Sv: 10rna del 3
Vet att en kompis till mig red in sin fyraåring med enbart bomlös sadel, och hon har bara haft bra saker att säga om den. Men jag är inte jätteinsatt i för- och nackdelar, så någon som är mer insatt får gärna komma med mer ingående åsikter.
kl.
Får man vara med här? Jag har en new forest, född -10, som jag har haft i lite drygt ett halvår nu. När jag köpte henne var hon inte avvand, diade fortfarande på mamman, kunde ha grimma på sig men gick inte att leda om hon inte gick i longerlina på släp efter mamman och var inte mer hanterad än så.
Nu har hon varit ifrån mamman permanent sen i april (vi står i samma stall, så det går inte att undvika i evigheter, men vi försöker dra ut på det så länge det bara går), går lugnt och fint i grimma både ensam och tillsammans med andra hästar, åker hästtransport, står hyffsat stilla i stallgången när jag borstar, är bettvan, van vid longergjord och har löshoppat 50 cm. Det vi fortfarande har problem med är att lyfta hovarna. Hon är regelbundet verkad sen hon var föl, men det är en daglig kamp om att lyfta hovarna ändå. Något tips på hur man kan göra det enklare? Vi har också börjat öva tygeltag, men hon tycker inte om det och jag känner att jag bara drar henne i munnen. Hur har ni gjort med era?