10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Vad skönt att det går åt rätt håll!

Ottilia: KUUUUUUL!!! Jätteroligt med bilder också förstås! Jag håller med alla andra, hon verkar verkligen lita på dig, ser så himla avslappnat och fint ut! :laugh: Och jag tror inte heller att du behöver oroa dig för storleken. :)

Sassiball: Vilken tur att hon inte fick panik eller nåt! Skönt med så trygg bebis!

Bellabus: Men hej snyggve! :love: Jag red islänning en gång när jag var liten och inte kunde så mycket och jag tyckte mest att dom var konstiga. :D Haha, men Rigels pappa gick ju inte av för hackor! :d

Fibusen: USCH vilken olycka! :eek: Tur att du hade väst! Jag var också med om en sån där grej när jag tävlade ponny. Första gången jag skulle hoppa lite högre (tror det låg på 1.10 eller så) och min lilla fina fjording grisnitade och hoppade åt höger - jag gjorde en volt och landade rakt på översta bommen med ryggen och rev ner hela hindret. :grin: Jag hade också tur som en tokig att jag hade väst den gången!

KL
Jag satt på farbror nordis i hagen igår, det tyckte småkillarna var helfestligt! Först tyckte dom nog att det var lite konstigt att matte satt så högt upp, så de var ju tvungna att bita mig i fötterna. Men sen stod Kaptenen med huvudet i min famn och ville klia och gosa och lillebror ville vara med från andra hållet. :love: Herr nordis ville bara bli kliad så stod han still och var nöjd, haha. Jag lutade mig över Kaptenen och klappade och tyngde lite över ryggen och han brydde sig ingenting.
Efteråt stod jag och myste jättelänge från marken och klängde på honom igen. Han stod helt still och typ sov när jag hoppade mot honom från båda håll och försökte hänga med bara armarna, hehe, det gick inte så bra - jag nådde ju inte upp alls! :D Sambon tyckte jag var helknäpp som hela tiden ropade: "Titta, titta! Han bryr sig inte alls!" och bara muttrade nåt till svar. :D Haha!

+Sassiball & Ottilia

Vad goa ni är! Ja han är snygg som bara den :d Tror jag får min egen minivariant + mammans vackra drag :love: Hittat mig en bra kombo! Nu är det bara att hoppas på det bästa..

*kl*

Hänger lite här i det dolda. Har en -10 hingst e:Tornesch.

Undrar lite bara vad era äter just nu?

Min har tunnat ur som bara den och jag var helt säker på att han hade jättemycket mask men fick provsvaret idag och det var noll på spolmask och 250 på blodmask. På en vuxen är det ju lite men kan det var så på en unghäst , som är känsligare, att det är tillräckligt för att påverka hullet?

Har inget svar på masken, har faktiskt ingen aning...

Men min går bara på bete och äter gräs med morötter nån gång ibland. Men nu börjar betet tryta så det blir väl lite extra hö snart gissar jag... Ringde min höleverantör idag så jag hoppas jag får hem det innan september. Har en bal kvar som jag kan ta av först.

min är ganska svårfödd. Har varit slimmad hela sommaren när alla andra sett ut som tunnor. Hade också runt 200 epg av lilla blodmasken och maskades. Ska snart ta nytt prov. Började tunna ut igen i slutet av juli då betet började bli lite magrare så jag började stödfodra. Hon äter ca 1 kg lusern och lite olja. Sen igår har hon även börjat få 4 kg hö om dagen utöver sommarbetet. Kommer nog öka på höt lite successivt upp till en 8 kg om dagen. Men Räkan har som sagt alltid varit tunn.

Tore var tunn förra sommaren oxå. Men då var han borta på bete. Nu går de hemma, han och lillebror (-11)

Nu äter han fritt med hö. Och så 1 kg luserne, 1 kg havre, 0,5 dl mineral, 1-2 dl olja fördelat på två ggr per dag.

Nu har ju jag en ponny, som dessutom fortfarande är fet eftersom uppfödaren gav henne MÄNGDER med mat samtidigt som hon diade mamman tills hon var ett och ett halvt. Hon går på bete nu och klarar sig enbart på det, betet är dessutom fånganpassat eftersom min andra häst inte kan gå på riktigt bete. Ändå har jag fått rådet att skaffa betesreducerare även till henne, då hon har fånganlag, och absolut inte borde bli för fet. Detta året växer hon fortfarande mycket på höjden, så det borde inte vara någon fara, men till nästa år får hon nog ha det.

Vintertid äter hon annars tolv kilo hö/dag, uppdelat på fyra givor, då de två största är ute (morgon och lunch), samt mineraler. Hon är helt enkelt väldigt lättfödd.

Hej och välkommen! Bilder uppskattas alltid :D

Ja det där känner jag igen, kanske för att han är hingst? Ang masken vet jag tyvärr inte, hade ringt min veterinär och kollat.

Var själv nästan helt säker på att min hade mask men där var det 0 på allt. Han var väldigt tunn i våras. Går nu bara på gräs och började ta sig för 1-2 månader sedan. Stort bete som kommer räcka några månader till. Sen får jag hålla mer koll på honom..

Hur resonerar ni om vikten på ryttaren när det kommer till inridning? Min D-ponny mäter väl runt 1,45 cm nu och hon växer, så hon lär vara maxad innan det börjar bli dags för att sitta på henne. Hon är dessutom en grov modell och rätt så viktbärande, och bra musklad efter att ha gått på stora, kuperade beten hela sitt liv. Men det lär bli jäkligt svårt att hitta en person som väger mindre än vad jag gör själv, om man inte ska ta ett barn, och det känns som ett riskmoment. Hur mycket tycker ni är okej för en treåring att bära?

Tack :)

Har ringt vetten men han har ej ringt upp. Får ringa igen imorgon. Jag funderar oxå på om det är att han är hingst. Deras mamma är svårfödd. En kombination av allt kanske. Om han inte tar sej efter avmaskningen (som jag räknar med att göra) så får jag nog se över foderstaten igen...

Inser nu hur lite bilder jag har på honom. De här är från i våras ungefär.

7e62b81e.jpg

004e5352.jpg

c2f68ab7.jpg

åh vad tråkigt sånt är! Hoppas du får rätt på det.

Vilken vacker pärla :love: Ska du behålla honom dom hingst?

Tack :)

Nä, tanken är att han ska kastreras. Han skulle redan ha varit det egentligen. Vetten var ut och skulle fixa det men när han fortfarande kickade ,så fort han kom nära flanken med handen, efter maxdos lugnande och morfin på det så gav vi upp ska in och göra det på klinik. Snart.

Ser verkligen jättefin ut! :love: Jobbigt att han inte vill gå upp i vikt, sånt är alltid jobbigt. Hoppas du får ordning på det!

Hur resonerar ni om vikten på ryttaren när det kommer till inridning? Min D-ponny mäter väl runt 1,45 cm nu och hon växer, så hon lär vara maxad innan det börjar bli dags för att sitta på henne. Hon är dessutom en grov modell och rätt så viktbärande, och bra musklad efter att ha gått på stora, kuperade beten hela sitt liv. Men det lär bli jäkligt svårt att hitta en person som väger mindre än vad jag gör själv, om man inte ska ta ett barn, och det känns som ett riskmoment. Hur mycket tycker ni är okej för en treåring att bära?

Det där är skitsvårt. Gå på magkänslan av vad som känns ok.

Hellre en balanserad, lugn och stabil ryttare som väger lite mer än en lättare obalanserad.

Om jag ska se till min egen. Isis av sporttyp. Blir runt 1,40 och har precis som din vuxit upp i varierande terräng och byggt en bra grund för muskler och kondition. Jag kommer rida in honom själv och väger precis under 50 kg. 162 cm lång. Jag tränar mycket styrka sidan av och har en bra grund i mig själv. När han är välmusklad kan jag nog tänka mig att tyngre får rida honom men aldrig åka häst.

Jag har alltid haft ponny just för att jag har varit liten och lätt, och det har aldrig gått att låna ut mina hästar till andra, för alla har varit för stora för dem. Nu är det ju framför allt jag själv som SKA rida på den här hästen i vilket fall, men tanken föddes när en kompis sa att det var bättre att låta någon annan sitta på hästen till att börja med. Men någonstans vid 60 kg känns det som att min gräns går, åtminstone i början när hon inte bär upp sig själv så bra, och de flesta hästmänniskor jag känner är rätt långa, så utan att de ser onormalt stora ut så väger de förmodligen mer än 60 kg, just för att även längden väger.

kl.
Idag har jag försökt mäta henne igen. Mätte henne strax efter att jag hade köpt henne (februari) och fick henne då till 140 cm. För ett par veckor sen skulle en kompis till mig mäta henne, jag tycker hon har växt en hel del sen i februari, men kompisen får henne till ynka 141 cm (samma underlag). Idag var hon något på 144-145, vilket också var någonstans i närheten av vad jag trodde, så nu väljer jag att bortse från det senaste försöket. Hon får gärna växa över och bli runt 150, mig gör det ingenting. :angel:

Veterinären tyckte inte han skulle avmaskas före flytt till vinterhagen. Får väl öka fodret lite till då. Och ha is i magen.

Då är vi på samma spår!

Men sen, hur lägger du fram det när dina vänner vill rida som är tyngre?

Jag är en sådan som har så svårt att säga nej :crazy: Men det får ju inte gå ut över hästen min. Att skritta en runda på stallbacken kanske inte är hela världen men sen tänkte jag "Akta, han är hingst" :angel: Men den fungerar inte så bra när han kommer fram för att pussas och lägger huvudet på axeln när man ropar på honom.. Han ser ju inte precis skräckinjagande ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård