Fibusen

Trådstartare
Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och då, men nu… Alltså min rygg har gett upp!

Jag fick barn för 5 månader sen, men hade inte ens ont i ryggen under graviditeten. En trötthet i ryggen och känna sig stel, absolut, men inte i närheten av smärtan som nu.

Jag kan inte sova på rygg längre, för då vaknar jag av smärtan, det är som om det låser sig i ryggen och jag måste upp med benen mot magen och rulla över till sidan och resa mig upp så. Även när jag halvsitter/halvligger i soffan, jag kan omöjligt bara resa mig upp, utan måste rulla åt sidan även där. Jag har inte ont när jag ligger på sidan, och det gör inte ont i själva ryggraden, inte som jag upplever det så jag tror inte på diskbråck eller liknande. Det sitter precis som i svanken på vardera sidor. När jag rör mig så är det ”ok”, mer stelt då, och kan hugga till när jag böjer mig eller bär något tungt, men inte alls så den låser sig/krampar som den gör på nätterna.

Detta har hållit i sig i månader nu och jag börjar tröttna, speciellt av att vakna på nätterna av att ryggen värker/krampar, det räcker liksom att vakna av att bebis vaknar. 🤣

Vad ska jag göra till att börja med? Jag har hittills inte gjort något alls för jag trodde det skulle gå över av sig självt men nu efter flera månader så ger jag upp om det. Jag misstänker att det också (helt?) beror på att man går och bär bebis med dålig hållning, och inte lika mycket rörelse som innan, varken jobb (jobbar inom vården) eller lika mycket ridning.

Jag börjar bli stressad att detta inte alls vill ge med sig, och vill ta tag i detta då jag ska börja jobba igen om några månader och måste ha en fungerande rygg då.

Ska jag ta värktabletter en period och se om det blir någon skillnad? Försöka börja träna ryggen fast det just nu gör ont? Acceptera att det är så här det kommer vara så länge bebis är liten och jag får bära runt på han?

Bild från Google för att visa vart smärtan sitter.

Bifogade filer

• IMG_8557.webp
    IMG_8557.webp
    39,4 KB · Visningar: 11
Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och då, men nu… Alltså min rygg har gett upp!

Jag fick barn för 5 månader sen, men hade inte ens ont i ryggen under graviditeten. En trötthet i ryggen och känna sig stel, absolut, men inte i närheten av smärtan som nu.

Jag kan inte sova på rygg längre, för då vaknar jag av smärtan, det är som om det låser sig i ryggen och jag måste upp med benen mot magen och rulla över till sidan och resa mig upp så. Även när jag halvsitter/halvligger i soffan, jag kan omöjligt bara resa mig upp, utan måste rulla åt sidan även där. Jag har inte ont när jag ligger på sidan, och det gör inte ont i själva ryggraden, inte som jag upplever det så jag tror inte på diskbråck eller liknande. Det sitter precis som i svanken på vardera sidor. När jag rör mig så är det ”ok”, mer stelt då, och kan hugga till när jag böjer mig eller bär något tungt, men inte alls så den låser sig/krampar som den gör på nätterna.

Detta har hållit i sig i månader nu och jag börjar tröttna, speciellt av att vakna på nätterna av att ryggen värker/krampar, det räcker liksom att vakna av att bebis vaknar. 🤣

Vad ska jag göra till att börja med? Jag har hittills inte gjort något alls för jag trodde det skulle gå över av sig självt men nu efter flera månader så ger jag upp om det. Jag misstänker att det också (helt?) beror på att man går och bär bebis med dålig hållning, och inte lika mycket rörelse som innan, varken jobb (jobbar inom vården) eller lika mycket ridning.

Jag börjar bli stressad att detta inte alls vill ge med sig, och vill ta tag i detta då jag ska börja jobba igen om några månader och måste ha en fungerande rygg då.

Ska jag ta värktabletter en period och se om det blir någon skillnad? Försöka börja träna ryggen fast det just nu gör ont? Acceptera att det är så här det kommer vara så länge bebis är liten och jag får bära runt på han?

Bild från Google för att visa vart smärtan sitter.
Vid ett tillfälle för en del år sedan fick jag problem med ryggen - ont och stelt i länden, på främst ens sidan, hyfsat nära ryggraden - som inte gav med sig. Jag visste dock grunden till det, då jag fått det efter att jag tänkte att jag kunde flytta den några ton tunga grushögen med skottkärra och spade, vilket ryggen inte höll med om :grin: Jag gick då till en naprapat 2-3 gånger, om jag minns rätt, som löste det - det var några väldigt ordenliga hårda knutor/muskler/någonting.

Och sedan nu för två år sedan började jag få problem igen, långsamt, till en början mest lite ont och stel i höften, så att det var svårt att knyta skor och ta på strumpor etc. Jag testade då att gå till en naprapat igen, vilket inte hjälpte. Det blev långsamt sämre, och började gå ner i benet (baksida lår), det började göra ont att sitta, att vara stilla länge, sista halvåret började delar av foten ibland domna av/somna etc. Det visade sig vara ett diskbråck i ländryggen, som opererades ett drygt år efter första symptom (fysioterapi och sjukgymnast hjälpte inte)

Nu för några veckor sedan kände jag mig lite stel i ländryggen igen på ett ställe, men ungefär samma område som jag haft problem med tidigare när jag hållit på med lite tunga saker ute, och det gick bort med massagepistol etc hemma.

Naprapat/ kiro!
Min rygg har pajat många gånger och jag känner igen mig i den smärta du beskriver.
Jag gick regelbundet till naprapat när det var som värst efter jag fick första barnet. Det enda som funkade!
Fick även stretchövningar att göra hemma för att hålla musklerna kring höfter, rumpa, ländrygg mjuka och det har hjälpt.

Låter som om jag borde kolla upp det på något sätt iallafall. I kväll låste det sig helt i soffan igen när jag halvsatt/halvlåg, gjorde ont när jag hostade så fick vända mig och rulla upp igen, och det konstiga då är ju att det släpper direkt, själva krampen/låsningen, men är ju lite stel/öm mest hela tiden.

Har liksom inte hänt något speciellt, mer än att jag varit gravid och fått bebis. Hade lite problem med foglossning och ischias, men det gick ju över relativt snabbt. Hade en del smärta över höfterna kvar i kanske en månad eller två om jag gick för långt/snabbt, men annars så har jag mått helt bra efter, fram tills detta började då.

Satt med värmekudde nu på kvällen men blev inte bättre. Det hjälper att lägga något högre under knäna när jag ligger på rygg, då känns det som ryggen slappnar av ordentligt och inte tjuvnyper alls.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
970
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 890
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 544
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar