Ja, och så som det beskrivs, att iaf tre av familjerna släkt med varandra och att det verkar finnas en tradition i att ha gemensam trädgård/utomhusyta så kan det ju vara så att hyresvärden inte vill ändra på det. Om det går emot det alla andra önskar.
Ibland upplever jag att folk drar "men flytta till hus då" argumentet även när det gäller ganska rimliga önskningar ang hur grannarna beter sig. Det går ju lika gärna att argumentera för att de tre familjerna kan flytta till något som passar dem? Alltså bor de i hyresrätt med andra människor kanske det är dom som inte räkna med att andra hyresgäster tycker det är gulligt att ha andra barn rännande under sovrumsfönstret? Att det "varit tradition" kanske är för att ingen klagat tidigare, för att barnen lekt på gården tillsammans. Det känns inte rimligt att tänka att det ska fortsätta på samma sätt när lekkamraterna flyttat och något okänd flyttat in.Det fetade: min spontana reaktion också! Jag hade aldrig velat bo så som TS beskriver det. Och då bor jag ändå (och stortrivs) i ett område där man har många grannar nära inpå och barn överallt (bl.a. mitt barn).
Hur mycket bör man ta reda på som blivande hyresgäst egentligen? Hur ex snöröjning och trädgårdsskötsel sköts, absolut. Men ska man behöva fråga om det springer runt barn tvärsöver alla gårdar, och leker kurragömma på min altan om jag flyttar in? Behöver jag reda ut släktskapsförhållandena hos de boende med hjälp av hyresvärden innan jag skriver på ett kontrakt? Inte särskilt lagenligt förfarande heller va?