Att hitta sin fysiska hobby

Twihard

Trådstartare
Jag behöver röra på mig. Jag måste komma ut och få upp blåset och fysiken. Jag är en typisk hemmasittare som älskar att vara hemma, alla mina intressen innebär stillasittande, såsom gaming och skriva eller scrapbooking.

När jag jobbade i stall rörde jag mig tillräckligt men nuvarande jobbet är inte nog krävande. Jag har inga hästar längre och noll motivation.

Jag har alltid hatat sport, alla fysiska aktiviteter utom att mysrida i skogen (jobbade därför inte som ryttare). Kan inte springa pga. Skada, har andningsproblem...

Min värsta fiende är dock inte hälsan utan just motivationen, och jag har få vänner som vill röra sig och joina mig. Men jag börjar fundera på att i alla fall börja promenera. Jag tycker det är aptrisst trots ljudbok, men det är ett måste.

Men nu undrar jag om någon har tips på sätt som får promenaderna roligare? Eller annan fysisk aktivitet? (Bollar går fetbort). Vad gör ni för att röra på er? Simma är skoj men finns inga badhus nära byhålan jag bor i.

Tycker fotvandring verkar skoj, men ska jag börja köpa passande kläder innan jag ens vet om det är något för mig? Bor nära fina vandringsleder, fast får ta bilen dit.

Eööer har någon tips på att öka motivationen? Jag vet att jag djupt inom mig kan, har lyclats förr. Men hittar inte tillbaka.

Jag behöver röra på mig. Jag måste komma ut och få upp blåset och fysiken. Jag är en typisk hemmasittare som älskar att vara hemma, alla mina intressen innebär stillasittande, såsom gaming och skriva eller scrapbooking.

När jag jobbade i stall rörde jag mig tillräckligt men nuvarande jobbet är inte nog krävande. Jag har inga hästar längre och noll motivation.

Jag har alltid hatat sport, alla fysiska aktiviteter utom att mysrida i skogen (jobbade därför inte som ryttare). Kan inte springa pga. Skada, har andningsproblem...

Min värsta fiende är dock inte hälsan utan just motivationen, och jag har få vänner som vill röra sig och joina mig. Men jag börjar fundera på att i alla fall börja promenera. Jag tycker det är aptrisst trots ljudbok, men det är ett måste.

Men nu undrar jag om någon har tips på sätt som får promenaderna roligare? Eller annan fysisk aktivitet? (Bollar går fetbort). Vad gör ni för att röra på er? Simma är skoj men finns inga badhus nära byhålan jag bor i.

Tycker fotvandring verkar skoj, men ska jag börja köpa passande kläder innan jag ens vet om det är något för mig? Bor nära fina vandringsleder, fast får ta bilen dit.

Eööer har någon tips på att öka motivationen? Jag vet att jag djupt inom mig kan, har lyclats förr. Men hittar inte tillbaka.
Kan du låna/erbjuda dig att motionera hund? Jag tycker alltid att promenader utan hund/katt/häst är slöseri med tid. :D

Nu har du inget badhus i närheten, men jag hittade till vattengympa och vattenzumba och är helt fast. Älskar det varma vattnet, att en instruktör säger åt mig vad jag ska göra hels tiden, att man kan anpassa det till sin egen förmåga och dagsform och att det inte är speglar så jag slipper se min kassa koordination.

Nu har du inget badhus i närheten, men jag hittade till vattengympa och vattenzumba och är helt fast. Älskar det varma vattnet, att en instruktör säger åt mig vad jag ska göra hels tiden, att man kan anpassa det till sin egen förmåga och dagsform och att det inte är speglar så jag slipper se min kassa koordination.
Ja, det hade varit drömmen

Jag har också svårt med motivationen. Röstar också på hund för promenader men förstår att det inte är så enkelt att lösa eller ens en möjlighet.

I övrigt är det enda som fungerar för mig att boka in träning/rörelse precis som vilket annat måste som helst och sen helt enkelt bara göra det. Säkerställa att det passar in i övriga livet när man bokar det och sen är det en tid som är lika prioriterad som ett läkarbesök eller vad som helst.

För mig är det några veckor upp till en månad av denna tvångsrutin som innebär att jag tvingar mig iväg men efter det så är det som att kroppen vänjer sig och vill ha träningen och då blir det enklare. Men sen måste denna procedur göras om efter ett sjukdomsuppehåll eller liknande 😅 men när det bara rullar på så är det skönt att inte behöva fundera så mycket på om man ska eller inte ska, jag bara gör det jag bokat in.

Jag har också svårt med motivationen. Röstar också på hund för promenader men förstår att det inte är så enkelt att lösa eller ens en möjlighet.

I övrigt är det enda som fungerar för mig att boka in träning/rörelse precis som vilket annat måste som helst och sen helt enkelt bara göra det. Säkerställa att det passar in i övriga livet när man bokar det och sen är det en tid som är lika prioriterad som ett läkarbesök eller vad som helst.

För mig är det några veckor upp till en månad av denna tvångsrutin som innebär att jag tvingar mig iväg men efter det så är det som att kroppen vänjer sig och vill ha träningen och då blir det enklare. Men sen måste denna procedur göras om efter ett sjukdomsuppehåll eller liknande 😅 men när det bara rullar på så är det skönt att inte behöva fundera så mycket på om man ska eller inte ska, jag bara gör det jag bokat in.
Instämmer helt om rutinen, när den väl sitter är det inte lika motigt utan blir bara en sådan där sak man helt enkelt gör -särskilt om man betalar i förväg. ;)

Jag har otroligt dålig startknapp och har försökt ta mig iväg till gymmet för att börja om på min rutin i runt en månad nu...

Jag går till gymmet och går/springer på löpbandet medan jag tittar på film och serier 😂

Annars kanske pilates/träningsvideos hemma på tvn?

Min dröm är en roddmaskin hemma framför tvn, gud så fit jag hade varit.

Börja cykla till saker istället för att ta bilen eller bussen, dels sparar man mycket pengar och dels behövs ingen särskild motivation utom den som själva transporten ger, som t.ex. att cykla och handla. Sen efterhand som man vänjer sig och blir mera tränad börjar man cykla längre och kanske ge se ut på riktiga cykellångturer när man har mera tid som under semestern.

Jag började helt enkelt med att ställa av bilen för att komma igång och sen har det bara rullat på.

Senast ändrad:
Det absolut bästa för mig både fysiskt och mentalt är regelrätt styrketräning. Lyfta vikter på ett gym. Det är inte roligt men det är den enda träningsform jag faktiskt märker positiva resultat från. Och de positiva resultaten är (oftast) precis tillräckliga för att motivera mig att gå dit igen. Jag har ett program med två pass/vecka à fyra övningar/pass som jag följer och det är långt ifrån alltid som jag gör alla fyra. Hur hårt jag faktiskt tränar varierar kraftigt från pass till pass. Lägsta nivån för godkänt är att gå dit, byta om och värma upp (3 minuter), allt utöver det är överbetyg.

Dans.
Finns många olika danser så prova dig fram till det du trivs med. T ex är Bugg en lämplig dans att börja med, då får du rejält med motion. Eller modern fox (numera ska den kallas Svensk Fox) eller traditionell forxtrot. West coast swing, tango, kizomba, bachata....finns hur mycket som helst.
Om du inte känner för pardans så finns linedance där man dansar själv men tillsammans med andra.

Det finns så många trevliga människor som dansar, jag har fått flera av mina bästa vänner på det viset.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka