Få ut annans (gamla) journal

Blyger

Trådstartare
Jag läser en bok just nu och känner igen en hel del från mitt eget liv.

I boken finns ett gäng patientjournaler från huvudpersonens farfar, vilket fick mig att tänka på min egen farfar som också ska ha varit på inlagd på sjukhus pga psykiska besvär minst en gång.

Någon som vet ifall det på något sätt går att få ut gamla journaler? De är troligtvis från 60-talet. Farfar lever inte längre.

Jag läser en bok just nu och känner igen en hel del från mitt eget liv.

I boken finns ett gäng patientjournaler från huvudpersonens farfar, vilket fick mig att tänka på min egen farfar som också ska ha varit på inlagd på sjukhus pga psykiska besvär minst en gång.

Någon som vet ifall det på något sätt går att få ut gamla journaler? De är troligtvis från 60-talet. Farfar lever inte längre.
Ja, det brukar gå bra. Jag har bett ut journaler i släktforskningen. Eventuellt är 60-talet fortfarande sekretessbelagt, men i sådana fall får du reda på det.

"Äldre patientjournaler och journaler från nerlagda sjukhus förvaras på landets olika landstingsarkiv (nyare journaler finns hos respektive sjukhus). Det är dock inte självklart att du får ta del av en patientjournal då det råder sekretess i 70 år på sådana, men om du har skriftligt medgivande av den person som berörs, eller av personens barn, kan du få ut handlingarna. Tänk på att journalerna kan vara ganska detaljerade – det kan vara rätt sorglig läsning att ta del av sina släktingars krämpor och sjukdomar."

Verkar vara sekretess i 70 år, om man inte får tillåtelse av barnen.. tveksamt om jag kan skrapa ihop det ifall alla barn krävs, pappa har totalt åtta syskon.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 065
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 576
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30