10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Fina bilder på din kille, börjar se stor och vuxen ut nu!

Till alla: Jag måste köpa en remontgrimma, sprang runt och ryckte i alla jag hittade på falsterbo men tycker att alla ser så stora ut, framförallt den övre nosremmen. Vill inte att ringarna ska gå för långt ner på sidorna. Nån som har en som skulle kunna mäta ungefärlig omkrets?
(Rozzie ligger mellan cob och full i storlek)

Fin tjej du har!

Har hon "muggen" på vita ben? Där huden är pigmentlös?

Mina hästar belv förgiftade förra året och fick då något som yttrade sig som mugg (och hundra gånger värre efter ett tag). Detta var fotosensibilitet, orsakat av giftiga växter (troligtvis vild palsternacka i vårat fall, men det finns en mängd olika växter som kan ligga bakom detta på olika sätt). De reagerade bara på opigmenterade partier (även bläsar).

I år har några andra hästar som går på bete i mitt nuvarande stall drabbats av mugg (då även på pigmenterade ben). Alla hästar i den hagen fick mugg (inte blött/lerigt) = högt troligt att de har ätit något olämpligt som orsakat detta! Men det är inte samma som våra fick förra året.

Sen har Annie fått sitt första schabrak (detta är ju min första häst så jag har inga saker alls). Fint va :D
33170434.jpg

Väldigt fint, jag har funderat på och göra något sådant där med, men har aldrig hittat något snyggt schabrak helt ärligt för att sätta tryck på det :o
Men det där var snyggt!

Molin: Det där lät inget vidare.. Men det hände iallfall inte under ridning men förstår att du kopplar ihop olyckan med en avramling ändå. Det finns ju sådana hakskydd man kan ha på hjälmen (iaf till Jofa hjälmarna) De kanske kan hjälpa dig att inte tänka på det så mycket så du kan slappna av?

Nej inte under ridning men jag har blivit väldigt "rädd" för saker som kan innebära en olycka, jag vill inte alls dö och efter denna upplevelse så har jag insett att även en liten olycka kan stoppa ens liv och detta är inget jag direkt tänkt på förr, så nog känns det.

Tycker det är skitjobbigt rent utsagt, speciellt när man rider med andra som vill ha lite mer fart osv och vet jag att det finns busiga hästar i gruppen så törs inte jag riktigt ifall någon skulle bocka lr tex min. Löjligt, men ja.. Jag hoppas det släpper!

Vet vad du menar för skydd om det är plastskyddet typ som du menar? Men det håller kanske inte en hård smäll direkt så, kanske skyddar hakan men nog kan benen spricka om smällen är hård, tror jag.

Tog veckor innan jag satt på hästen igen, men nu rider jag barbacka och försöker inte tänka på detta alls vilket går bra, men nojjig inför Miraz inridning!
Hahaha (funderar på och köpa skyddsväst samt knä/armbågsskydd) ;)

My sjutton! Det var inte dåligt ramlat, kan ju tycka att du har fyllt din olyckskvot efter det.. :crazy: Förstår att du är nojjig.

Nej det kan jag lova!
Jag var väldigt omtalad på sjukhuset, alla visste vem jag var där och jag tror dessutom jag hade all styrka hos mig den natten jag kom in med ambulansen!

Jag är glad för att jag lever, glad för att jag inte spräckte skallen eller trumhinnan, men nästa gång kanske jag inte har denna änglavakt som läkarna sa, jag hade ruskigt med tur!

Din kille är alltid fin på kort och ser så vuxen ut med träns osv!
Skönt att han är bättre dessutom.

På min sida är min fröken lite tjock i ena framknät, hittar verkligen ingenting inte ens värme, så jag tror hon gått omkull och slagit till knät ordentligt alt fått en "lättare" spark som inte gav ifrån sig mer än ett tjockare knä...

Hon går utan problem, jag kyler ner det varje dag (2dgr) samt går med henne vilket hon uppskattar, dock inte kylningen.

Hoppas det lättar annars får jag ringa och rådfråga vet även jag...

Inte ett dugg löjligt! Men om du hade ett skydd så du känner dig en aning säkrare så känns det kanske ändå lite bättre?

Fick själv en rejäl spark i magen av en stor häst jag höll på att rida in på nytt som fått mig att tappa intresset nästan helt för stora hästar. Ja, nästan blivit rädd faktiskt.

Då sparken var helt avsiktlig och jag antagligen inte skulle levt idag om hästen hade haft skor på bakfötterna.

Men vacker var hon :love:
allybally.jpg

---
Förstår känslan, men när du lär känna knapparna på din fina tös så kommer också den känslan att minska. Varför inte ta hjälp med inridningen?

Usch! Det där kommer jag ihåg! :crazy: :eek: Jag förstår verkligen att du är försiktig, vem skulle inte vara det liksom!? Men som bellabus säger, varför inte ta hjälp med lillan då? Få den värsta delen överstökad så att hon iaf är van vid ryttare när du väl ska upp? :) Märker jag att nån av mina småkillar blir för svår för mig kommer jag skicka iväg dem ögonaböj. Har en superduktig kompis som typ klarar allt, så hon får bli dödspilot om nån av dom krånglar. ;)

bellabus: Jag blev också sparkad i magen av en BAMSESTOR ridskolehäst. Han hade fötter som dasslock! Men det var världens snällaste häst och helt oavsiktligt, så det var liksom ingenting som fastnade. Jag skulle lägga på honom täcke, han stod i box i vanliga fall men eftersom stallet var fullt pga träningar så hade han fått byta till spilta tillfälligt över natten - han var stallets snällaste häst så det var inga problem. Men han hamnade bredvid stallets pissmärr som alltid surade mot allt och alla, så när jag fipplade med täcken bakom mellanväggen började hon sparka i väggen mot honom, och han skulle ge igen. Bara det att klumpedunsen missade väggen. :crazy: Så han skickade mig fyra meter bakåt - rakt över gången mellan spiltorna och in i spiltan mitt emot, tur att hästen som bodde där redan blivit utsläppt på morgonen. :grin:

Han träffade mig turligt nog mitt emellan alla ben - bäcken och revben - rakt på mjukdelarna. Om inte stallchefen hade sett mig flyga hade nog ingen trott mig för jag fick inte ens ett blåmärke. :D

Senast ändrad:

Håller med som en annan skrev,du ska inte skicka iväg henne till någon annan då som får ta det "värsta" med uppsittning,första stegen,traven,galoppen osv?

Jag har också blivit lite fegare genom åren,första hästen jag hade var galen (jag hade nyss fyllt 11 år),och det menar jag verkligen,ridturerna slutade oftast inne i ladugårdsväggen,hon bara tvärvände och stack hem i full fart när hon tröttnat... Men då var det ju inga problem alls,då var man ju odödlig! :grin:

Vet inte riktigt när man vart "fegis" (eller ska man säga förståndig? :D ) Men efter att först ha gått omkull rejält med gammeltanten så man hamnade under henne med ena benet (gjorde så förbannat ONT!) och man fick ett låååångt riduppehåll efter det för jag ville kolla upp henne då jag inte ansåg att det var normalt att stupdyka på plan mark,och mycket riktigt så hade hon ju artros i ett knä. Men sen när jag skulle skritta igång henne igen var hon lika galen som hon var när jag köpte henne,hon galopperade på stället,och bara kastade sig bakåt i diket när jag manade på FRAMMÅT,allt detta för en hackspett som satt och hackade... :cool: Fick vända tillslut och då bara drog hon,fick stop på henne men hoppade av då,men kände mig faktist skakis då för första gången någonsin,tror det hade att göra med att man ramlade av och fick ont,sen dröjde det så lång tid innan man satt på ryggen igen...

Skulle sen skicka min 3-åring på inridning,hade suttit på honom hemma utan problem,men får sen hem en häst som är LIVRÄDD för ryttare,så då fick man några rejäla smällar igen.

Känner mig inte rädd öht när jag rider,MEN,börjar hästen blåsa upp sig,backa snabbt,småstegra och verkligen har "panik" så går pulsen upp rejält på mig. Dock så backade ju en ponny ner i diket med mig på i vintras,då skrattade jag bara,för hon var bara envis och ville bara inte gå,då är det liksom ingen fara alls,men när hästen får sån där "panik" då blir man lite skraj alltså,vilket jag ALDRIG blivit innan,utan jag har varit den som mer än gärna rider dom knäppaste av dom knäppa typ! :p

Så ja,har man blivit feg eller förståndig? En blandning av bägge kanske! :D
Jag längtar som tusan efter att få sitta upp på korven,hade ju velat göra det nu på sensommaren,mne med bebis i magen så riskerar jag inget,så jag får avvakta. Ni får komma igång lite här i tråden med sånt så har jag nått att drömma mig bort i! :D

I dag var det iaf sista dagen på Orvars penicillinkur,och jag har beslutat att han får gå själv i hagen ett tag så får vi se sen. Jag vågar helt enkelt inte chansa jusst nu,och veterinären tyckte att jag inte skulle ha han i den hagen mera,så han har gått själv nu en vecka,och än så länge har det inte bekommit honom,han är nöjd,äter lite,och sover heeeeelt utslagen (som vanligt),i dag vart han även helt ensam på den delen av gården,varken såg eller hörde nån annan häst,och inte heller det bekom honom något.

Alla hästar skulle nämligen byta hagar i dag då gräset börja ta slut i dom hagar som dom gått i,men eftersom jag ger (gav) korven penicillin så sa jag att jag vill ge han det sista innan jag flyttar ner honom så slipper jag gå fram och tillbaka (har stått i hage alldeles utanför stallet nu,och jag ger alltid penicillinet i boxen,så har ju varit bekvämt! :p) och sen skulle jag själv släppa ner han i gräshagen hos dom andra hästarna,han hade inte brytt sig ett dugg när dom runt omkring försvann,stog lugn och åt hö när vi kom. Sen när vi tog ner han till dom andra,fast i enskilld hage dock,så var han inte särskillt intresserad av dom andra då heller,började äta gräs på en gång,sen kom han fram till mig igen och ville gosa,sen hälsade på nya hästen i hagen brevid,sen in i mitten av sin och beta igen. Han har aldrig varit särskillt beroende av andra hästar,verkar inte vara så intresserad av dom alls. Han brukade ju gå undan även när dom gick på lösdrift,antingen gå långt ner själv i skogen,eller ligga kvar själv i ligghallen fast dom andra var borta för längesen.

Han kanske gillar att vara lite för sig själv? Har nån hört talas om det någon gång? Har så svårt att tänka mig att ett sånt pass flockbundet djur vill vara själv,men som sagt,jag börjar misstänka att han trivs att få vara lite i fred,en liten enstöring kanske? ;)

Kan ju vara så att han tycker att det är skönt att slippa vara på vakt mot dom andra hästarna, om han nu varit flockens "hackkyckling"?

Mja,alltså han har ju ofta gått undan själv när han gick på unghästslösdriften,då var han verkligen ingen hackkycklig! Han gillade att strosa iväg själv,och han är alldrig brydd om att komma in själv i stallet eller så.

Lika nu har det varit så himla lugn i hagen hela tiden (stallägaren hemma typ 24/h så hon har ju koll hela tiden nästan) och hon kan heller inte förstå varför detta har hänt,för det HAR varit kolugnt i hagen. Orvar har gått lite för sig själv,men även dom andra två har delat på sig. Detta hände antagligen vid höhögen dom fick när det regnade så mycket,då alla tre var samlade på samma yta,men det brukar ju inte vara något problem det heller när man var ner och hälsade på dom och alla tre kom fram och stog nästan på varandra. Men någonstanns så har det ju gått fel,eftersom han har blivit rejält sparkad nu 2 ggr... Men vi har aldrig sett att han blir jagad eller bortmotad eller så,så om han vore nån hackkyckling så skulle iaf stallägaren ha sett det vid något tillfälle.

Att han varit hackkyckligen är aldrig något som vi upplevt/sett/trott,det är ju därför jag velat som sjutton på hur jag ska göra i fortsättningen,eftersom det inte verkar ha varit några problem i hagen,men NÅGOT är det ju. Jag tror fortfarande på det att han flyttar inte på sig när dom säger åt honom,om han inte fattar vad dom menar,eller inte bryr sig helt enkelt. Vet att Manne (våran gamling) lade öronen bakåt åt han flera ggr vid hömatning när dom stog på stall,men Orvar bara stirrade på han med öronen frammåt och knatade dit och åt ur samma hög,Manne gav tillslut upp med att försöka få bort honom,men en vacker dag så var det ju sparkskada nr ett...

Nu verkar han som sagt trivas med att vara själv,så han får vara det så länge,han ska ju tillbaka till vinterhagarna nu snart endå för avmaskning (nr 3 av 4) sen får vi väll se,men han verkar då inte lida av det i dagsläget som sagt,tvärt om.

Senast ändrad:

På tal och shopping,köpte för övrigt ett till arbetsrep i dag,ett som var 7 meter! :love: Jag ÄLSKAR repen,har ju haft ett som är 3,7 m (om jag inte minns fel) och det är ju helt underbart att jobba med,men i dag så hittade jag alltså ett som var 7 meter långt under 200:- :banana: kommer lätt använda det istället för en tunn fladdrig longerlina sen,hade inte gort något om det var liiiite mer tyngd i repet,men absolut värt varenda krona!

Väntar sen på ett ulltäcke som är inhandlat på Falserbo av en stallkompis! :D

Åh, vad fint! Jag älskar brunt/beigt och så matcha med beiga benlindor :D

Jag använder aldrig benlindor :D jag tycker det är vidrigt fult, finns ingen funktion i det och så är jag alldeles för lat :p

Molin: Fy fasen, det måste ha gjort groteskt ont! Förstår dina tankar!

Ang att vara feg eller förståndig, jag har inte kommit dit ännu :D Jag rider sällan men när jag gör det får jag alltid rida kompisars hästar som är lite..annorlunda...Jag har ju lärt mig rida på sådana och i ärlighetens namn är det de enda hästar jag kan rida :o Jag vet verkligen inte hur man gör när man rider på kraftiga, snälla, hästar :D

Sen börjar jag inse vad saker kostar! Var ju i Falsterbo och blev chockad över priserna. Folk köper verkligen en hästluva för 350 kr! Det är ju galet! Schabrak för 500 kr och folk bara köper. Rea på ridtröjor, 1000 kr...öhh nej tack!
Det enda jag kan tänka mig att betala mycket för är sadel och ridstövlar :p

Fibusen:
Höhögarna, hur är de uppdelade?
Är hagen för liten? För tråkig?

Annars brukar ju sådant beteende tyda på att hästen är extremt dominant. Den vill bestämma och den är redo att ta stryk för att få komma till toppen. De andra vill inte att han ska bli dominant, säkert mycket pga hans ålder. Ofta brukar det lugnha ner sig när den dominanta blir äldre då han får respekt för hans ålder och då kan ibland de som är lite ranglåga acceptera att han är dominant i vissa lägen.
Trist bara att han ska bli skadad!

Förutom dominans kan det vara ett tecken på att han inte förstår hästspråk men det låter konstigt om han gått i en hage med hingstar/valacker i samma ålder och någon lekfarbror.

Annie tyckte jag förgiftade henne häromveckan
33171661.jpg

Jag provade att ge henne knäckebröd (jag ville hitta ngt hon gillade men jag har gett upp, jag har provat äpple, morot, hästgodis och nu knäckebröd. Hon gillar inget av det).

Delvis kl.

Tack alla för era svar, nu ska vi inte fortsätta om min olycka osv.

Men kan säga att ang inridningen så funderade jag på och skicka iväg henne faktiskt, MEN jag är så envis också och vill ta denna "lätta" sak själv.
Har ridit in min 4åring helt själv, aldrig skickat iväg henne och jag ångrar inte en sekund för hon är bara helt klart bästa hästen någonsin!

Miraz lugnade ner sig väldigt fint när hon fick följa med en del och när hon insåg att jag faktiskt inte är och leka/testa med.
Hon är väldigt trevlig på alla sätt och vis men med ett humör som kan uppkomma ibland ;)

Jag är inte så jätterädd egentligen, mest nojig att hamna på hakan igen och slå sönder munnen.
Men då brukar jag tänka lite på hur jag ramlat av under alla mina år jag levt och det är aldrig så jag slagit i huvudet speciellt hårt :angel:

Ääh vad fan, detta klarar jag.
Hjälp får jag givetvis från marken (sitter ju inte upp ensam osv).

Känner jag då att detta inte går då skickas hon direkt! Utan tvekan...
Men som sagt, envis är även jag och jag vill gärna... :o

Så från och med nu så ska det bara tänkas positivt, tror det blir bra... Kommer ju börja med tmkörning som sagt och verkligen lägga ner arbete på det.
Redan nu börjat med 5-10min promenader bara för att hon jämt kommer fram till mig och vill följa med, och matte är svag just nu :o Efter 2mån vila för henne så varför inte... hehe

Det är på alla fyra benen om hon är endast vit i karleden på ett av benen.
Fick lite tips av vet så jag hoppas det hjälper och att det inte kommer tillbaka ;)

Inridningen på henne kommer jag göra själv, red själv in 6 åringen jag har nu och hon var den bästa häst man kunde få börja med att rida in. Hon gjorde verkligen inget som hon inte skulle. Snäll som ett lamm och lätt lärd :D
Har dock sagt hela tiden att Norpan kommer bli desto värre men jag har fått börjat ändra på de nu. Har hängt på henne i stallet när jag har borstat och hon reagerar inte ens. Tittar lite på mig och undrar väl vad jag gör men ser inte spänd ut eller nått sånt.
Så jag hoppas hon kommer vara snäll hon med, lite bus tackar jag dock ej nej till så länge dom inte gör något elakt. ;)

Fibusen: var glad att du har en häst som inte är beroende av dom andra, hade önskat att båda mina var lite mindre beroende av varandra o sina kompisar ;)

haha min är likadan.. ratar nästan allt godis jag provar! om hon bjuds på samma sak flera gånger så börjar det duga... Morötter har hon t.ex. börjat äta efter att hon spottat ut 20 bitar och hagkompisarna glatt ätit en massa. Efter ett tag kunde hon svälja en bit på nåder :P

Å orvar är så himla fin!! :love:

Fick lite hjälp häromdagen med att öva med vagnen. En vän höll i räkan och jag höll i vagnen ungefär som om vi skulle spänna för. Selen var på men inget träns. Sen stod hon mellan skaklarna ett tag innan vi promenerade fram och tillbaka med häst och vagn på en grusväg. Hon var helcool efter några vändor och vi provad t.o.m. att svänga men vagnen behövde en mkt större svängradie än vi kunde ordna på vägen, i alla fall när jag skulle försöka hålla den med hästen mellan skaklarna och dra och styra samtidigt. Men trots att den gick emot rumpan och sidorna då och då så brydde hon sig inte! =) Känns som att snart kan vi spänna för.. Måste bara hitta en dag då jag kan ha några st. på plats För lugn är hon ju, det läskiga är bara att man ska känna att man kan reda ut situationen om det skulle uppstå något vi inte tänkt på!

Innan jag släppte ut henne i hagen igen så ställde jag mig på hinken som jag hade haft lite godis i och lade armarna i kors över ryggen på henne och hängde lite. Kom inte tillräckligt högt upp för att verkligen hänga utan mjuknade bara i knäna lite så hon fick tyngd på ryggen. Först följde hon med trycket men tog sen spjärn och höll emot =) gjorde lite på båda sidor utan att det bekom henne något! Vet inte om det är för mkt att börja med lite inridning innan vi kommit längre med inkörningen? Tänkte i alla fall inte lägga på en sadel förrän vi kommit hem från usa-resan i september.

Det är på alla fyra benen om hon är endast vit i karleden på ett av benen.
Fick lite tips av vet så jag hoppas det hjälper och att det inte kommer tillbaka ;)

Inridningen på henne kommer jag göra själv, red själv in 6 åringen jag har nu och hon var den bästa häst man kunde få börja med att rida in. Hon gjorde verkligen inget som hon inte skulle. Snäll som ett lamm och lätt lärd :D
Har dock sagt hela tiden att Norpan kommer bli desto värre men jag har fått börjat ändra på de nu. Har hängt på henne i stallet när jag har borstat och hon reagerar inte ens. Tittar lite på mig och undrar väl vad jag gör men ser inte spänd ut eller nått sånt.
Så jag hoppas hon kommer vara snäll hon med, lite bus tackar jag dock ej nej till så länge dom inte gör något elakt. ;)

Fibusen: var glad att du har en häst som inte är beroende av dom andra, hade önskat att båda mina var lite mindre beroende av varandra o sina kompisar ;)

Gissar på att det var till någon annan du skrev detta?
Fattar annars ingenting utav detta med benen :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 834
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 002
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar