10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Vilken fin tjej!
En härlig gump hade hon också! Den hade mer än gärna fått hoppa över till min egen ;)

Henne får du inte dölja från tråden mer :love:

Vilken fin! Superhärlig ponny-modell!

Appropå hästar som faller ur; jag kom på att det börjar bli dags att kolla Räkans tänder snart. Kan ju vara tandfällning som spökar om de helt plötsligt blir lite svårfödda. Hur har ni gjort med tandkoll på era pållar ?

Själv fick jag ägna runt 2 timmar att laga gräsmatta och stängsel igår.

Jag hade en supermysig dag med Räkan, ryckte lite man för att tunna ut den lite inför på söndag så det går att knoppa. Övar lite trav vid hand och kände att vi fick in en bra takt även om det inte var sådär mkt schvung som jag skulle önska. Hängde en gång från varje sida och sen fick hon stå och käka sin lusern-smörja. Smaskiskgt och blaskigt med lite olja och mkt vatten. Och sen fick jag en påminnelse om att det är en unghäst jag har. Kanske är det lite oljan också som börjat ge effekt. Något dunderbränsle kunde man i alla fall tro att hon gick på. Kastar upp huvudet och innan jag hunnit säga "Räka" så är hon 40 meter bort i full galopp, ledrepet hänger efter men nuddar knappt marken då hon springer så himla fort. hinken hade flugit 10 meter bort och Räkan drar en repa runt en stor gräsmatta, springer nästan omkull lite blomkrukor och missar sen min bil med en hårsmån, upp över en liten kulle - in på min kompis tomt där hennes son på 6-7 år och hans kompis leker. Jag hinner knappt skrika "LÖÖÖS HÄÄÄST AKTA" när jag såg kursen hon hade slagit in på.
Pojkarna klarar sig och springer in i huset med god marginal till Räkan, som nästan stannat upp lite. Men sonens kompis som inte är van vid hästar och blev nog rätt så vettskrämd (jag fick en liten utskällning av honom efteråt; du får INTE släppa Räkan på rymmen igen!!) så han skrek en hel del även när de var inne i huset så Räkan sätter fart igen. Den här gånger satsar hon mot de andra hästarna i en hage en bit bort och väljer då att ta vägen genom en angränsande hage. Denna angränsande hage var öppen!!! Men inte tar man vägen genom grinden... Nej nej.. Man hoppar staketet en halvmeter från den öppna grinden och med tanke på att hennes anridning var sned som attan och avsprångspunkten 30 cm från staketet så har hon ju självklart sönder tråden och lyckas dra grindstolpen sned.

Ingen skadade sig och Räkan klarade sig utan skråmor. Troligtvis var det en roddbåt ute på sjön som skrämde henne för sedan när jag hade fått tag på henne och tagit henne tillbaka till stallet så stod hon och stirrade och hetsade lite över den. Kände att det var rätt tur att hon inte var fastbunden just den där gången.. Vet inte vad som hade hänt då...

Men som sagt... det var mjukt i marken så det gick åt lite drygt 2 skottkärror med jord för att fylla igen alla hål. Jädra häst!!!

Ojdå! En sån dag när dom är ganska billiga alltså. ;) Skönt att det gick bra ändå! Det går ju så himla snabbt när det väl händer nånting så man hinner ju inte med.

KL
Kaptenen fick prova sitt schabrak i hagen igår, det var faktiskt helt okej färgmässigt, ska prova det senare idag när jag tar in honom också. Veterinären kommer och vaccinerar idag istället. :) Kan kanske försöka få till nån bild på det, svårt när man är själv dock. :p

:eek:

Vilken tur att det slutade bra ändå! Vilken buse.

kl..

Står på jobb och fick ett samtal men kunde inte svara just då, ser sedan att det är veterinären som har betet där Rigel går som ringt. Kunde inte ringa upp förren ett tag efter och hinner skrämma upp mig själv GANSKA rejält kan man ju säga..

När jag väl ringde upp "Nä vi har väl inte ringt? Måste ha blivit fel" Puuuuuh.. puh

puhhhhh...

Varför är jag så nojig för? Ibland önskar jag nästan att jag aldrig hittat drömhästen så jag kunde släppa tanken att något ska hända honom och bara njuta av att vara ägare istället.

Senast ändrad:

Tack allihop! :)

Angående tänderna: I och med att vi gjorde veterinärbesiktning på min så sent som i januari, så kollade veterinären över tänderna lite snabbt då. Sen tänkte jag vänta tills hon är tre, och då tänker jag ta eventuella vargtänder på henne innan det hinner ställa till med någon oreda.

Haha, det där känner jag igen... :D Man nojjar som satan över ingenting!

KL
Nu har Kaptenen fått vaccin, han rörde inte en fena utan mumsade morötter som om inget hade hänt. :grin: Dock blev det varken utprovande av schabrak eller foto så det får bli sen.

Men jag mätte honom! Ca 154 så han står ganska still. :D Tjoho!

Älskade lilla Norpan står nu på boxvila. Stackars liten.
Men det visade inget på röntken, vilket jag är sååå glad över men dock vet vi inte riktigt vad det kan vara som är fel då. Men hon trodde att hon kunde ha vridit till hasen i hagen vid lek eller liknande. Så nu står hon på box och äter lite medicin så jag håller tummarna att det försvinner med detta och att hon snart får gå ut igen=)
Fick en massa beröm av båda veterinären på kliniken över hur fin hon var, vilken trevlig modell och hur välhanterad och väluppfostrad hon var =) så det blev jag mycket stolt över ;D
Dock så bestämde hon sig att hon inte skulle åka med hem, gick snällt upp på luckan men där var det stop och stod bara still, tog ca 20 min innan jag fick in henne.

Eller hur!

Duktiga Kaptenen :) Han verkar vara en sån snäll problemfri pojk! Oturen har kanske skickas över till stackars Korunn som får hovböld efter hovböld.. (Smygläser i 11orna ;) )

Vilken höjd tror du han slutar på?

Hehe jaa, lillebror har fått allt det där tydligen! Men snart har han väl haft för en livstid så jag tycker gott det räcker och blir över nu. :grin:

Jag tippar på att Kaptenen i slutänden blir ca 165, alldeles lagom! Men för mig gör det inget om han stannar där han är nu heller faktiskt. :angel: :D Nej men 160 är väl alldeles perfekt enligt mig!

Rolex: Vad skönt att inte röntgen visade nånting! Alltid kul när man får beröm över småttingarna också! :) Hoppas hon läker fort!

Vilken typ av lucerne ger ni? Och vilket märke? Mina har fått kraffts lucernpellets. Men nu har foderbutiken bytt leverantör. Sambon köpte det nya. Säcken är väldigt intetsägande. Det står land och fritid eller något liknande. Pelletsen är mycket mindre och luktar starkare. Och hästarna äter det inte..... Skit oxå. Bli väl att åka till granngården och köpa en ny säck där.

Jag ger någon typ av grönpellets som har ännu lite högre värde än lusern, och något billigare än krafft. Fast Fendi får bara lite hon är rund som hon är. Jag har faktiskt aldrig sett hennes revben, de ligger djupt dålda.

Idag har jag skrittat på henne, i stallgången så bara några meter. Hon brydde sig inte det minsta, hoppade upp först från pall, skrittade några meter, hoppade av och vände henne i gången, satt upp igen utan pall och skrittade några meter igen. Tyvärr inga bildbevis men jag får be maken fota nästa gång.

Haha ja det får jag ordna!

Dessutom blev hon friserad för första gången i sitt liv, den långa fina manen har blivit lite kortare. Jag insåg att den var för tunn för att bli fin som riktigt lång, så hon får ha kort halvblodsman. Hon stod inte helt stilla, men var inte helt missnöjd heller så jag tyckte hon var superduktig.

Delvis kl.

Men åh så jag blir frestad utav att prova på min tösa när man läser om alla er som hängt och suttit på era och dessutom gått några steg.

Där är inte vi riktigt än, men snart kanske! :)

Imorgon och söndag ska det tränas på uppställning och trav, med mig får jag min syster som lovat att fota faktiskt! Så jag hoppas vi får till någorlunda bilder på min skrutta!

Hon har börjat falla ur över ryggen nu också så hon ska få lite mer kraft (lusern), men ska övergå till kraffts protein ++ för den älskar jag, eller ja det där lät ju :angel:
Hästarna älskar den och dom har alltid hållit sig superfint i hull och haft fin päls osv..

Köpte detta till min 4 åring och helt klart det bästa foder jag gett på länge :)
Småpellets dessutom men jag blötlägger det lite iaf.

*kl*
Lilla Ove har löshoppats lite idag :p

33215577.jpg

Så här högt var hindret

33215592.jpg

:love: (han står brevid en shettis åring :p)
33215530.jpg

Hmm, det där krafft protein ++ kanske jag ska pröva istället för lucerne på Tore... Det luktar/smakar inte lika starkt som lucerns va? Och mer av både protein och energi.
Kommer inte få någon analys på grovfodret fören vi får in och börjar med hösilage. :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård