Unghästfasoner?

Fri tillgång är det tyvärr inte men han har halm i boxen och ute en hage med gammalt gräs som han går och grejar i. Får mineraler och extra protein fördelat 3 ggr/dag. Han är verkligen inte stressad eller stimmig i övrigt. Cool i ridhuset, inne i stallet vare sig box, uppbunden eller spolspiltan. På promenaderna är han lugn tills det går hemåt 😅
Jag tycker du ska ta det lugnt. Lugna ned dig. Pressa inte fram ett problembeteende på en unghäst. Man kan misslyckas tillsammans en dag eller ett tag men så småningom löser det sig om du som människa backar och tar det lugnt och stilla från början. Just nu fungerar inte detta , då arbetar vi med något som fungerar, dvs tex promenader eller markarbete i ridhuset. Hoppar av och promenerar hem om han ökar hemåt, ha en snäll häst som stoppar framför dig, markarbete i ridhuset etc.

Jobba med det som fungerar så växer unghästen till sig i huvudet och kropp och så fungerar det som inte fungerar så småningom. Om du tar det lugnt och backar.

Det är ganska vanligt att unga hästar har en period när de blir lite stökiga. Ofta när de börjar hitta balansen under ryttare och blir starkare samtligt som de är lite gängliga både i kropp och knopp. En sak du kan testa och som kan göra skillnad är att ta på en huva med extra vadderade öron. En del hästar blir lugnare när intrycken från omvärlden via ljud minskar. Jag hade om möjligt även ridit framåt i trav snarare än bromsa hästen om den börjar takta alternativt voltat om det går. Om du är rädd hade jag försökt hyra in ngn orädd, van och skicklig ryttare som kan rida ut hästen ett tag. Blir man rädd och kanske inte är tillräckligt snabb i sina reaktioner ( även om man är en erfaren ryttare) så blir det lätt fel. Kan du låna en trygg häst och rida med så är det det bästa. Hade samma problem som dig med en stor och ’tonårsaktig’ unghäst för ett år sedan och löste det med tipsen ovan. Nu funkar det fint!

Han får protein, mashen var för att få i honom detta och mineralerna samt tycker det känns skönt att veta att han får i sig lite extra vatten i kombination. Mashen är light och av flera jag jämförde låg lägst i energi samt socker. MEN med havreskal då.
Höet är alltså inte helt kass, Smb RP/OE ligger på 5,4. Sen utöver sitt hö så får han också halm för att ha mer att göra.
Han är alltid nymatad när vi gör något.
Hade gärna haft på en lösdrift men har inte hittat några i området… Hade tidigare en annan äldre häst på detta stället.
Tömköra eller aktivera mer kan jag absolut göra men tanken var att han skulle få en lugn vinter. Vila som ni andra säger men med tanke på förutsättningarna har jag inte riktigt vågat bara ställa honom.
Jag ger 1 dl mash i mycket vatten (inte samma mash) och det räckker för att få i min ungis (och gamling) proteinfoder, mineraler, fosforbalans och salt. Behöver du verkligen ge så mycket mash?

I övrigt så är unga hästar lite vildsinta ibland. Min gamling skulle dra hem hela tiden när han var 4.5. Det mesta som han innan det och efter den perioden mest tittat lite på var plötsligt "farligt" på nivån spring för livet hem till flocken.

Hade du provat att rida ut tillsammans m3d annat ekipage?

Du har fått flera svar om vila från de med mer unghästerfarenhet än jag. Kanske värt att prova?

Jag tycker du ska ta det lugnt. Lugna ned dig. Pressa inte fram ett problembeteende på en unghäst. Man kan misslyckas tillsammans en dag eller ett tag men så småningom löser det sig om du som människa backar och tar det lugnt och stilla från början. Just nu fungerar inte detta , då arbetar vi med något som fungerar, dvs tex promenader eller markarbete i ridhuset. Hoppar av och promenerar hem om han ökar hemåt, ha en snäll häst som stoppar framför dig, markarbete i ridhuset etc.

Jobba med det som fungerar så växer unghästen till sig i huvudet och kropp och så fungerar det som inte fungerar så småningom. Om du tar det lugnt och backar.
Jo det är ju just detta vi har gjort. Eftersom han bara var ivägskickad på inridning från ingen förberedelse till ett upplägg med en vecka vänja vid träns och sadel, sen ca 2-3 veckor att rida in han i alla gångarter. Så sen han flyttade till mig har vi bara promenerat och markarbete. Ridningen som sagt typ någon dag i veckan bara för att sitta upp lite ibland. Ridningen har varit helt kravlös. Alla aktiviteter korta stunder.
Jag är överlag ingen person som stressar med hästarna, vi ska inte ut på tävlingsbanor eller något sådant. Jobbar med mycket inspiration från akademiskt, frihetsdressyr osv. Alla här kommenterar som att jag pressar med någon hårdträning. Ett pass från marken kan vara att gå i repgrimman och få honom lyhörd för halt, backa, lite tempoväxlingar t.ex.
Att han fick bråttom på hemväg vid ridning har jag skrivit att vi då backade från detta. Tänkte att han inte var trygg i detta än och övergick till bara promenader igen så han har mitt sällskap på marken istället för att jag sitter på. Men största anledningen till tråden var att han nu började bete sig likadant hemåt även på en vanlig promenad. Och jag hade nyss bytt mash till en med havreskal i - så den egentliga frågan var: kan han ha reagerat på havreskal eller har han tagit beteendet på hemväg vidare bara. Om det är ett testande eller som många nu då tänker kan han vara överstimulerad och behöver vara helt ifred en period och processa.

Jo det är ju just detta vi har gjort. Eftersom han bara var ivägskickad på inridning från ingen förberedelse till ett upplägg med en vecka vänja vid träns och sadel, sen ca 2-3 veckor att rida in han i alla gångarter. Så sen han flyttade till mig har vi bara promenerat och markarbete. Ridningen som sagt typ någon dag i veckan bara för att sitta upp lite ibland. Ridningen har varit helt kravlös. Alla aktiviteter korta stunder.
Jag är överlag ingen person som stressar med hästarna, vi ska inte ut på tävlingsbanor eller något sådant. Jobbar med mycket inspiration från akademiskt, frihetsdressyr osv. Alla här kommenterar som att jag pressar med någon hårdträning. Ett pass från marken kan vara att gå i repgrimman och få honom lyhörd för halt, backa, lite tempoväxlingar t.ex.
Att han fick bråttom på hemväg vid ridning har jag skrivit att vi då backade från detta. Tänkte att han inte var trygg i detta än och övergick till bara promenader igen så han har mitt sällskap på marken istället för att jag sitter på. Men största anledningen till tråden var att han nu började bete sig likadant hemåt även på en vanlig promenad. Och jag hade nyss bytt mash till en med havreskal i - så den egentliga frågan var: kan han ha reagerat på havreskal eller har han tagit beteendet på hemväg vidare bara. Om det är ett testande eller som många nu då tänker kan han vara överstimulerad och behöver vara helt ifred en period och processa.

Det handlar inte om att hårdpressa, utan att när du håller han under de förutsättningarna som du har nu så måste DU stå för att han ska få bränna av överskottsenergi, röra sig nog för utveckling av muskler och ben, etc. Alla småträningar du gör tar mycket hjärnkraft för en unghäst, men inte särskilt mycket muskelkraft.

Jag tränar också med R+, akademiskt från marken, fransk dressyr från ryggen, osv. Det skulle vara superkul att utbilda en unghäst från grunden.

Men jag har på tok för liten hage, inte nog med unga kompisar, och inget ridhus - jag varken kan eller vill ta mig an en unghäst. Jag skulle få sko både min äldre ridhäst och unghästen så att jag kunde ta unghästen ut på långa handhästpromenader. När jag bodde på ett annat ställe (och det inte var så jäkla isigt) gjorde jag precis så, men med barfotaboots. Red min gamla valack och handhästa den starka och viljestarka unghästen för att kunna "blåsa ur han" lite så att det skulle gå att promenera för hand dagen efter. Och då hade jag dessutom en stor lösdriftshage och flera kompisar till han, men han var ett krutpaket.

Att prata om "testande" kan lätt leda till fel sorts tänk, det är snarare att unga hästar är enormt känslostyrda och det kräver mer från människan att hålla på ramarna.

Jag tror inte att någon här menar att du ska rida "kravfyllt" på något annat sätt än att han ska lyssna på start, stopp och sväng - men han behöver få röra på sig ordentligt i perioder, sen få smälta det han varit med om med en rejäl vila.

Det är tuffa förutsättningar du har, men inte ovanliga. Många varmblod växer ju upp precis så. Om jag hade varit du hade jag ställt av han 3-4 veckor för att "nollställa" och sen dra igång igen med en erfaren unghästtränare som kan hjälpa dig med en träningsplan.

Vill du kunna fokusera på enbart "det roliga pillet" med akademiskt markarbete etc, så måste han få bo på ett sånt sätt att hans andra behov blir uppfyllda ändå. Han måste få ha en rejält stor hage och en flock med lekkamrater. Då är dom behoven täckta, och du kan ägna dig åt enbart detaljträning.

När han går i liten hage, få timmar, bara 1 kompis, så måste du uppfylla hans behov av att rasa av sig fysiskt. En del människor gillar sånt, andra inte.

Det handlar inte om att hårdpressa, utan att när du håller han under de förutsättningarna som du har nu så måste DU stå för att han ska få bränna av överskottsenergi, röra sig nog för utveckling av muskler och ben, etc. Alla småträningar du gör tar mycket hjärnkraft för en unghäst, men inte särskilt mycket muskelkraft.

Jag tränar också med R+, akademiskt från marken, fransk dressyr från ryggen, osv. Det skulle vara superkul att utbilda en unghäst från grunden.

Men jag har på tok för liten hage, inte nog med unga kompisar, och inget ridhus - jag varken kan eller vill ta mig an en unghäst. Jag skulle få sko både min äldre ridhäst och unghästen så att jag kunde ta unghästen ut på långa handhästpromenader. När jag bodde på ett annat ställe (och det inte var så jäkla isigt) gjorde jag precis så, men med barfotaboots. Red min gamla valack och handhästa den starka och viljestarka unghästen för att kunna "blåsa ur han" lite så att det skulle gå att promenera för hand dagen efter. Och då hade jag dessutom en stor lösdriftshage och flera kompisar till han, men han var ett krutpaket.

Att prata om "testande" kan lätt leda till fel sorts tänk, det är snarare att unga hästar är enormt känslostyrda och det kräver mer från människan att hålla på ramarna.

Jag tror inte att någon här menar att du ska rida "kravfyllt" på något annat sätt än att han ska lyssna på start, stopp och sväng - men han behöver få röra på sig ordentligt i perioder, sen få smälta det han varit med om med en rejäl vila.

Det är tuffa förutsättningar du har, men inte ovanliga. Många varmblod växer ju upp precis så. Om jag hade varit du hade jag ställt av han 3-4 veckor för att "nollställa" och sen dra igång igen med en erfaren unghästtränare som kan hjälpa dig med en träningsplan.

Vill du kunna fokusera på enbart "det roliga pillet" med akademiskt markarbete etc, så måste han få bo på ett sånt sätt att hans andra behov blir uppfyllda ändå. Han måste få ha en rejält stor hage och en flock med lekkamrater. Då är dom behoven täckta, och du kan ägna dig åt enbart detaljträning.

När han går i liten hage, få timmar, bara 1 kompis, så måste du uppfylla hans behov av att rasa av sig fysiskt. En del människor gillar sånt, andra inte.
Jo, det svaret jag skrev var ju till en person som tyckte vi skulle backa till basics och backa tillbaka till promenader om ridandet inte fungerade. Därför jag skrev att vi har inte varit på mer än basic.
Har tidigare fått hyra en lösdrift men där gården blev såld. Jag letar överallt jag kan men inte hittat något lämpligare än så försöker göra det bästa av situationen.

Jo, det svaret jag skrev var ju till en person som tyckte vi skulle backa till basics och backa tillbaka till promenader om ridandet inte fungerade. Därför jag skrev att vi har inte varit på mer än basic.
Har tidigare fått hyra en lösdrift men där gården blev såld. Jag letar överallt jag kan men inte hittat något lämpligare än så försöker göra det bästa av situationen.
Men jag hör vad ni säger, han kommer få en hel paus nu och se hur han blir av det (med tanke på omständigheterna) annars har vi ridhuset om han bara vill in och lattja av sig lite. Om några veckor tar vi nytt krafttag och planen är att komma igång mer uppsuttet. Tränare osv är också tanken men då jag hade för avsikt att bara göra smågrejer nu så har vi pysslat själva.
Fortsätter leta alternativa uppstallningar men som det låter nu så kanske en försäljning verkar bäst.

Men jag hör vad ni säger, han kommer få en hel paus nu och se hur han blir av det (med tanke på omständigheterna) annars har vi ridhuset om han bara vill in och lattja av sig lite. Om några veckor tar vi nytt krafttag och planen är att komma igång mer uppsuttet. Tränare osv är också tanken men då jag hade för avsikt att bara göra smågrejer nu så har vi pysslat själva.
Fortsätter leta alternativa uppstallningar men som det låter nu så kanske en försäljning verkar bäst.

Bästa tiden att ta ut en tränare är till smågrejerna, till unghästen :). Det är en så hård väg att lära sig på egen hand vad det är som krävs 😅. En bra, unghästvan hanteringstränare kan bespara dig många blåmärken och inlärda ovanor.

Men jag tycker inte alls att det låter fel med att sälja. Jag sålde min unghäst efter att vi behövde flytta från den hyrda gården, och den nya hade betydligt sämre förutsättningar för en sån som han. En vinter räckte. Vid det laget var han "stor pojke" och hade börjat landa, men jag fick välja ny ägare med omsorg så att det inte skulle bli tokigt. Och det blev superbra, hon kom igång direkt och inom några månader var dom med på hoppträningar i sidepull.

Numera har jag bara en äldre valack och en sällskapsshettis. Dom är båda väldigt lugna och förnöjsamma individer, vilket behövs, då min hage är liten och vädret rätt ofta låser in oss på gården/skrittrunda runt byn. Ska jag köpa unghäst, eller bara en yngre ridhäst med lite krut i, måste jag bo någonstans bättre eller ha en bra stallplats någon annanstans :). Jag kan inte ens ta mig in och ut från gården med transport när det är sån här kaoshalka hela tiden, har en oturlig uppförsbacke in på gården...

Helt klart ot men
Jag kan inte ens ta mig in och ut från gården med transport när det är sån här kaoshalka hela tiden, har en oturlig uppförsbacke in på gården...
Efter att ha haft häst på en gård med lång uppförsbacke som tonåring (hände med än en gång att vi lastade av hos grannen och gick hem för pappa inte ville riskera att köra) var det ett krav när jag köpte egen gård - ingen lång backe :rofl:

Och nej ts jag tycker inte du behöver sälja om du gillar hästen i övrigt och den inte verkar mår extremt dåligt. Chilla med träningen ett tag och ta nya tag sen så får du se :)

Helt klart ot men

Efter att ha haft häst på en gård med lång uppförsbacke som tonåring (hände med än en gång att vi lastade av hos grannen och gick hem för pappa inte ville riskera att köra) var det ett krav när jag köpte egen gård - ingen lång backe :rofl:

Och nej ts jag tycker inte du behöver sälja om du gillar hästen i övrigt och den inte verkar mår extremt dåligt. Chilla med träningen ett tag och ta nya tag sen så får du se :)
Nej han verkar go’ och glad i övrigt. Inga olater, gnager inte på något han inte ska, älskar att komma fram och nosa och mysa, leker en del i hagen, rullar sig och göttar sig i lerpölar 😅
Det enda är att han börjat vilja stressa hemåt när vi är ute. Och då blivit stökig. Inte ohanterbar, han är en väldigt vänlig häst i grund.
Självklart vill jag att han ska få vara mer häst. Jag är uppvuxen på gård och sen hyrt eget och kunnat styra själv. Just nu kan jag tyvärr inte det. Alternativet om han inte hade flyttat till mig var att gå turridning i Norge, all in efter inridningen. Jag gav det en chans då han som sagt är en väldigt trevlig individ.

Jag ger 1 dl mash i mycket vatten (inte samma mash) och det räckker för att få i min ungis (och gamling) proteinfoder, mineraler, fosforbalans och salt. Behöver du verkligen ge så mycket mash?

I övrigt så är unga hästar lite vildsinta ibland. Min gamling skulle dra hem hela tiden när han var 4.5. Det mesta som han innan det och efter den perioden mest tittat lite på var plötsligt "farligt" på nivån spring för livet hem till flocken.

Hade du provat att rida ut tillsammans m3d annat ekipage?

Du har fått flera svar om vila från de med mer unghästerfarenhet än jag. Kanske värt att prova?
Nej kan dra ner på det. Nu har han vant sig lite vid proteintillskottet så det går ner lättare. Han var skeptisk till det i början.
Vi har ridit ut och promenerat ut tillsammans med andra men hans sinnesstämning blev samma på hemväg trots en äldre stabil framför oss. Men han får vila nu och så tar vi nya tag om någon månad.

Nej kan dra ner på det. Nu har han vant sig lite vid proteintillskottet så det går ner lättare. Han var skeptisk till det i början.
Vi har ridit ut och promenerat ut tillsammans med andra men hans sinnesstämning blev samma på hemväg trots en äldre stabil framför oss. Men han får vila nu och så tar vi nya tag om någon månad.
Låter som en bra plan. Lite vila och dra ned på mashen.

Jag brukar försöka få in lite hjärnaktivitet i hagen också. Men min är ett par år yngre än din. Men kanske skulle din bli lite lugnare av det också.

Har "aktiveringsbollar", slänger in sly/stammar med bark på att gnaga lite på. Ibland lite granris.
Allt för att tillfredsställa deras födosöksbehov lite mer.
Mina går på lösdrift så får även mer utetid förvisso.

Helt klart ot men

Nä fy fan aldrig igen, min backe är dessutom rejält brant och direkt efter en 90-gradig sväng. Kommer knappt in och ut med bilen den här vintern 🙈. Ganska obekvämt för hästarna att stå i transporten i den backen också, så sommartid lastar jag ibland in och ut nere på byavägen (vilket är en stressig upplevelse, kan komma bilar)...

Jag har en som är precis lika gammal som din. Han går på lösdrift här hemma på gården och leker mycket med min andra valack, men han har ändå perioder då han är, hm, tonårs-yvig. Du har ju fått så många bra råd och jag ser också vad du skriver, så jag vill egentligen inte komma med några tips. Däremot kan jag säga de 3 saker som funkat/funkar för oss.

Precis som många andra skrivit är det vila - nu går ju min på lösdrift och jag förstår om du inte vill ställa av din helt, pga kolikrisk. Men om det går tror jag verkligen det är en bra grej. Min vilade nu från början av oktober till slutet av december, och det gjorde honom enbart gott.

Promenader, precis som @animalasia skrev. Om det blir trubbel, släpp allt annat och bara promenera.

Och sist har jag fått otrolig hjälp av tränare. Och då menar jag inte några avancerade pass, eller massor av tillfällen, utan ren hantering. Det är samma tränare som jag rider/tömkör för och hon ser direkt vad jag gör som inte är gynnsamt för det unghästflaxiga beteendet. Sen kan jag träna på det själv.

Tycker det låter superklokt.

Tumregel för unghästar är lika antal dagar i veckan som de är gamla, så 3-4 dagar i veckan för din hästs ålder. Jag tror du får betydligt bättre resultat av att rida varierat 2-3 dagar, tömköra en dag och sedan bara låta honom vila övriga dagar. Man måste inte ta alla dagar i rad utan kanske 2 dagar, vila två dagar och så två dagar igen. Plus längre viloperioder mellan.

Det låter som väldigt mycket duttande under veckorna och det gör dem trötta mentalt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 631
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 735
Senast: Mia_R
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 394
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 604
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈