10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Du har ju en hel månad på dig att träna! Och inte är det så fasligt svårt att få dem att springa och stå stilla? :) Du är ju ändå ute och går lite promenader med henne, det är ju bara att trava femtio meter, skritta, göra halt och se till att hon står riktigt osv. Det är inte alls mycket extra att lägga in på de korta turerna. Det blir ju ingen skillnad för henne alls - bara lite hjärngympa! ;)

Så gör jag med mina, när jag är ute och går använder jag kommandon för skritt, trav och halt och övar lite till och från under varje promenad. Det blir som ett helt naturligt inslag och på köpet lär de sig alla ord kanonbra till sen när de ska användas i longering och tömkörning. Massor med moment i ett och samma - utan att krångla till det!

Så inte skulle jag vara orolig, det enda du måste göra extra utöver det du gör idag är ju att leda henne på transporten nån gång. Kör hårt! :laugh:

Fibusen: :banana: HÄRLIGT! Duktiga Orvar! :laugh:

Skicka in och betala snabbt som tusan! Då kan du inte ändra dig sen,för SJÄLVKLART ska ni åka! :banana: Ni har ju som sagt en månad på ett träna. Kör hårt! :bump:

Vart inget bildbevis i dag,har haft huvudvärk enda sen i går eftermiddag,mulet och kallt ute,och regnet hänger i luften,så jag hade ingen lust att gör något öht i dag,men snart så! :)
Han fick iaf avmaskning samt lite mys! :love:

I dag ringde mäklaren också,blir en visning i morgon,dock inte dom som skulle haft sist,utan nu är det ytterligare en intresserad! :bump:

Du har ju en hel månad på dig att träna! Och inte är det så fasligt svårt att få dem att springa och stå stilla? :) Du är ju ändå ute och går lite promenader med henne, det är ju bara att trava femtio meter, skritta, göra halt och se till att hon står riktigt osv. Det är inte alls mycket extra att lägga in på de korta turerna. Det blir ju ingen skillnad för henne alls - bara lite hjärngympa! ;)

Så gör jag med mina, när jag är ute och går använder jag kommandon för skritt, trav och halt och övar lite till och från under varje promenad. Det blir som ett helt naturligt inslag och på köpet lär de sig alla ord kanonbra till sen när de ska användas i longering och tömkörning. Massor med moment i ett och samma - utan att krångla till det!

Så inte skulle jag vara orolig, det enda du måste göra extra utöver det du gör idag är ju att leda henne på transporten nån gång. Kör hårt! :laugh:

Fibusen: :banana: HÄRLIGT! Duktiga Orvar! :laugh:

Skicka in och betala snabbt som tusan! Då kan du inte ändra dig sen,för SJÄLVKLART ska ni åka! :banana: Ni har ju som sagt en månad på ett träna. Kör hårt! :bump:

Hehe, ni är så gulliga :)

Jag lär först kolla upp med min instuktör om hon fortfarande kan köra samt ställa ut henne som vi sa förut, har skickat iväg ett mess och hört mig för så vi får se. Men är hon fortfarande på med det så kör vi hårt!

Isåfall skickar jag in papperna imorgon alt onsdag vid löning :)

Ja vid promenader brukar jag stanna och göra kommandon beroende på vart och hur långt man går... Men hon kan backa utan problem när jag ber, vi jobbar på travkommandot, det sitter säkert bara man får till det ett par ggr :)

Visa henne, jag visade min ardenner förra året. jag hade tänkt hårdträna henne sista månaden men blev skadad så kunde inte röra mig för mycket så min pappa fick ta henne, han har inte riktigt samma mål som mig men det gick. Så det jag vill ha sagt är allt går att lösa!
Bestämmer du dig att visa henne, vill vi ha bilder! :)

Har lite mobilbilder som jag tog igår när jag hade mysstund och flugsprayning med dem, men de kommer när jag har hittat sladden till datorn ;)
Passade även på och tränade lite uppställning med dem, gick jättebra, Jelly kan det fortfarande från förra året och Niewienna kan ju typ inget sen tidigare men hon skötte sig ändå jättebra. Så är stolt över dem men kunde inte ta någon bild för de vill inte stå fint när jag skulle ta bild och hålla dem samtidigt ;)

Ser fram emot bilderna :D

Och tack!
Det är bestämt, det blir visning.
Min instuktör ställer mer än gärna upp precis som vi kommit överrens om så
med andra ord ska vi börja träna lite nu då.

Det blir både uppställning och traven då, sedan även transportträning!
Hon skötte sig förra gången som var hennes första så vi får se vad hon säger... Spännande med andra ord ;)

Vi börjar i helgen som det ser ut med transportträningen iaf, sen får vi ta det andra när jag är ut. :)

Bilder lovar jag att ni kommer få!
Detta blir mer än träning för henne, komma bort och visas på annat ställe bland annat men även jag får en bedömning utav henne själv vilket jag ser fram emot!

Gud vad nervös jag blev nu :eek:

Har varit på en premiering i mitt liv och det var när jag visade min 4åring och hennes mamma när 4åringen var 3mån gammal.
Sedan har jag varit på en Connemara utställning med syrrans ex ponny...

Så detta ser jag fram emot nu!
Nästa år blir det mer så lika bra att vi börjar eller vad säger ni?

Lycka till med all träning och på den stora dagen! Minns hur nervös jag var förra året när Jelly skulle visas, det gjorde jag enbart för att hon skulle få lite erfarenhet med det hela. Hade tänkt visa henne i år med men har bestämt mig för att det får vänta till nästa år :)

hejja hejja! Bra att du visar! Jag ska visa Räkan den 12 och är supernervös...

Och grattis Fibusen!!! Att det skulle gå så lugnt och fint med sadeln kunde man inte tro!

Molin- spännande med visning! Vad har du för häst?

Jag funderar också på att visa Funny på premiering i augusti. Men hon är ju bara 2, alltså kommer resultaten vara lite obetydliga, och det kostar ju rätt mycket att åka iväg med häst, och 500 spänn i anmälningsavgift. Så jag tvekar. Har några dagar till på mej att fundera, sista anmälningsdag är 1 augusti.

Dessutom har jag tänkt att isåfall måste hon ju visas på bett, och jag har kanske inte så bråttom med att vänja in på bett egentligen. Men hur är det med 2-åriga ston, måste de visas på bett? Jag har bara visat hingst förut.

Jag har börjat bekanta mej med henne utanför hagen nu. Tog ut henne i förrgår och igår. Gjorde lite ledövningar i förrgår, samt lyfte hovar, beröring överallt osv. Ledövningarna kände jag mej ringrostig på men vi hade kul och hon känns som en väldigt lagom häst åt mej, mitt russ som numer är 7 år var alltid väldigt känslig som ung och jag uppskattade det väldigt mycket, men det är också skönt med en häst som liksom har mer integritet och är mer "fast" och "orädd" inför kroppsspråk. Första gången jag började springa bredvid henne i förrgår la hon till och med bak öronen och tyckte att "Vad tusan håller du på med?" för att sedan börja trava själv :D. Ledövningarna var mest flytta framdel för direkt tryck och flytta bakdel för direkt tryck och mha detta byta sida, även lite följsamhet typ stopp, gå åt höger och gå åt vänster med mej på båda sidor. Hon är väldigt utvärderande på "utrymme" och jag märker att hon gärna vill kolla var jag har mitt utrymme. Men samtidigt inget problem att acceptera när jag säger, nä, där går gränsen. Dock har vi en del att träna på inför en eventuell visning, jag vill ju gärna kunna visa fram traven ordentligt och inte bara vara nöjd med ATT hon travar, och hon är inte superkänslig för drivande position = måste nog träna lite mer.

Vi har även lekt lite med en boll och jag tänker minsann inte missa denna chansen att förstärka en häst som har lite föremålsintresse! Hon gillar att sparka bollen och om jag sparkar den en bit bort så travar hon fram till den. Jag blir pepp på att klicka in henne och börja med en massa roliga tricks :D. Överlag känns hon väldigt klipsk, verkar gilla att tänka ut lösningar och har också ett förvånande öga för "space". Känns utmanande och roligt.

Igår gick vi ut i skogen och i efterhand är jag impad över att hon bara var lite tveksam på att följa med precis när vi gått ur grinden och de andra 6 hästarna stod på andra sidan och gnäggade och stressade. Annars knatar hon på och verkar tycka det är spännande och kul att vara ute på äventyr. :love: Vi gick en av mina "offroad"-rundor och där en går över en "myr" (såg massa hjortron :o ) så blev det mycket frust och pust, jobbigt för unghästkroppen ;) . Sen släppte jag henne lös så fick hon vara lös resten av promenaden hem. Tränade lite mer på följsamhet, på att gå i mitt tempo bakom mej på stigen, smyga och öka, och sen fick hon gå om och gå före litegrann. Kul tyckte hon, och sista biten hem travade hon iväg.... Hehehe.

Jag upplever henne inte alls så valpig som andra unghästar jag jobbat med, hon verkar inte bli "trött" i huvudet lika lätt. Eller åtminstone syns det inte på henne :). Det är ju både positivt och negativt...

Tror det är olika på raserna och på anordnande förening om ston måste visas med bett eller ej! På russutställningen här på Gotland var alla hästar 2 år och äldre tvungna att visas med bett (och hjälm på visaren) medan den vi var på förra året i Örebro var det enbart hingstar 2 år och äldre som var tvungna att ha bett. Borde stå i proppen om inte annat!

*delvis kl*
Kul med alla som ska visa! Tycker det brukar vara en bra erfarenhet för hästarna att komma iväg och sen är det ju väldigt roligt ;)

Vad kul att du ska visa henne! Värd tös att visa :love:

halvt kl..
Vad tror ni om att exteriörvisa min 2 åring till hösten? Han är visad som föl samt 1,5 åring med nästan exakt samma poäng. Kanske ska vänta till han blir mer färdig i kroppen och visa han både exteriört och ridmässigt som 5 åring istället?

blir poängen officiella? alltså påverkar blup osv.? Om de blir det så hade jag väntat om han inte är i en smickrande växtfas. Om inte så hade jag visat för skojs skull om jag själv tyckte det var roligt! Det är lite därför jag ska visa Räkan, för att jag tycker det ska bli roligt och för att jag ska få öva inför 3-års. I och med att poängen inte hamnar på blup så kommer jag visa oavsett om hon är överbyggd eller inte rör sig så bra vid dagen för visningen.

Tack alla!

För våran del gör vi det mycket för träningsskull samt för att jag vill få en bedömning över min fina tös! Fått höra mycket lovord om henne från en person som jobbat på Bommeröd bland annat.
Så vi får se!

Nu är inte en sommarpremiering som en arabutställning eftersom ARAB gjort upp i år med SH att vi med araber får visa dom i år och nästa år, så hon bedöms nog som alla andra hästar antar jag och inte efter att hon är arab, lr? :o

Hur som helst så är jag superglad!
Hon får miljöträning och träffa andra hästar på bortaplan och åka transport ;) Och en livserfarenhet som bör läggas varmt om hjärtat eftersom hon kommer visas emellanåt.

Det går säkert jättebra! Ska bli kul att få se Räkan:)
Var inne på att jag skulle visa min tvååring men jag är hellre funktionär och tittar på andras fina hästar.

Poängen blir inte officiella på det sättet att det påverkar blup.

Absolut!

Just nu ska hon vänjas med sadel. Hade tänkt lära henne bettets inverkan men hon har fått en unghästvårta i ena mungipan så jag måste vänta med det:(

attans dessa saker som ska komma i vägen! Snart är det ju dags att försöka avgöra när 3 års kommer att vara nästa år och sen börja göra upp en plan! (jag älskar att lägga upp tränings-scheman! )

Delvis kl.

Nu är anmälan iväg skickad MEN jag hoppas den kommer fram senast fredag för det är sista anmälningsdag nämligen. Glömde såklart och lägga det på lådan igår :( Så håll tummarna!

När vet man egentligen att man är ANMÄLD? :o

Nog om det!
Igår tog jag med mig skruttan upp till stallet för hon tiggde verkligen om det vilket hon börjat göra mer och mer nu.

Vi ställde oss ute och så tog vi en ordentlig borstning och av benen blir det bara bättre och bättre nu igen så måtte detta vara genombrottet så det stannar så. Lite smådrygt att inte kunna borsta benen ordentligt för att man inte vill bråka med hästen.

Sen lär hon vara REN vid premieringen såklart!
Funderar på om hon ska få bo inne just den natten eller något :angel:
Men då får hon bo själv, vilket jag iof inte tror blir så stora problem, vi får se.

Igår fick hon hälsa på tränset igen och bettet likaså och det gick riktigt bra, lite småtuggande men det är godkänt. Sen provade vi på att ställas upp vilket gick ruskigt bra faktiskt förutom att hon stod och fiffla med bettet, tror jag lär låta henne ha bettet lite nu också så att hon vänjs med det.
Tror nämligen hon ska ha träns med bett när hon visas, ska kolla upp det mer noga men har för mig det.

Ååh sen det där med traven, hm.. Det behövs verkligen tränas :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 833
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 002
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025