10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Hej Fibusen!

Då är vi två med 10:r som ska ha bebis. Vår totalt oplanerade 3:a kommer/ är beräknad till 23/ 11. Razzia kommer få träna ngr gånger till med sadel, sen blir det lugnt tills framåt våren. Därefter väntas inridning troligen iväglämning, funderar på Eamon, bor ca 5 mil fr honom. Eller ev försäljning om damen inte växt till sig ordentligt. Du ska se allt kommer gå bra, jag har bara accepterat läget & försöker planera utifrån detta. Kram

Vi frågade en gång på vårkanten,dvs när det fortfarande var ganska kallt ute (fick lov att slänga ut hästarna redan i April/maj,då den ena började hosta av att stå inne) då fick vi svar på MAX 5 dagar efter att man öppnat den. Och då var det enstaka plusgrader på natten.

Skulle inte våga ha mer är MAX 3 dagar nu,speciellt inte när det är så jäkla fuktigt som det är,bakterierna flödar känns det som...

Men om det är lättare för dig med hösilage så köp en bal och se hur mycket dom äter,kan ju var aså att den är slut på 3-4 dagar,annars är det ju bara att kasta resten. Vet att våra hästar åt bra mycket mer än vad vi räknade med när vi köpte höbal istället,hade lätt kunnat ställa in en hösilagebal endå och fått den uppäten på 5 dagar.

Oj,vad "skönt" att slippa vara ensam! :o:p

Ja,jag har också accepterat att det är som det är,och nu ser man ju som sagt fram emot det lite (med skräckblandad förtjusning) endå,trots att första två timmarna efter testen så satt jag bara på sängkanten och frågade om och om igen ; "Vad FAN gör vi nu?" som om jag vore inne i någon trans,haha.

Jag har hört att folk blivit chockade,även fast det var planerat och så,men känslan som infann sig i kroppen när man faktist såg plusset,går faktist inte att beskriva. Det kändes som om man vart förvandlad där och då till en annan människa,man vart "mamma" på en gång nästan,jättesvårt att förklara. Men nog känns det konstigt att veta att man har en annan människa i ens egna kropp...

Aja,nog OT från mig! :D

Har pratat med tränaren som jag funderade på som skulle rida in Orvar,hon ska hjälpa mig med sadeln i slutet av denna månad,ska bli väldigt intressant att se hur hon hanterar hans explosion som garanterat kommer komma,hur hon jobbar med han före och efter,om hon haterar det tillräckligt bra så testar jag henne först med inridningen,för så vitt jag förstår så håller väll Eamon till ganska långt ner i landet?

Den här tjejen har hittills aldrig misslyckats,och hon har varit ner i USA och jobbat,hon är tuff,men rättvis.
Det innebär även att jag kommer ha enbart 4-5 mil till henne vilket betyder att jag kan vara med mycket själv och se hur det går,och hur JAG ska bete mig vid ev duster.
Hon läser av hästarna väldigt bra,och är hästen inte redo så väntar hon,dvs så kommer det aldrig bli något "påtvingat" heller.

Funkar det inte med henne så får jag köra ner han hela långa vägen till Eamon,sen får han vara där tills han är klar.

Nu tror jag att det beror MYCKET på mognad hos Orvar,och till våren/sommaren så ska det nog lugna ner sig med dessa "utbrott". Har ju hänt jättemycket nu på bara några veckor,så det går ju åt rätt håll.

Som den här tjejen sa tidigare när hon var ut,"Han lämnar hjärnan i hagen tills han gör något som är tillräckligt intressant nog för att koncentrera sig på",och det stämmer in ganska bra på honom! :angel::D

Sååååå,detta är alltså planen i DAGSLÄGET,men sen kan den ju alltid ändras.

Eamon finns runt Slöinge i Halland. Ngr mil fr varuhuset Gekås, har ej koll exakt.

Senast ändrad:

Men en höbal borde väl bli mer förstörd utav ev regn osv om man köper en sådan istället för hösilage lr?

Jag har 3 hästar som står och käkar glatt bara dom har maten ;)
Så jag tror inte det blir rester speciellt om man inte har någe gräs att tillgå liksom...

Hm, får fundera. Men det lutar då åt det iaf!

Ingen aning,vi löste det med att ha den under "tak" har jag för mig. (var flera flera år sen.)

Om dom är tre stycken så äter dom nog slut på den ganska snabbt,hösilage är ju mindre mängd/kg så det går nog snabbt att tugga i sig.

Har pratat med tränaren som jag funderade på som skulle rida in Orvar,hon ska hjälpa mig med sadeln i slutet av denna månad,ska bli väldigt intressant att se hur hon hanterar hans explosion som garanterat kommer komma,hur hon jobbar med han före och efter,om hon haterar det tillräckligt bra så testar jag henne först med inridningen,för så vitt jag förstår så håller väll Eamon till ganska långt ner i landet?

Jag läste precis en artikel om Eamon och hur han rider in unghästar, och han gör exakt på pricken likadant som min gamla dressyrtränare gjorde med sin unghäst för några år sedan (herreguuud, 8-10 år sedan :eek: vad tiden går). Hon är C-tränare i dressyr men har bland annat ridit för ett par olika westernryttare, och hästen reds in barbacka med sidepull. :p Nu blev hästen skadad som unghäst och det hände en massa annat så hon kom inte så långt i utbildningen, men tanken var att hon skulle upp i svår klass.

Skillnaden mellan engelsk grundridning och westerngrundridning när det kommer till hjälpgivning är, som jag förstått det, lika med noll. Hästen ska kunna starta, stanna och svänga och kunna röra sig under ryttare i alla gångarter. Skillnaderna är marginella jämfört med likheterna, så att hästen skulle bli förvirrad eller "fellärd" tror jag inte kan hända (om inte ryttaren är jättedålig, men så verkar det ju inte vara i det här fallet).

Anledningen till att jag skriver det här är för att det lät som om du var lite osäker på din inridare, men jag tror baserat på vad du skrivit att 1. det är nog inte osannolikt att hon och Eamon har väldigt likartade metoder och 2. det är nog ingen risk alls att hästen blir "westernförvirrad".

Lycka till med honom, hur som! :)

*kl*
:angel:

33157168.jpg

Märkte idag att Ove har en väldigt *host* egen hoppteknink :p

Ja, "min" tränare rider alltid in med sidepull/reprimma,så om Orvar åker dit så är det det han blir inriden i antagligen. mig gör det då inget om det blir så,red min förra gamling mycket i grimma.

Och duktig,det ÄR hon verkligen,så jag bör inte tveka igentligen.

Hon har arbetat och varit på horse camp hos John Moore i USA,och var alltså där hon vart utsedd till "top rider" 2010,och fick en fiiiiin westernsadel i pris. :love:

Här har vi första,ev andra uppsittningen på en häst:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=jIYrn8lUIv0

Tredje ritten:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zCHMA9qC3Gs

Här är en annan häst,10: de ggn den blir riden,och hon plockar av huvudlagaet helt och hållet:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=pP3MfPCkbVc

Man får komma och se på hur mycket man vill,men man "ska" ha 3 lektioner innan man får åka hem för att hon ska gå igenom allt och se att man är nöjd.
Hästen tränas 5 dagar i veckan,då kan det variera helt,tex en timmes promenad i skogen ena dagen,20 min ridning andra dagen,gå ner till sjön och bada på förmiddagen,för att skritta ut i skogen på kvällen osv,trafiktränas,miljötränas,alltså inte bara nöta runt runt i ridhus/ridbana alla dagar. Det gör också att jag tror det skulle passa korven bra,för om han blir intagen på ridbanan 4 dagar på raken,så kommer han garanterat börja protestera den 5:te dagen typ...

Jag när det är höbalar brukar man täcka dom eftersom det oftast äts mycket saktare då det är torrt osv.

Här slutar det inte regna heller för den delen och det är så jäkla varmt, lär be karln köpa hem en fläkt imorgon för det är sjukt varmt i nya lägenheten jämfört med våran förra som jag hade massvis med kläder på mig oavsett årstid!

Jag ska ta mig ut imorgon till flickorna, gå en promenad enbart om det fortfarande regnar.
Ska även hämta hem lite höbalar, till min kompis men även till mig. Alltid bra och ha lite höbalar :p

Sen är jag ganska pank upptäckte jag :o
Det är dyrt att flytta och köpa ny inredning!

Jag går dessutom och väntar på min nya repgrimma till Lillan, den vill inte alls komma.. :(

KL
Jag kommer rida in Annie i skogen även om vi kommer ha ridbana på gården och ridhus inom 20 min skrittavstånd. Finns ingen anledning att nöta i paddock. Jag tänkte bara hoppa upp och rida iväg...typ :D

Jag ska åka och hälsa på henne tror jag i slutet av veckan, sen blir det Falsterbo hela helgen. Hon måste ju få skriva ner på en lapp vad hon vill att matte ska shoppa åt henne ;)

Hon ser lugn ut! Det är ju super. Men för mig, nej jag skulle inte lämna min dit av det jag har sett på film (nu trampar jag säkert någon på tårna) . Alldeles för mycket bakåt-tänk, hon sitter i gympadojor utan klack och rider lätt på fel sittben. Men som sagt, det är bara det jag såg på dessa korta snuttar, kan ju ha helt fel ;)

Jag började så på min 4åring, och jag ångrar mig INTE!
Nu var denna tös helt orädd och alltid positiv till allt inom arbete och älskade att gå först dessutom.
Tömkörde henne massor rakt ut i skog och mark och tror det gjorde mycket också samt även promenad vid hand.

Aldrig haft något som helst problem med denna tös inom det området! Och jag har alltid varit ensam när jag arbetat med henne. Förutom när man börja hänga och rida, då hade jag sällskap av minst en person till.

Miraz blir mer ett äventyr :rofl:
Hon har jag behövt draghjälp med i tömkörningen bland annat, promenader vid hand går bra och tömkörningen gick bra på slutet.

Ska börja NH träna lilltösa också lite mer till hösten. :)
Hon har lätt och lära men på vissa punkter ska hon försöka bestämma har jag märkt. Men hon hade lätt för sig på backa kommandot ändå, tog någon gång så satt det klockrent och jag använder mig ganska mycket av det. Behöver bara säga backa så backar hon (om hon inte är helt i det blå)...

Att ta tömmarna igen ska bli kul också för och se vad hon säger om det?
Jag längtar ganska mycket måste jag erkänna, går inte en dag då jag bara vill hänga där på ryggen i någon sek för och se vad hon säger om det tex.... :love:

Min Parelli-tränare som jag skulle ha varit iväg på kurs till i somras med 4åringen har satt ut nya datum och jag SKA iväg denna gången och funderar lite på om jag skulle ha åkt med båda, men givetvis på olika datum, blir svårt att ha två på samma gång!

Vi får se, dessa nybörjarkurser samt utvecklingskurser kommer ganska tätt så kommer jag inte iväg med båda nu under hösten så är ju inte det hela världen.
Sen ska denna tjej komma ut och ha NH kurser för mig på hemma plan också.

Det ser jag fram emot!
Hon har varit på G ut några ggr men eftersom vi haft problem med underlaget i paddocken vi hade tillgång till förut så har det ej blivit av och nu har vi inte haft någon paddock att tillgå.

Men hoppas på att det ska ändras snart!

Oj vad jag flög iväg i mitt skrivande, dax att avsluta ;)

Nej,precis,du har ju bara sett det lilla.

Molin,ja,man brukar bli lite fattig vid flytt! :D
Och regnar,ja,tyvär fortsätter ju det... Här är vägen varit helt bortspolat bitvis...:crazy:

Här är det fint väder, varit det mycket sista tiden! O inga bromsar har jag sett heller! Perfekt!

Molin, sån är ju min även om han reagerar. Men hon är modig och älskar att gå först. Hon är lättare att hantera då hon får gå först, än att gå efter någon. Så jag tror inte det blir problem, min utmaning är nog att få stopp på henne ;)

Jag ska göra likadant som du! :) Första gångerna blir det med ledare på hemmaplan och sen ut i skogen med nordisen! Innan vidare uppsittning blir det mycket tömkörning också. Styrningen och kommandona från backen ska sitta riktigt. Sen kommer han få gå som handhäst också.

Tror jag kommer köra en riktigt "het" period med mycket jobb för herrn och sen totalvila och börja om igen och gå vidare.

Ja flyttar är roliga på ett sätt men samtidigt inte :angel:

Nu har jag varit ute hos flickorna och det blidde inget mer än kolla till dom, hagen är väldigt blöt och likaså mina flickor.

Har pratat med min leveratör och han ska komma ut med två balar inom kort så får dom gå upp i lilla hagen tror jag och få käka på sig lite hösilage. Sen kan väl hoppas på att det kommer sol igen så gräset kan få gro på sig mera.

Jag har absolut ingen lust att hålla på med blöta hästar, man vill inte direkt lägga på en sadel på en blöt häst liksom, ok om man hinner få dom någorlunda torra över ryggpartiet men det tar sin tid också oftast beroende på hur blöt hästen är..

Jag lovar att detta väder fortsätter hela min sista vecka :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 834
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 002
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd