10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Några dagar gammal bild också,nu börjar han se OK ut i kroppen iallafall!
487321_3791295415135_761120506_n.jpg

Det har ju iaf hänt lite på ett år:

320179_2211103191317_1669430582_n.jpg

:rofl:

Mars 2012

pic_044_4feebc4fddf2b36e1b000dac.jpg

Juli 2012

pic_015_5002f8aaddf2b33d920003da.jpg

Måste säga att båda eras hästar har visat en enorm utveckling på kort tid ändå. Himla kul och se :) Dessutom otroligt fina hästar!

Delvis kl.

Idag var jag ut till stallet, Miraz fick hänga med in med min andra då min fodervärd var ute med den 3:e hästen och jag lämnar inte lillan ensam i beteshagen för jag litar inte på det stängslet och henne :o

Men det tog inte så speciellt lång tid innan dom var tillbaka så dom tog med sig Miraz tillbaka till hagen så Pillan slapp stå ensam i hagen och Miraz i stallet.

När jag kom tillbaka från ridturen och lämnat Sakura i hagen så fick Miraz flugspray på sig samt så stod vi och pussade och gosade en massa i ett bra tag, gud vad jag älskar den hästen!
Hon står gärna med huvudet i famnen och får massa pussar och klapp :love:

Hennes svullnad är borta i knät nu men jag lär fan be vet kolla henne när hon ska komma ut och kolla tänderna. För hon har som ett överben kanske, för knölen som finns på knät (märks knappt vanligtvis) den är liksom större än på andra benet.... Så skulle gissa på att hon smällde i knät ganska rejält, konstigt att hon inte visat någon hälta dock, tycker iaf jag!

Vi får se vad vet säger om någon vecka :)

Orvar är reggad i PSA (Palomino Sportsheste Avlsforbundet) Fast han "räknas" som Danskt halvblod här i Sverige.

Hans pappa kommer från Ungern,och är Ungerskt Varmblod (http://sv.wikipedia.org/wiki/Ungerskt_varmblod) ,och har även en hel del Fullblod och Achaltekeer (stavning?) i sin stam.

Mamman är importerad från Polen.

Jag kan INGET om stammar och sånt,så är helt förvirrad.... Hahaha! Men antar att det är en salig blandning i korven! :D

Senast ändrad:

Min buse är nog 165 över manken nu, Jag gissar att hon hamnar på 175 nånting innan hon blir klar vilket skulle passa mig perfa då jag är 182 =)
Hon är ett Svenskt varmblod e. Camaro M - Martini - Cavalotti - Kampfgeist. Hon Stammar från en gammal trakhenner sto-stam där alla heter på K och eftersom ägarna till hennes mor är finnar så heter hon egentligen Kuusama - hur fult som helst.. Så det blev tillslut smeknamnet Räkan för att hon var så liiiten... Kommer ju passa jättebra när hon är färdigväxt... En stallkompis tyckte att jag skulle döpa om henne till Scampi :P

Till skillnad från Fibusen så är jag en begynnande stam-nörd. Jobbar på nördigheten i alla fall :P Kul att höra lite mer om Orvars bakgrund! Han verkar vara så himla gullig.

Norna - hade verkligen inte trott att det var samma häst på bilderna! Vilken skillnad! Är hon isabell eller cremello?

VET NI VET NI VET NI? Jag har hälsat på Annies helsyster nu, en vecka gammal....
33176998.jpg

herregud så fiiiiin! Mamma häst producerar tyvärr ingen mjölk så de måste mata fölis varannan timme dygnet runt. De tror inte heller fölis kommer skimla av....Åhhhh jag vill ha! Mamman verkar prägla avkommorna väldigt hårt, fölis är precis lite enveten o tuff som Annie (o Annies halvsystrar).

Annars mår Annie bra, tanken att hon inte är borstad en gång sen i april gör mig skrattfärdig, hon är så skitig! Stallägaren känner igenom de varje dag så Annie lider ju inte precis.

Ang storlek så känns det som Annie har stannat totalt, men hon är så oerhört "ful" nu så hon borde växa, men enligt min vetenskapliga metod (tumstock och hitta en någorlunda rak pinne i skogen) så står hon stilla sen i vår. Lite orolig blir jag.
Men hon har ju gått utan o gjort något sen i april, hon lär gå på bete till slutet av september och sen hämtar jag henne och då får jag mäta mer vetenskapligt (typ mätsticka). Men de är ju faktiskt bara 2 år också så panik ska man nog inte ha ännu :D

Antar att ni inte har nån koll på denna stam endå?

http://www.blup.se/sv-se/horses/188142-orbita

Vore kul att få veta NÅGONTING om mamman iallafall!

Idag hade vi en stor dag till! :D

Vi har haft sadel på!!!! :banana::bump:

Som jag fasat för detta,heeeelt i onödan nästan...:o I dag tänkte jag när jag var hemma att I DAG ska jag lägga på sadel så jag blir av med hjärnspökena jag har (som sitter kvar efter akutbesöket sist...) men när jag kom till stallet så står han längst bort i hagen,jag ropar och ropar,han fortsätter äta,men jag ser att han kommer snart att spränga fram typ,för han tuggar jätte jättesnabbt,och hela kroppen är spänd på han,och mycket riktigt,han kommer farandes efter ett tag så det dånar i marken,nosborrarna är som trumpeter på han,haha,sötkorven! :love:

Hur som helst så vägrar han backa undan när jag ska in i hagen,jag blir irriterad att han står och trycker så jag gör mig själv 10 ggr större typ och liksom "NU backar vi!!!" Då piper han iväg en sväng,sen tillbaka igen och ser halvgalen ut. :cool:

När jag ska leda ut från hagen så trampar och trampar han,väntar tills han lugnat ner sig,sen går vi ut,och då kommer mannen precis runt hörnet,och korven hoppar till och kastar sig åt sidan,han som aldrig bryr sig annars,så där och då bestämde jag att det INTE blir nån sadel i dag,haha! Snacka om om att leka med döden trodde jag. :D Han var verkligen sjuuuukt busig och det spratt i varenda muskel i han.

Men när vi kom in i stallet och borstade så lugnade han ner sig,stog helt löst på gången och vi provade det nya täcket. Ett kanonfint Mark Todd ulltäcke,går i brunt och lite orange,skitläckert! :d

Ut på ridbanan,men jag tog inte med mig nån sadel,för jag tänkte att det inte var nån ide,men väl där ute var han så otroligt lyhärd och duktig,så mannen fick gå in efter sadeln iallafall,sen lade jag på den på ryggen,det har vi ju gjort några ggr,så han stog helt lugnt,sen lade jag ner gjorden och drog upp den mot magen,ingen reaktion,spände lite löst,ett hål till,och ett hål till,han höjde halsen och vinklade bak öronen lite,men slappnade av igen,sen sa jag åt alla att rädda det som räddas kan innan jag bad han gå frammåt! :D Han var ganska irriterad,men gjorde inget för att bli av med den,sen travade vi lite,han gjorde några kosparkar,det var allt,inga bockningar,inga försök till att börja stegra och kasta om i luften,utan bara några små sparkar. Halsen högt och öronen bakåt i början,men sen slappnade han av och fick t.o.m hängläpp!

Låg en cavalettibom kvar på marken som han drog åt hela tiden,tillslut så skuttade han över den,DÅ var jag beredd på riktig rodeo,men nej,ingenting! Då var jag kanonnöjd och skulle stanna,men han drog mot det där igen och ville hoppa en gång till,knäppfisen. Han stannade iallafall sen,av med sadeln och massa beröm och ut i hagen igen,DUKTIG korv i dag! Och klappar mig själv faktist lite på huvudet för att jag ÄNTLIGEN tog tag i det här med sadel! :banana:

Ja,det känns helt underbart! :banana:

Nu är planen att köra på med sadel några gånger ganska tätt tills han verkligen fullt ut accepterar den,sen får han vila helt och hållet,sen kanske (om jag hinner med innan magen blir för stor/ont i kroppen) vi kör en period till med sadel,sen får det bli helvila igen fram till våren då bebis är ute,så får jag se om jag "vågar" mig på att sitta upp själv,eller om jag skickar iväg han då eller under sommaren/hösten. Verkar som lill-korven behöver lite tid på sig.

Bara det här i dag visar på att Orvar igentligen inte är så "tuff" (nog är han väääldigt ifrågasättande och testar,men inte lika hård i skallen som jag fasat för),utan att han är väldigt omogen bara,har alltså blivit en sån JÄTTESKILLNAD på att ha sadel/gjord nu mot hur det gick för 9 månader sen. Och då har vi inte övat/tränat något alls under tiden,utan från att flippa ur TOTALT,till nån liten kospark bara är ju kanon! :bump: Det räknas då iallafall som en normal reaktion! :D

Om han får stå sen fram till våren så kanske han mognat så pass att jag som sagt kan testa att sitta upp själv först,kanske ev skritta lite,men själva inridningen kommer jag lämna bort för i vilket fall som helst,då jag känner att jag inte har sån kunskap att göra det riktigt.

Ifall vädret är OK i morgon så kan jag (nästan) lova bildbevis,för då kör vi igen!

Vill gärna ha bildbevis :D

Skönt att du märker att han mognat, då var det nog det han behövde, tid.

Det är ju ändå inte förren till hösten du ska rida honom och accepterar han redan nu sadeln så är det ju kanon.

Ska du låta han vara sen över vintern/våren? Kanske svårt att planera hurvida han (& du ;) ) växer.

Han kommer inte bli riden förrens vår 2013,ev sommar/höst 2013. Nu blir det ingenting mer än att vara lite intensiv med sadeln så han accepterar den helt och fullt ut,samt vara med på släp när vi kör Manne så han får komma ut lite och se annat än gården.

Funderade ju på att skicka på inridning en månad nu i höst,men detta har visat att han behöver tid att mogna så jag väntar HELT med ridningen fram till vår/sommar/höst. Planen i dagsläget är att skicka iväg en månad i typ April,sen rida ett par ggr under två veckor hemma för att testa på,sen ställa av helt från mitten av maj och fram till juli,sen rida ett par ggr igen (och med att rida menar jag luffsa ut i skogen) sen skicka iväg ingen i Augusti-September,sen liten vila,sen rida på under några veckor,sen ställa av under vintern,sen köra på "ordentligt" våren 2014. Jag får vänta lite längre,men jag tror han behöver det,och nu när jag är gravid så kommer jag kunna hålla mig bättre från att vilja rida! :D

Däremot så skulle jag ev vilja tömköra han nu under vintern lite,men får se vad kroppen orkar som sagt,vi har ju hela livet på oss sen också! :laugh:

Låter som ett lugnt och bra upplägg :)

Sist i tråden lär jag väl bli ändå.. Ja jag är lite grinig :D

Jag är såå sugen på att få Rigel inkörd innan inridningen.
Vi impulsköpte ett nytt renoveringsprojekt (lgh) som ska göras innan.
Men är det klart till vintern/vårkanten, vilket det planeras vara så tar jag hem honom i Mars någongång och börjar tömköra.

Allt spelar på om det finns stallplats ledig i det underbara stallet jag hittat. Samt hur han tar sig i hullet på vintern. Börjar han tunna ut så vill jag ta hem honom för att ha mer koll. Annars är lösdriften super.

Oavsett så lär han komma hem, dvs närmare mig, i sinom tid :love:

*Drömmer när jag kan cykla till stallet och vara med MIN häst*

VET NI VET NI VET NI? Jag har hälsat på Annies helsyster nu, en vecka gammal....
33176998.jpg

herregud så fiiiiin! Mamma häst producerar tyvärr ingen mjölk så de måste mata fölis varannan timme dygnet runt. De tror inte heller fölis kommer skimla av....Åhhhh jag vill ha! Mamman verkar prägla avkommorna väldigt hårt, fölis är precis lite enveten o tuff som Annie (o Annies halvsystrar).

Vilken sötnos! Underbart med mycket vitt på en bruning :love:

och jag var ute på ön i lördags morse och verkade min grabb. Stor är han, närmare 170 cm. Tyvärr var det varmt och soligt så samtliga hästar stor i en stor hög i skuggan bakom en ladugård=inte en chans att få en bra bild :(

Men lugnet verkar ha lagt sig så nu var det inga fler duster mellan hingstarna utan de var hela utan några blessyrer. Tidigare har det ju varit små bitmärken här och där på dem så det var ju skönt att slippa...

Han får väl gå kvar där ute en dryg månad till, sen är det dax att ta hem för kastrering och inridning. Om han inte blir såld... för rätt var det var så ringde det från grannön en kvinna som var mkt intresserad. Jag tänker ju inte ta hem honom för att ngn kanske köper men hon var lugn och kunde vänta till hösten. Skönt!!!

Jag har inte hunnit kolla så mycket (men det ska bli ett projekt :D) men på blup ser man ju att mamman lämnar under genomsnittet (mankhöjd alltså), jag tänker på det att Korven inte är så stor. Genomsnitt är 164 cm om det inte ändrats sen förra året.
Så hon lämnar 164cm-1.5 cm = 162.5 cm i snitt. Sen finns det ju en pappa också, han har ingen blup? Då kan man ju räkna ut hur stor Korven blir ungefär.

Jag återkommer sen med lite snokande om stammen :D

Jag har snabbkollat, och hittat det "lätta" att hitta. Men jag ska kolla mer sen...

Orbita har iaf producerat minst 3 helsyskon till Korven. Bild på Orbita finns på http://www.sporthorse-data.com/d?i=10650308&z=jKa2d7

Orbitas pappa, Mer, (Korvens morfar) är polskt varmblod med nummer Kwlkp 3894.

Mers pappa, Nil, (Korvens morfarsfar) född 1979, 22 april, 166cm. Polsk Trakehner, uppfödare Racot stuteri. Ägare Starograd GD. Skäck. Nil används för färgavel. Han har 37.5 % fullblod i 4 led (vilket är ganska lite). Han har nummer Kwlkp 3238.

Nils pappa, Rewir, (Korvens morfarsfarfar) avlades också i färgavel och både han och Nil är bland de hingstar som använts mest för färgavel i Polen.

Orbitas morfar, dvs Korvens mormorsfar, Oracz, tjeckiskt varmblod, född 1928 och palomino.

Jag har inte hittat tävlingsresultat på någon, det verkar som man har valt att färgavla ganska intensivt och så är det grövre hästar (vilket är konstigt för trakehner är ju inga grova hästar, kan vara det polska/tjeckiska som slagit in).

Korvens pappa, Ragyogo, vet du säket, föddes 1992 och dog 2011, ungerskt halvblod. Han har ju massa info eftersom han stod i Sverige.

Jag ska kolla vidare :D

WOW! :bow:

Där var det nån som kunde leta (och finna)! :D
Tycker jag har kollat hur mycket som helst,men inte kommit i närheten av vad du hittat!

Här är lite om pappan pappan:
http://www.hastkatalogen.se/showhorse.php?id=91267

Jag visste att han var död,han dog hemma i boxen,men jag vet inte riktigt om dom vet vad det berodde på,men jag tror det var något med nån propp i hjärnan? Pappan var 165 cm. Jag har för mig att nån på pappans sida,om det var orvars farfar,eller farfarsfar som gått svår hoppning?

Här är pappan på blup:
http://www.blup.se/sv-SE/horses/237554-szikrazo-1-ragyogo

Senast ändrad:

Äh, man har ju sökt alldeles för mycket i sina dagar ;) Enligt Ragyogos dåvarande ägare så trodde de att han dog av en propp, en nerv i kläm eller korsförlamning (enligt hennes blogg). Hon finns/fanns här på Buke också, Wingates.

Delvis kl.

Jag har en fundering...!
Jag har alla papper redo för anmälan till sommarpremieringen nu, men jag vet inte om jag ska skicka in och betala eller om jag ska skita i det?
Jag har inte alls tränat något hittills, det man egentligen behöver träna på är att få henne i TRAV bredvid sig och även uppställning med fria bensidor.

Det är start den 27:e augusti om jag minns rätt? Men gaah, jag vet inte....
Det är så mycket, tänk om hon inte ens går in i transporten tex? :angel:

Men jag vill väldigt väldigt gärna åka iväg!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 833
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 002
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈