10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Jag har en i tankarna som jag bokade förra året men avbokade för att jag ställde in riksen, kändes dumt att visa på det för första gången.

Så nästa år satsar vi på detta ;)

Ojoj, här har det inte hänt något på två dagar ;)
Och jag har iof inte något och uppdatera med för ingenting av det jag hade tänkt blev av denna helg :o

Men det kommer en vecka till nu ;) Så får försöka ta vara på den bara inte regnet inte kommer (vilket det iof ser ut som).. Men man kan iof träna med en skitig häst med....

Mina ska snart även släppas ner i stora beteshagen igen, kommer nog ha den delen fortfarande också för då kan det växa till sig i ena medans dom går i andra osv.

Dock så kommer min kompis släppa in sina nu med så gräset kommer inte räcka länge tyvärr, tror inte ens en månad om jag ska vara ärlig :( Men vi har ju faktiskt sagt att vi har den tillsammans så jag vill inte säga nej för att det inte ens räcker till mina. (Hon fick ta bort sin i vintras) och har precis skaffat en ny därför har mina haft den hagen för sig själva.

kl.

Behöver hjälp, båda mina hästar har fått skorpor på mulen. Jag misstänker soleksem eller att dem har rivit sig på nyponris eller något. Men har aldrig haft märke på mularna (mer än någon liten rispa någon gång) men nu är det MYCKET ffa på Niewienna där ser det inte trevligt ut, men vet inte hur jag ska behandla det...

Men vad tror ni det kan var? Vet ni inte får jag ringa veterinären

33196924.jpg

Alltid jobbigt när man lovar en kompis något som man sedan har svårt att följa.. Känner igen det, men bara att bita ihop (om man inte har väldigt god relation till sin kompis) och har du tur så får du lite hjälp med stödutfodringen sen.

Jag skulle tro soleksem då det bara håller sig över det vita partiet, många hästar bränner sig väldigt lätt i solen just där om dom är vita.

Helosan ska funka väldigt bra, helosan sol finns också :)

Vi har stödfodrat i en månads tid nu vilket jag tycker är väldigt tråkigt.
Jävla skit sommar rent utsagt!

Jag hatar vintern men nu vill jag faneme ha en riktig kall vinter så att vi får en BRA sommar nästa år! Trött på detta skitväder nu.. :o

För övrigt så, hjälp av stödfodring får jag inte eftersom vi har olika stall, vi delar endast den där marken då jag får hyra den av min kompis som är bonde och äger all mark runt omkring där.

Men men.. Blir stödfodring sen igen, det har jag räknat med från början eftersom jag inte tror det skulle räcka långt för mina 3 liksom, nu kommer två till in i hagen. Hm...
Men men...

Smörj med en salva som inte torkar ut. Rosa mular brukar vara lite känsligare. Helosan salva tex och gärna med hög solskyddsfaktor. Du bör smörja minst en gång om dagen.

+ Molin

Då var det som jag misstänkte..

Smörjde lite med Ess Hästsalva innan idag, men ska köpa hem någon annan salva men solskydd imorgon som tar det bättre

Usch jobbig situation..

Men förstår din längtan till vinter hade varit skönt med vinter eller höst så dels insekterna försvinner och man slipper detta skitväder...

Tyvärr har jag lite erfarenhet ang detta ja.

Istället för att rabbla mig hes om och om igen i detta ämne, så länkar jag till mitt album på FB. Läs beskrivningen till fotoalbumet (under alla bilderna)!

Så som din ser ut på mulen nu, så såg mina ut i början. Jag smorde med solhelosan och sedan bamse spf 50 utan resultat, sen gick det utför...

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150256678053113.336347.668158112&type=3

Jag har blivit extremt mycket mer uppmärksam på allt som rör solbrända mular samt oförklarlig mugg som uppkommer i torra hagar, efter den här händelsen. Jag tror att vi många gånger hittar orsaken till "utbrotten" i hästarnas mat/hagar.

Fråga gärna om du (ni) undrar något. Det är absolut inte säkert att det tar samma vändning som för mina. Olika växter (samt intagen mängd?) verkar resultera i olika symptom samt varierande svårighetsgrad.

Kolla efter johannesört i hagen!
jcs-hypericum-perforatum-33351.jpg

De blir fotosensibla om de äter växten och får då utslag på vita områden som utsätts för sol. tror att det finns samma växter som ger samma resultat så om du inte hittar just johannesört i hagen så kanske ett hag-byte ihop med helosan-sol behandling kan hjälpa. Såg faktiskt på granngården att det finns huvor som ska skydda även nosen mot solen, kanske kan vara något för att stävja utbrottet?

usch, måste ha varit en hemsk sommar för båda dig och hästarna :/

Ska hålla stenkoll så det inte syns något mer, har som sagt börjat smörja och ska fortsätta med det, ska införskaffa lite annat också.
Kollar över dem dagligen efter mugg, då den är blöt på vissa bitar, men benen är fina än så länge men ska vara extra vaksam nu!

Det betet har det gått hästar där innan, utan påverkan? Där mina går just nu har det gått hästar de senaste tio-femton åren utan någonting, men visst mina har kanske hittat någon växt?

Hur mår dina hästar nuförtiden då?

Ja, den sommar kvalar ju inte in på topp 10 om man säger så ;)

Ja, det hade gått hästar på betet varje sommar i många år innan, utan att någon drabbats. Dessa växter hade troligtvis spridit sig in i hagen och så som myten säger så äter inte hästar giftiga växter... så det var ingen av oss som var tillräckligt noga med att kolla hagen grundligt :cool:

Dyr läxa att lära. Jag misstänker numer ALLA växter som inte är rent gräs. (även klöver kan vara en bov i dramat, inte så många som vet)

Klöver har de aldrig reagerat på tidigare, så misstänker inte det...

Men ska gå över hagen imorgon och kolla efter växter plus jag ska byta hage för dem imorgon så får vi se vad som händer.
Vi har aldrig haft problem med sånt här innan så har aldrig behövt kolla över hagarna innan, vi har även gått efter de inte äter giftiga växter...

Det trodde jag också.. men de provar nya växter ibland, speciellt om det råkar vara lite tunt med gräs och johannesört kan de dessutom börja tycka om och bli lätt beroende av eftersom den örten tydligen har en lätt lugnande effekt. I min pållas hage är en häst påverkad på nos och bakbenens karleder men ingen av de andra visar symptom men då har ingen annan lika mkt vitt heller. De vita partierna har ju inte lika mkt skydd mot solen.

Men fy vad hemskt! :eek: Tur att det vart bratillslut,stackars,vad ont det måste ha gjort... :crazy::(

I dag fick korven komma in och vila i 6 timmar ungefär,för fy vad broms det var! :eek::mad: Han vart så nöjd så,och när jag kom tillbaka hade han spån ända in i öronen så han har sovit gott. Vi hade ett rejält oväder i gårkväll/natt med åska och rejäla regnskurar,men efetrsom jag är totalt LIVRÄDD för åska vågade jag inte gå ut i bilen,åka 1,5 mil till stallet,och gå enda från hagen och in i stallet med honom,så han fick härdas lite. :o Såg då inte ut som det gått nån nöd på han,men han tyckte det var skönt att få komma in nu under dagen och sova iallafall...

Sen hade vi kopplat på transporten i annat ärende,så passade på att testa att skicka in honom,gick ju så jäkla bra sist vi åkte till och från kliniken,men tänkte om det var bara för han hade så ont så han inte orkade bråka,men det gick kalas i dag med! Han tvekade en halv minut,sen var han inne,sen backade han ut när jag sa "backa" och rörde på pekfingret (våran backa-signal) så jag stog hela tiden ute på sidan om rampen,kanonskönt att det gick så bra,och sen hade han ju tur att matte hade en äppelkaramell i fickan! :angel::love:

Har allt på film,får se om jag orkar lägga upp det,(om det ens är intressant?) men det är verkligen en JÄTTESKILLNAD! Tänk,i höstas stog jag och "bråkade" 2 timmar med en häst som fryst fast TOTALT! :mad: Nu kan jag stå brevid och skicka in och ut han helt själv. Och då har vi inte ens lasttränat,utan det här har jag bara tränat på att skicka han över "läskiga" saker,preseninngar,bommar,smala gångar m.m. Bara göra samma sak vid transorten och det går lätt som en plätt.

Så man kan faktist lastträna utan transport! Så det är verkligen tips till er som inte har tillgång till transport,träna på att skicka igenom/över hästen på annat,sen är det bara att göra samma sak vid lastning. :bow:

Måste ju visa nya grimman,Eskadron,velat ha såååå länge men varit osugen att betala typ 250:- för en grimma,men nu slog jag till,dock fanns den bara kvar i COB,men vi lyckades tränga på den,och ett hål tillgodo faktist också! :p Dock mycket snyggare i verkligheten (tycker iaf jag!)

527506_3838645278852_1491658751_n.jpg

Sen korven-hängläpp,bara för den är världens sötaste! :love:

387978_3838645678862_196034108_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 833
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025