Sv: 10rna del 3
Håller med som en annan skrev,du ska inte skicka iväg henne till någon annan då som får ta det "värsta" med uppsittning,första stegen,traven,galoppen osv?
Jag har också blivit lite fegare genom åren,första hästen jag hade var galen (jag hade nyss fyllt 11 år),och det menar jag verkligen,ridturerna slutade oftast inne i ladugårdsväggen,hon bara tvärvände och stack hem i full fart när hon tröttnat... Men då var det ju inga problem alls,då var man ju odödlig!
Vet inte riktigt när man vart "fegis" (eller ska man säga förståndig?
) Men efter att först ha gått omkull rejält med gammeltanten så man hamnade under henne med ena benet (gjorde så förbannat ONT!) och man fick ett låååångt riduppehåll efter det för jag ville kolla upp henne då jag inte ansåg att det var normalt att stupdyka på plan mark,och mycket riktigt så hade hon ju artros i ett knä. Men sen när jag skulle skritta igång henne igen var hon lika galen som hon var när jag köpte henne,hon galopperade på stället,och bara kastade sig bakåt i diket när jag manade på FRAMMÅT,allt detta för en hackspett som satt och hackade...
Fick vända tillslut och då bara drog hon,fick stop på henne men hoppade av då,men kände mig faktist skakis då för första gången någonsin,tror det hade att göra med att man ramlade av och fick ont,sen dröjde det så lång tid innan man satt på ryggen igen...
Skulle sen skicka min 3-åring på inridning,hade suttit på honom hemma utan problem,men får sen hem en häst som är LIVRÄDD för ryttare,så då fick man några rejäla smällar igen.
Känner mig inte rädd öht när jag rider,MEN,börjar hästen blåsa upp sig,backa snabbt,småstegra och verkligen har "panik" så går pulsen upp rejält på mig. Dock så backade ju en ponny ner i diket med mig på i vintras,då skrattade jag bara,för hon var bara envis och ville bara inte gå,då är det liksom ingen fara alls,men när hästen får sån där "panik" då blir man lite skraj alltså,vilket jag ALDRIG blivit innan,utan jag har varit den som mer än gärna rider dom knäppaste av dom knäppa typ!
Så ja,har man blivit feg eller förståndig? En blandning av bägge kanske!
Jag längtar som tusan efter att få sitta upp på korven,hade ju velat göra det nu på sensommaren,mne med bebis i magen så riskerar jag inget,så jag får avvakta. Ni får komma igång lite här i tråden med sånt så har jag nått att drömma mig bort i!
I dag var det iaf sista dagen på Orvars penicillinkur,och jag har beslutat att han får gå själv i hagen ett tag så får vi se sen. Jag vågar helt enkelt inte chansa jusst nu,och veterinären tyckte att jag inte skulle ha han i den hagen mera,så han har gått själv nu en vecka,och än så länge har det inte bekommit honom,han är nöjd,äter lite,och sover heeeeelt utslagen (som vanligt),i dag vart han även helt ensam på den delen av gården,varken såg eller hörde nån annan häst,och inte heller det bekom honom något.
Alla hästar skulle nämligen byta hagar i dag då gräset börja ta slut i dom hagar som dom gått i,men eftersom jag ger (gav) korven penicillin så sa jag att jag vill ge han det sista innan jag flyttar ner honom så slipper jag gå fram och tillbaka (har stått i hage alldeles utanför stallet nu,och jag ger alltid penicillinet i boxen,så har ju varit bekvämt!
) och sen skulle jag själv släppa ner han i gräshagen hos dom andra hästarna,han hade inte brytt sig ett dugg när dom runt omkring försvann,stog lugn och åt hö när vi kom. Sen när vi tog ner han till dom andra,fast i enskilld hage dock,så var han inte särskillt intresserad av dom andra då heller,började äta gräs på en gång,sen kom han fram till mig igen och ville gosa,sen hälsade på nya hästen i hagen brevid,sen in i mitten av sin och beta igen. Han har aldrig varit särskillt beroende av andra hästar,verkar inte vara så intresserad av dom alls. Han brukade ju gå undan även när dom gick på lösdrift,antingen gå långt ner själv i skogen,eller ligga kvar själv i ligghallen fast dom andra var borta för längesen.
Han kanske gillar att vara lite för sig själv? Har nån hört talas om det någon gång? Har så svårt att tänka mig att ett sånt pass flockbundet djur vill vara själv,men som sagt,jag börjar misstänka att han trivs att få vara lite i fred,en liten enstöring kanske?