10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

För det första, Grattis! :laugh:

Om vi vänder på det. Det kan faktiskt vara optimalt med en unghäst just nu. Du planerar ändå att lämna iväg honom på inridning, vilket jag tycker är bra då du själv är osäker på hur du ska hantera hans temperament. Du behöver absolut inte må dåligt över att du inte kan börja jobba något med honom redan nu, låt honom skrota på bete så länge som möjligt. Sen om det hade varit jag så hade jag skickat iväg honom ca2-4 veckor i höst på inridning (ev i 2 omgångar beroende på hur långa omgångarna är och hur han sköter sig). Sen låter du honom vila över vintern och skickar honom ett par veckor igen nästa vår. Kanske kan du med hjälp löshoppa honom lite under vintervilan.

Om du vill visa på 3 års så lejer du någon som gör det åt dig och låter honom sedan gå på sommarbete igen hela nästa sommar också.
Under den här tiden, fram till nästa höst, så har bäbisen kommit, du har hunnit känt efter lite hur det är att vara mamma och du vet hur Orvar är att rida.
Lätt som en plätt :D ;)

Vill bara säga grattis till dig och blivande pappan! Vad spännande!
Men också att vara rädd om dig, tänk på din säkerhet först och främst.

Vet inte om du ville ha egentliga svar på ditt outande men efter läst massa frågetecken svarar jag.
Orvar är en unghäst som verkar något bortklemad. Nu går jag enbart efter hur jag uppfattar det som skrives men han skulle behöva växa upp mer först och sen skickads till en lugn, kunnig inridare.

Förstår att det är frestande när andra sitter upp och allt bara flyter på men vet du vad? Man måste inte sitta upp nu. Du kan fortfarande vara först, det är din häst. Orvar kanske visar sig mer mogen och sammarbetsvillig om 1 år?

Jag tycker hursomhelst inte att du ska behöva känna någon press nu. Njut av magen! Jag är lite avis ;)

Som kontrast mot "alla" som sadlar, sitter upp och gör en massa konstiga saker med sin pluttisar ;) så lägger jag in en bild på min skrotfia som blivit borstad en gång sedan i oktober... :angel:

Dreads i hela manen... saxen har fortfarande inte kommit fram, men snart så :cool:
IMG_0325.jpg

bilden är från tidigare i vår, därav lite vinterpäls kvar.

Rozzie kommer jag inte att ta hem fören betet är slut, troligtvis i början på oktober.

Tack,eller vad man ska säga...

Och vad enkelt du fick det att låta! Tänk om det vore så.

Jag hade funderingar förut på att skicka han en omgång nu i höst,men jag vet inte,det känns lite onödigt att ha iväg han i säg 4 veckor,hur mycket hinner inridaren göra på fyra veckor,när han varken är sadelvan eller styrvan?

Sen låta han stå helt fram till April kanske (bebis i början på Januari),sen ta upp det igen,kommer han ens komma ihåg något från första vändan? Känns som om det bara vore att börja om från början igen.

Det känns som "alla" som sitter in sina unghästar,går det så himla bra för,bara att hoppa upp och sen händer det inget alls,pållen lugn och snäll,när korven protesterar så grymt mycket över allt undrar jag bara vart sjutton det här ska sluta. Och om han endå kunde vara lite skvättig hela tiden så man är beredd på allt,men att gå från att stå och sova på tre ben med världens hängläpp,till att pipa iväg i en bockserie.

Jag hoppas att det ger sig med lite mer tid,nu kommer han som sagt inte få göra mycket alls,bli borstad,sen in och ut från stallet i höst/vinter.

Jag hoppas att allt ordnar sig,men känner mig som ett vrak just nu av alla tankar och känslor. Det här var ju inte meningen nu. Inte alls.

Det känns dock lite betryggande att mannen är lika hästintresserad som jag,vet att jag kommer få mycket hjälp därifrån med skötsel och sånt,och det kommer aldrig bli något gnäll.

Helst av allt skulle jag bara vilja släppa han på stor lösdrift fram tills våren,men för det första så finns det ingen som duger för mig i närheten,och för det andra så vart han fin i kroppen först efter att han vart installad och man fick mer koll på hur mycket han fick i sig av allt,samt att han behövde inte använda så mycket energi till att klara kylan.

Tack,eller vad man ska säga...

Och vad enkelt du fick det att låta! Tänk om det vore så.

Jag hade funderingar förut på att skicka han en omgång nu i höst,men jag vet inte,det känns lite onödigt att ha iväg han i säg 4 veckor,hur mycket hinner inridaren göra på fyra veckor,när han varken är sadelvan eller styrvan?

Skickar du honom till en rutinerad och duktig inridare så får du ganska säkert tillbaks honom "riden" i alla gångarter (även om han inte är van vid utrustningen innan).

Sen låta han stå helt fram till April kanske (bebis i början på Januari),sen ta upp det igen,kommer han ens komma ihåg något från första vändan? Känns som om det bara vore att börja om från början igen.

Japp, han kommer ihåg och har säkert även utvecklats ett par snäpp under viloperioden.

Det känns som "alla" som sitter in sina unghästar,går det så himla bra för,bara att hoppa upp och sen händer det inget alls,pållen lugn och snäll,när korven protesterar så grymt mycket över allt undrar jag bara vart sjutton det här ska sluta. Och om han endå kunde vara lite skvättig hela tiden så man är beredd på allt,men att gå från att stå och sova på tre ben med världens hängläpp,till att pipa iväg i en bockserie.

Detta är de svåraste att läsa, vilket gör att det är extra viktigt att någon som har vana av unghästar tar inridningsbiten.

Jag hoppas att det ger sig med lite mer tid,nu kommer han som sagt inte få göra mycket alls,bli borstad,sen in och ut från stallet i höst/vinter.

Jag hoppas att allt ordnar sig,men känner mig som ett vrak just nu av alla tankar och känslor. Det här var ju inte meningen nu. Inte alls.

Det känns dock lite betryggande att mannen är lika hästintresserad som jag,vet att jag kommer få mycket hjälp därifrån med skötsel och sånt,och det kommer aldrig bli något gnäll.

Helst av allt skulle jag bara vilja släppa han på stor lösdrift fram tills våren,men för det första så finns det ingen som duger för mig i närheten,och för det andra så vart han fin i kroppen först efter att han vart installad och man fick mer koll på hur mycket han fick i sig av allt,samt att han behövde inte använda så mycket energi till att klara kylan.

Låt allt få smälta in lite så ska du se att det klarnar och känns bättre sen!
Det ordnar sig!

Bortklemad skulla jag inte vilja säga att han är,jag är nog ganska tuff mot honom. Har alltid varit det,vart nog rätt så "skadad" när jag hade min första egna häst,ett kallblodssto som var värre än ett expresslok när jag fick henne,mamma grät när jag gick till stallet,hon trodde att det var sista gången hon såg mig levandes typ.

Har även en väldigt tuff hundras,omplacering,som jag fått ordning på.

Jag är konsekvent när jag hanterar djuren,samma saker gäller,vid bråk blir det bara jobbigare,om man sköter sig får man massa vila och beröm. Nu går det ju inte att köra fullt ut på Orvar då jag inte vill hålla på längre stunder,man får ju trixa lite med dom yngre förmågorna.

Han är bara jäkligt tuff,igentligen. Har ju fått höra det av flera personer,även hon som jag funderar på som inridare,hon förklarade som så att Orvar är lite osäker först på en grej,då är han lugn och snäll,tex när jag hängde första gången,andra gången så anser han att han kan det där redan och tycker att det är skittrist och vill inget mer,alltså har han ett alldeles för bra självförtroende. Och jag tror det stämmer lite.

Tjejen som jag funderar på som inridare läser hästar väldigt bra,har jobbat med problemlösningar på alla dess konstiga problem,har kanonbra referenser,ända från USA. Det som gör mig lite osäker är att hon rider western. Hon har ridit vanligt engelskt innan hon började med western,men nu sysslar hon enbart med det. Det är inget som jag vill satsa på,och om han blir inriden på ett sätt så är det ju dumt att jag ska ändra det sen,men jag vet igentligen inte hur mycket skillnad det kan vara IGENTLIGEN på bara själva inridningen,men ja,ni förstår vad jag menar endå hoppas jag?

Andra tjejen har många referenser även hon,hon rider in,vidareutbildar,förbereder för tex 3-årstest,4,5,6 års championat osv. Hon rider bra och har utbildat egna hästar till svåra klasser,ridit SM och DM,och placeringar i msv hoppning. Hon verkar kanon! MEN,hur tackar hon en häst som Orvar? Hon kanske är van med att det går lika bra som det gjort för många här i tråden. Vill ju inte ha hem en häst som är värre än innan han åkte....

Ja,han ska verkligen iväg till nån som är REJÄLT duktig,har hittat två stycken i "närheten" (vill kunna åka och kika hur det går),men läs mitt tidigare inlägg om funderingar kring dom.

Här är mitt tips:

Grattis till bebis! Det kommer gå bra, både föräldraskapet och hästägarskapet! Jag har flera vänner som fått barn som har hästar, vissa har en häst, andra har sju. Det funkar.

Sen skulle jag inte skicka honom till den inridaren du pratar om, är han "stöddig" så skulle jag skicka till en erkänt duktig inridare och för mig finns det väldigt få i Sverige, men en av de (den bästa) är Eamon Hickey. Klarar inte han det klarar ingen det (ungefär så). Jag har vänner som börjat rida in sina hästar och efter en månad eller två insett att det funkar inte (inga nybörjar-inridare alltså) och skickar de till Eamon. Tipset från de till mig var att känner jag redan efter första gångerna att jag inte klarar av det, skicka till honom direkt. Gör det inte värre genom att fortsätta.

Han må vara dyrare än andra men så mycket bättre. Där blir allt rätt på en gång. Han finns inte i dalarna men det akn vara värt det, jag hade gjort det alla dagar i veckan. Du kan åka dit och rida själv också under hans översyn.

Upprepar nog mest vad alla andra sagt nu men.

Grattis för det första! :laugh:

Som nån annan sa kan du lika gärna vända på det, perfekt att få bebis nu medan hästen är bebis! Du behöver inte alls känna nån press över att skynda på eller nåt, alla hästar behöver olika lång tid på sig, och Orvar kanske är en sån som behöver mogna lite mer. Hade jag varit du hade jag skickat honom till nån DUKTIG inridare (varför inte Eamon Hickey) redan i höst kanske fyra veckor. Sen hem och smälta allt och åka tillbaka en vända på våren. Det var någon som sa nåt liknande innan, och jag tror verkligen att du skulle få hem en ridbar häst redan efter första perioden. Han kommer förmodligen ha ännu lättare för sig andra svängen när han fått vila och tänka i lugn och ro.

Sen är det nog verkligen inte alla som har tur och har lugna snälla unghästar. Jag har väldig tur och har bara haft snälla coola hästar, och med det sagt så lär väl Kaptenen plötsligt bli förbytt och vägra gå med på nånting i höst. ;)

Allt löser sig ska du se! Bamsekram!

Grattis till graviditeten!

Men har du glömt hur min uppsittning var? Haha! Han är en buse med bra självförtroende som tyckte att det var lite föööör roligt. Den kommer inte bli lätt att rida in ;)

Nej,gud,det gjorde du verkligen inte,JAG ber om ursäkt om det lät "fräsigt" från min sida,det var det absolut inte! :)

Jag ska fundera ang inridningen hur jag ska göra. Hade ju varit skönt att få iväg han en period nu på hösten,men samtidigt så känns det ju som man bör försöka spara varenda krona man har nu inför föräldrarledigheten,för då kommer det inte finnas allt för många kronor över tyvär om man vill spara på dagarna,vilket vi vill såklart,är ju så mycket man behöver till bebis också som man inte har,men vi får se som sagt.

Är ju ingen brådska IGENTLIGEN,för nu kommer jag inte kunna göra något endå fram tills våren,men det är ju det att blir han tuffare,eller lugnar han ner sig om ett år ca? För om han blir tuffare så bör han ju åka iväg en sväng nu i höst,om han däremot lugnar ner sig när han mognar i skallen så kan jag gärna vänta tills nästa år.

Han är fortfarande "barnslig" i kroppen,knappt någon rumpa,och kantig,så även det gör ju att det känns lite tidigt att skicka på inridning redan till hösten,men jag vet inte...

Han har ju blivit så himla mycket mer lyhörd och trevligare sen jag fick hem honom,då var det ju en kamp att bara lämna hagen,och hovslagaren var rena mardrömmen. Orvar har aldrig varit elak,han är (har blivit) väldigt social,nyfiken,och vill vara med i centrum. Han kommer alltid fram i hagen,inge problem att ha han lös på gången,ensam i stallet,han är så jäkla lugn och snäll att hantera,men så fort man kräver det minsta lilla för mycket så vänder han alla taggar utåt. För en kort stund. Sen accepterar han det.

Alla i stallet säger att han är ju sååå trevlig och snäll,och det ÄR han verkligen,så länge man inte kräver något av honom. En del sitter bara och gapar när han får ett utbrott och undrar vart det kom ifrån,för han rör ju knappt på sig annars liksom...

"Explosionerna" har blivit MYCKET mindre,kommer inte lika ofta,och när dom kommer så är dom över på en halv-en minut,sen blir han kolugn igen. Han är aldrig stressad eller något varken före eller efter,utan lugn,explosion,lugn. Vilket är både positivt och negativt. Kallblodet var mer eller mindre halvgalen jämt,men då visste jag ju det,och man var liksom mer beredd på det riktiga explosionen,men samtidigt så var det ju drygt att ALDRIG kunna slappna av. Det är inte mycket som bekommer Orvar,så när han väl accepterat ryttare och allt vad det innebär så tror (??) jag att han kommer vara kanon som ridhäst,och man kommer kunna göra "allt" med honom utan att han bryr sig nämnvärt.

Jag tror att det handlar mycket om mognad eftersom det endå har blivit mycket bättre,men även att han testar för att se om han slipper.

Senast ändrad:

Och tack för alla synpunkter och allt,ni är guld värda,det är verkligen super att få spy ur sig alla sina tankar här,allt känns genast MYCKET bättre.

Jag VET att det kommer fixa sig med både korv och bebis,kommer aldrig ge upp min älskade korv. :love:

I går kändes allt verkligen skit,men nu känns det bara så skönt när man lättat både hjärtat och hjärnan. Och det är faktist bara eran förtjänst,för det är bara er jag spytt ur mig hos,så TACK! :bow:

Har läst en artikel om E.H nu,och jag vart faktist ganska förvånad,men glad. Han verkar jobbar som jag tänker!

* Som beröm får man stå still och mysa,som "straff" blir det bara jobbigt,man måste jobba mycker mer och hårdare då.

*Konsekvent,har jag sagt att han ska backa så ska han,har jag bestämt att vi ska backa 4 steg på raken,gå över en bom,och att jag ska kunna skicka iväg han över något "läskigt",tex en presenning,så ska vi göra det,sen om det tar 3 minuter,eller 20 minuter spelar ingen roll,när vi gjort det vi skulle så är vi klara för dagen.

* Att inte hålla på att smådutta,gör det rejält från början istället. "Om du inte vill att hästen ska bli rädd för en sparv,så visa den en örn" som tränaren sagt till mig,hon som jag funderat på att låta rida in korven och som jobbar som problemlösare/inridare osv.

* Att jobba mycket med tryck och eftergift.

Det "enda" lite konstiga var att det stog att han jobbade ca 20 minuter,fem dagar i veckan med unghästar. Kan det verkligen vara bra att hålla på så ofta?

Han "jobbar" ca 20 min om dagen, men det innebär inte att han rider i alla fall. Det kan vara på marken, det kan vara att han lägger på sadel och hoppar upp och sen av osv. Det fanns en bra dokumentär på svtplay innan, men den är borttagen. Men kolla på youtube, där finns nog lite hur han jobbar.
Jag skulle skicka min häst dit om jag får problem. Direkt.

Ska kika sen. :) Tack!

Han verkar ju helt suverän det "lilla" jag läst. Dock så hittar jag varken hemsida eller kontakt till honom... Pratar han svenska ens? :o Min engelska kan hoppa och hänga sig i julgranen typ,är han dessutom från Irland så blir det rejäl kaos! :crazy::angel:

Han har ingen hemsida och han pratar svenska :D Googla hans namn så kommer hans telefonnummer. Annars kan jag ta reda på det.

KL

Här kommer en bild på min lilla häst!
33154568.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 834
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 002
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare