Jo det är ju just detta vi har gjort. Eftersom han bara var ivägskickad på inridning från ingen förberedelse till ett upplägg med en vecka vänja vid träns och sadel, sen ca 2-3 veckor att rida in han i alla gångarter. Så sen han flyttade till mig har vi bara promenerat och markarbete. Ridningen som sagt typ någon dag i veckan bara för att sitta upp lite ibland. Ridningen har varit helt kravlös. Alla aktiviteter korta stunder.
Jag är överlag ingen person som stressar med hästarna, vi ska inte ut på tävlingsbanor eller något sådant. Jobbar med mycket inspiration från akademiskt, frihetsdressyr osv. Alla här kommenterar som att jag pressar med någon hårdträning. Ett pass från marken kan vara att gå i repgrimman och få honom lyhörd för halt, backa, lite tempoväxlingar t.ex.
Att han fick bråttom på hemväg vid ridning har jag skrivit att vi då backade från detta. Tänkte att han inte var trygg i detta än och övergick till bara promenader igen så han har mitt sällskap på marken istället för att jag sitter på. Men största anledningen till tråden var att han nu började bete sig likadant hemåt även på en vanlig promenad. Och jag hade nyss bytt mash till en med havreskal i - så den egentliga frågan var: kan han ha reagerat på havreskal eller har han tagit beteendet på hemväg vidare bara. Om det är ett testande eller som många nu då tänker kan han vara överstimulerad och behöver vara helt ifred en period och processa.
Det handlar inte om att hårdpressa, utan att när du håller han under de förutsättningarna som du har nu så måste DU stå för att han ska få bränna av överskottsenergi, röra sig nog för utveckling av muskler och ben, etc. Alla småträningar du gör tar mycket hjärnkraft för en unghäst, men inte särskilt mycket muskelkraft.
Jag tränar också med R+, akademiskt från marken, fransk dressyr från ryggen, osv. Det skulle vara superkul att utbilda en unghäst från grunden.
Men jag har på tok för liten hage, inte nog med unga kompisar, och inget ridhus - jag varken kan eller vill ta mig an en unghäst. Jag skulle få sko både min äldre ridhäst och unghästen så att jag kunde ta unghästen ut på långa handhästpromenader. När jag bodde på ett annat ställe (och det inte var så jäkla isigt) gjorde jag precis så, men med barfotaboots. Red min gamla valack och handhästa den starka och viljestarka unghästen för att kunna "blåsa ur han" lite så att det skulle gå att promenera för hand dagen efter. Och då hade jag dessutom en stor lösdriftshage och flera kompisar till han, men han var ett krutpaket.
Att prata om "testande" kan lätt leda till fel sorts tänk, det är snarare att unga hästar är enormt känslostyrda och det kräver mer från människan att hålla på ramarna.
Jag tror inte att någon här menar att du ska rida "kravfyllt" på något annat sätt än att han ska lyssna på start, stopp och sväng - men han behöver få röra på sig ordentligt i perioder, sen få smälta det han varit med om med en rejäl vila.
Det är tuffa förutsättningar du har, men inte ovanliga. Många varmblod växer ju upp precis så. Om jag hade varit du hade jag ställt av han 3-4 veckor för att "nollställa" och sen dra igång igen med en erfaren unghästtränare som kan hjälpa dig med en träningsplan.
Vill du kunna fokusera på enbart "det roliga pillet" med akademiskt markarbete etc, så måste han få bo på ett sånt sätt att hans andra behov blir uppfyllda ändå. Han måste få ha en rejält stor hage och en flock med lekkamrater. Då är dom behoven täckta, och du kan ägna dig åt enbart detaljträning.
När han går i liten hage, få timmar, bara 1 kompis, så måste du uppfylla hans behov av att rasa av sig fysiskt. En del människor gillar sånt, andra inte.