Unghästfasoner?

D
Är väl jag som tycker att vi denna vinter har bara gjort småsaker som varit lite av en vila.

Vet du för övrigt vad havreskaller är eller är det fel översatt och är havreskal? Tänker om han är havrekänslig och detta är något han reagerat på. Har bara fått 5 dl över dygnet i ca två dagar nu för att få i sig sina mineraler och protein complex, då höet är lite lågt på protein.
Det är havreskal/havrekli (på danska).

5dl är ganska mycket energifoder (läs kalorifoder), om höet är lågt i protein är det bättre att du fokuserar på foder med högre protein. Krafft performance low starch är smakligt.

Men framförallt: lågt protein i grovfodret = hungrig.

Det kanske skulle hjälpa att du fodrar proteinfodret och något kilo hö innan du gör aktiviteter? Så han inte vill takta hemåt pga hunger.

Köpte honom i juni, då hade han stått på stor lösdrift med unghästar från föl och sedan skickats på några veckors inridning.
På betet i somras så var han mest ifred, utöver ta ut ur hagen och borsta, ta små promenader.

Jag har som sagt aldrig haft för avsikt att bara ställa honom i en hage och stå orörd. Det mesta vi gör är korta sessioner och inget hårt arbete. Han står på en anläggning där dom går in kl 16 varje dag så ser inte riktigt heller det som ett alternativ att han inte får lite mer motion än att gå till och från hagen.
Så lite utevistelse och så mycket tid på box genererar i princip alltid i problem med unghästar. Tyvärr. Jag vet folk som fått flytta från såna stall med unghästar just pga de blev halvt omöjliga att hantera, då trots supertrevliga när de flyttade in och kompetenta både ägare och stallpersonal med stor erfarenhet av unghästar.

Det är inte optimalt för nån häst med 8 timmar ute och 16 timmar inne per dygn, men en äldre häst kan oftast hantera det mentalt. En omogen unghäst behöver en annan typ av mental och fysisk stimulans för att må bra och vara harmonisk i sinnet.

Det finns ingen möjlighet att byta till lösdrift eller låta hästen gå ute längre?
Gå ute längre är inget alternativ då det inte är mitt stall och alla andra går in samtidigt. Tro mig, letar och har letat länge men finns inget på många mils avstånd.

Så lite utevistelse och så mycket tid på box genererar i princip alltid i problem med unghästar. Tyvärr. Jag vet folk som fått flytta från såna stall med unghästar just pga de blev halvt omöjliga att hantera, då trots supertrevliga när de flyttade in och kompetenta både ägare och stallpersonal med stor erfarenhet av unghästar.

Det är inte optimalt för nån häst med 8 timmar ute och 16 timmar inne per dygn, men en äldre häst kan oftast hantera det mentalt. En omogen unghäst behöver en annan typ av mental och fysisk stimulans för att må bra och vara harmonisk i sinnet.
Jo tack….har letat länge men ännu inte hittat bättre alternativ.

Det var så jag gjorde också vilket han började bocka utav istället då.
Ja det är klart att de blir lite frustrerade men jag tänker att promenad träning är grundläggande. Jag använder alltid portugisisk kapson och har med ett dressyr spö. Prioritet 1, hästen får aldrig gå in i mitt utrymme, blir den upprörd så får den stegra, hoppa etc vid sidan men ska den gå med mig måste den vara lugn och hålla koll på mig.

Jag har tur och har en 70 väg med cykelväg jämte så det blev promenad träning med störning. Hjälp vad många mil jag gått men det gav utdelning och idag går jag själv med bägge mina. Hoppas du hittar någon metod som passar :)

D

Det är havreskal/havrekli (på danska).

5dl är ganska mycket energifoder (läs kalorifoder), om höet är lågt i protein är det bättre att du fokuserar på foder med högre protein. Krafft performance low starch är smakligt.

Men framförallt: lågt protein i grovfodret = hungrig.

Det kanske skulle hjälpa att du fodrar proteinfodret och något kilo hö innan du gör aktiviteter? Så han inte vill takta hemåt pga hunger.
Han får protein, mashen var för att få i honom detta och mineralerna samt tycker det känns skönt att veta att han får i sig lite extra vatten i kombination. Mashen är light och av flera jag jämförde låg lägst i energi samt socker. MEN med havreskal då.
Höet är alltså inte helt kass, Smb RP/OE ligger på 5,4. Sen utöver sitt hö så får han också halm för att ha mer att göra.
Han är alltid nymatad när vi gör något.
Hade gärna haft på en lösdrift men har inte hittat några i området… Hade tidigare en annan äldre häst på detta stället.
Tömköra eller aktivera mer kan jag absolut göra men tanken var att han skulle få en lugn vinter. Vila som ni andra säger men med tanke på förutsättningarna har jag inte riktigt vågat bara ställa honom.

Jag hade unghäst på ungefär samma premisser (dock ute dygnet runt under sommaren). Jag köpte honom som 4 åring och då var han insutten och senast arbetad i november året som 3 åring.

Juni och halva juli gjorde jag om insittningen. Varierade uppsittning med tömkörning och promenader. Ca 5 dagars jobb/v. Löshoppade nån gång

Resten av juli fick han ledigt.

Augusti- september jobbade han 4 dagar i veckan (1 tömkörningspass, 1 ridpass på bana, två ridpass ut eller en promenad om lämpligt sällskap saknades). Löshoppade ett par gånger

Oktober-novmeber helt ledig

December - mitten av mars jobb 4 dagar/v som ovan men en dag lösgalopp i paddocken också. Löshoppade några gånger.

Halva mars - april ledig

Maj -juni jobb 4-5 ggr/v

Juli ledig

Augusti -oktober jobb 5 ggr/v

November-december ledig

När han var ledig var han helt ledig, speciellt viktigt de perioder han jobbade så borstade jag inte honom ens. Och var noga med att inte binda upp honom i gången då jag visste att det var jobbigt för honom. När underlaget i hagen var helkasst så kunde jag ibland släppa honom i paddocken 1-2ggr/v de perioder han var helledig men då släppte jag honom bara, ingen regelrätt lösgalopp.

Visst är det absolut inte ett optimalt sätt att ha häst, än mindre unghäst, men jag tror man behöver akta sig noga för att göra för mycket. Det blir lätt som TS ser det, att man behöver kompensera situationen med att göra mer saker, men hjärnan hänger inte med på de små liven.

Min i samma åker vilade helt sep-nov. Är nu igång dec-jan och arbetas då ordentligt (ur ett unghäst perspektiv) 5 dagar i veckan. Hon kommer nu få helt ledigt ca 6v. Vila är jätte viktigt. De behöver den tiden för att smälta allt och återhämta sig. Tycker alltid de är finare i arbete efter en vila, vilket för mig visar hur viktigt det är.

Tycker det är bättre att jobba dem ordentligt under en period för att sedan låta dem vila helt, istället för ett konstant små duttande.

Som jag ser det:
Rädsla för för lite mental stimulans = onödig, snarare risk för motsatsen.
Rädsla för kolik = gör simplaste promenaden möjligt under boxtiden. Inga andra krav än att inte vara i ditt utrymme, slak lina och om hästen är pigg rask skritt annars håll hästens tempo. Eller släpp lös och lämna ifred i ridhus/på bana så lång stund du kan. Så lite annan hantering som möjligt, vistiera och kratsa hovarna-nivå.

Du får helt enkelt acceptera att hästen försöker förmedla till dig att han inte har förutsättningarna för att vara stillsam och lydig och göra det bästa av situationen. Det är inga fasoner.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 335
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 566
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka