10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Jo så gjorde jag jag gav först lite mat utanför transporten, sen när hon stod med båda frambenen på lämmen osv. Sakta men säkert.

Så fin han är! Han ser ut att ha växt en del :)

Idag har Fendi åkt transport för första gången i sitt liv. Tänkte att det bara måste bli av nu när hon är över två år. Hon kan ju faktiskt också bli sjuk och behöva åka till sjukhus.

Så in med lilla Dingla på ena sidan och så Fendi på andra, så körde jag en liten runda med dem. De var jätteduktiga båda två, ponnyn var den som var mest orolig, hon är ju så liten så att hon kunde backa under bakbommen även när den var i understa läget.

Måste kännas skönt att få det gjort :) Sen att det gick så bra också! Då blir man extra kär :love:

Han är riktigt fin den där gossen :)
Kul att han tar sig i hullet/vikten!

Gud vad kul att turen gick bra!
Så skönt med lätthanterliga hästar, smådrygt med den lilla bara. Finns det inte så man kan sätta annat skydd för där också då?

Delvis kl.

Nu när du tar upp det där blev jag lite nojig med, just över ifall man lär dra in med dålig häst...

Miraz har åkt transport en gång i sitt liv och det var när jag hämtade hem henne vilket gick över förväntan, både att lasta och lasta ur och under turen.

Nu vet jag ej, hon tycker transporten bara är läskig att gå förbi ibland medans ibland bryr hon sig ej...

Hur är bästa sättet egentligen att göra detta?

Vi ska snart sätta drag på bilen och då kan jag kanske få karln till att ta en liten åktur med flickan min, men jag har hört från folk att i början är det bättre att åka längre turer än att dalta med att gå in och ur en transport.

Jag vet inte alls, 4 åringen lasta jag första gången inför en premiering och hon gick bara på medans mamma totalvägrade istället :devil:

Miraz har aldrig ens suttit fast i en transport, så hjälp hur gör man?
Lär ju såklart åka med henne också hur ska det annars gå med alla planer man har :angel:

Har förresten nu lagt upp en liten liten plan över Miraz framtid eller vad man ska säga efter att ha pratat med uppfödaren samt en annan arabuppfödare om tips och råd och detta känns nog ganska bra!! :banana: (insittning, inridning osv)

Berätta :bump:

KL

Uri växer, men inte så mycket på höjden verkar det som :crazy: Skulle ju gärna se att han blir 145 ... Det kommer dock INTE hända! Men han är ca 141 cm bak, så framdelen som är runt 137 cm växer väl för hoppningsvis ifatt så småningom. Blir han för liten för jag sälja honom :cry: Nåja, han har några år på sig!

524053_10150914177702343_603562583_n.jpg

179953_10150914173287343_64749545_n.jpg

Vår fina hage :love:
389080_10150914167617343_991774045_n.jpg

Åh, Rigel låter som en kallblodstravare! Är det det? Vackert med blå strimma i ögat :love:

*kl*

Nu har min lilla bebus kommit hem! Jag är lyrisk och förälskad. Funny Fux heter hon. Jag tycker namnet är helt gräsligt fult, men Fanny som tilltal tycker jag är rätt fint. Hon är efter Decoy Dicaprio, en welsh partbred-hingst e Stendyssen´s Diablo (WM) - Prestige VDL och mamman är e en okänd hingst med welshpappa (Candide) och har okänd stam på mödernet.

Jag har ju noterat när jag kollat på henne hos ägaren att hon har en lite nervig, tittig sida men också att hon är väldigt modig och trygg på samma gång. Underbar kombo tycker jag som gärna vill ha lite mer "GO" i den nya hästen, i jämförelse med min russkille som är 7 i år och som kooooola att jobba med ibland. (men alltid varit stencool för allt nytt) Hon har inte åkt transport så många gånger men gick på utan att tveka. Blev sedan lite rastlös men stod jättefint när vi åkte och även fint när jag stannade och kollade till henne.

Sen släppte jag henne i hagen med 6 andra hästar som blivit rätt tajta nu senaste tiden, så det var lite tufft för henne en stund. Nu står hon på utkanten av flocken och betar/vilar, och jag tror att de kommer ta sej an henne fint tids nog.

photo.php

Inatt var dock en av de andra ponnyerna på gården lös, och fick till slut med sej henne ut ur hagen, det kändes ju onödigt men jag blev väldigt glad i hennes psyke imorse då jag tog henne i grimma (den andre var som limmad på henne så jag tänkte att har jag henne i grimma så kommer han följa med vart som helst) och sedan grejade på med ligghall och så vidare, med henne i snöret och han följde efter lös. Hon bara hängde med. Hon känns väldigt sjysst, enkel och snäll.

Att hon hade gått ut var nog heller inte hennes fel, hon hade nog mest hängt på för att hon var desperat behov av vän, när jag släppte tillbaka henne idag så visade hon ingen tendens alls att gå på tråden igen, trots att hon är lite ensam och utstött. Den andre ponnyn dock, den skulle jag ge bort till första som vill ha honom, trots att han inte är min. Helt omöjlig att stänga in! Springer rakt igenom 3 trådar med ström. Dessutom skitskraj för att vara eller bli ensam, till och med när jag ledde honom i riktning från de andra hästarna, så började han panika. Huvvaligen. Ja, det gjorde nog att jag blev än mer förtjust i Funny som hittills verkar ha toppenpsyke.

Ser framemot att först och främst låta henne landa i flocken och även bekanta mej med henne i hagen, ja ni vet, kunna ta överallt på henne (vid lite gos igår märkte jag att hon var lite besvärad vid beröring långt ner på benen), gos och kli. Sen ska vi gå på promenader, jag älskar att promenixa med unghästarna, ut i skogen, och passa på då med mycket ledövningar som förberedelse för tömkörning, inkörning och ridning. Jag tänker även lägga lite krut på lastningsträning och med tanke på gårddagens lastning ska jag nog satsa på att kunna lasta henne själv, på en gång.

Jag är sjukt peppad på unghästutbildning och tänker mej i höst kunna åka iväg på en del olika miljöträningssituationer, ev anmäler jag henne till premiering i slutet av augusti, och även komma iväg och löshoppa henne. Tömkörning, handhäst och arbete från marken vid hand och på långa tyglar kommer jag nog också smyga in. Planen är treårstest nästa år och jag är grymt sugen på att betäcka henne, OM jag köper henne. Köp blir aktuellt ifall min situation känns fortsatt stabil, ekonomiskt. Just nu har jag henne bara på foder.

Ska bli kul att följa er alla men ni får kanske dras med en del korkade frågor eftersom jag inte hängt med innan och inte riktigt känner till er och era hästar!

Jo så gjorde jag jag gav först lite mat utanför transporten, sen när hon stod med båda frambenen på lämmen osv. Sakta men säkert.

Hm oj, jag skrev visst lemmen :p
Bra man är på och stava ibland....

Ja jag kan väl berätta, men om ni tycker något känns dumt så hojta gärna för jag är öppen för förslag, nu har jag fått hjälp utav två väldigt duktiga personer som jag är glad att ha vid sidan men som sagt allt tas emot :)

Tanken är att i höst återuppta tömkörningen bland annat när den sitter bra och det fungerar utan problem så funderar jag på att ev prova tolka efter henne för att vänja henne med ljud/saker bakom sig samt att känna lite tyngd.

Kommer även hanteras med promenader vid hand ev handhäst beroende på hur busig hon är. Sadelvänjas mer, som iof inte verkar vara mycket för världen men ja den får hänga på vid promenader helt enkelt.

Sen kommer jag börja hänga och sitta in henne och detta är enbart om hon känns mogen och lugn för det, det märks allt eftersom med tömkörning osv.
Men detta blir väl under sen höst/vintern.

Sen är tanken vila i hela december ev även januari vilket jag tycker behövs för dom små.

Februari tar vi åter upp tolkningen, promenader och lite lugna saker, sen i April/maj blir det ev inridning utav mig i alla gångarter, framför allt skritt och trav, galopp får vi se.

För att sedan i Juni (ev) skickas på utställningsträning inför utställningar, det blir ARAB riksen och sen OM turbo star har något så blir det även en sådan.

Men sen får hon en välförtjänt vila hela sommaren och i oktober tar vi upp ridningen lite igen blandat med tömkörning.

Mycket vila mellan gångerna blir det också!!
Tror jag fick med allt?

Nu innan hösten kommer jag inte göra mycket eftersom hon har sommarbete, men jag har börjat ta in hela lite nu, någon dag för att borsta av henne iaf, även gå en kortis med henne så även hon får komma ut mer än i hagen och för att träna på uppställningen samt få henne i trav, vilket är sådär....

*kl*

Vad kul att se hur allas småtingar börjar bli stora och se ut som vuxna och stora hästar. Jag brukar följa den här tråden i tysthet, det är dock väldigt intressant att läsa om alla andra hästar som också är lika gamla men med andra inriktningar ovh se hur ni tar er an vardagen och träningen.

Kastar in en bild på min 2010:a som jag dessvärre förstörde genom att rycka manen. Jag är inte så duktig på sånt visade det sig, så nu hoppas jag att den hinner växa ut fint så kan jag be någon som kan sånt här göra det nästa gång.

pic_010_5002f78ee087c31ecc001cec.jpg

HOn är inte så överbyggd som det ser ut, utan står i nedförsbacke.

*kl*

Så, då har vi varit på riks! Började i torsdags med löshoppning, 7,5-8 blev betyget! Under fredagen var det visning, bästa tvååriga valack, bästa unga valack! Delad fyra i tömkörningen igår och idag blev han tvåa i trail-in-hand! Han slutade som femte bästa unghäst allround! Mycket lovord har vi fått och vissa som trott att han är ett år äldre än vad han verkligen är. :bump:

Ååh! GRATTIS! :banana: Har du inga bilder från äventyren!? :laugh:

Molin: Det tycker jag låter som en bra plan! :) Kul med utställningar!

evis: Superfin! Hoppas allt funkar bra så att du kan köpa henne. :)

Glimfeather: Stor och fin kille! :love: Men inte ska du misströsta om storleken än, han kan nog klämma i med flera cm till ska du se!

bellabus: Vad fiiiiin han är! :laugh: Skönt att han börjar få upp hull igen också!

KL
Här har Kaptenen varit rätt pigg några dagar i rad nu och har fått sova ute igen. Hade dock täcke typ tre dagar i rad, men idag var det så himla varmt (han var svettig under) så det åkte av. Kom ju jordens regnskur sen såklart. :grin:
Han är verkligen mattes älskade gullegris, det är så underbart att gå ut på gården och se hästarna! Sambon brukar klaga lite på att när han går ut tittar dom bara upp och fortsätter sen med det de höll på med. Men när jag kommer ut kommer de genast gående, ofta ska de gnägga också båda bebisarna! :love: Trooor ni man smälter då eller!? :love: Måste filma nån dag så ni får se, dom är bara för söta!

Nu har jag äntligen SEMESTER! Så nu hoppas jag kunna få fina bilder på mina killar, ska höra med en kompis som är superduktig fotograf (samma tjej som fotade första uppsittningen). Ska se om vi inte kan få lite fina gosbilder! :laugh:

Grattis! Kul att det går så bra för din fina pålle :D

Härligt arr höra fö att de har ett så brett erbjudande på Riks, men det är väl som de säger - a Morgan can do it all ;)

Glimfeather - Hon är en Quarter :)

Tack hörrni!

Jag väntar på bilder, för min del tog det bara en och en halv timme att komma hem med hästen så jag har precis hunnit kolla igenom alla mina bilder. Tyvärr kan jag ju inte fota samtidigt som vi tävlar så jag får väl vänta ett tag på bilder på oss. Men när jag får dem blir det bildbomb!

Tyvärr var det inte många som kunde vara med i år så vi hade inte så många klasser och starter som vi brukar ha. Men nästa år är det 30-årsjubileum så då hoppas vi att det blir fyllt till bredden! Men vi har ju så alla ska kunna vara med på något :) Många är med i både engelska och westernklasser och så är där ett gäng som gör det + körning så visst kan de ;)

Vad roligt med så många olika ras-tävlingar! Ser verkligen fram emot bilderna! :laugh:

KL
Hästarna fick byta hage nu ikväll, oj Oj OJ vad dom sprang! :D Tänk att i vanliga fall går dom lite lugnt och äter, men ikväll var det FULLT ÖS! Kaptenen verklar inte vara det minsta sjukling längre, han flög runt som en riktig idiot! :D Bockade och sparkade och bara rusade så snabbt benen bar - tills benen gick för fort för honom och han drattade på ändan. :grin: Varför stoppas av det - upp igen i ny luftakrobatik! :D Såna där gånger man skulle haft en bra filmkamera ju!

Åh, Rigel låter som en kallblodstravare! Är det det? Vackert med blå strimma i ögat :love:

Det skulle man kunna tro men han är faktiskt en renrasig islandshäst :)
Nu blev jag glad, för han får gärna bli maffig som en kallblodstravare :love:

Vilken tjusig dam du har fått tag i!!

*kl*

Så, då har vi varit på riks! Började i torsdags med löshoppning, 7,5-8 blev betyget! Under fredagen var det visning, bästa tvååriga valack, bästa unga valack! Delad fyra i tömkörningen igår och idag blev han tvåa i trail-in-hand! Han slutade som femte bästa unghäst allround! Mycket lovord har vi fått och vissa som trott att han är ett år äldre än vad han verkligen är. :bump:

Åh vad roligt! Visste det skulle gå bra, han är så fin och flott :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 834
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 002
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar