10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Ja, kastreringen lär förhoppningsvis hjälpa. Hoppas han växer några cm till på höjden då oxå.

Med B-ponnyn var det aldrig några problem, alla insåg av sig själva att de var både för långa och tunga för att rida på honom. Min C-ponny, den som jag fortfarande har kvar, är grymt viktbärande för att ha en så låg mankhöjd som hon ändå har, och har ju varit en vuxen, tränad häst som kan bära sig på ett helt annat sätt än unghästen, så henne har jag kunnat låna ut till lite större personer (~70 kg) när det bara är en engångsföreteelse, och när jag vet att de kan rida. Annars brukar jag skylla på att jag är för rädd om henne för att låna ut henne, att hon är svårriden och tuff och testar alla nya ryttare, så brukar ingen vilja prova henne sen i alla fall. :angel:

Hehe perfekt :D

Jag vill ha en känslig häst, som fungerar och förstår mina hjälper. Någon som har erfarenhet av hur detta kan förändras om man tex har medryttare?

de blir något trögare för hjälperna tycker jag. Främst i en övergångsperiod då en del ställs på ända då hästen ställer om sig till fler och olika ryttare. Sen är skillnaden ganska liten beroende på vad man har för medryttare, hur duktig den är och hur ofta och hur den rider. Är medryttaren duktig eller mest rider ut så tycker jag att skillnaden är så pass liten att den lika gärna kan bero på att man själv inte tillbringar lika många timmar med hästen som man gjorde innan medryttare.

Däremot så tror jag att det är bra för unghästarna att få bära lite olika ryttare längre fram i sin utbildning. Jag tänker ju behålla Räkan hela livet men man vet ju aldrig vad som kan hända och ibland kanske hon kommer behövas ridas av någon annan och har bara jag ridit så blir omställningen nog väldigt stor och konstig vid ett sånt tillfälle.

*kl*
Idag har Ove agerat servicehäst och varit inne på ålderdomshemmet och gjort gamlingarna där glada :) Är så stolt över hur duktig han var, tror ine det finns något som kan få honom att bli skrämd eller dumma sig. Han var jätte social mot alla gamlingar och regerade inte på rullstolar eller tung trafik som vi fick gå igenom på väg dit :p :love:

"like" fantastiska Ove!! Hur kul som helst att han är i miniformat och kan tjänstgöra på ålderdomshemmet. Måste verkligen vara jättekul att kunna ta med sin häst och förgylla människors vardag på det sättet!

de blir något trögare för hjälperna tycker jag. Främst i en övergångsperiod då en del ställs på ända då hästen ställer om sig till fler och olika ryttare. Sen är skillnaden ganska liten beroende på vad man har för medryttare, hur duktig den är och hur ofta och hur den rider. Är medryttaren duktig eller mest rider ut så tycker jag att skillnaden är så pass liten att den lika gärna kan bero på att man själv inte tillbringar lika många timmar med hästen som man gjorde innan medryttare.

Däremot så tror jag att det är bra för unghästarna att få bära lite olika ryttare längre fram i sin utbildning. Jag tänker ju behålla Räkan hela livet men man vet ju aldrig vad som kan hända och ibland kanske hon kommer behövas ridas av någon annan och har bara jag ridit så blir omställningen nog väldigt stor och konstig vid ett sånt tillfälle.

Precis, lite därför vill jag också behålla han för mig själv så gott det går. Men små kusiner med puppyeyes är svåra att säga nej till :p

Ja, jag kommer äga min häst livet ut (ska, vill). Men jag vet också att jag vill ha barn i framtiden så då ska han inte behöva lida för det heller. Eller "lida" kanske han ser som semester men ja ;)

Oj vad jag planerar i god tid :D Tycker det är intressant att höra vad andra tycker och tänker.

Tack för svaret Otillia! Uppskattas :)

Ja de sken verkligen upp gamlingarna :) Så nu skulle de skaffa en fotoram och ha bilderna på honom framme hela tiden :D

Jag är likadan. Någon gång i framtiden vill jag ha barn, kanske, och då kan det ju bli så att någon annan måste rida ponnyn en tid. Men som unghäst, och så länge jag själv är ung och fri och egoistisk, så kommer jag nog bara rida henne själv. Alternativt låta uppfödaren rida henne ibland, hon är visserligen längre än jag, men hemskt smal, och hon rider ju trots allt mamman som är mycket nättare i kroppen än min. Vi står alltså i samma stall, så det är fullt rimligt att hon kan rida henne ibland. En kompis till mig som är lika kort som jag (1,56 cm) hade problem med sin uppfödning, eftersom hästen var så van vid hennes små korta ben, och inte fattade hjälperna när någon längre red. Nu var det visserligen ett halvblod, och jag har en ponny, oftare mindre personer som kan rida ponny i vilket fall. Men jag har till och med planerat för att försöka få hästen dräktig i samband med att jag skaffar barn själv, bara för att hon inte ska behöva ridas för mycket av andra. :angel:

En liten fundering...

Jag ställde in dem ikväll eftersom det regnade och åskade så mycket. När jag kom ut och skulle kvällsfodra så låg Tore ner. Började då fundera och kom fram till att jag tror inte jag sett dem ligga ner när de gått ute dygnet runt. Det finns massor av stora stora träd i hagen. Ett av dem brukar de stå och sova under. Men aldrig ligga.
Kan det vara så att det är för jobbigt för dem att vara ute dygnet runt? Kanske han skulle ha lättare att lägga på sej om han fick stå inne på nätterna...

Det är nog väldigt olika för olika hästar. :) Men även fast mina ligger ner mycket ute så slänger de sig alltid ner och sover som stockar om de får komma in. Inne är det ju mjukt, varmt, lugnt och tryggt så det är nog inte så konstigt att de passar på. :)

Urkella: vad mysigt det lät! :laugh: Perfekt att kunna förgylla någons vardag så, och skönt att han skötte sig med den äran!

Kl
Har jobbat bamsepass på Jobbet, men idag fick jag sms om att mitt paket från hööks har kommit! :bump: gissa vad jag ska göra när jag kommer hem... :angel:
Dessutom bläddrade jag runt i Kaptenens pass igår och insåg att det var daga för vaccin mot botulism! Väldigt på gränsen så jag hade tur att veterinären hade vägen förbi redan imorrn. :) jag är verkligen dålig på att hålla reda på vaccinationer! Men efter imorrn är iaf killarna på samma bana så då blir det lite enklare.

Mina brukar också passa på att sova när dom får komma in ;)

Imorgon går (tyvärr) transporten mot kliniken med älskade Norpan i.... Hon har svällt upp på fram och insidan hasen och uppåt på insidan benet. Hon är jätte öm och vill inte att jag tar där, ser jätte stel ut och är lite halt, så jag tror något är fel där inne.
Håller alla tummar jag har att det inte är något farligt, för det orkar jag inte med nu!

Oj, stackars Norpan! Håller tummarna för att det inte är något farligt!

Appropå vila inne så ligger min och snarkar djupt ute i hagen, har hon stått inne någon natt så brukar hon ha legat ner då också. Men hon sover som i dvala ute ibland så jag tror inte det är ngn skillnad på ute och inne för henne... Nästan tryggare ute men då har hon gått ute i ett och ett halvt år nu. Men som med Tore och att han är hingst så tror jag att det kan var ide att låta honom sova inne på nätterna och passa på att få i honom lite mat morgon och kväll. Hingstar vill ju gärna hålla koll på allt och det kanske blir svårt när det är mörkt.

Sen när vi är inne på ev. framtida medryttare så kommer jag nog låta lite kompisar prova på att rida då och då för Räkans skull. Om jag sen skaffar en medryttare så kommer jag nog göra som jag gjort tidigare - hålla ögon och öron öppna efter en duktig ansvarsfull ungdom och undra om hon/han vill bli skötare på min pålla mot att den får rida ut och får någon lektion av mig ibland.

Ja just det, den diskussionen glömde jag! :D

Jag kommer inte ha medryttare, men däremot kommer kompisar få rida ut med mig, jag kommer ju om två år plötsligt ha tre ridbara hästar mot ingen för ett år sen! :o :bump: Dessutom har jag som sagt redan bokat hopp- och terrängpilot så det är redan kirrat. ;)

Jag är likadan. Någon gång i framtiden vill jag ha barn, kanske, och då kan det ju bli så att någon annan måste rida ponnyn en tid. Men som unghäst, och så länge jag själv är ung och fri och egoistisk, så kommer jag nog bara rida henne själv. Alternativt låta uppfödaren rida henne ibland, hon är visserligen längre än jag, men hemskt smal, och hon rider ju trots allt mamman som är mycket nättare i kroppen än min. Vi står alltså i samma stall, så det är fullt rimligt att hon kan rida henne ibland. En kompis till mig som är lika kort som jag (1,56 cm) hade problem med sin uppfödning, eftersom hästen var så van vid hennes små korta ben, och inte fattade hjälperna när någon längre red. Nu var det visserligen ett halvblod, och jag har en ponny, oftare mindre personer som kan rida ponny i vilket fall. Men jag har till och med planerat för att försöka få hästen dräktig i samband med att jag skaffar barn själv, bara för att hon inte ska behöva ridas för mycket av andra. :angel:

Jag har annars lösningen, vi tänker lika. Alltså tar du min när det är tid för mig och viseversa :D

Vissa dagar känner jag mig så smart!

Förresten, har du lagt upp några bilder på din tjej?

Mina brukar också passa på att sova när dom får komma in ;)

Imorgon går (tyvärr) transporten mot kliniken med älskade Norpan i.... Hon har svällt upp på fram och insidan hasen och uppåt på insidan benet. Hon är jätte öm och vill inte att jag tar där, ser jätte stel ut och är lite halt, så jag tror något är fel där inne.
Håller alla tummar jag har att det inte är något farligt, för det orkar jag inte med nu!

Håller tummarna för er att det bara är något litet som går över lika snabbt igen!

Deal. ;)

Angående att sova ute. Min gamla lägger sig alltid när hon får sova inne, hon är ledarhästen och vill ha örnkoll, jag tror inte hon slappnar av en sekund när hon är ute. Lillan däremot kan nog somna var som helst. Hon är så van vid att vara minstingen och att alla ska vara snälla mot henne hela tiden.

Bilder kommer i nästa inlägg, hon är extremt dålig på att vara fotomodell, så de flesta är mindre bra, men jag letar.

dsc_0331_50003b5d9606ee6fae002de1.jpg

Den bruna till höger, juli -12. Skimmeln längre bak är min gamla.

dsc09626_202923407.jpg

Löslongering, maj -12. Ja, hon har lagt sig ner och rullat, det är därför hon ser så dammig ut. :o

imgp6848_5017ad89e087c347b800065e.jpg

Från förra veckan, hennes första longeringspass.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård