Unghästfasoner?

Isas

Trådstartare
Unghäst…

Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer, presenningar, paraply, kor osv osv. Han var inriden när jag köpte honom men inte mycket mer än så. Vi har nu lagt mest tid på ground work för att han ska förstå hjälperna bättre och bygga relation. Ridit ca 1 gång i veckan lite enklare pass (mestadels nu i ridhus pga nedan info 😅) bara för att bibehålla känslan av ryttare på ryggen.

Nu till problemet, som jag misstänker är en fas pga ålder. Men önskar ändå lite tips och pepp.
Han började på uteritter få väldigt bråttom hem, vilket har lett till bockande när han inte tillåts trippa iväg mot trav som han vill. Innan detta började hade vi nog bara ridit ut uppsuttet ca 3-4 gånger. Har nu backat från att rida ut. MEN nu har han även varit jobbig på promenad för hand. Vi har hela tiden gått på mycket promenader och han har alltid varit som en snäll hund tills nu när han också börjat få bråttom hemåt och ser plötsligt spöken/blir nervig hemåt. Idag ställde han sig på bakbenen flera gånger. Tycker det är otrevlig när man har hovarna viftande i ansiktet (han trixar runt lite innan och ställer sig så klart då mot mig)

Har haft med sällskap ut på promenad ifall denna hemlängtan var en osäkerhet utan kompis. Men detta spelade inte så stor roll. Vet inte om han mer är lite lat/bekväm/matglad och alla dessa bekvämligheter finns ju hemma i stallet så klart.

I ridhuset är han lugn (ganska lat och inte förstått vitsen där inne än)

Blev också lite osäker då han nyligen börjat äta en mash som ska vara låg på socker och stärkelse, men den innehåller havreskaller??
Uteritterna började dock innan detta men att han varit SÅ jävlig på promenad som idag - kan det vara att han reagerar på havreskaller (vad det nu än är ?) och blivit lite extra knäpp?
Han har bara ätit detta i två dagar och totalt 5 dl mash/dygn.

Har blivit feg på äldre dagar känner jag, skulle kanske inte börjat om med unghäst igen 😟 Känns dock som han har en vettig mentalitet i grunden och hade förhoppningar att han skulle kunna vara min och dotterns blivande ”mor/dotterhäst”

Senast ändrad:
Hur mycket sammanhängande vila har han fått?
Innan promenaden idag så hade han stått en dag. Ungefär hur en vecka kan se ut: går ut på promenad 1-2 gånger.
Rider 1 gång.
Olika markarbeten ( t.ex flytta för tryck, träna öppna/sluta och lite ”duttande”, gå på presenning osv) 2-3 gånger
Longering, ofta med lite bommar på marken någon gång i veckan
Sen brukar han få springa av sig lös i ridhuset i samband med att vi är där inne ett par gånger i veckan.

Han är fortfarande väldigt ranglig i kroppen och har vuxit lite på höjden, så planen har varit att låta honom få växa på sig utan att i det vara helt ohanterad.

Köpte honom i juni, då hade han stått på stor lösdrift med unghästar från föl och sedan skickats på några veckors inridning.
På betet i somras så var han mest ifred, utöver ta ut ur hagen och borsta, ta små promenader.

Jag har som sagt aldrig haft för avsikt att bara ställa honom i en hage och stå orörd. Det mesta vi gör är korta sessioner och inget hårt arbete. Han står på en anläggning där dom går in kl 16 varje dag så ser inte riktigt heller det som ett alternativ att han inte får lite mer motion än att gå till och från hagen.

Senast ändrad:
Det är inte ovanligt att de får lite spooky-perioder därikring. Hade nog gjort ett avslappnat, enkelt och bra pass i ridhuset och sedan vilat honom en månad.

Och när det gäller trippandet så kan jag tänka att vad är viktigast: avslappnad häst eller "rätt" tempo. Det kan vara så att man helt enkelt kan låta honom trava då ifall det är det som gör honom trygg och avslappnad just då.

Det viktigaste med unghästar är också att de inte är lata, testande eller svåra med mening. De vet mest inte vad som förväntas av dem och kommunicerar därefter. Och ibland vet inte vi som människor det heller, vilket kan knasa till det.

Det är inte ovanligt att de får lite spooky-perioder därikring. Hade nog gjort ett avslappnat, enkelt och bra pass i ridhuset och sedan vilat honom en månad.

Och när det gäller trippandet så kan jag tänka att vad är viktigast: avslappnad häst eller "rätt" tempo. Det kan vara så att man helt enkelt kan låta honom trava då ifall det är det som gör honom trygg och avslappnad just då.

Det viktigaste med unghästar är också att de inte är lata, testande eller svåra med mening. De vet mest inte vad som förväntas av dem och kommunicerar därefter. Och ibland vet inte vi som människor det heller, vilket kan knasa till det.
Trippandet hade inte varit ett problem - mer att trippandet är det som blir när jag inte släpper fram honom helt. Så som han ligger på så känns det som hans mål är att skena hem. Och det börjar så fort rundan svängt av att gå mer hemåt än bortåt.

Unghäst…

Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer, presenningar, paraply, kor osv osv. Han var inriden när jag köpte honom men inte mycket mer än så. Vi har nu lagt mest tid på ground work för att han ska förstå hjälperna bättre och bygga relation. Ridit ca 1 gång i veckan lite enklare pass (mestadels nu i ridhus pga nedan info 😅) bara för att bibehålla känslan av ryttare på ryggen.

Nu till problemet, som jag misstänker är en fas pga ålder. Men önskar ändå lite tips och pepp.
Han började på uteritter få väldigt bråttom hem, vilket har lett till bockande när han inte tillåts trippa iväg mot trav som han vill. Innan detta började hade vi nog bara ridit ut uppsuttet ca 3-4 gånger. Har nu backat från att rida ut. MEN nu har han även varit jobbig på promenad för hand. Vi har hela tiden gått på mycket promenader och han har alltid varit som en snäll hund tills nu när han också börjat få bråttom hemåt och ser plötsligt spöken/blir nervig hemåt. Idag ställde han sig på bakbenen flera gånger. Tycker det är otrevlig när man har hovarna viftande i ansiktet (han trixar runt lite innan och ställer sig så klart då mot mig)

Har haft med sällskap ut på promenad ifall denna hemlängtan var en osäkerhet utan kompis. Men detta spelade inte så stor roll. Vet inte om han mer är lite lat/bekväm/matglad och alla dessa bekvämligheter finns ju hemma i stallet så klart.

I ridhuset är han lugn (ganska lat och inte förstått vitsen där inne än)

Blev också lite osäker då han nyligen börjat äta en mash som ska vara låg på socker och stärkelse, men den innehåller havreskaller??
Uteritterna började dock innan detta men att han varit SÅ jävlig på promenad som idag - kan det vara att han reagerar på havreskaller (vad det nu än är ?) och blivit lite extra knäpp?
Han har bara ätit detta i två dagar och totalt 5 dl mash/dygn.

Har blivit feg på äldre dagar känner jag, skulle kanske inte börjat om med unghäst igen 😟 Känns dock som han har en vettig mentalitet i grunden och hade förhoppningar att han skulle kunna vara min och dotterns blivande ”mor/dotterhäst”
Min häst gjorde så här den var ca 4 -5. Det löste sig med att jag varje gång hon började tackta hemåt så vände jag bort igen. Det tog en liten tid men gradvis kopplade hon ihop att belöningen (att gå hem )kom genom att hon slappnade och skrittade.

Min häst gjorde så här den var ca 4 -5. Det löste sig med att jag varje gång hon började tackta hemåt så vände jag bort igen. Det tog en liten tid men gradvis kopplade hon ihop att belöningen (att gå hem )kom genom att hon slappnade och skrittade.
Det var så jag gjorde också vilket han började bocka utav istället då.

Unghästar behöver längre viloperioder.
Jag hade ställt av honom helt enkelt månad och sen tagit upp ridningen igen men mer kontinuerligt än 1 dag i veckan.
Går han i ordentlig hage med kompisar?
Han har en kompis i hagen. Större anläggning, inga supersmå rasthagar men han går ju inte heller på en härlig lösdrift liksom. Ute mellan 8-16 ca och därav vågar jag inte bara ställa av honom helt. Ibland för vi något litet typ 5 dagar i veckan (en dag kan vara att få gå in och springa lös i ridhuset) en promenad kan vara lilla rundan som tar 15-20 min. Bara promenad i grimma. Pass vi ”arbetar” är mellan 15-20 min. Det kan gå tre dagar utan aktivitet också, då jag jobbar skift som ibland ligger med vändpass där jag knappt hinner sova emellan. Menar ni att det belastar honom såpass med sådana aktiviteter att det är bättre han bara står i box och sen hagen de timmar dom får ute?
För min del har vi absolut inte bråttom med något och umgås alltid väldigt prestigelöst. Har delvis varit kolikrädd om han får för lite rörelse samt rädd att han inte får någon mental stimulans.

Han har en kompis i hagen. Större anläggning, inga supersmå rasthagar men han går ju inte heller på en härlig lösdrift liksom. Ute mellan 8-16 ca och därav vågar jag inte bara ställa av honom helt. Ibland för vi något litet typ 5 dagar i veckan (en dag kan vara att få gå in och springa lös i ridhuset) en promenad kan vara lilla rundan som tar 15-20 min. Bara promenad i grimma. Pass vi ”arbetar” är mellan 15-20 min. Det kan gå tre dagar utan aktivitet också, då jag jobbar skift som ibland ligger med vändpass där jag knappt hinner sova emellan. Menar ni att det belastar honom såpass med sådana aktiviteter att det är bättre han bara står i box och sen hagen de timmar dom får ute?
För min del har vi absolut inte bråttom med något och umgås alltid väldigt prestigelöst. Har delvis varit kolikrädd om han får för lite rörelse samt rädd att han inte får någon mental stimulans.

Unghästar behöver mental vila också, inte bara fysisk.
Sen är jag personligen inte mycket för duttande träning, tycker ofta det blir lite halvdant. Jag hade som sagt ridit mer kontinuerligt en period, hur lång beroende på hur han svarar. Sen en längre sammanhängande vila igen.

Unghästar behöver mental vila också, inte bara fysisk.
Sen är jag personligen inte mycket för duttande träning, tycker ofta det blir lite halvdant. Jag hade som sagt ridit mer kontinuerligt en period, hur lång beroende på hur han svarar. Sen en längre sammanhängande vila igen.
Hur ofta anser du att dessa sammanhängande viloperioderna bör läggas? Tänker eftersom han inte gjort så mycket hanteringsmässigt initialt i livet, sedan varit iväg 3-4 veckor på inridning, kom till mig och gick på bete ca 2,5 månad i flock.
Att vi lagt duttande nu är delvis för han växer och jag vill låta kroppen få göra det. Sen vill jag ha en relation från marken först, hans inridning var typ ”kan gå i alla gångarter” men gick knappt att styra eller något annat. Så då sätter jag det hellre först från marken för att ta med uppsuttet.
Min tanke från idag var också att han gått från en väldigt vänlig till väldigt brötig sista sträckan hem idag. Om det kan ha någon koppling till nya fodret, en dålig dag, en ny fas eller om han helt enkelt då är överstimulerad och vill vara helt ifred en månad då?

Hur ofta anser du att dessa sammanhängande viloperioderna bör läggas? Tänker eftersom han inte gjort så mycket hanteringsmässigt initialt i livet, sedan varit iväg 3-4 veckor på inridning, kom till mig och gick på bete ca 2,5 månad i flock.
Att vi lagt duttande nu är delvis för han växer och jag vill låta kroppen få göra det. Sen vill jag ha en relation från marken först, hans inridning var typ ”kan gå i alla gångarter” men gick knappt att styra eller något annat. Så då sätter jag det hellre först från marken för att ta med uppsuttet.
Min tanke från idag var också att han gått från en väldigt vänlig till väldigt brötig sista sträckan hem idag. Om det kan ha någon koppling till nya fodret, en dålig dag, en ny fas eller om han helt enkelt då är överstimulerad och vill vara helt ifred en månad då?

Han kommer inte glömma något för att han får vila 😊
Tömkörning är toppen för utbilda och bygga styrka utan belastning från ryttare. Att gå som handhäst är också väldigt bra om den möjligheten finns.
Hur lång tid tycker jag beror på hur de ser ut i kroppen och hur de är mentalt. Men viloperioder behöver alla hästar.
Tänk hur ett skolår ser ut med tid för vila och återhämtning.

Jag hade också hellre jobbar honom lite mer ordentligt, typ 4 dagar/vecka men kortare pass i perioder och sedan låta honom vara helt i perioder. Och de perioderna med vila är minst 4 veckor :)

Men det är inte heller ovanligt att hästar i den åldern blir lite personlighetsförändrade. Tänk tonåringar. De brukar kunna få mer energi i kombination med att de är starkare, mer balanserade och smidigare. Allt det där tillsammans gör att det kokar över lite.

Vet inte var du bor heller, men det är inte så roligt underlag ute så många rör sig mindre än vanligt vilket bygger upp energi. Kombinerat med ganska kort utevistelse kan det leda till överskottsenergi som tar sig uttryck på olika sätt. Kanske testa att longera lite innan du rider ut? Eller ta ett kort pass inne och avsluta ute? Så han är lite rastad och ni får en trevlig upplevelse ute istället :)

Han kommer inte glömma något för att han får vila 😊
Tömkörning är toppen för utbilda och bygga styrka utan belastning från ryttare. Att gå som handhäst är också väldigt bra om den möjligheten finns.
Hur lång tid tycker jag beror på hur de ser ut i kroppen och hur de är mentalt. Men viloperioder behöver alla hästar.
Tänk hur ett skolår ser ut med tid för vila och återhämtning.
Är väl jag som tycker att vi denna vinter har bara gjort småsaker som varit lite av en vila.

Vet du för övrigt vad havreskaller är eller är det fel översatt och är havreskal? Tänker om han är havrekänslig och detta är något han reagerat på. Har bara fått 5 dl över dygnet i ca två dagar nu för att få i sig sina mineraler och protein complex, då höet är lite lågt på protein.

För mig så är "duttande" när man blandar allt hejvilt med korta intervall. Jag upplever att man får tryggare häst och snabbare resultat när man lägger samma aktivitet i en längre period istället.

Exempelvis att du promenerar en kort stund varje dag/varannan dag i några veckor. That's it! Sen hel vila så hästen hinner smälta det den lärt sig. Sen kanske du börjar plocka upp ridningen igen, varannan dag men korta pass som du vecka för vecka bygger upp längre. Sen några veckors vila.

Tänk på skolbarnen, dom har helger, jullov, sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov. Det är för att det behövs viloperioder när hjärnan växer.

Sen tänker jag att det inte alls låter optimalt med unghäst på 8 timmars utetid med bara 1 kompis i mindre hage. Det är mycket möjligt att du behöver komma igång ordentligt med ridningen direkt (eller ordentlig tömkörning, ta ut tränare först så du gör rätt från början) och att beteendeförändringen inte bara har med hormoner att göra utan att han är gravt understimulerad både fysiskt och psykiskt.

Ställ av på stor lösdrift igen, eller rasta av han ordentligt/hyr in någon som gör det, kanske är de rimligaste alternativen.

Är väl jag som tycker att vi denna vinter har bara gjort småsaker som varit lite av en vila.

Vet du för övrigt vad havreskaller är eller är det fel översatt och är havreskal? Tänker om han är havrekänslig och detta är något han reagerat på. Har bara fått 5 dl över dygnet i ca två dagar nu för att få i sig sina mineraler och protein complex, då höet är lite lågt på protein.

Faktiskt ingen aning 😅
Jag ger Hippo slobber mash eftersom jag vill ge svenskt foder.

30 sek. google sök...

Havre Skaller är inget annat än det yttersta skalet på havre som tas bort vid tillverkning av tex havregryn/mjöl.

Havre skaller er et biprodukt fra dansk landbrug, som opstår under produktionen af havre. Havre skaller er den yderste del af havrekernen, som normalt fjernes under forarbejdningen af havre. Havre skaller er en rig kilde til fiber og kan bruges som et kosttilskud til dyr, især kvæg og heste. Havre skaller kan også bruges som et naturligt fyldstof i puder og madrasser.

Havre skaller kan bruges i forskellige øltyper, herunder stouts, porters og brown ales. Havre skaller kan give øllet en fyldigere krop og en mere cremet mundfølelse. Havre skaller kan også bidrage til øllets skumstabilitet og forbedre dets holdbarhed. Havre skaller kan bruges i kombination med andre kornsorter og malte for at skabe en unik smagsprofil i øllet.

Översatt från danska till Svenska med Google översätt:

Havreskal är en biprodukt från danskt jordbruk, som uppstår vid framställning av havre. Havreskal är den yttersta delen av havrekärnan, som vanligtvis tas bort vid bearbetning av havre. Havreskal är en rik källa till fiber och kan användas som kosttillskott för djur, särskilt nötkreatur och hästar. Havreskal kan även användas som naturligt fyllmedel i kuddar och madrasser.

Havreskal kan användas i olika typer av öl, inklusive stouts, porters och brown ale. Havreskal kan ge ölet en fylligare kropp och en krämigare munkänsla. Havreskal kan också bidra till ölets skumstabilitet och förbättra dess hållbarhet. Havreskal kan användas i kombination med andra spannmål och malt för att skapa en unik smakprofil i ölet.

Källa?

https://lundteknik.dk/produkt/havre...8x6ngzW4tRSA_CbvfXNL3vFvgMpqOWKDgVS5fSDmluBNy

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 334
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 566
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka