Förbereda hundar inför bebis?

MML

Trådstartare
Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två år, och en valp). Hundarna är en självklar del i vår familj - de får absolut sitta/ligga i soffan, sova i sängarna med oss människor o. s. v. Det tycker vi alla bara är mysigt! :love:

Om allt går bra kommer det att komma en människobebis i familjen framåt hösten. Hönsmammig/hönsmattig som jag är, har jag redan börjat fundera på hur det kommer att gå med hundarna. Behöver vi stänga ut dem ur sovrummet? Säga åt dem att de inte får vara i säng, soffa, andra möbler?

Det känns ju inte roligt att plötsligt komma med en mängd nya regler, och samtidigt introducera en liten skrikande, luktande människa som tar en massa tid och uppmärksamhet av oss andra. Min/vår förhoppning är förstås att hundar och bebis ska samexistera på ett bra sätt, där alla trivs. Samtidigt vet jag faktiskt inte hur man gör med hundar och nyfödd bebis, då jag aldrig haft kombinationen tidigare.

Hur har ni andra gjort? Har ni introducerat nya regler innan bebis kom? Har det gått bra för era hundar att vänja sig vid den nya lilla människan i familjen?

Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två år, och en valp). Hundarna är en självklar del i vår familj - de får absolut sitta/ligga i soffan, sova i sängarna med oss människor o. s. v. Det tycker vi alla bara är mysigt! :love:

Om allt går bra kommer det att komma en människobebis i familjen framåt hösten. Hönsmammig/hönsmattig som jag är, har jag redan börjat fundera på hur det kommer att gå med hundarna. Behöver vi stänga ut dem ur sovrummet? Säga åt dem att de inte får vara i säng, soffa, andra möbler?

Det känns ju inte roligt att plötsligt komma med en mängd nya regler, och samtidigt introducera en liten skrikande, luktande människa som tar en massa tid och uppmärksamhet av oss andra. Min/vår förhoppning är förstås att hundar och bebis ska samexistera på ett bra sätt, där alla trivs. Samtidigt vet jag faktiskt inte hur man gör med hundar och nyfödd bebis, då jag aldrig haft kombinationen tidigare.

Hur har ni andra gjort? Har ni introducerat nya regler innan bebis kom? Har det gått bra för era hundar att vänja sig vid den nya lilla människan i familjen?
Jag hade levt precis som vanligt. Varför skulle man behöva speciella regler? Det är väl jättebra för barnet att träffa hundar tidigt så att risken för allergier minimeras.
Blir en hund för på får man ju ta det där och då. Be den gå att lägga sig eller dela/skärma av.

Jag hade levt precis som vanligt. Varför skulle man behöva speciella regler? Det är väl jättebra för barnet att träffa hundar tidigt så att risken för allergier minimeras.
Blir en hund för på får man ju ta det där och då. Be den gå att lägga sig eller dela/skärma av.

Ja, självklart kommer bebis och hundar att träffas - de ska ju bo tillsammans :)

Det är i säng och soffa jag inte vet om det är lämpligt att ha både bebis och hundar, i synnerhet när bebis är liten och i alla fall två av hundarna är (kommer att vara) stora. Jag tänker väl främst på om bebis sover i eller intill sängen (eller om man nattammar och slumrar till), om det är en risk att bebis råkar bli trampad av en hund. Eller att de gosiga hundarna vill ligga och sova bebis, som de gärna gör på oss vuxna.

Och också om det visar sig att det inte fungerar med 3-4 hundar i säng/soffa tillsammans med vuxna + bebis, så att hundarna inte får vara där (förrän bebis blivit lite större), om det då riskerar bli för mycket på en gång för hundarna, så att det blir jobbigt för dem. I sådant fall kanske det är bättre att vänja in dem i förväg vid att inte vara i soffa/säng, tänker jag.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 216
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
871
Senast: MML
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 870
Senast: geting
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
592
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025