10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Ja, jag försöker blund för proportionerna mellan häst och ryttare nu. Hon kommer ju bli både högre och grövre. men jag har alltid varit lite nojjig om stl på hästen och mig eftersom jag redan som 12 åring började rida häst samtidigt som ponny för jag har alltid varit så lång och fått höra att jag är för stor för den och den hästen.

Kan ju också sälla mig till alla som hellre shoppar hästgrejjor än kläder. Och är det kläder så är det stallkläder som är roligast!! Å vad jag längtar efter att ha ett jobb och inte behöva vara student!!!

Borde också kolla efter en säkerhetsväst. Jag har varit jättedålig och inte använt väst på flera år trots att jag ridit in unghästar och tagit itu med "avkastningskungar". Jag har skyllt på att jag är smidigare och sitter lättare kvar utan väst än med väst men nu har det ju kommit så många msidiga alternativ att min gamla anledning förmodligen inte är giltig längre

Jag har bara bra erfarenheten av Rs,alla andra jag har provat har bara varit skräp i mitt tycke.

Jag har varit med om en rejäl olycka en gång,hoppade,hästen vägrade på ganska högt hinder,jag tappar balansen,hästen får lite panik eftersom jag hänger på halsen,ruskar till och jag hamnar på marken framför hindet,hästen bestämmer sig för att hoppa endå,inser att jag ligger bakom,försöker avbryta men hamnar mitt i hindet,alla bommar plus häst landar på mig. Jag kunde sedan ta mig själv därifrån,dock med väldigt ont i ryggen,men om jag inte hade haft västen vettesjutton om jag ens hade levt,hade nog fått rejäla skador iaf,kanske varit förlamad...

Sen växte jag ur den,och köpte en billig från hööks,var så obekväm så använde den kanske 2 ggr,sen var jag utan väst i flera flera år,sen riduppehåll på ett par år,och sen när det var dags att börja igen så hade jag blivit förståndig ( :angel: ) och köpte mig en väst från hansbo som kulle vara bekväm,samt att det skulle vara testad med mkt bra resultat,hade den två ggr...

Jag kunde inte röra mig,och det vart ju som en bastu att ha den på sig! :eek: Kom knappt upp på en PONNY för den var ivägen så mycket. Då bestämde jag mig som sagt för att köpa en ny Rs,och den är som en dröm,känns inte ens att du har den på dig,du är fullt rörlig i den. Jag älskar min Rs! :love:

Sen är ju kroppar olika,vet att vissa inte alls funkar med Rs,men jag tror endå att den brukar vara i toppen av västarna. Sen finns ju den där Airowear eller vad den heter,den ska också vara toppen säger dom som provat. Jag funderade på att prova en sån,men jag valde tillslut säkra kortet.

Jag fick som tips att beställa Rs från England,MYCKET billigare där,men jag är så dålig och för feg för att beställa från utlandet,men kan man göra det så kan man ju prova ut en bra strl i Sverige,sen beställa från England. :angel:

Du ser absolut INTE för stor ut! Det ser jättebra ut,och när hon är klar så ser det ännu bättre ut! Det är ju så himla mycket mer som ska hända med dom och deras kroppar! :D

Men,jag är också orolig för storleken,men jag hoppas att det blir bra. Största problemet är ju att jag är ju lite ( :angel:,en hel del...) mullig så det känns som om jag kommer bli för stor,känna mig tjock och klumpig.

Ska försöka att inte gå upp allt för mycket nu under graviditeten,sen kämpa som tusan för att återgå till vikten där jag varit nöjd,så kanske man är lite mindre iallafall när det är dags att ta sig upp på korven! :p

Senast ändrad:

Åå vad jag längtar till den dagen man är ute och galopperar på sin egna uppfödning! Tiden går verkligen fort nu! Så snart kanske det är dax =D

Grattis, till uppsittningen! :)

Jag har fått ge upp med smörjandet, gjorde det för par dagar sedan, Niewienna uppskattar inte det och jag vill inte bråka med henne mer än nödvändigt, med tanke på hennes tidigare liv. Men vi ska ta hem henne i mitten av månaden så då ska jag börja med det igen om det inte har läkt ut då.
Men så här ser det ut just nu, det har blivit bättre iaf och då har jag smörjt med Helosan enbart.
33207667.jpg

En bonusbild på henne när hon går och betar lite suddig är mobilbild
33207668.jpg

Ja, jag försöker blund för proportionerna mellan häst och ryttare nu. Hon kommer ju bli både högre och grövre. men jag har alltid varit lite nojjig om stl på hästen och mig eftersom jag redan som 12 åring började rida häst samtidigt som ponny för jag har alltid varit så lång och fått höra att jag är för stor för den och den hästen.

Kan ju också sälla mig till alla som hellre shoppar hästgrejjor än kläder. Och är det kläder så är det stallkläder som är roligast!! Å vad jag längtar efter att ha ett jobb och inte behöva vara student!!!

Borde också kolla efter en säkerhetsväst. Jag har varit jättedålig och inte använt väst på flera år trots att jag ridit in unghästar och tagit itu med "avkastningskungar". Jag har skyllt på att jag är smidigare och sitter lättare kvar utan väst än med väst men nu har det ju kommit så många msidiga alternativ att min gamla anledning förmodligen inte är giltig längre

Släpp den tanken för du är varken för stor eller för lång för din häst :) Sen måste jag bara tillägga att ni måste ha ett fint band tillsammans för hon ser så nöjd och säker ut på bilderna att man inte skulle tro att det var första(andra?) uppsittningen :love:

Sen det där med att ha ett jobb och pengar över till annat. Jo ja.. det brukar då bli massa annat tråkigt som kostar istället. Men om jag nu inte ska vara pessimism så föredrar jag helst klart att jobba framför studera.
Jag jobbar mer än 100 % som butikschef inom en känd färgkedja (egenägd därför kan jag jobba så mycket. Har eget företag sidan av och ska starta nr 2 till våren. Renoverar för att sälja hemma där alla pengar går till för tillfället. Snart klara och har redan köpt nytt renoveringsprojekt som faktiskt är tanken att BO i själva. MEN jag har valt det själv och det kan vara riktigt roligt också när man får tillbaka för allt sitt arbete. Arbete är verkligen min grej :)

Rigel är min morot.. När han är gammal nog att ridas kontinuerligt på så tänker jag dra mig lite tillbaka :)

Senast ändrad:

Ååå tack!! Det där värmer i hjärtat! Det var första riktiga uppsittningen, andra gången med sadel och att jag hängde på henne.

Känner igen det där med att jobba som en tok. =) Är det något med oss hästmänniskor som gör att vi älskar att aldrig ha tid till att se på tv. Själv har jag jobbat ca 50% genom studierna och pluggat 150% och så hästarna.. Men fy vad kul att ha renoveringsprojekt och få fixa som man vill ha det =) kommer nog inte heller få så mycket pengar att shoppa för.. prio 1 på min å sambos list är att flytta ifrån våra 17kvm vi bor på nu :P

Vilka fina bilder, och vad duktiga ni är!

Håller för övrigt med dig, har ett år kvar i skolan, och det ska bli fantastiskt skönt att få mer pengar i månaden än de 2700 jag får i bidrag.

Men gud! Tur det gick bra med dig:crazy: Vilken obehaglig avramlning! Det är sånt jag måste få höra för att inse att jag ska sätta på mig väst. Hade när jag var yngre men det var, precis som du beskrev de flesta, som att rida i en bastu och stel som en pinne var man. Men tack! Ska deff. testa en RS :)

Men du! De bilder du lagt in här så ser du knappast mullig eller stor ut. Nej, sluta nu noja med er! (Säger jag som kommer rida "C-ponny" :D )

Senast ändrad:

Har gått upp 12 kg sen jag träffade mannen! :eek::o Är ju skandal. Slutade rida,och tog körkort,sen var det kört...:cool:

Får se om man kommer ner till sin målvikt igen,men jag hoppas det!

Åhh,jag är så sugen att rida stallkompisens islänning,men han är bara 132 cm typ,är rädd att knäcka ryggen på stackaren. Men nu ska hon köpa sig en yngre förmåga,så jag hoppas jag kanske kan rida farbrorn en dag i veckan eller nått till våren,ser väldigt kul och bekvämt ut att tölta runt,och jag har ju faktist fastnat lite för just isisar! :D Hon har sagt att jag måste testa han nån dag,så vi får se,men nyfiken är jag! :D

Senast ändrad:

Haha ja att vara sambo kan vara lite väl bekvämt ibland :D Men det är såå mysigt!

Det är skitkul att rida islandshästar :) Speciellt de med lite mer aktion och power i steget. Jag gillar ju den "smäckra" typen som min egen.

Du måste testa! Har han lätt för tölten så kan du nog få till det :D Man rider på känslan.. Svävar fram :love: När man fått den aha-upplevelsen så är man fast!

Min väljer traven först men töltade nästan bara som fölis. Han är faktiskt 5 gångare, har visat lite pass också i hagen har jag sett :)

Lånad bild på Rigels pappa, Hófur frá Varmalæk
hofur4.jpg

Mamma, Vaenting frá Skidbakka 1A
423481_10151285229380523_861620639_n.jpg

:love:

Jag red ju på ridskola när det började komma krav på att rida med väst, så jag är mer "uppväxt" med det, och skulle aldrig rida utan min väst, ens på en vuxen häst. Man vänjer sig. Även om min unghäst är rätt så snäll så har jag alltid stålhätteskor, väst och hjälm när jag hanterar henne. Egentligen borde jag ha det när jag håller med den gamla också, men då är jag dum och tänker "henne känner jag så väl så..." när det egentligen är 25-åringen som har nerverna på utsidan.

KL

Gör mitt årliga inhopp i 10.orna ;)
Läser ju så gott som dagligen så jag har full koll på er andra :angel: men har inte så mycket själv att skriva om.

Nu är lilleman 2 år, sist av alla i den här kullen tror jag.
e HipHop. Mättes på födelsedagen till 165 cm, så han har inte växt mycket den här sommaren :laugh: Jag har hela tiden hoppats han ska stanna under 170 och nu känns det som att det kan bli så!

Han har haft sommarlov sedan juni och ska få vara ledig augusti ut. I våras provade han lite av varje, löshoppade, träns, tömkörningsgjord, promenader med och utan sällskap och var så duktig, såklart :love:
Till hösten ska han få löshoppa lite igen, få prova sadel och nån gång ska vi väl hänga lite på honom med. Men eftersom han är såpass sent född och ganska stor så kommer vi inte ha bråttom. Däremot tror jag på att promenera eller ha med som handhäst så han stärker sig utan belastning, så det kommer bli bra konditionsträning för mig med!

Haha underbar häst du har,påminner om min gamla, hon kunde inte bry sig mindre vad man än hittade på.

Hon kommer ju växa en hel del till så tror inte du behöver bekymra dig, fast jag vet själv, jag känner likadant med min som inte är så stor.

Angående att inte bry sig, så hittade jag Fendi i hagen idag, med flugtäcket runt halsen och inlindat runt frambenen... hon bara stod och väntade på att bli befriad.

Täcket i strimlor, hoppas att det jag beställde från tradera kommer snart. Över en vecka sedan jag betalade men inget levererat ännu och det gillar jag inte.

Ja det är skönt, hon är ganska cool av sig den lilla fisen :)

Otroligt snygg pappa din Rigel har :love: nästan så man blir sugen på att rida islänning ju!

Sådan dagar man är glad över att ha en klok häst som inte får panik!!

Det där med vilket psyke de får är ju så himla intressant. Hur mycket tror ni är gener och hur mycket tror ni är omgivning och träning?

@Farin, Låter som att han har en riktigt bra grund trots att han troligtvis är yngst =) Kul med en hopp-pålle till i tråden. Det här med att ha unghäst och få bra kondition är ju faktiskt ett plus som jag inte tänkte på innan jag skaffade Räkan :P Jädrar vad man får knata på ibland för att hinna med i skogen !

PS. Precis som sassiball blir jag också sugen på att rida isis igen när bellabus skriver om Rigel och lägger ut bilder på oförskämt snygga hästar!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård