10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Joo dela med dig av filmen! Det är alltid kul att se hur det går för er andra :)

Härliga bilder på söt Orvar :love:

Jag vill också ha blått till Rigge för att framhäva hans coola ögon :D sen mörkbrunt läder och grått fluff :d

Det hade passat din superfint med till den färgen! Samt olivgrönt. Åh vad kul att ha en isabell, allt sticker ut lite extra då :D

En fråga till alla som läser denna tråd, kommer inte ihåg om jag ställt den tidigare..

Jag har tänkt att rida in min häst med en bomlös sadel (närmare bestämt en Sensation ride) Vad ser ni för för och nackdelar med detta? Borde man kombinera?

Vill gärna veta lite hur ni tänker innan jag rabblar upp mina egna tankar.

Vet att en kompis till mig red in sin fyraåring med enbart bomlös sadel, och hon har bara haft bra saker att säga om den. Men jag är inte jätteinsatt i för- och nackdelar, så någon som är mer insatt får gärna komma med mer ingående åsikter. :)

kl.
Får man vara med här? Jag har en new forest, född -10, som jag har haft i lite drygt ett halvår nu. När jag köpte henne var hon inte avvand, diade fortfarande på mamman, kunde ha grimma på sig men gick inte att leda om hon inte gick i longerlina på släp efter mamman och var inte mer hanterad än så.

Nu har hon varit ifrån mamman permanent sen i april (vi står i samma stall, så det går inte att undvika i evigheter, men vi försöker dra ut på det så länge det bara går), går lugnt och fint i grimma både ensam och tillsammans med andra hästar, åker hästtransport, står hyffsat stilla i stallgången när jag borstar, är bettvan, van vid longergjord och har löshoppat 50 cm. Det vi fortfarande har problem med är att lyfta hovarna. Hon är regelbundet verkad sen hon var föl, men det är en daglig kamp om att lyfta hovarna ändå. Något tips på hur man kan göra det enklare? Vi har också börjat öva tygeltag, men hon tycker inte om det och jag känner att jag bara drar henne i munnen. Hur har ni gjort med era?

Klart du får vara med här! Kul!
Jädrar vilket jobb du gjort på ändå så pass kort tid!

Att få ordning på att lyfta hovarna kan vara klurigt. Är det själva lyftandet som är problemet så skulle jag förutom den vanliga hovvården öva på själva lyft-momentet några gånger varje dag. Typ hitta antingen godis eller ett bra ställe där pållan gillar att bli kliad och så lyfta och så fort hon lyfter lite säga braaa! och direkt efter ge godis eller klappa och klia. Det brukar hjälpa dem att förstå vad man är ute efter till skillnad från när man berömmer när man är klar med varje hov.

Tygeltagen kan man med fördel öva lite i boxen, ha en grimma under tränset, koppla på tyglarna i bettring och ta ett lätt ledande tygeltag och lirka lite - varken öka eller minska trycket utan lek bara lite lätt med tygeln åt ena hållet så får hästen klura ut hur den ska bli av med trycket- i början räcker det med att de följer efter med huvudet pyttelite för att man ska berömma och ge en eftergift. Min provade i början med att ta upp huvudet, ta ner det, upp, ner, åt motsatt håll från tygeln jag lirkade i, stod stilla och höll emot.. .till slut tog hon huvudet lite i rätt riktning! och då fick hon beröm. Det tog inte många upprepningar innan hon förstod! I början kopplade jag ihop tömmen med grimmans sidoring för att kombinera bettets verkan med grimmans som hon redan var van vid.

kl.

Nu har jag gått över hagen och hittade lite johannesört, fingerborgsblommor + en blomma jag inte vet vad är (lägger in bild på den sen)

De fick även ny hagen plus jag smörjde in deras mular med helosan (den blåa), så får vi se vad som händer. Dock tror jag inte det är johannesört som är boven just nu för den är ratad över allt och där den växer har de haft toalett. men de har ätit på fingerborgsblommorna på par ställen men vet inte hur giftiga dem är?
Annars är där inte så mycket giftigt i hagen (som jag såg) men är en del hallonris så de kan ha rivit sig på det för där hade de gått en del... men ska som sagt fortsätta smörja och smörjde ju igår med Ess hästsalva och mularna hade redan blivit lite bättre så får se vad som händer.

Välkommen hit! :) Låter lite som vi har haft samma resa, köpte ju min arab helt ohanterad, hon var ju iaf avvand men inget mer, grimma gick inte att få på och hon kunde göra utfall ibland. Men är bara träning, träning och åter träning som får bukt på dem, angående hovarna har jag inget bra tips mer än försöka följa med svängarna ifall den försöker sparka inte hålla emot för då blir det bara en maktkamp, och vi människor har ingen chans mot dem. Det har funkat på mina.

Tack! Vi hade en liten dipp i våras, precis innan vi vande av henne helt från mamman, men nu känns det kanon igen. Tack för tipsen också. Hon lyfter hovarna med en gång, det är sällan något problem. Men hon försöker alltid slita till sig dem igen, särskilt det ena bakbenet som det har varit krabb med hela tiden. Frambenen försöker hon vifta vilt med för att jag ska tappa taget, och tyvärr händer det ju att jag gör det ibland.

Tygeltagen har vi inte övat så länge, egentligen bara en gång "på riktigt", och det kommer väl förmodligen med tiden, ju mer man tränar på. Men att prova i boxen var ett bra förslag som jag ska testa. :)

Idag har en kompis som är unghästvan varit ute, så lillhästen har fått prova på lite "longering" för första gången, hon förstod nog inte riktigt meningen med vår nya lek, men mot slutet skötte hon sig riktigt bra.

Tack till dig också! På ett sätt är det nästan ännu mer spännande med en sån resa, där hästen var så ohanterad från start. Med min var det ju inte riktigt samma sak som att köpa en ett och ett halvt åring som hade hanterats dagligen sen första dagen i livet, men man ser också verkligen skillnaden.

Det var du som hade lagt upp bilden på hästen som hade problem med mulen, va? En häst i mitt förra stall, som hade en stor lykta på huvudet och alldeles rosa mule, såg alltid ut så på sommaren. Det enda ägarna kunde göra var att smörja med Helosan (den där gula varianten, som är något form av solskydd) och riktigt stark solkräm för små barn. Då klarade hon sig hyffsat.

ja det var min :) Den ohanterade som har det mest ;)

Antingen är det någon sorts soleksem eller har dem ätit något giftigt, men ska börja smörja med Helosan och sedan när det är läkt (om det gör det) ska jag smörja med solkräm :)

Vill ven se bilder på din lilla varelse! (iaf jag, tror de andra håller med mig ;))

prova att ställa hästen så hon har stöd mot en vägg! bakbenen kan man t.o.m. lyfta från fel sida och stå med sin egna rumpa mot hästens bak och på så sätt stötta balansen. Det fick jag som tips när jag skulle raspa min och hon hade dålig balans. Gäller att stå nära så man inte riskerar att bli skadad av en spark.

Ser ju jättefint ut :)
Jag ska försöka få transporten ställd på något bra ställe under veckan, men det blir fasen tveksamt för ägaren gräver över hela gården och man kommer heller ej åt transporten med bil just nu för att det är grushög mitt på grusvägen :p

Så jag hoppas jag hittar en stabil plats och sen fälla ner stödbenen lr vad dom heter :p
Hoppas få börja lasträna min fis nu också när jag har lite hjälp!

Idag fick hon en avborstning bara samt lite kraft och hö medans jag red ut med stallägarens dotter.

Måste erkänna att jag är seg, så detta kommer inte gå bra :angel:

Kan man lägga upp bilder här från Facebook om man har så bara vänner kan se albumet där? Har för mig att det inte går, och då får jag försöka fixa en bild någon annanstans, men det ska gå att ordna. :)

Var hur länge sedan som helst som jag gjorde ngt. inlägg här på buke...
Min 10:a E: Donelli mäter nu ca 164cm så han kommer väl bli stor som mammans övriga avkommor;)

Marenzio1.jpg

Marenzio4.jpg

Marenzio3.jpg

Tack,jo det tar sig... ;) Nästa steg är vårat slutgiltiga mål,lägga grimskaftet över halsen och bara skicka in. Blir så bökigt om man är själv med att ha grimskaftet liggandes på sidan innan man hinner fram och tar bort det. Man lär ju stänga bak först innan man går fram,mycket lättare om det bara hänger över halsen så han inte riskerar att trampa på det medans jag fixar bak,han får panik och ska börja kasta sig ut eller nått sånt. Nu dröjer det förhoppningsvis innan jag åker själv med honom,men endå...

Känns som vi är på väg iaf,trodde jag inte för ett år sen när vi stog och försökte lasta i typ 2 timmar....:mad::p

Åh vad roligt det såg ut! Vad fin och välväxt grabb du har :)

Du får gärna berätta mer hur det går för er! Satsar ni på 3 års?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 828
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar