med att försöka flytta på Orvar.
Orvar jagar som sagt aldrig bort nån,lägger aldrig öronen bakåt,eller markerar att han tycker att andra ska flytta på sig,utan om det serveras hö och Orvar hugger in så har han aldrig försökt få bort nån annan häst som kommer,utan då äter dom alla i samma hög,Orvar går aldrig runt och byter bort,utan han står oftast vid sin.
Men nu har det som sagt kommit in ett väldigt dominant sto,som gärna vill ha all mat för sig själv,och som inte alls vill ha nån direkt närkontakt mer Orvar,så nu flyttar han faktist undan ibland bara när hon lägger öronen bakåt och visar tänderna, oftast så lär hon "kasta sig" mot korven,men då får han bråttom därifrån.
Jag tror att det var bra för han att få lite tukt i hagen faktist,han har ju aldrig gått med något äldre,första var ju våran gammelman,dom har gått ihop sen mitten av april,men aldrig nån som tuktat han.
Tror även att det kan ha att göra med att hans F.Y-attityd lugnat sig!