Sv: 10rna del 3
Vilken fin! Superhärlig ponny-modell!
Appropå hästar som faller ur; jag kom på att det börjar bli dags att kolla Räkans tänder snart. Kan ju vara tandfällning som spökar om de helt plötsligt blir lite svårfödda. Hur har ni gjort med tandkoll på era pållar ?
Själv fick jag ägna runt 2 timmar att laga gräsmatta och stängsel igår.
Jag hade en supermysig dag med Räkan, ryckte lite man för att tunna ut den lite inför på söndag så det går att knoppa. Övar lite trav vid hand och kände att vi fick in en bra takt även om det inte var sådär mkt schvung som jag skulle önska. Hängde en gång från varje sida och sen fick hon stå och käka sin lusern-smörja. Smaskiskgt och blaskigt med lite olja och mkt vatten. Och sen fick jag en påminnelse om att det är en unghäst jag har. Kanske är det lite oljan också som börjat ge effekt. Något dunderbränsle kunde man i alla fall tro att hon gick på. Kastar upp huvudet och innan jag hunnit säga "Räka" så är hon 40 meter bort i full galopp, ledrepet hänger efter men nuddar knappt marken då hon springer så himla fort. hinken hade flugit 10 meter bort och Räkan drar en repa runt en stor gräsmatta, springer nästan omkull lite blomkrukor och missar sen min bil med en hårsmån, upp över en liten kulle - in på min kompis tomt där hennes son på 6-7 år och hans kompis leker. Jag hinner knappt skrika "LÖÖÖS HÄÄÄST AKTA" när jag såg kursen hon hade slagit in på.
Pojkarna klarar sig och springer in i huset med god marginal till Räkan, som nästan stannat upp lite. Men sonens kompis som inte är van vid hästar och blev nog rätt så vettskrämd (jag fick en liten utskällning av honom efteråt; du får INTE släppa Räkan på rymmen igen!!) så han skrek en hel del även när de var inne i huset så Räkan sätter fart igen. Den här gånger satsar hon mot de andra hästarna i en hage en bit bort och väljer då att ta vägen genom en angränsande hage. Denna angränsande hage var öppen!!! Men inte tar man vägen genom grinden... Nej nej.. Man hoppar staketet en halvmeter från den öppna grinden och med tanke på att hennes anridning var sned som attan och avsprångspunkten 30 cm från staketet så har hon ju självklart sönder tråden och lyckas dra grindstolpen sned.
Ingen skadade sig och Räkan klarade sig utan skråmor. Troligtvis var det en roddbåt ute på sjön som skrämde henne för sedan när jag hade fått tag på henne och tagit henne tillbaka till stallet så stod hon och stirrade och hetsade lite över den. Kände att det var rätt tur att hon inte var fastbunden just den där gången.. Vet inte vad som hade hänt då...
Men som sagt... det var mjukt i marken så det gick åt lite drygt 2 skottkärror med jord för att fylla igen alla hål. Jädra häst!!!