Sv: 10rna del 3
Antar att ni inte har nån koll på denna stam endå?
http://www.blup.se/sv-se/horses/188142-orbita
Vore kul att få veta NÅGONTING om mamman iallafall!
Idag hade vi en stor dag till!
Vi har haft sadel på!!!!
Som jag fasat för detta,heeeelt i onödan nästan...
I dag tänkte jag när jag var hemma att I DAG ska jag lägga på sadel så jag blir av med hjärnspökena jag har (som sitter kvar efter akutbesöket sist...) men när jag kom till stallet så står han längst bort i hagen,jag ropar och ropar,han fortsätter äta,men jag ser att han kommer snart att spränga fram typ,för han tuggar jätte jättesnabbt,och hela kroppen är spänd på han,och mycket riktigt,han kommer farandes efter ett tag så det dånar i marken,nosborrarna är som trumpeter på han,haha,sötkorven!
Hur som helst så vägrar han backa undan när jag ska in i hagen,jag blir irriterad att han står och trycker så jag gör mig själv 10 ggr större typ och liksom "NU backar vi!!!" Då piper han iväg en sväng,sen tillbaka igen och ser halvgalen ut.
När jag ska leda ut från hagen så trampar och trampar han,väntar tills han lugnat ner sig,sen går vi ut,och då kommer mannen precis runt hörnet,och korven hoppar till och kastar sig åt sidan,han som aldrig bryr sig annars,så där och då bestämde jag att det INTE blir nån sadel i dag,haha! Snacka om om att leka med döden trodde jag.
Han var verkligen sjuuuukt busig och det spratt i varenda muskel i han.
Men när vi kom in i stallet och borstade så lugnade han ner sig,stog helt löst på gången och vi provade det nya täcket. Ett kanonfint Mark Todd ulltäcke,går i brunt och lite orange,skitläckert!
Ut på ridbanan,men jag tog inte med mig nån sadel,för jag tänkte att det inte var nån ide,men väl där ute var han så otroligt lyhärd och duktig,så mannen fick gå in efter sadeln iallafall,sen lade jag på den på ryggen,det har vi ju gjort några ggr,så han stog helt lugnt,sen lade jag ner gjorden och drog upp den mot magen,ingen reaktion,spände lite löst,ett hål till,och ett hål till,han höjde halsen och vinklade bak öronen lite,men slappnade av igen,sen sa jag åt alla att rädda det som räddas kan innan jag bad han gå frammåt!
Han var ganska irriterad,men gjorde inget för att bli av med den,sen travade vi lite,han gjorde några kosparkar,det var allt,inga bockningar,inga försök till att börja stegra och kasta om i luften,utan bara några små sparkar. Halsen högt och öronen bakåt i början,men sen slappnade han av och fick t.o.m hängläpp!
Låg en cavalettibom kvar på marken som han drog åt hela tiden,tillslut så skuttade han över den,DÅ var jag beredd på riktig rodeo,men nej,ingenting! Då var jag kanonnöjd och skulle stanna,men han drog mot det där igen och ville hoppa en gång till,knäppfisen. Han stannade iallafall sen,av med sadeln och massa beröm och ut i hagen igen,DUKTIG korv i dag! Och klappar mig själv faktist lite på huvudet för att jag ÄNTLIGEN tog tag i det här med sadel!