10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Oj just ja! :o Sorry!

Derring-Do: Vilket kanonbra tips! Det ska jag lägga på minnet, laptop har jag ju redan iaf. ;)

KL
Idag är mina hästar DYYYYYYYRA! :love:

Jag blev ju lite inspirerad av allt prat om lastning så jag bestämde mig för att lastträna jag också, och tja, jag skulle kunna skriva en hel roman om detta, men OJ vad jag blev GLAD över mina älskade småttingar! :love: Kaptenen först ut med en ledsen lillebror ropandes i hagen, men han följde med så snällt så! Han ääääälskar morötter och matte hade lydigt köpt tre kilo och skurit upp i lagom stora bitar som låg i en krubba inne i transporten. Jag proppade hela fickan full också såklart.
Med Kaptenen funkar det inte att dra i grimskaftet, då kör han bara upp huvudet och vill inte vara med, så det är lite smörande som behövs. ;) Idag testade jag för första gången att träna med mellanväggen på rätt plats, alltså i mitten, tidigare har jag bundit upp den mot ena sidan. Och jag tror visst att det gick hem bättre, för det har aaaaldrig gått så bra som idag! :bump:

Första gången tog det någon minut på rampen och sen kom jag på att om jag prasslade med en av påsarna blev han ju riktigt intresserad så vips var han inne, och då stod vi där och han pulade i sig MASSOR med morötter och när mina i fickan var slut böjde han sig långt ner över bomen för att nå bitarna i krubban på golvet. :D

Backade ut och riggade filmkameran, och WOALA: FILM!

Ni kan ju ignorera mina glada tillrop. :angel: 50 sekunder blankt tror jag att jag fick det till från det att vi vänder upp mot rampen tills han är helt inne! :banana:

Jag är GLAD!!! Kaptenen har nu insett att transporten är ju en kul sak för där får man godis, för när vi gick förbi och skulle tillbaka till hagen skyndade han sig att stoppa in huvudet och käkade morötter genom framdörren också. :D

Hihi,stackars kaptenen som vart lämnad så där tidigt! :p

Hoppas dom håller sig inne medans du är på jobbet nu då,är inge kul när dom fått för sig att börja rymma.... :crazy:

Jag hade en sån till min förra häst,en kallblodtravare,var faktist en oväntat trevlig sadel! :)

Det som var mest jobbigt var att den gnisslade om man hade ridstövlar,men det vande man sig med. Hoppas den ligger bra så du kan behålla den!

Ja men det är ändå första rymningen sen vi flyttade hit, så håller det sig på nivån en gång om år kanske jag kan leva med det. ;) Jag gjorde iordning i stallet också så sambon kan stoppa in dom där om dom får för sig nåt igen. Nordisen stod och kollade längtansfullt över staketet när jag åkte så man vet ju aldrig. :grin: Småkillarna är garanterat trötta efter äventyret så de håller sig nog på mattan!

Hoppas sadeln passar! Skönt när man får låna hem eller ta på öppet köp, blir mycket enklare så. :)

Korven var ju ute och traskade runt 4 på natten här för några veckor sen,stoet han gick med hade antagligen smitit,för hon hade varit "på andra sidan" redan i tanken (och med halva huvudet) ett par dagar. Hon hade lyckas knäcka en stolpe,sen låg trådarna på marken,gammelman hade stannat inne i hagen trots detta,duktig pålle,men korven hade inte tackat nej till nattliga äventyr! :p

Jobbigt läge att vakna kl 4 på natten av hovar utanför sovrumsfönstret. Tack och lov så hade stoet grimma på sig som stallägaren tog tag och ledde i,och korven följde med lös bakom,sen fick dom komma in i stallet ett par timmar medans stallägaren fortsatte sin skönhetssömn! :p

Korven var mycket nöjd över detta då han hade spån enda in i öronen sen när det var dags att komma ut igen! :D

Ja att det händer någon gång är inte hela världen, det får man ta. :)

Vi har så mycket trafik här, så det är det jag är mest rädd för.

Härligt att läsa om allas framsteg. Våra småpojkar har semester för tillfället och tar det så lugnt som det bara går

Usch, vad tråkigt med din hund! Lider med dig.

kl.
Hur har ni tänkt med inridning? Tänker ni göra det själva, eller skicka bort dem? Jag har ganska mycket häst- och unghästvant folk i stallet och min närhet, bland annat säljaren som ridit in både min hästs mamma, mormor och två systrar helt själv, och har hela tiden tänkt att jag ska göra det första själv med hjälp av de här personerna, och sen skicka henne på utbildning. Men nu fick jag höra att det enda stallet som egentligen ligger tillräckligt nära för att skicka henne låter sina praoelever utbilda unghästarna, och att de själva bara rider sina egna tävlingshästar (från en pålitlig källa dessutom), och jag är banne i mig inte sugen på att slänga ut 12000/månad på att en fjortonåring ska åka runt på min häst. Om hästen är snäll och medgörlig, och man åker och tränar för tränare minst en gång i veckan, tror ni man skulle fixa det själv då?

Det har jag också hört om flera ställen... vet en häst som stod både på träning inför treårs och senare vidareutbildning i ett relativt känt dressyrstall och kom hem nästan sämre riden än när hon åkte. Där är det också praktikanter och annans personal som rider hästarna - förutom när ägarna kommer och kollar, då visas dom upp av personen som var ämnad för det hela tiden, så det är nog ett ganska vanligt "problem".
Jag kommer göra allt själv, men med hjälp av tränare när vi kommer så långt att det går/behövs, typ till nästa höst. Sen har lag redan bokat hopp- och terrängpilot för framtiden, för jag varken kan eller törs. ;) Redan i höst kommer jag åka till hemmaklubben och låta en jätteduktig dressyrtränare tömköra honom. Eventuellt rider jag kanske ett prov inför honom precis innan treårs som genrep, men än är det långt dit. ;)

Men märker jag att det inte går alls så tar jag såklart professionell hjälp och skickar iväg honom.

Jag förstår att du tvekar vid de summorna. Speciellt när inte proffset själv gör jobbet. Känns lite, girigt faktiskt.
Klart du kan fixa det själv! Är hon som du beskriver henne så ser jag inget problem i det. Tänk logiskt och framåt med hjälp av kunnig omgivning :) Spännande!

Jag tänker göra det själv. Mest för att jag vet vad jag gör och jag vet vad jag vill ha för häst. Men sen är jag väldigt nojig överlag när jag tänker på om någon annan någonsin ska få sitta på MIN perfekta pärla :D Hoppas mammakänslorna kommer ner på jorden lite senare :angel:

+ bellbus

Skönt att höra era åsikter. Säljaren tycker också att jag mycket väl kan göra det själv (vi står i samma stall), och det finns ju gott om personer i min närhet och bra tränare senare där vi kan träna tillsammans. Framför allt är det ju en trevlig hobbyhäst jag vill ha, inte någon som kan kvala till SM i valfri gren.

Däremot behöver jag nog också leta upp en annan pilot till att hoppa in henne sen. Jag var med om en ridolycka för fem år sen, och har hoppat mycket lite sen dess, men vill självklart att det ska gå att hoppa med henne i framtiden. Hon är löshoppad, har bra teknik och verkar tycka att det är kul, så det vore ju synd om det inte blev bra på grund av mig. Men det behöver man kanske inte skicka bort henne för att göra?

Idag har jag suttit på Fendi i stallgången. Hon brydde sig inte. Var ju tvungen att provsitta sadeln. Det blir den sadeln, den ligger ok på henne och den blir bra som inridningssadel :)

Kiwifrukt det där stället hade inte jag själv heller velat skicka till.

+ bellbus

Skönt att höra era åsikter. Säljaren tycker också att jag mycket väl kan göra det själv (vi står i samma stall), och det finns ju gott om personer i min närhet och bra tränare senare där vi kan träna tillsammans. Framför allt är det ju en trevlig hobbyhäst jag vill ha, inte någon som kan kvala till SM i valfri gren.

Däremot behöver jag nog också leta upp en annan pilot till att hoppa in henne sen. Jag var med om en ridolycka för fem år sen, och har hoppat mycket lite sen dess, men vill självklart att det ska gå att hoppa med henne i framtiden. Hon är löshoppad, har bra teknik och verkar tycka att det är kul, så det vore ju synd om det inte blev bra på grund av mig. Men det behöver man kanske inte skicka bort henne för att göra?

Det jag kommer att sakna med att ha islandshäst är hoppningen. Bor du i Skåne måne? :angel: ;)

Nä men jag tycker absolut du bör ge det en chans. Lite roligt är det såklart att ha ridit in sin egen.
Läs på, känn efter och när hon känns mogen ta en sak i taget. Framåtbjudningen är A&O, det ska vara kul och hästen ska gå på själv.
Lär henne från marken först och främst. Då menar jag skänkelns inverkan, tygeltag och röstkommandon framförallt.

Nu tror jag iförsig att du vet detta men det är lite så jag lägger upp det.
Har ett realistiskt mål för dagen och slutar när jag och hästen förstår varandra.

Ska bli så kul att följa allas inridningar :banana:

Grattis, åh så roligt!

(psst, bildbevis!? :bump:)

Kl*
Kan vi inte göra en sådan trevlig lista som western 2010orna har i sin tråd? :) Nu när det börjar hända lite saker!

Nästan, Blekinge. ;)

Röstkommandona har jag försökt träna med henne sen jag köpte henne, och vi jobbar vidare nu när vi börjat med longeringen. Hon ska bli lite mer bettvan först, men sen tänkte jag försöka dra igång tömkörning också. I och med att hennes treårstest inte blir förrän augusti 2013 har jag inte samma "panik" som om hon skulle visats redan till våren, så tanken är att börja sitta på henne runt jul. :)

Har faktiskt haft en wintec allround och gud vad jag älskade denna sadel, tyvärr så blev den inte och ligga bra när vi bytte till bredare järn.
Själva bommen blev mer böjd och det blev då glappt i bak på hästen som har rak rygg.

Skulle aldrig ha sålt den annars kan jag lova, älskade den sadeln!!
Som du sa, dom är väldigt lätta och enkla.

Jag har en urgammal Wintec sport dressyr som jag har ridit alla unghästar i. Varför jag rider in i en dressyr sadel när jag är hoppryttare vet jag inte :D.. Den ligger stilla på nästan alla hästar jag provat på =)

Kl. Nixi har dragit iväg på rumpan igen så än finns det hopp om än häst över 155cm ;)

Jag längtar som attans nu efter att få ta hem Rozzie igen. Men drar ändå ut på tiden så länge som möjligt då de har så bra bete där hon är nu och hagarna hemma inte är så stora (inte i jämförelse iallafall).

Längtan blir ju inte mindre av alla era uppdateringar med era påhitt! :cool:

:D

Kl

Tja, vad händer hos oss? Uri går i hagen och har det bra med sina brudar. Han och araben är bästisar. Bra med en sån galenpanna som håller igång min lille latmask :love: vi har bytt hage nu så nu är det betesreducerare på dygnet runt :cool: i alla fall ett par veckor till. Tills i måndags gick de i en hage med, till synes, ingen mat alls. Men min lille lyckades ändå gå upp i vikt ... medan de andra föll ur ... Dock känns detta som ett lyxproblem när jag tänker på min förra häst som fick stödfodras med 3 kg hippo alfa om somrarna trots kanonbete.

Våran plan är nog att rida in Pirayan själv.. Red in hans halvsyster förra året och det var mycket lärorikt. Tycker om att jobba med unghästarna själv och få forma dom som jag vill ha dom.. Sen kan jag inte skylla på någon annan om det går fel..Har turen att ha många erfarna hästägare i samma stall som kan hjälpa och ge tips. Finns två andra unghästar som ska ridas in nu på samma gång så vi kommer säkert att hjälpas åt. Sen överväger jag dock att skicka iväg senare på vidareutbildning. Ska bli väldigt intressant att jobba mera med lillgrabben. Storsyrran är stencool i alla lägen, men det betyder ju inte att Pirayan kommer att vara det. Hittills har han dock fungerat super med allt han blivit utsatt för.. han är inte särskillt fjantig av sig utan glad och nyfiken på det mesta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 826
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?