service

Trådstartare
Har en hund som blir 3 i maj.
Vi tog över honom i nov förra året.
Var som en valp utan varken miljö eller grundträning.
Så vi har haft mkt att jobba med.

Mycket har blivit bättre och är inga större problem dom sakerna längre.
Men..

Sedan strax före jul har han börjat gå runt och morra åt precis allt ljud och icke ljud han tror han hör.
Provat sagt åt honom, bett han gå och lägga sig osv men det fortsätter.
Nu blir jag frustrerad och det känner han

Är i grunden en okomplicerad hund, men något vek och spooky emellanåt.

Aktiveras dagligen springa/cykla/dra vara i stallet med osv

Tips på hur vi kan få bukt med detta

Rättar mig själv,kan inte se hur man redigerar inlägg ?

Har haft honom sedan nov 2023,
Och detta beteende har ej förekommit innan nov 2024

En hund som plötsligt blir beteende förändrad skulle jag göra en veterinär koll på för att utesluta amärta/sjukdom i första hand.
De gånger mina hundar börjat bete sig annorlunda så har det i stort majoritet berott på att de har ont någonstans fast jag inte kan se nån hälta/rörelsestörning/symptom på sjukdom.

En hund som plötsligt blir beteende förändrad skulle jag göra en veterinär koll på för att utesluta amärta/sjukdom i första hand.
De gånger mina hundar börjat bete sig annorlunda så har det i stort majoritet berott på att de har ont någonstans fast jag inte kan se nån hälta/rörelsestörning/symptom på sjukdom.

Ja absolut det står på tur, har en vaccinering så ska be henne känna igenom honom då. har ingen uppenbar smärta vad jag kan se/känna.

Jag håller med @Tonto. Boka ett tid för en ordentlig genomgång. Vid vaccinering går det bara att märka det mest uppenbara, om hunden har skitont vid vanlig beröring ungefär. Mer finns det inte tid till, och det är inte alltid en veterinär som vaccinerar heller, oftast är det "bara" en vanlig sköterska. Ni bör även kolla hundens syn och eventuellt även hörsel, för det är inte ovanligt att hundar blir mer osäkra om synen plötsligt förändras.

Hittar ni ingenting hos veterinär, kolla då om ni har någon brukshundklubb i närheten där ni kan få komma och träna för en instruktör. Där är de kunniga och välutbildade, och det blir betydligt bättre än att någon som inte sett er försöker ge tips online.

Vad är det för typ av hund? Vet ni något om hur hans föräldrar eller andra släktingar är?

Jo det förstår jag också såklart.
Har koll på den biten och vet hur utredning bedrivs.

Hälsan ska självklart kollas upp.

Och erfaren tränare kontaktas för konsultation men tills dess så ville jag bara bolla lite råd hur man ska bemöta detta, tips att prova

inga konstigheter hos syskonen osv, mentalt stabila och trevliga familjehundar
Har kontakt med uppfödare och kullsyskonen

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 327
Senast: Kraxa
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 422
Senast: Migo
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 059
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 300
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII