10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Ja vädret är INTE roligt. Jag HATAR när det är rena jävla Niagarafallen flera dagar i rad! Idag har det varit uppehåll faktiskt, men heeeela lördag och söndag bara hällregnade det oavbrutet.

Så, igår jobbade jag, och idag hittade jag en väääääldigt trött Kapten. Jag reflekterade inte alls över det i början. De har legat ner väldigt mycket nu på slutet och bara vilat och sovit mest hela tiden - växtperiod så det smäller om det! Men så tyckte jag att han var så himla trött och slö hela dagen och såg aldrig att han åt eller gjorde nåt annat än att bara hänga, så jag tog in honom för att kolla.

Ja, han höjde inte ens huvudet när grimman gick på, tittade inte på nånting på väg in i stallet, blinkade inte ens när lillebror sprang runt som en galning ute i hagen och skrek. Resultat: 39,6 graders feber... :( Så nu står han inne i boxen med mammas fleecetäcke på sig (som PASSAR, strl 145!). Han har gnäggat två gånger, annars står han bara och tuggar lite hö så långsamt det bara är möjligt.
Jag har letat igenom HELA hästen efter äckliga fästingar eller andra konstiga bett/utslag, men hittar ingenting. Han hostar inte, är inte snorig, magen lever om som vanligt - kanske lite mer än vanligt. Däremot tyckte jag han hade lite torra och ljusa slemhinnor. Har väldigt blöt betfor på gång nu som han ska få. Tyvärr har jag bara pelleterad så det tar sån tid att få det ätbart...

Har varit i kontakt med veterinär som tyckte samma som jag, lugn innenatt med täcke så man kan se avföring och hur han äter och så. När jag var ute i stallet bajsade han inte en enda gång, vilket känns lite oroande... Men han visar inga smärtsymptom över huvud taget så det känns inte alls som kolik.

Min lille plupp! :cry:

Stackars liten! hoppas det är något som går över fort.

Jag skulle ju göra mitt första pass med Räkan och vagnen idag och ibland undrar jag vad jag håller på med :P Så vagnen hade fått pyspunka men jag kunde fortfarande dra fram den från där den var parkerad. Sen var målet med dagen att bekanta oss med vagnen. Hon har ju gått på släp bakom hagkompisens maratonvagn. Men min något otympligare rockard har hon bara sett en gång förut.

Steg 1. "Hej hej vagnen" förlöpte smärtfritt

Steg 2. "Vagnen rör sig" var lite nervöst och sjukt jobbigt för mig. Jag är ju nästan alltid själv när jag håller på så jag försöker verkligen att göra så mkt. jag kan i form av förberedelse innan det är dags att spänna för.(då tänker jag inte vara själv! ) Så med grimskaftet i ena handen greppade jag tag i skaklarna och började dra. Vet inte om Räkan undrade varför matte och inte hon drog vagnen eller vad det nu var som fick henne att se liiite skeptisk ut :laugh: Efter lite om och med lyckades jag släpa runt den punkterade vagnen i en av hagarna med Räkan lugnt skrittandes än på ena och än på andra sidan vagnen. Svänga bredvid vagnen får vi jobba lite på =)

Steg 3. vagnen låter. Gick ut på att jag lyfte skalarna och släppte dem så att vagnen bullrade och skakade tills Räkan inte brydde sig. Tog bara några upprepningar innan hon återigen blev mer bekymrad över flugorna.

Allt som allt höll jag på i kanske 20 min inklusive gos-pauser.

Stackar lilla kaptenen... :( Hoppas verkligen att det inte är något allvarligt! Tur att han kunde ha mammas täcke nu då! Lilla plutten! Ge han en stooor kram från oss.

Här är en till med sjuk/skadad häst! :cool: Jag FATTAR inte vad den där korven sysslar med alltså... Minns ni den djupa sårfickan han hade för ett tag sen? Nu har han ett sår,samma sida,samma ställe... Typ 2 cm nedanför bara... Inte alls samma som förra gången med sårficka,gjorde rent ordentligt så jag HOPPAS att jag löser detta själv. Han var ganska svullen,men inge feber,ingen hälta,och var pigg och glad. Får se hur benet ser ut i morgon förmiddag,är det telefonstolpe så får jag ringa veterinären IGEN,men jag tror *peppar peppar* inte att det ska vara någon fara.

Det är ju det om det är en sårficka iallafall som är så liten så man inte kan se den...

Denna ggn tror jag han sprungit in i nån pinne eller nått,dom har ju gått i sommarhage nu med liten skogsdunge...

Men jag fattar inte hur han lyckas alltså....:crazy:

Men usch då! Undrar vad han har fått för sig med det där benet då!? Hoppas det läker fint av sig själv!

Ottilia: Vad duktig hon är! :laugh: Det är precis så jag vill göra med Kaptenen också! Vi har visst samma problem, det där med hjälp. :grin: Men bara man tar det lugnt brukar det ju ordna till sig!

KL
Ja här går det som det går... Kaptenen stod inne utan bevakning typ två timmar, på dom timmarna hade han inte gjort nånting, bara legat ner en stund. När jag kom ut lade han sig ner och låg och tittade lite på magen som levde om SOM SATAN, så jag började misstänka att han kanske hade lite ont ändå. Tog därför på grimma och tvingade upp honom (efter att ha klappat och pratat och tröstat, typ mig själv). Gick förbi hagen med skrikande lillebror och fortsatte upp i skogen och då plötsligt kom magen igång och han lade en liten hög - och det var verkligen det vidrigaste jag sett nån gång! :eek: Jag kan inte kalla det för mask, för det var ingenting som rörde sig och ingenting som faktiskt såg ut som mask. Men det var gul/vita jättesega slemmiga klumpar i som såg ut nästan som en slemhinna? Oh shit, det går inte att beskriva... Men alltså nej, jag har ALDRIG sett så vidrig avföring nån gång!

Han bajsade en gång till kort därefter, en ännu slemmigare men mindre hög, och sen gick han alldeles lugnt och stilla med mig en liten runda på en kvart. En bil körde om oss på grusvägen och han blinkade inte ens, lilla plutten... Tillbaka hemma fick han gå in i boxen igen, fick betfor med massor av vatten som han inte ens tittade åt. Sen sa jag gonatt åt en hängig stackare...

I morse var han lite piggare, men hade fortfarande inte skitit på hela natten, däremot kissat. Heeeela mammas täcke var gult och alldeles överfyllt med spån, utom mitt över ryggen, så han har då sovit gott iaf!
Tog tempen som visade på lite lugnare 37,9 istället för kvällen 39,6. Jag blev lite lugnare... Eftersom jag kommit och stört honom mitt i betforslabbande gick jag ut en stund och fixade med dom andra två, och när jag kom tillbaka hade han bajsat! :banana: Det såg helt normalt ut igen - SKÖNT! Men jag tog honom i koppel och gick samma runda igen. Han var mycket piggare än på kvällen och stannade hela tiden och nafsade åt sig mat längs vägen.

Ringde vet medan jag gick med honom och hon förklarade att om han haft en irritation i tarmen så det lossna membran som följde med ut med träcket, alltså kan det ha varit det som såg så äckligt ut igår... Hon sa att han kunde gå ut och sen få sova inne en natt till och äta torrhö vilket ska göra magen gott. Så idag har han fått vara ute och jag har sett honom äta flera gånger, och han har kommit fram till stängslet när man gått förbi. Han är klart hängig fortfarande men ändå mycket bättre.

Så nu ska jag fixa betfor och havreblandning till kvällen så får han komma in lite senare! Imorrn jobbar jag såklart men sambon har lovat att ta in honom på kvällen igen. Det känns säkrare att han får sova en natt extra inne.

Här vart det inge bra alls....:(

Benet var en telefonstolpe när jag kom ut på förmiddagen,och Orvar tog sig knappt frammåt. NATURLIGTVIS så hade jag ingen plånbok med,transporten stog hemma 1,5 mil bort med VINTERDÄCK,och hade inte tillräckligt med pengar på mobilen för att våga ringa veterinären för det brukar ju ta ett tag.

Så packa in korven i boxen,tog säkert en halvtimme in i stallet,brukar kanske ta 5 min från den hagen,sen in med massa hö,sen gasa hemmåt för att ringa veterinär,varpå dom säger att vi ska in på en gång i fall han behövde röntgas.

Då kom ju nästa problem,transporten stog med vinterdäck,för den hade jag ju inga planer på att använda nu. Har haft lite tankar på att byta däck på den utifall,men jag har ju skjutit upp det...

Så jag sa till mannen att vi lär ut och byta däck,MEN,nästa problem.... Domkraften och allt var hemma hos hans pappa,1,5 mil helt åt andra hållet! :crazy:

Ringer till underbara stallägaren och frågar om dom har nån domkraft,det hade dom,men ingen var hemma just nu... Hon erbjöd oss att ta deras transport,tills hon kom på att den står instängd bakom hövändare,traktorer och allt,så det sket sig.

Hon ringde hennes sambo som tack och lov snart var på väg hem,så vi slängde in sommardäcken i transporten och började rulla mot stallet. In och kolla till Korven,och benet så ÄNNU värre ut,och han kunde inte böja benet alls nu,utan när han skulle flytta sig så fick han släpa med sig det! Han hade inte ätit något hö alls knappt.:cry::cry::cry:

Vi väntade 10 min kanske på stallägarens sambo,under tiden hann jag borsta av korven,snälla underbara människan hjälpte oss,muttermaskin hade dom så det var klart på 5 minuter,sen börja lasta.

Gjorde såååååå ont i hjärtat att leda iväg han mot transporten,han hade SÅ ont! :cry:

Lastningen har ju krånglat lite,fick ju hjälp av "min" tränare i 10 min i våras,sen har jag inte tränat mer eftersom jag haft vinterdäcken på,så jag tänkte att det här kommer ju ta tid,och jag ville ju inte "bråka" på lillkorven heller när han hade så ont.

Jag gjorde EXAKT som tränaren sagt,stå bara brevid och skicka in honom! Vi har ju tränat på ridbanan att skicka in och över han på "läskiga" grejer nån gång,för det sa hon att det var jättebra träning inför lastning,då gör man bara samma sak liksom,och se på fan,han gick på som om han aldrig gjort annat! Jag kunde lasta han från utsidan,bara skicka på han! Det enda han gjorde i början var att gnägga en gång,sen stå på rampen och kolla lite,men jag lät han ta den tid han behövde,och på tre minuter var han lastad och klar! 3 MINUTER! Det tog det oss att ta oss från 2 meter från transporten,till att stå nära rampen förut typ. Och det gick sååå lugnt till,han stog som ett ljus när jag stängde bommen,istället för annars när det är lite stressigt,han vill backa ut osv,men nu,ingenting!

Åkte dom 10-15 minuterna det tar till kliniken,han står lugnt och snällt hela tiden,försökte avlasta benet så gått det gick. Vi kom fram och vart visade till en utebox på baksidan. Gick in och skrev på ett papper,sen fick vi vänta lite innan vi fick komma in. När det vart våran tur och vi ledde in honom sa veterinären på en gång att det där ser inte bra ut! Kan vara nått brytet,undrar om vi ska röntga på en gång för att se innan vi gör något annat. :crazy:

Han knackade på benet,sen fick vi gå på springgången lite för att se,och tack och lov så vart det lite bättre,så veterinären satt det är nog inget som är brutet endå eftersom han vart att gå bättre och bättre för varje steg,snacka om att man nästan grät av glädje!

Korven fick lugnande,sen rengjordes det ordentligt,var en sårficka som han kände igen,och det konstaterades att muskeln var helt söndertrasad då. Han körde ner en sax (fast det heter ju något annat) i såret så djupt fickan gick,då rann den upp massa varblandat blod,sen tog han ett rakblad och snittade ett hål där det tog stopp för saxen,sen satte han dränering.

Nu ska han ha penicillin i en vecka,samt smärtstillande,han ska stå inne på nätterna ett tag,och gärna boxvila helt ett par dagar,men jag får se hur jag gör,tror han får gå ute några timmar iallafall,förmiddag till eftermiddag,annars så lär han bli hemsk att hålla på med,samt att jag tror att cirkulationen bör komma bättre av att få gå i hagen några timmar.

Vart en låååång dag,och inte hade man ätit något på hela dagen heller,snacka om att man var svimfärdig,gravid som man är. :angel:

Orvar lastade sig själv när vi skulle hem,han stannade på rampen och kissade bara,sen traskade han på rakt in och stog som ett ljus.

Såååå stolt över min gula i dag!

Korven hittade en stolpe att sova emot hos farbror doktorn. Jättetrött korv!
Är benet längst fram han har ont i,han vill inte alls stödja på det. Synns lite hur svullet det är ovanför knäet,har inte gått ner under knäet än tack och lov.

532336_3768153756608_1212040957_n.jpg

Senast ändrad:

Men jösses, vet inte vad jag ska säga :eek:
Ni får vara med om saker lite stup i ett, kan det inte ta och räcka för er nu?

Stackars liten och vad skönt att han lasta sig själv, det är inget man direkt vill börja strula med om hästen inte ens kan gå knappt för att den har så ont.

Hoppas det blir bra snabbt för honom!

Ja,det är helt sanslöst. Nu har vi varit i kontakt med veterinären fler gånger än jag var med förra hästen under 10 år... :crazy:

Det är ju sparkar han får,så veterinären tyckte att jag skulle fundera på att ha han i annan hage,MEN,då kommer han få gå själv...Jag vill inte ha en två-åring själv...

Jag hoppas att det lugnar ner sig när det kommer in 2 hästar till i hagen nu snart,kanske blir en bättre flock då? Nu är det ju Orvar och två till,och dom andra två är ju som ler och långhalm. Orvar går alltid lite för sig själv. Har aldrig sett att nån nånsin försökt att sparka åt honom,men det är ju bevisat nu att nån gör ju det.

Vet varken in eller ut hur jag ska göra...

Skönt att inget var brutet åtminstone. Hoppas nu bara han blir bättre snart. Skickar en styrkekram till er båda!

Vad tråkigt med en skada :(

Jag ska fixa med lite bilder på mina små elefanter imorgon, har varit fullt upptagen i en vecka nu med att förbereda hästar inför en utställning men ska försöka fixa par bilder imorgon :)

Nej men fyy då! :eek: Stackars guling! Men som sagt, himla tur att det inte var nånting brutet ändå... Det är ju verkligen mardrömmen! Hoppas hoppas att han blir bättre snabbt nu när han fått medicin. Styrkekram!

KL
Tja mitt problem känns ju ganska futtigt nu i jämförelse... Men Kaptenen mår heller inte så bra. Fortfarande hängig. Han har ätit i hagen idag men är inte alls sig själv. Har inte sett honom bajsa en enda gång förutom i morse så jag HOPPAS att han gör det inatt när han får stå inne... Annars tar jag ut veterinär imorrn (jag som såklart ska jobba - dygnspass... :crazy:).

Blev en liten promenad nu på kvällen också för att kolla läget och hålla magen igång. Han försökte äta hela turen men inget bajs... När vi kom tillbaka kollade jag tempen, 38,3 låg den på, så lite högre än i morse men ändå inget alarmerande. Sen fick han gå in i boxen med betfor och havre och hö, han åt direkt av fodret i krubban vilket jag ser som ett gott tecken! Han brydde sig inte ett dyft om att han blev själv i stallet heller vilket han i vanliga fall absolut inte vill gå med på! Så jag får väl se det som bra träning också mitt i allt...

Hoppas han är ännu bättre imorrn.

Ny här i tråden.
Tråkigt för er med sjuka och skadade hästar, peppar peppar så har min 10 hållit sig frisk å kry (om man räknar bort pinnen hon fick i hovet i våras). Brukar annars ha en himla otur med mina hästar.

Min 10 är ett egetuppfött sto efter: Ludwigs Champion ue: Grand cru.
Det är en fröken som tror att hon är en bulldoser och har lite dålig respekt ibland. Med mig går det bra men mamma kan inte leda henne för då är det hon som är ute och går med mamma;)
Grazie's Aniara är hennes namn men kallas för Norpan och med det smeknamnen kan ni förstå att hon gillar att "smaka" på saker =)
Hon går förtillfället på bete med min skadade 6åring samt en 1åring. Hon gillar mat, precis som sin mor. Vilket även syns på henne då hon blivit rätt rund om magen. Ska visserligen inte klaga för tidigare har jag haft problem med att få henne i fint hull.

Planen med henne är en insittning i höst, nån vecka vila innan jag tar en inridning sen vila under vintern innan vi tar upp det igen för 3års till våren.
528860_434483216579481_1671871740_n.jpg

Har tyvärr inga nyare bilder på henne, men ska fixa de=)

Senast ändrad:

Tycker inte alls Kaptenens problem är futtigt,stackars lilla grabben! Sen att inte veta vad det är riktigt gör ju det hela ännu värre...

Hoppas verkligen att magen kommer igång ordentligt nu på honom under natten,låter inge kul alls det där. :( Fiiiina fina Kaptenen!

Orvar får gå själv i hagen nu i en veckas tid,under den tiden hinner jag fundera på hur jag ska göra i framtiden. Visst lockar det att ha han själv,för som veterinären sa,han ÄR hackkyckligen,och vad blir det nästa gång?

Men fasiken,en två-åring ensam i hagen? :cry: Nog för att han inte har några problem alls att vara själv i hagen och så,men han förlorar ju så mycket...

Diskuterat med stallägaren enda fram tills nu,och hon är lika rådvill som mig,hon vet inte heller vad hon skulle ha gjort...

Skitjobbigt är det!

Tyvär inte... Dom som går i flocken vill ha dom där,sen är det två till som vill ha sina hästar ensamma i hagen för att den ena har exem på sommaren som kommer igång på en gång om han går med nån annan som kliar på honom,den andra är stentuff så ägaren vill inte att han ska gå med annan häst.

Jag får se hur vi löser det.

Ooh så fin! :laugh: Välkommen till tråden! Har ni hunnit med nån träning eller han hon bara fått vara vildhäst? :)

Fibusen: Tråkigt med sånt dilemma. :( Kan han inte gå med din gubbes häst då? Han verkar ju vara snäll?

kl
Kaptenen hade gjort två fina högar inne inatt! :banana: Inte så mycket som jag hoppats på men det går ju ändå åt rätt håll! Han hade 38.1 i temp, inte så farligt heller. Nu får han gå ute med grimma så får sambon ta in honom ikväll, jag ska iväg och jobba strax.

Stackars stackars Korven :( Tur i oturen ändå!
Nej, ensam skulle inte vara ett alternativ för mig med en häst, men sambons häst då?

O stackars Kaptenen också! Har ni fått nån diagnos? Bra att han bajsar, det är nog bara hästmänniskor som kan bli så glada över bajs i fin konsistens ;)

Rolex, välkommen. Ser himla fin ut, din häst!!

Jag ska väl inte säga för mycket peppar peppar ta i trä, men jag har heller inte haft några problem alls förutom hennes hov förra året (som ändå inte krävde vård).

Senast ändrad:

Ja hon är himla fin =)

Hon är dagligen hanterad, har vart iväg och löshoppat så att lasta och åka transport både själv och med kompis är inga problem för henne. Har provat att tömköra henne vilket har gått bra. Hon har även vart med som handhäst tidigare samt fått haft både sadel och träns på sig :D
IMAG0073.jpg

Hovslagaren har hon dejtat sen hon var 1 månad, och han var på besök var 14 dag i början för att rätta till hennes då sneda framben som hon ärvde efter sin mor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 834
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 002
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar