Sv: 10rna del 3
Men fy vad hemskt!
Tur att det vart bratillslut,stackars,vad ont det måste ha gjort...
I dag fick korven komma in och vila i 6 timmar ungefär,för fy vad broms det var!
Han vart så nöjd så,och när jag kom tillbaka hade han spån ända in i öronen så han har sovit gott. Vi hade ett rejält oväder i gårkväll/natt med åska och rejäla regnskurar,men efetrsom jag är totalt LIVRÄDD för åska vågade jag inte gå ut i bilen,åka 1,5 mil till stallet,och gå enda från hagen och in i stallet med honom,så han fick härdas lite.
Såg då inte ut som det gått nån nöd på han,men han tyckte det var skönt att få komma in nu under dagen och sova iallafall...
Sen hade vi kopplat på transporten i annat ärende,så passade på att testa att skicka in honom,gick ju så jäkla bra sist vi åkte till och från kliniken,men tänkte om det var bara för han hade så ont så han inte orkade bråka,men det gick kalas i dag med! Han tvekade en halv minut,sen var han inne,sen backade han ut när jag sa "backa" och rörde på pekfingret (våran backa-signal) så jag stog hela tiden ute på sidan om rampen,kanonskönt att det gick så bra,och sen hade han ju tur att matte hade en äppelkaramell i fickan!
Har allt på film,får se om jag orkar lägga upp det,(om det ens är intressant?) men det är verkligen en JÄTTESKILLNAD! Tänk,i höstas stog jag och "bråkade" 2 timmar med en häst som fryst fast TOTALT!
Nu kan jag stå brevid och skicka in och ut han helt själv. Och då har vi inte ens lasttränat,utan det här har jag bara tränat på att skicka han över "läskiga" saker,preseninngar,bommar,smala gångar m.m. Bara göra samma sak vid transorten och det går lätt som en plätt.
Så man kan faktist lastträna utan transport! Så det är verkligen tips till er som inte har tillgång till transport,träna på att skicka igenom/över hästen på annat,sen är det bara att göra samma sak vid lastning.