10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Razzia är jättefin! Men jätteskumt att hon är så liten? Du har verkligen kommit långt, jag har inte ens gjort 95% av det du gör på bilderna hehe. Men i höst när hennes sommarlov är över, då jäklar!

Jag ska nog flytta till gården redan om 4 veckor men Annie kommer inte komma förrän i september, jag hade ju tänkt åka på semester, passa på nu när jag inte behöver bry mig om att titta till henne.

Ja, det är väldigt synd att hon är så liten, växer hon inte iväg närmaste året, så lutar det nog tyvärr åt försäljning:cry:.
Jag köpte halvblod efter alla år med araberna, för att få en större häst. Men vi väntar ett tag till & ser:idea:, än är inte hoppet heeelt ute.
Köpte ju henne i september, & hon är arbetad med 5 ggr tror jag, så hon är väldigt tacksam. Accepterar det mesta efter småfunderingar.:love:
Bra hanterad från början:bow:

Tack för komplimangerna om sötgöte. Just nu är han ju väldigt hårig,full med fågelskit och allmänt otrimmad men han är ändå en riktig pärla tycker jag.

Jag håller minsann koll på Hollie också, hon är ju så näpen och fin på alla sätt :love: verkar väldigt lik Astro i stilen, cool, känslig och med i diskussionerna :D

Han är väl värd komplimangerna:)
kommer du visa honom på treårs?

Kul att du lagt märke till Hollie! Vi är så nöjda över henne:) Håller med om cool men ändå känslig, och hon vill ALLTID vara i händelsernas centrum:D
Hon verkar däremot bli stor! Ingen bjässe hoppas jag då jag väldigt gärna vill behålla henne själv.

Kl

I dag hade min olyckskorp ett nytt sår,denna gången på "underkäksbenet" eller vad man ska säga. *suck*

Inga småsår han får heller,utan även nu var det som en stor flik som var borta....:mad:

Jag får igen för alla mina tidigare 15 år hästägande,med enbart FYRA veterinärbesök....

Men fyy va trist :( Hoppas det läker fort..

Till något helt annat.. är såååå sugen på att byta namn på min, men är ju så svinigt dyrt... Hmm...

Hade gjord på igår, han brydde sig inte för fem öre, så himla duktig :banana:

Från,till?

Om det är nån som borde byta namn på hästen så är det väll jag... :rofl: Är ju RIKTIGT fult. :p

Mätte han för övrigt i dag,158 fram,och 160 bak på ett ungefär,hade bara tumstock och pisk,så det är säkert plus minus nånting. :p Men i dag var en sån där dag då han kändes stoooooor igen!

Men gisses vad trevlig han har blivit,dom hade nyss fått hö när jag kom,men jag ville ju ta in och kolla såret så jag fick ju lov att slita han från höet,men INGEN protest alls,lunkade med så snällt så in i stallet,kanonlugn på gången,sen gudasnäll att kolla sår och mäta,sen lunkade vi ut igen. Han har blivit så himla trevlig att hålla på med nu,älskade plutt! :love:

Kom på en sak till som har förändrats för honom,sen dom började gå ute dygnet runt så har det kommit in ytterligare en häst i flocken,ett vääääldigt dominant sto! Orvar har aldrig varit elak i hagen mot andra hästar,men väldigt nonchalant,och han har alltid varit den som fått bestämma. Han har aldrig direkt jagat dom andra,utan bara struntat helt i om hästarna försökt flytta på honom,utan då har han stått kvar och liksom "försök du,men jag står här,och jag flyttar inte på mig".

När vi köpte gamlingen så hade han varit väldigt dominat,och han försökte verkligen markera åt Orvar att "Flytta på dig!",speciellt vid mat,men Orvar bara glodde på han och stog kvar,så gamlingen gav ju upp till slut med att försöka flytta på Orvar.

Orvar jagar som sagt aldrig bort nån,lägger aldrig öronen bakåt,eller markerar att han tycker att andra ska flytta på sig,utan om det serveras hö och Orvar hugger in så har han aldrig försökt få bort nån annan häst som kommer,utan då äter dom alla i samma hög,Orvar går aldrig runt och byter bort,utan han står oftast vid sin.

Men nu har det som sagt kommit in ett väldigt dominant sto,som gärna vill ha all mat för sig själv,och som inte alls vill ha nån direkt närkontakt mer Orvar,så nu flyttar han faktist undan ibland bara när hon lägger öronen bakåt och visar tänderna, oftast så lär hon "kasta sig" mot korven,men då får han bråttom därifrån.

Jag tror att det var bra för han att få lite tukt i hagen faktist,han har ju aldrig gått med något äldre,första var ju våran gammelman,dom har gått ihop sen mitten av april,men aldrig nån som tuktat han.

Tror även att det kan ha att göra med att hans F.Y-attityd lugnat sig! :idea:

Så bra med en uppfostringstant! Hade nog min också behövt..

Haha, men Orvar är ju grymt kul!

Från Pretenders Pieta (urk.. haha) till Rolls-Royce :D
Han heter Roy till vardags nu och det hade vart så jäkla kul att byta till Rolls-Royce, haha! Om jag råkar vinna på lotto så.. :devil:

Det som är så otroligt störande är att ägarna registrerade honom i ASVH en månad innan försäljning, de kunde ju väntat så kunde jag fått döpa honom... åååh, vilka i-landsproblem, haha.

Senast ändrad:

Vad skulle det kosta att byta då? :)

Orvar heter ju igentligen Anirac´s Orvar,tänkte ju först kalla han för raketen,men han har ju aldrig varit i närheten av nån raketfart,så det sket sig! (förutom när vi testade gjorden...:p ) Sen heter dessutom hans halvbror Racét,så då hade det blivit två raketer. :p

I brist på annat så vart det bara Orvar,nu börjar jag vänja mig,men när man berättar för folk vad han heter så ser man ju blicken och man blir genast påmind om hur man själv reagerade förr! :cool::rofl:

Eller barnet som stallägaren hade på dagsridlägret förra sommaren,när en av tjejerna hade frågat vad det gula hette,och varför han såg så ledsen ut (hade hängläpp och stog och solade),stallägaren svarar att han heter Orvar,då svarar en annan tjej snabbt att hon hade också varit ledsen om hennes mamma eller pappa hade döpt henne till Orvar! :o:rofl:

Han kommer visas på 3-års om inget oförutsett inträffar. Åker på utbildning i höst och får sedan semester ett par månader för att sedan sluttrimmas någon/ett par månader innan testet beroende hur det gått på hösten.

Astro blir nog också ganska stor tror jag eftersom han är ungefär 164cm nu.

Ska det inte stavas Pietà ? Det är ju en skulptur av jungfru Maria när hon håller sin döde son. Tycker namnet är underbart och skulle gärna haft en häst med det namnet. Känns nästan heligt.. och då vet jag inte ens om jag är troende.

Oj,var inte lite det inte... :eek:

Men skulle du verkligen vilja byta om du nu hade pengarna? Jag kanske är skrockfull,men har lärt mig att man aldrig ska byta namn på en häst,då hänger oturen efter en sen... :p Så jag skulle faktist aldrig våga byta.. :angel:

Oj!? Är det sant? Vad häftigt, hade jag ingen aning om... Jag måste kolla upp det!

fibusen: Jaa, det hade jag nog gjort, är inte så skrockfull, i alla fall inte när det gäller just den här grejen. Men nu lägger jag hellre pengarna på vettigare grejer så det blir inget med det, haha.

Pieta står för ömhet, fromhet och barmhärtighet! Fick nu en helt ny bild av namnet, tack för det!! Trodde Pieta bara var ett namn då mamman hette så.

Kl.
Om man skulle börja följa den här tråden nu lite, står ju faktiskt med två stycken 10:or. En arab och en ardenner den ena lite mer tam än den andra ;)

Kan ju börja med en lite beskrivning på dem två, bilder lägger jag in en annan dag om ni vill se mina monster...

Araben - Niewienna
Hon är mer vild än tam tyvärr, har snart haft henne i ett år och hon har gått från vildhäst till kelgris med vissa gränser ;) När jag köpte henne kunde jag knappt få på henne grimma och bara att få röra henne var mer eller mindre omöjligt. Men nu för tiden kan jag borsta/klappa henne överallt och grimman är för det mest inga problem (hon hade en lite trotsperiod för två månader sedan då grimman INTE skulle på, men efter en liten stund gav hon med sig och grimman var på och efter det har jag inte haft problem igen) och det är inga problem att gå med henne i grimma alls (går även snällt med mig utan grimskaft och grimma ;)) dock är hennes stora problem bakbenen dem vill hon inte att jag lyfter... Så det kämpar vi på med, men tycker ändå hon har genomgått en stor förändring, är helt klart nöjd men tanke på hennes nivå och min kunskap

Ardennern -Jelly
Min egna uppfödning, hon är hur snäll alltid när jag gör något med henne, hon kan tjura lite mot hovslagaren men lyfter jag är det inga problem (inte alls tjurskalle som inte gillar andra...). Hon är verkligen min lilla älskling och är nästan lite väl översocial ibland och skulle behöva åka på uppfostringsbete hos någon riktig surmärr men det får bli nästa år.

Märker att nivån på mina inte riktigt ligger på samma ställe som era, men ska ta tag i det till sommaren just nu går de på bete och blir endast borstade och överkända varje dag och vintern/våren gick åt till Niewienna plus skola (ska börja trean på gymnasiet och bor på internat så är svårt att få helgerna att räcka till ibland..), men till hösten går jag enbart i skolan fyra dagar/vecka och Niewienna inte är lika ohanterad så ska starta med tömkörning och inkörning på iaf Jelly och kanske lite på Niewienna så dem blir vältränade inför visningssäsongen 2013 :) Hoppas jag får vara med trots mina inte är lika välarbetade som era

Kul med två nya hästar här i tråden! :bump: Och spännande raser också! :banana:

MEN,jag måste få fråga,varför valet Arab och Ardenner??? Känns ju som om dom är totalt raka motsatsen mot varandra. Och jag menar verkligen inget illa,utan bara jättenyfiken!

Hade själv en äldre arabdam innan mitt nuvarande halvblod,så araberna kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta,och ardenner sen! :love: DET är riktig häst det! :D (Drömmer mig tillbaka till barndomskompisen jag hade,hennes pappas ardenner,guda snäll,stoooooooor fux med bläs,vi satt ju i spagat nästan när vi red honom!)

Längtar efter bilder på dina! :)

Dem är faktiskt mer lika än vad man kan tro ;) plus dem påverkar varandra jättemycket så niewienna har gått från att vara rädd för allt till att inte bry sig om mycket och jelly har börjat röra sig lite mer än innan (latmask)
Men jelly är första stofölet efter pappas sto så den fick jag av honom, sedan jobbade jag all min lediga tid på ett arabstuteri men sedan när det skulle läggas ner blev jag först intresserad av Niewiennas syster (som var ett år yngre) men det slutade med att jag köpte Niewienna istället :) och tro mig jag har ångrat mig många gånger när hon har varit som värst men innerst inne är hon en jättetrevlig häst hon bara kan ingenting eftersom hon knappt har blivit hanterad...

Vad KUL med två nya hästar! :laugh: Jag som är så förtjust i ardenner! :love: Hoppas du lägger in måååånga bilder! :D Välkommen till tråden!

GoldSkipper: Himla tur att buke finns ja, tänk om du bytt bort det fina namnet! Jättefint ju!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 839
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 003
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18