10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Men ååh! Glömde ju det viktigaste! Han hade ju bajsat tre fina normala högar! :banana:

:bump::banana::bump::banana:

Och Orvars ben såg MYCKET bättre ut,svullnaden hade gått ner hur mycket som helst! Vi firade det med att dela på ett äpple! :love: DET är kärlek det,att få dela äpple med sin lilla älskade pålle! :D

+ Maja_Kandi

Vad skönt att dom blir bättre! :)

Igår var jag på Falsterbo horse show och kikade runder, kom hem med ett par benskydd(:D?) och ett snyggt grimskaft med hingstkedja. Ska dit snart igen och kolla vidare, blir nog på lördag. Det är kul att shoppa grejer till prinsen men nästa år lär bli ännu roligare :bump:

Gud vad jag saknar min häst! De flesta här inne verkar ha hästarna så nära hemmet *avis*. Själv får jag åka enkel resa 1,5 timme för att hälsa på. Men bra har han det iallafall :) Blir lagom att hälsa på 1 gång i månaden så ser man lite utvecking också :d

Lite bilder,dock innan rengöring så ser ju inte allt för mysigt ut kanske...:crazy: Men det är verkligen en JÄTTEskillnad från igår,på bilden frammifrån så ser man ju att det går in nu igen ovanför knäet,igår var knäet mycket större,samt att det gick inte in någonstanns utan var jämntjockt hela vägen upp. Svullnaden har börjat gå ner i skenbenet,vilket veterinären sa att den kommer att göra,så det är väll normalt antar jag.... Snett ovanför så ser ni vart gammla såret setat,så ja,det var ju verkligen i närheten.

553267_3775225733403_1231255730_n.jpg

406029_3775226053411_2004470487_n.jpg

529140_3775226293417_563813035_n.jpg

541567_3775226453421_2111126391_n.jpg

181381_3775226813430_682921182_n.jpg

Senast ändrad:

Fy tusan vad otäckt!
Stackars liten, skönt att det vänder och att det går åt rätt håll!

Delvis kl.

Jag ska strax bege mig ut till mina flickor, det vankas ev åska och blixt här så vi får se om jag hinner med något där ute i stallet. Jag avskyr blixtrarna men åskan är mysig iaf, men som sagt... Jag klarar inte av att vara ute vid sådana här väder :eek:

Hoppas dock på att det kommer längre fram så att jag kanske kan hinna få med mig lillskiten upp på lite borstning!

Hehe fy så söt man kan vara då :love:
Han verkar kunna hoppa rätt bra ändå för att vara så liten, ser inte ut att vara sådana jätte problem, han kommer lugnt i trav dessutom och halvstannar innan hoppet.

Löslongering, det hade varit något!
Finns iof rundkorall i det stall där vi får hyra ridbana inkl rundkorall MEN det tar nästan 40min dit i skritt, men lite trav 30min kanske 25min..

Känns lite långt, för man ska hem också :angel:

Delvis kl.

Jag åkte ut och vad ska jag säga, det började regna! Men det hade slutat när jag kom ut och sen började igen och så höll det på sådär.

Och dessutom ÅSKA, var ganska lugn åska i början som lät långt bort men sen sa det verkligen PANG och det lät precis som det var några meter framför oss så vi vände kan jag säga!!

Så det blev med andra ord ingen borstning utav lillan idag heller, iof tror jag inte hon klagar så mycket förutom över den lervälling och vattenmassa som bildats i hagen, den biten man lär gå för att komma ur hagen är förfärlig, dom blir ner leriga under magen när dom går där, oftast springer dom igenom för att slippa gå i det dessutom så imorgon lär jag flytta upp dom i lilla hagen alltså.

Hösilaget ska komma senast helgen så då borde det lilla gräs som finns i hagen räcka tycker jag!

Fy fan för allt regn, kan det sluta nu???? Överallt är det översvämningar och bara massa skit.

Åkerdelen som vi fått tillbaka är nog det ända positiva just nu, det växer GRÄS i ganska bra takt ändå och den är inte nerregnad så förhoppningsvis kanske man kan släppa dom där i september ev tidigare med tur.

Men gräset behöver sin tid, säkert längre än september om det inte slutar regna och solen börjar lysa!!

Jobbigt med så himla mycket regn och lera. :(

Kl
Jag är väldigt glad över mina stora hagar nu! Enda stället där det är lite lera är i skogsdungen som dom ju kan gå oavsett vilken del av lägdan de går på, så det är ju kanske inte så konstigt.

Här har det regnat konstant hela dagen så jag tror Kaptenen var ganska glad över sitt täcke! Fy satan vad det vräkte ner emellanåt! Det studsade upp från backen... Så nu fick alla pojkarna komma in och sova torrt inatt. Det verkade vara väldigt uppskattat! Lillebror slängde sig genast ner och rullade fjorton gånger. :D Hade slut på betfor så Kaptenen såg lite ledsen ut när han kollat krubban, ska köpa mer! Dessutom hade min havre tydligen blivit dålig och luktade unket så den fick enkelbiljett ut på kasen, typiskt att inte ha nåt alls att slänga i åt dom!

Hoppas på bättre väder imorrn så han kan få gå utan täcke.

Men usch! :eek: Stackars liten! Men åh vad skönt att han var bättre nu, inte alls kul när dom står stilla åt fel håll... Tror du gör rätt som låter honom röra sig ute ändå - det brukar ju göra guld för svullnaden!

Håller tummarna att han fortsätter bli bättre snabbt!

Det roliga är att denna mark är väldigt stor, men all mark vid detta område blir tyvärr blött då det dels är berg ovanför samt att det lutar och även är smågropar eller hur man ska säga.

Min kompis har en gård nedanför mitt stall som jag hyr, jag har det en aningen bättre än henne iaf, för hennes mark ligger i en grop så när det regnar mycket alt när snön smälter så finns det dagar hästarna får lov att stå inne helt för att hagen har så mycket så det går upp på knäna på dom och då är minstingen en liten shettis som då mer badar i det :eek:

Hopplös mark där ute :( Men som sagt, åkern har sett fin ut så man kan alltid hoppas att det blir bra med den, om inte annat mer att röra sig på = mindre uppklampning kanske? Hoppas på det iaf!

Vi har funderat på att fixa till liten paddock på den delen med OM det går, blir isåfall en gräspaddock men bättre än inget kanske?

....
Skönt att höra att dom uppskattar att få komma in, vi får hålla tummarna på bättre väder nu.
Skönt att han blir bättre och bättre också... :)

Dett med väder är så jädrans surt för mor min kan ringa och säga att det är sol och värme i Örebro och så regnar det här, inte kul!!
Ska dock bli TRE dagars uppehåll nu enligt YR, så jag blir sur om det blir annat!

Hej å hå, idag fick vi fint väder :bump:

Så jag bytte hage bland annat, hoppas hösilaget kommer senast söndag som han lovat bara!

Tog faktiskt in lillskiten idag och borsta och dona med henne, hur lugn och fin som helst till grannen började såga med något oväsen, det lät hemskt och lilltösa uppskattade inte riktigt det lätet så då ville man knappt stå still därav inte så rena bakben på bilden :p

Ingen idé och bråka som sagt!!

Blev dessutom en liten promenad, och jag la på en sadel för första gången på henne också, ingen reaktion alls. Hon brydde sig inte ens när jag drog ner stigbyglarna, vi provade även att trava några steg och även det var inga problem.
Dock var sadeln förlång och denna tycker jag är kort :eek: En bomlös sadel..
Spännande och se vad man kan ha på henne senare då!

Blev en kort promenad på max 10min, och det uppskattade tösen kan jag lova! Ska nog börja ta in henne lite mer igen för att borsta framför allt, sedan för att träna lite till ev premieringen, om det blir av....!

33163401.jpg

Men måste säga, hon såg väldigt liten ut med sadel på sig :o

Haha söt ja det är hon, men tycker inte du hon såg liten ut??
Många ser ju liksom större och "äldre" ut med en sadel på, hon är nog snarare tvärtom :angel:

Hoppas hon kan växa i denna dock, hade varit skönt och ha den i början :)

Så fin han är! Han ser ut att ha växt en del :)

Idag har Fendi åkt transport för första gången i sitt liv. Tänkte att det bara måste bli av nu när hon är över två år. Hon kan ju faktiskt också bli sjuk och behöva åka till sjukhus.

Så in med lilla Dingla på ena sidan och så Fendi på andra, så körde jag en liten runda med dem. De var jätteduktiga båda två, ponnyn var den som var mest orolig, hon är ju så liten så att hon kunde backa under bakbommen även när den var i understa läget.

DSC_0122.jpg

Hälsade på Rigel i Båstad idag. Han börjar ta sig i vikt nu! Glad matte :)

Han är riktigt fin den där gossen :)
Kul att han tar sig i hullet/vikten!

Så fin han är! Han ser ut att ha växt en del :)

Idag har Fendi åkt transport för första gången i sitt liv. Tänkte att det bara måste bli av nu när hon är över två år. Hon kan ju faktiskt också bli sjuk och behöva åka till sjukhus.

Så in med lilla Dingla på ena sidan och så Fendi på andra, så körde jag en liten runda med dem. De var jätteduktiga båda två, ponnyn var den som var mest orolig, hon är ju så liten så att hon kunde backa under bakbommen även när den var i understa läget.

Gud vad kul att turen gick bra!
Så skönt med lätthanterliga hästar, smådrygt med den lilla bara. Finns det inte så man kan sätta annat skydd för där också då?

Delvis kl.

Nu när du tar upp det där blev jag lite nojig med, just över ifall man lär dra in med dålig häst...

Miraz har åkt transport en gång i sitt liv och det var när jag hämtade hem henne vilket gick över förväntan, både att lasta och lasta ur och under turen.

Nu vet jag ej, hon tycker transporten bara är läskig att gå förbi ibland medans ibland bryr hon sig ej...

Hur är bästa sättet egentligen att göra detta?

Vi ska snart sätta drag på bilen och då kan jag kanske få karln till att ta en liten åktur med flickan min, men jag har hört från folk att i början är det bättre att åka längre turer än att dalta med att gå in och ur en transport.

Jag vet inte alls, 4 åringen lasta jag första gången inför en premiering och hon gick bara på medans mamma totalvägrade istället :devil:

Miraz har aldrig ens suttit fast i en transport, så hjälp hur gör man?
Lär ju såklart åka med henne också hur ska det annars gå med alla planer man har :angel:

Har förresten nu lagt upp en liten liten plan över Miraz framtid eller vad man ska säga efter att ha pratat med uppfödaren samt en annan arabuppfödare om tips och råd och detta känns nog ganska bra!! :banana: (insittning, inridning osv)

Förr så tränade jag aldrig lastning, för det mesta gick det bra ändå, möjligen lite svårt att få in dem i transporten. Men nu när jag blivit lite äldre och nojigare så tycker jag träning är bra.

Fendi har ju aldrig åkt innan, men hon har varit inne i transporten några gånger och ätit mat så även om hon tycker att den är lite läbbig, så vet hon att det kan löna sig att gå in i den.

Så jag rekommenderar att träna om man har möjlighet :)

Angående lilla ponnyn så funkar det om jag binder fast henne ordentligt, som väl är är hon inte typen som får panik av att sitta fast. Jag brukar ju först ta in dem, sen stänga bak och sen binda fram. Nu hann jag knappt runt fram förrän hon krupit under bommen haha, men jag fick slänga grimskaftet runt bommen fram,linda ett varv och sen ta bakbommen och sen binda ordentligt fram, det funkade.

Fibusen och Maja Kandi, hoppas era pållar får hålla sig friska nu!

Haha snabba ryck då med andra ord ;)

Okey, ja jag har faktiskt tänkt att träna. Jag menar så farlig kan den inte vara eftersom hon tog första åkturen väldigt bra!
Men samtidigt vet man inte heller, det är 1 år sedan ändå!

Min tanke är att träna genom att ge mat inne i den, men man kanske får börja sakta och börja med och mata nedanför lemmen och sen på den och vips inne i transporten. Men jag vet ej? :angel:

Som sagt har ja aldrig haft problem att lasta 4 åringen tills senast hon blev körd och fick vara med om världens hemskaste åktur :cry:
Så hon har även börjat gå åt sidan när hon ser transporten vilket inte är kul!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 834
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 002
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar