10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

I dag provade vi min andra sadel,och den låg faktist väldigt bra,var lite för vid bara,men kändes som den låg an bra annars,så om jag har tur så kan den funka även sen när man ska upp på ryggen! :D

306698_3848855734107_1358899285_n.jpg

417386_3848858294171_664495414_n.jpg

582138_3848891014989_1540680232_n.jpg

417407_3848856414124_671063122_n.jpg

Rund om magen börjar jag bli också ser jag... :o

Kul att det verkar gå så bra!!

Idag kan jag sälla mig till alla er som har haft sadel på! och, vet ni? hon var så himla cool så jag longerade lite och sen satte jag foten i stigbyglen och studsade några gånger. Eftersom hon var totalt stencool så hoppade jag upp och hängde över sadeln en gång från varje sida! hur lugn Räka som helst. Tittade lite på mig när jag helt plötsligt pratade med henne från fel sida. Kunde tyvärr inte ordna bildbevis på hängandet men här är en iklädd i sadel, inte jättesmickrande vinkel eller uppsyn :P
33202005.jpg

Men du har ju en bra ursäkt. ;)

Vad fin han är din Orvar! Passade jättebra i sitt schabrak också! :laugh:

Apropå schabrak, jag har suttit och dreglat över Hööks nya katalog och har såna I-landsproblem kring FÄRGER! Jag som aldrig brytt mig förut, men alltså vad tusan tar man på en FUX!? :D Allt jag tänker mig i huvet ser fel ut, haha.

KL
Måste bara delge er min helknäppa dröm jag hade för nån dag sen. :angel:
Det var dags för treårstest! Satt i en jättetrång sjaskig korridor och bytte om tillsammans med alla andra som skulle visa, och med mig hade jag syrran och mamma. Där sitter jag i KNALLRÖDA ridbyxor, lika röda ridstövlar, röd jacka och röda handskar, såg ju ut som en riktig knäpp tomte! :o Där jag sitter kommer jag på att; "Vänta nu, nu är det ju treårs, borde inte hästen varit inriden tills nu? Hmm..." varpå mamma säger att det borde jag ju ha tänkt på tidigare, men jag tycker att jaja, jag satt ju på honom den där gången i somras så det går nog bra... :grin: Dessutom har jag inte med mig mina rätta medhjälpare, nummerlappen och starttider ligger kvar hemma, ute ösregnar det, jag vet inte vart hästen är, och när jag går till sekretariatet (ett enkelt bord ute i regnet) får jag veta att jag ska starta kl 15.45 och att hästen tydligen fått helt fel stam på papperet och är efter nån helknasig polsk hingst som dog för flera år sen.

Jahapp, plötsligt står jag i ett stall och har en lika julröd hjälm på mig, syrran som ska hjälpa mig har glömt alla sina grejer hemma, hästen är inte knoppad, smutsig som få och alla hans grejer är också kvarglömda så vi får låna ett träns från en ridskoleponny... Inne på banan inser jag att vi ju faktiskt inte har löshoppat nån gång heller, och när startklockan(!) ringer vaknar jag av väckarklockan. :angel:

Hmmmmmmm... Måtte detta vara värsta tänkbara scenario! :D

haha du måste tänkt mkt på fux.färgen (därav den röda dressen) och tre-års :P Hade liknande dröm om att visa på premiering förut :P

Däremot det här med fux och färger - jag kan titulera mig expert! Rödtott som jag är med en hårfärg som bäst beskrivs som en riktig röd-fux, tänk jj ray ban i sin sommarpäls.

Alla nyanser av blått - grön fungerar. Turkost i dess olika former är jättebra om man vill ha starka färger - det lyfter dessutom fram det röda.
Lila fungerar också så länge det inte är i de mest skrikiga varianterna.
beige, brunt, vitt, grått, svart går också bra. En snygg mörkbrun brukar vara riktigt fint. hmm försöker tänka igenom vad jag egentligen har för färger och vad som också passade mitt förra fux-sto... Gult kan också fungera om det är en bra nyans. Finns säkert lite till. Rosa är typ mitt största no-no. men vissa nyanser av typ gammelrosa går faktiskt bra... men jag gissar att det inte är aktuellt för Kaptenen. Rött skulle jag inte heller rekommendera. Nu har du i alla fall en del färger att gå på =)

Och imorgon blir det bildbevis på ett eller annat sätt - om tjejjen som har betet är hemma så vågar jag nästan lova att det blir uppsittning ! (tvi tvi tvi, ta i trä)

:bump::banana::bump::banana:

Vad kul! Hoppas på bilder i morgon nu då,och att det blir uppsittning! :bump:

Och håller med dig att turkost är riktigt snyggt på fuxar! :d

Vilken hemsk dröm,haha! :D

Btw,tycker nästan att korven ser liten ut brevid mig... :crazy: Hoppas han växer några cm till nu då,köpte ju stor häst för att få stor häst.... :cool:
Hade räknat att han skulle bli ca 163-166 iaf,har ju bara mätt han på knölig stallgång med pisk och tummstock,sist till 157-58 cm,men nu när jag står brevid (172 cm) ser han ju inte alls så stor ut... Ser ju ut att vara runt 152-55 kanske....

ja han är ju inte jättestor men jag tycker att det ser proportionerligt ut när du står brevid.

p.s. har jag sagt att jag älskar hans pannband? färgen på blinget är ju så himla rätt till honom!

Jag får helt enkelt hoppas att han växer mer... Har ju bara haft minipållar (152,153,149) förut,så var så glad att äntligen ha en stor häst.. Ska försöka mäta han riktigt nån dag.

Åhh,tycker du det? Vad kul! :) Jag har börjat tröttna lite på det,tycker det ser lite "blackt" ut,men då får det hänga på ett tag till då! ;)

Oh, det var bra tips! Jag gillar ju blått så det måste jag prova! Har ett grått schabrak som jag tyckt sett okej ut på honom men det är som om färgerna tar ut varandra och blir tråkiga liksom. Det var jättesnyggt på bruna storebror, men det kanske kan få gå vidare till lillebror då, han har ju en mycket tacksam färg som man nog kan lägga vad som helst på. :D

Det roliga var att två av schabraken jag verkligen fastnade för var ett turkost och ett mildare grönt. :D Vill gärna ha ett ljust i beige också men tja, det får nog bli till lillebror också, det kan han nog bli riktigt snygg i. :d

Hoppas det blir bildbevis på första uppsittningen imorrn då! :laugh: Håller tummarna!!!

Fibusen: Han kan nog växa på sig en hel del till ska du se! Annars tycker jag inte han ser för liten ut för dig heller. :)

*kl*
Ove har nog bukes största skunksvans. Blev lite olycklig när jag fick höra att den nog aldrig kommer bli återställd utav en miniatyruppfödare sen. Han har iaf tagit sig bra i hull efter 3: dje masksprutan för i år. Så han har nog haft väldigt mycket mask. Dumt av mig att inte kolla utan har bara följt veterinärens råd.
33202672.jpg

Här händer det mycket!

Det är så kul att diskutera färger och utrustning :D Sitter här bakom kuliserna och smygläser lite ;)

Ottila, grattis! Vad kul att det gick så bra. Bilder vill vi ha!

kl

Nu så är det en hel del som provat sadlar härinne. Kul :)

Har ni sadlar som passar eller hur är det? De två storhästsadlar jag har passar inte lilla Fendi riktigt, hon är av något knubbigare modell än sin kära moder. Känns som om inridningen kan bli väldigt spännande med en sadel som inte kommer ner på ryggen utan liksom ligger 10 cm ovanpå hästen :angel:

Så roligt ska vi inte ha så jag letar nu efter en "inridningssadel". Har tittat lite på wintec allroundsadlar, är de något att ha? Fendi har ju aldrig varit hemifrån så känns lite sådär att åka på sadelinprovning, tror vi tar det nästa år istället.

Jag tänker vänta med sadelinprovning tills han är fyra iaf, fram tills dess känns det lite onödigt... Eventuellt väntar jag tills Kaptenen är fem och Koronn fyra och tar dem båda två samtidigt, de är ganska lika i ryggen och kroppen öht så jag hoppas hoppas hoppas att dom kommer kunna ha samma sadlar, annars blir det dyrt. :o

Min zaldi som jag har nu ligger faktiskt bra på Kaptenen! Den låg bra på storebror också så jag hoppas den duger även åt lillen nästa år. Åh herregud... Det är verkligen dax för honom om ett år! :o Shit vad tiden går! Inte klokt!

Sitter för tillfället och ska bestämma mig för nåt schabrak att beställa, har lite annat som måste köpas in så jag tänkte unna mig nånting jag vill ha också. :D Men denna beslutsångest! Tröstar mig med att om det blir fult på Kaptenen blir det ändå snyggt på lillen. :grin:

nä jag håller med egentligen är det onödigt att åka på sadelinprovning innan 4 år.... men fram tills dess behöver man något som sitter någorlunda i alla fall.

Den som satt bäst av mina sadlar var ju den lilla 15 tums ponnysadeln i x-vid. Fendi har ju ingen manke!

:rofl:

Ähh, då blir väl den en superb inridningssadel!? :D Synd att man ska få plats i den själv också, det hade nog inte jag gjort iaf. :D

En sån där griffin haflinger cob eller vad dom heter då? Dom ska ju passa rundingar med noll manke. Nu är ju det syntet,men det kanske duger som första sadel? Wintec kan du ju testa också,vet inte så mycket om dom,mer än att mamma hade en sån på sitt varmblod,och där låg den bra.

Som sadeln ligger nu på Orvar så funkar den med en pad under,den är lite för vid,men han kommer ju bredda i sig i den. Visst så ligger den inte helt optimalt,men endå bättre än vad jag vågat hoppas på,så förhoppningsvis kan vi även starta inridningen i den. Vet dock inte hur länge vi kan använda den,för han kommer nog bredda sig rejält när man börjar..

Sadelprovning blir inte förrens han fyllt 4 eller nått sånt. Fram tills dess så får vi padd upp/ner och försöka hitta en billig beg som ligger bra.

Det kommer gå sååååå bra! :bump: Är så himla nyfiken på resultatet sen!

Och vad är det värsta som kan hända? IGENTLIGEN? Ni kommer garanterat inte att dö nån utav er iallafall,och om ni "gör bort er",so what? :p:D

Hejja,hejja! :banana::bump::banana::bump:

Haha, jag är den som nojjar ihjäl mig över saker långt i förväg och slutar inte noja egentligen förens typ det är över :angel:

Jag ligger kanonsjuk nu och vet inte alls när jag kommer ut till flickorna! Men jag hoppas snart iaf.

Det ända jag börjat prova mig på är egentligen uppställningen, men allt annat då? TRANSPORTEN då??? :eek:

Nä, jag lär lära mig att lugna ner mig och ta en dag i taget tror jag. Vi har tid på oss fortfarande, det är "bara" 3 ½ vecka kvar nu...
Detta fixar vi till.....!

Maja_Kandi

Det var då en riktigt bra dröm du fick till dig minsann.
Det är fasen sjukt vad man kan drömma egentligen, men kul att du delar med dig iaf :)

Delvis kl.

Så himla kul att följa er alla, och fler och fler lägger på sadlar och hänger osv.
Längtar tills vi kommer dit också :bump:

Men än så länge får det räcka med sadel på en gång, men det kommer såklart bli fler men just nu har vi lite annat och tänka och träna på :)
Varför anmäla sig så sent? :angel: Iof sa det i princip "POFF" och så var det bara några dagar kvar innan senaste anmälningsdag.. Men vad fan :o

Var ut och slängde ut mat till flickorna igår kväll och dom blev väldigt glada av och se en. Alltid lika kul!
Ska tamefasen ta mig ut i helgen och iaf träna på uppställning samt lite trav (har syrran på besök) så jag får bra hjälp och fotograf då :idea:

Håll tummarna för att jag är någorlunda bättre så att jag orkar ta mig ut!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 826
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar