10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Det kommer gå kanon! Börja lasta i tid bara ifall det drar iväg,så du inte böir superstressad av det!

Det finns ju dom som aldrig lasttränar,utan stoppar in pållen när det är dags att åka någonstanns,ochdet funkar ju det med.

Orvar hade ju aldrig åkt när jag skulle hämta han (typ 40 mil),men han traskade in ganska på direkten,sen fick han total "panik" efter kanske 10 min färd,han skrek sparkade,trampade runt,skrek igen,hela transporten gungade! Tack och lov så hade jag bästa kompisen med mig,annars så hade jag börjat grina,haha! Hon sa bara att ta det lugn,så länge det smäller och dunsar så står han på benen iallafall,när det är lugn igen går vi in och tittar,han kommer ingenstanns endå!

När det vart lugn gick vi och öppnade skötardörren,då drog han igång igen,så vi stängde,sen höll han på nån minut till,sen vart det knäpptyst,då gick vi och öppnade igen,då stog han och åt hö helt lugn,och vi kände inte av han en endaste gång på hela resan,och när vi stannade för paus och vätskepåfyllning så stog han som ett ljus,och har hitills fortsatt att göra det. Jag skulle lätt kunna lämna han ståendes i transporten och kila in på nån affär om det vore så,han rör inte en min när han står där inne,så otroligt skönt! Han insåg väll att han kom ingenstanns med det där endå,och han fick acceptera att helt enkelt stå där.

Sen köpte jag egen transport och investerade i en trailercam också,gud vad det är värt pengarna! Jag som är lite nojjig när det kommer till transporter ger det mig en enorm trygghet att kunna se honom hela tiden under färd,ifall något gå galet så upptäcks det i tid.

Oftast står han bara och halvsover! :p

228871_2117194163650_3817871_n.jpg

Och kör verkligen saaaaakta i kurvor/rondeller,jag har alltid smygit fram,men nu ser man i kameran hur otroligt dålig balans dom faktist har,så nu parkerar jag nästan i alla rondeller! :D:p

Och ang att nojja,det finns en anledning att jag aldrig startat en endaste tävling..... Får se nu då i framtiden med korven om det blir något eller inte,men jag kommer typ kissa på mig och kräkas innan det är dags för mig så,njaaa.... :p

Senast ändrad:

Jag har bearbetat upp en plan för min sadelinvänjning med lillan.
1) Använda ponnysadeln i 15" som bara ligger här och skräpar efter B-ponnyn, men som jag av nostalgiska skäl inte kan sälja, som "första" sadel till att vänja henne med. Om den inte ligger helt åt helskotta fel så kan jag även sitta in henne lite i den, har 16" egentligen, så 15 är inte alltför litet i alla fall.
2) Om det absolut inte går, eller jag känner att jag vill ha en större sadel, tar jag den jag rider C-ponnyn med senare, när jag ska börja sitta/rida på henne. Funkar det får hon ha den så länge det går.
3) Prova ut en riktig, egen sadel åt henne när hon är fem nånting, och förhoppningsvis kanske hon kan ha den sen.

Wintec är rätt bra som inridningssadlar har jag hört. De är lätta, det går att byta järnen i dem, de är rätt billiga och det finns de som är riktigt sköna för ryttaren också. :)

Har faktiskt haft en wintec allround och gud vad jag älskade denna sadel, tyvärr så blev den inte och ligga bra när vi bytte till bredare järn.
Själva bommen blev mer böjd och det blev då glappt i bak på hästen som har rak rygg.

Skulle aldrig ha sålt den annars kan jag lova, älskade den sadeln!!
Som du sa, dom är väldigt lätta och enkla.

Jag sitter också och dregglar över Hööks-katalogen förresten, och kan inte bestämma vilka färger jag vill ha. Till skimmeln har jag alltid haft allting i marinblått, vilket också är min favoritfärg. Lillan är brun, och innan har jag alltid sagt att de inte ska ha samma färger, och att bruna hästar ska ha ljus utrustning. Men mycket lutar nog åt att fortsätta på den marinblå banan. Jag är för djupt nedsjunken i det träsket. :p

Ja hon har åkt en gång och det gick väldigt bra, tog ändå lite mer än 1 timma att åka från där vi hämtade henne.

Så jag hoppas det går bra :)

Men en fråga, många gör på så många olika sätt men vad är bäst egentligen?
Ska man dra mellanväggen åt sidan i början eller låta den sitta?

Jag har gjort lite både och men jag föredrar såklart att den sitter där den sitter för då slipper man böka med mellanväggen tex, och man kan inte riktigt lasta själv om man flyttar på den. Hästen kan ju bestämma sig för och backa ut under tiden man håller på med allt.

Jag har fasnat lite för den orange locken faktiskt :o
Tror det kan passa på både en brun och skimmel, lr??? :angel:

Rött är fint på skimmel/ljus häst :)

Jag älskar också orange! Stog och höll i en orange grimma när jag köpte den senaste,men jag vågade inte... Kan man ha orange på en isabell? :o

:D

Vi verkar ha samma smak när det gäller schabrak, jag valde mellan dom där när jag klickade runt. :D

Angående kameran så verkar den ju SUPER! Med den räckvidden skulle jag kunna ha den som framtida fölvakningskamera också - kanon! Men jag har tyvärr inte råd att lägga så mycket på en kamera just för tillfället, men det skrivs upp på önskelistan. ;)

Det är faktiskt en härlig färg har jag kommit på :)
Har beställt en orange repgrimma till tösa och jag hoppas den sitter bra annars får jag köpa större stl helt enkelt.

Men orange tror jag blir bra på henne, såg en brun häst med en sådan grimma och det var väl då jag lite kär i färgen.

Isabell och orange, bra fråga?
Jag vet faktiskt inte, ljusblå är iaf riktigt snyggt!

Delvis kl.

Ooh nooow, vad ska jag ha för träns på utställningen??
Hjälp... :o

Jag har bara mitt lila ju och det kan jag väl ändå inte visa i, svart ska det väl vara helst lr?
Ska det vara med eller utan nosgrimma?

Hon har ju ett vackert huvud din så jag röstar för utan nosgrimma! Så lite störande moment som möjligt på nätta fina huvuden tycker jag =)

Åh tack så himla mycket :)

Ok, då ska jag försöka hitta ett snyggt träns i stl ponny då! :)
Tack för ditt svar!

En till fråga, många knoppar... Men ska man verkligen det på en arab? :o :angel:

Som temporär budget-kamera så kan man köpa en billig webbkamera för under 200kr, 5m USB-förlängningssladd för samma summa, och sedan koppla till en laptop som man sätter i bilen, funkar riktigt bra men är lite bökigt med sladden varje gång man ska koppla ;)

Min hade aldrig ens varit i närheten av en hästtransport när jag köpte henne, så i maj började vi projektet med att lastträna henne. Nu har jag haft hjälp av pappa hela tiden, så jag har aldrig behövt göra det helt ensam. De första gångerna tog vi mellanväggen åt sidan, för att hon bara skulle kunna gå rätt in och ha stort utrymme, men sen har vi tränat på att gå in med mellanväggen i (oslagbart bäst om man är ensam) och stå där inne när mellanväggen sätts dit/tas bort. Om jag vore du skulle jag nog träna på att ha mellanväggen i när du tränar, åtminstone om det går bra. Det är alltid skönt att kunna lasta hästen själv om man måste.

En skimmel tycker jag nästan kan ha alla färger, utom typ ljusbeige eller vitt som lätt smälter ihop med pälsen. C-ponnyn (skimmeln) hade sitt tävlingsschabrak i marinblått, med ljusare blå brodyr. Passade perfekt både till hennes päls och min marinblå tävlingskavaj. Men till lillan vill jag egentligen helst ha vitt tävlingsschabrak (jaja, vi är långt fram i tiden här ;)), men till vardags funkar väl egentligen nästan allt till en brun häst, va?

Som temporär budget-kamera så kan man köpa en billig webbkamera för under 200kr, 5m USB-förlängningssladd för samma summa, och sedan koppla till en laptop som man sätter i bilen, funkar riktigt bra men är lite bökigt med sladden varje gång man ska koppla ;)

Läste om nån som köpt nån backkamera på Jula för en 1000-lapp som funkade. Då bör det ju vara en riktig monitor med! :)

jag kan inget om araber men det finns en tråd under hästvård om att utställningsfixa araber och där skriver någon att de ska ha lång man och vara klippta eller flätade de först 2 dm från nacken

edit: länk till ovan nämda tråd : http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=742278

Okey, jag vet att det är mycket annat gällande Arab utställningar men en premiering som egentligen bara är för hbl, kbl och vad det nu är för raser dom har (SH), araber får visas i år och nästa år tack vare någon som tagit upp just detta att det är trist att dom ej får visas på just SH:s sommarpremieringar.

Jag vet att jag knoppade både Pillan och Sakura som då var 3mån gammal bara eftersom det var så det skulle göras, flätning ska iof också vara godkänd eftersom kbl oftast har väldigt tjock man och går då ej att knoppa så bra :p

Hm, varför kommer man på sånt här så plötsligt för? ;)
Jag får kolla in tråden och kolla runt lite.

Min hade aldrig ens varit i närheten av en hästtransport när jag köpte henne, så i maj började vi projektet med att lastträna henne. Nu har jag haft hjälp av pappa hela tiden, så jag har aldrig behövt göra det helt ensam. De första gångerna tog vi mellanväggen åt sidan, för att hon bara skulle kunna gå rätt in och ha stort utrymme, men sen har vi tränat på att gå in med mellanväggen i (oslagbart bäst om man är ensam) och stå där inne när mellanväggen sätts dit/tas bort. Om jag vore du skulle jag nog träna på att ha mellanväggen i när du tränar, åtminstone om det går bra. Det är alltid skönt att kunna lasta hästen själv om man måste.

Hehe, då är det lika som för Miraz då :)
Hon hade aldrig träffat på en då heller, men allt gick bra iaf så jag var riktigt stolt över henne.
Då hafde vi dock plockat bort allt inne i transporten och körde henne lös för säkerhetsskull.

Men då försöker jag med mellanväggen där den ska sitta och hoppas slippa flytta den åt sidan. Som sagt, skönt att kunna lasta själv utan problem :)

Tack! :)

KL

Det är inte tillåtet att länka till produkter, inlägg med produktlänkar tas bort.

Görel - moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 826
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård