Unghästfasoner?

Fri tillgång är det tyvärr inte men han har halm i boxen och ute en hage med gammalt gräs som han går och grejar i. Får mineraler och extra protein fördelat 3 ggr/dag. Han är verkligen inte stressad eller stimmig i övrigt. Cool i ridhuset, inne i stallet vare sig box, uppbunden eller spolspiltan. På promenaderna är han lugn tills det går hemåt 😅
Jag tycker du ska ta det lugnt. Lugna ned dig. Pressa inte fram ett problembeteende på en unghäst. Man kan misslyckas tillsammans en dag eller ett tag men så småningom löser det sig om du som människa backar och tar det lugnt och stilla från början. Just nu fungerar inte detta , då arbetar vi med något som fungerar, dvs tex promenader eller markarbete i ridhuset. Hoppar av och promenerar hem om han ökar hemåt, ha en snäll häst som stoppar framför dig, markarbete i ridhuset etc.

Jobba med det som fungerar så växer unghästen till sig i huvudet och kropp och så fungerar det som inte fungerar så småningom. Om du tar det lugnt och backar.

Det är ganska vanligt att unga hästar har en period när de blir lite stökiga. Ofta när de börjar hitta balansen under ryttare och blir starkare samtligt som de är lite gängliga både i kropp och knopp. En sak du kan testa och som kan göra skillnad är att ta på en huva med extra vadderade öron. En del hästar blir lugnare när intrycken från omvärlden via ljud minskar. Jag hade om möjligt även ridit framåt i trav snarare än bromsa hästen om den börjar takta alternativt voltat om det går. Om du är rädd hade jag försökt hyra in ngn orädd, van och skicklig ryttare som kan rida ut hästen ett tag. Blir man rädd och kanske inte är tillräckligt snabb i sina reaktioner ( även om man är en erfaren ryttare) så blir det lätt fel. Kan du låna en trygg häst och rida med så är det det bästa. Hade samma problem som dig med en stor och ’tonårsaktig’ unghäst för ett år sedan och löste det med tipsen ovan. Nu funkar det fint!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 515
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 531
Senast: Mia_R
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 340
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 575
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka