10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Glömt att berätta att min galenpanna lyckas skada sig.
Fått en sårskada på vänster kind som blev infekterat. Men den underbara veterinären som har betet tog hand om killen så nu är han ute och leker med kompisarna igen :) Känns så tryggt där han står!

Impulsköpte en ny lägenhet igår med sambon så nu blir det totalrenovering från scratch igen, om 1 år blir det alltså mer än perfekt att ta hem min prins :D

Menar inte att det inte hjälper men jag hittar ingen information om det fast jag har googlat. Steeljoint osv finns ju men det är ju ingen olja. Har du någon bra länk? Vill förkovra mig i allt som jag inte vet :D

599480_10151004910522430_103371821_n.jpg

Senaste bilden på Vorsól. Kan knappt tro att det är samma varelse som kom hem i slutet av februari! :love:
Navelbråcket är fixat, bockhovstendenserna borta och hon har hull!

Min lilla tjej fick följa med ut som handhäst igår. Det tyckte båda hästarna var jätteskoj. Vi travade lite och gick över några fallna träd. Spetsade öron på båda hästarna hela tiden. :bump: Det var första gången jag provade, men jag tror hon ska få följa med några fler gånger. Bra träning! :laugh:

tva_skrittisar_4ff44b40ddf2b3580a001808.jpg

handhast_4ff44b3eddf2b357ff0018e6.jpg

Nixi är på bete igen efter sin sårskada som hon drog på sig efter att ha rymt och levt rövare. Just nu är hon lugn på betet ;)

Här är Nixi så smart att hon rullar in i lillasyster..

Så fiiiiin! :love: Sådär har jag tänkt göra ofta i vinter, så himla bra träning! Har tänkt ha honom på sidan av nordisen både när jag rider och när jag kör - superbra!

oanki: Så fin! Sådär gör mina typ hela tiden, dom ligger och sover i princip i knät på varann så när man då vill vända på sig kan det hända att man hamnar PÅ varann istället. :D

Tack, tack! :bow: :D

Ja, det är ju verkligen toppenbra. Då får de komma ut och se sig om i skogen med sällskap också. Super när man har en så snäll och lätt häst som kliver på i lugn och ro, så man kan koncentrera sig på den lilla mårrhoppan också. :p Det ska jag definitivt fortsätta att göra med kommande unghästar också. :bump:

Ja det är verkligen super! Med min 08a brukade jag rida mamman och ha honom med lös från att han var liten, fanns så himla bra vägar runt det stallet. :laugh: Men att gå i grimskaft är bra träning. Blir kanon att ha honom bredvid när jag kör också, då får han lära sig vagnen utan att sitta fast i den, så förhoppningsvis kan jag köra in honom lite enklare! ;) Dessutom får han lära sig att gå först, eller ja, en huvudlängd bakom nordisen. :p Så om nåt är läskigt har han inte så mycket att säga till om, det är bara å haka på! :D

33153863.jpg

Lilla Fendi första gången utomhus med sadel. Det var inte mycket hon brydde sig. Kanske blir hon lika cool som sin mor?

Problemet är bara all utrustning jag har, det passar en 175 häst, inte en 160 häst. Nåja det löser sig väl. Här har hon mammas hoppsadel på sig, den låg väl sådär, men hon kommer väl att ändra sig lite i kroppen.

KL

Nu lär jag spy ur mig lite och "outa" mig,känner mig verkligen så..förvirrad,förväntansfull,rädd,orolig,allt på samma gång.....

Jag är nämligen gravid. Inte alls planerat,låååångt ifrån,men nu är det som det är. Helt galet fel i planeringen om vi säger så. Vi har iallafall beslutat att behålla efter många om och men,men alla tankar som kommer och går,*suck*... Hur ska man lösa det med allt?

För första gången i mitt liv har jag verkligen min DRÖMHÄST,på många sätt, jag har chans att kunna rida för tränare i framtiden,och kunna komma ut på nån liten klubbtävling,tidigare har jag bara haft promenadhästar som EGNA och bara lunkat i skogen. Det här med att nu bli föräldrar gör mig rädd,tänk om det blir jobbigt med häst och bebis? SÅÅÅÅÅ många lägger av några år under bebistiden och några år frammåt,för att det inte hinns med/man vill lägga all tid på familjen. Tänk om jag känner så om några månader? Tänk om jag slänger min högsta dröm åt skogen? :confused::cry:

En annan grej som gör mig så orolig och ledsen är att Orvar sparkar så fort det är något som inte duger,jag förstår inte han nånsin kommer kunna ridas...:cry: Han sparkar när han får sadel/tömkörningsgjord,när han inte får mat först,när han inte vill gå förbi den där "läskiga" saken,när han är uppspelt,när han blir rädd,när han blir glad, osv...

Som nu hade jag sååå gärna velat sitta på honom en gång innan det är dags att ge sig (pga magen),men jag törs inte riskera något,för han fullkomligt exploderar när han inte vill. Jag hängde på han i dag igen,jättelugn och fin,sen bad jag mannen gå något steg med honom för att se hur han reagerade att röra på sig med vikt,fyra steg gick bra,sen körde han ner huvudet och kickade. Tack och lov så hängde jag bara på honom så jag gled ju bara av,men han kunde ju lika väl ha fortsatt att sparka när jag stog på marken,sen fått till en fullträff som sist vi testade tömkörningsgjorden.

Beslutade mig för att hänga igen och gå några steg,gick fyra steg,sen stannade vi och jag gled av sen ut i hagen igen.

Jag vet inte om jag vågar göra mer med honom nu,varken hänga,sadla,sitta,för han SPARKAR,snabb är han också,från att vara kolugn till att länga av en sparkserie. Om jag blir sparkad i magen så är det ju kört.
Samtidigt så vill jag ju så gärna! Det var ju NU jag skulle få sitta på min underbara häst...

Hur ska jag få han att ge sig med detta sparkande? Så fort det är nått som inte duger eller som han vill göra,då sparkar han... Kommer han alltid köra med detta? Kommer han nånsin gå att rida in? Hur ska folk hinna upp innan han exploderar? Hur ska man tackla det här?

Nu kommer han bara få gå i hagen fram tills allt är klart med bebis,jag kan inte riskera att det händer något,för sparkarna kommer som sagt i vilken situation som helst. Det lär han inte lida av igentligen,men för mig känns det FEL,FEL,FEL,det är ju nu under kommande hösten/vintern jag hade tänkt att börja jobba lite mer,ta promenader,och kunna sitta upp och skritta,för att skicka på inridning till våren. Just nu känns det som det enda stället han passar på är på nån jäkla rodeo...:cry:

Alltså hur kan man gå från världens lugnaste,till världens "galnaste"?

Planerna ändras redan,hur ska inte det bli sen när bebis kommer då?

Fan alltså,jag har verkligen kaos i både hjärna och hjärta just nu,jag vet ingenting om nånting känns det som. Och bara det att bli förälder skrämmer slag på mig. Samtidigt nöter det på mig om jag gjort något fel med korven,varför gör han som han gör,kommer han ge sig? Finns det fler hästar som varit så här sparkiga som faktist har lugnat ner sig?

Jag vill bara ta en paus från ALLT känns det som just nu,så förvirrad,så orolig,så ledsen....:cry:

Vilken duktig tjej :laugh:

Hippocampus, jag ska dit på lördag (14e) och spana på fina dressyrhästar och drömma om att sitta på hästägarläktaren om ett par år :D

Grattis till graviditeten!

Klart att du oroar dig för allt, det är väl inte så konstigt? Jag tror att hästar mognar olika fort, Orvar behöver kanske några månader till som ledig unghäst innan han är färdig för vidare utbildning? och det passar ju bara bra nu. Funkar vanlig skötsel bra såsom rykta, lyfta ben och leda? för det räcker ju egentligen med det just nu. Och då är det ju inga problem att skicka honom på inridning till våren.

Förrestän var han ju duktig, du kunde ju hänga på honom några steg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 834
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 002
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare