Hur får man barn att leka hemma?

BusBarro

Trådstartare
Flummig frågeställning jag vet.

Men enkla frågan är hur får man barnen att leka hemma? Dvs vi har supermycket leksaker (alldeles för mkt egentligen och jag plockar undan kontinuerligt).
Våra barn går på fsk 7-16 (mån-tors) och 7-13.30 fredagar och sen är de trötta när de kommer hem, det har jag full förståelse för.
Men på helgerna är det omöjligt också.
De har fina rum med kreativa lösningar. Stora som alltid älskat lego har skrivbord och bra sorterat. Lilla killen har bra lekyta också och vi är inte strikta med att de inte får leka i övriga rum i huset. De får ha hur mycket saker som helst i vardagsrummet bara de leker.
Enda gången de leker med sina leksaker är när vi också leker eller tar intiativ till det. Jag brukar sitta och bygga duplo eller lego med dom några timmar på helgerna men så fort man inte själv startar det så uteblir leken.
Hur gör man?

Upplever samma sak själv med våra, en femåring och en tvååring. De är väldigt på oss föräldrar och vill hela tiden göra saker tillsammans med oss. De tjatar om att vi ska leka, måla, pärla, pussla, spela spel osv. Det finns massor de vill göra men absolut inte utan oss.

Något som ibland fungerar är att jag sätter mig och "startar upp" leken, t.ex. bygger en tågbana och leker en kort stund. Sedan förklarar jag att jag måste göra något annat och går därifrån. Ibland fortsätter de då att leka på egen hand, ibland svansar de efter mig och tjatar om att jag ska leka med dem. Då kan jag med gott samvete påminna om att jag redan har lekt med dem. Jag kan säga något i stil med "Jag tycker jättemycket om att leka med er, det var roligt att göra det förut. Nu måste jag laga mat, men fortsätt gärna att leka så kommer jag om en stund och kollar hur det går!".

De har alltid haft leksaker i vardagsrummet och köket, där kan de känna att de är nära oss och ser vad vi gör. Ingen av dem använder sitt rum (om inte vi är med där).

En annan grej som ibland fungerar är att gång på gång förklara att man inte kan leka just nu. De gnäller, skriker, gråter, kastar sig på golvet, klänger, ja allt är allmänt jobbigt i kanske en kvart, sedan brukar de faktiskt komma igång med att leka något helt på egen hand.

Ett annat problem som egentligen inte hör till din fråga men som ändå är kopplat till lek på egen hand är att de väldigt snabbt blir osams och kivas högljutt om minsta lilla grej. Det tycker jag är extremt jobbigt och stressande, men jag gissar att det hör småbarnslivet till (mer eller mindre).

Hur gamla är barnen? Har du realistiska förväntningar?

Jag vill minnas att när barnen var runt 4 år, kunde jag få dem att leka 20 minuter om jag startade upp leken och satte en klocka. ( På förskolan hade de som regel att man var tvungen att hålla på med en aktivitet i 20 minuter. Anledningen var att skapa struktur och ge barnen lugn och ro.)

Absolut inte svar på din fråga men får de vara med i vardagen med städning, handling, tvättning, matlagning osv? Jag märker på min treåring att hon gärna leker/imiterar det vi gör i vardagen och nu senast ikväll fick jag en glassdricka (en liten dekorationskruka med legobitar) och mycket kurragömma för det leker de alltid på barnens parkour träning. Men speciellt långa lekar är det inte , snarare lite här och där :rofl:

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 249
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 436
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 375
Senast: fejko
·
R
Småbarn Jag har två barn på 7 respektive snart 5 år. Storebror har adhd och är extremt fäst vid sina skärmar, särskilt på vardagskvällarna när...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 577
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar