Råkade se den här tråden nu, och det sammanfaller med att jag lyssnar på Malena Ernmans bok. Hon har två döttrar, den ena har asperger, den andra verkar nästan ha adhd, men har ganska mycket av ganska många diagnoser, fast inte full pott på någon, så att säga.
Jag fastnade i boken med rätt mycket smärta, främst för att de ilskeutbrott barnet utan tydlig diagnos har är första gången jag läser om ilskeutbrott som är på samma nivå som den jag är van vid från barn och tonåringar. Folk påstår ju ofta att deras barn är arga, men jag ser ingen ilska. Lätt upprördhet, möjligen. Kanske ett boktips för dig?
Om ditt barn med adhd blir arg på det viset, förstår jag till fullo om skärmregler och annat känns orealistiskt. Men då tänker jag ändå att det borde vara möjligt att sätta lite gränser kring lillens tid framför olika skärmar? Om han inte (också?) är så där väldigt explosiv, då. Med "vanliga" barn, verkar ju strider vara värda att ta. Med "vanliga" barn verkar inte hela familjen vara i behov av vilohem efter att föräldrarna försökt bestämma något som inte funkade för barnen. (Mitt plastBARNBARN är "vanlig" på det viset. Jag är helt förundrad. Jag har aldrig varit med om något så lättvindigt som att hänga med hen.)