Hästen får ju inte direkt bra förutsättningar med så lite utetid som så ung och sedan dessutom aldrig någon mental vila som beskrivs av flera.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är havreskal/havrekli (på danska).Är väl jag som tycker att vi denna vinter har bara gjort småsaker som varit lite av en vila.
Vet du för övrigt vad havreskaller är eller är det fel översatt och är havreskal? Tänker om han är havrekänslig och detta är något han reagerat på. Har bara fått 5 dl över dygnet i ca två dagar nu för att få i sig sina mineraler och protein complex, då höet är lite lågt på protein.
Så lite utevistelse och så mycket tid på box genererar i princip alltid i problem med unghästar. Tyvärr. Jag vet folk som fått flytta från såna stall med unghästar just pga de blev halvt omöjliga att hantera, då trots supertrevliga när de flyttade in och kompetenta både ägare och stallpersonal med stor erfarenhet av unghästar.Köpte honom i juni, då hade han stått på stor lösdrift med unghästar från föl och sedan skickats på några veckors inridning.
På betet i somras så var han mest ifred, utöver ta ut ur hagen och borsta, ta små promenader.
Jag har som sagt aldrig haft för avsikt att bara ställa honom i en hage och stå orörd. Det mesta vi gör är korta sessioner och inget hårt arbete. Han står på en anläggning där dom går in kl 16 varje dag så ser inte riktigt heller det som ett alternativ att han inte får lite mer motion än att gå till och från hagen.
Gå ute längre är inget alternativ då det inte är mitt stall och alla andra går in samtidigt. Tro mig, letar och har letat länge men finns inget på många mils avstånd.Det finns ingen möjlighet att byta till lösdrift eller låta hästen gå ute längre?
Jo tack….har letat länge men ännu inte hittat bättre alternativ.Så lite utevistelse och så mycket tid på box genererar i princip alltid i problem med unghästar. Tyvärr. Jag vet folk som fått flytta från såna stall med unghästar just pga de blev halvt omöjliga att hantera, då trots supertrevliga när de flyttade in och kompetenta både ägare och stallpersonal med stor erfarenhet av unghästar.
Det är inte optimalt för nån häst med 8 timmar ute och 16 timmar inne per dygn, men en äldre häst kan oftast hantera det mentalt. En omogen unghäst behöver en annan typ av mental och fysisk stimulans för att må bra och vara harmonisk i sinnet.
Ja det är klart att de blir lite frustrerade men jag tänker att promenad träning är grundläggande. Jag använder alltid portugisisk kapson och har med ett dressyr spö. Prioritet 1, hästen får aldrig gå in i mitt utrymme, blir den upprörd så får den stegra, hoppa etc vid sidan men ska den gå med mig måste den vara lugn och hålla koll på mig.Det var så jag gjorde också vilket han började bocka utav istället då.
Han får protein, mashen var för att få i honom detta och mineralerna samt tycker det känns skönt att veta att han får i sig lite extra vatten i kombination. Mashen är light och av flera jag jämförde låg lägst i energi samt socker. MEN med havreskal då.D
Det är havreskal/havrekli (på danska).
5dl är ganska mycket energifoder (läs kalorifoder), om höet är lågt i protein är det bättre att du fokuserar på foder med högre protein. Krafft performance low starch är smakligt.
Men framförallt: lågt protein i grovfodret = hungrig.
Det kanske skulle hjälpa att du fodrar proteinfodret och något kilo hö innan du gör aktiviteter? Så han inte vill takta hemåt pga hunger.