DIY hästvård

EZMK

Trådstartare
Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta någon tråd för detta som inte var lastgammal.

Ex. Just nu kollar jag på att göra egen hovlera, men står lite fast i ingredienser. Mer än typ kaolinlera som bas. Input och tankar välkomnas :idea:

Myggmedel är väl vanligt, en variant, typ, ½ liter vatten, 1 burk rosmarin, 1 vitlök, 1 citron, 1 dl vanlig ättika. Koka upp vattnet, lägg i rosmarin och pressa i vitlök och citron. Jag tror att det går att byta ut citronen mot typ äppelcidervinäger, dvs en annan syra. Rosmarin ger väl en fin päls också.

Annars använder vi skvattram mot typ mygg och mal i mer stängda utrymmen. Finns på våtmarker men man behöver nog tillstånd av markägare att plocka, tror jag.

Myggmedel är väl vanligt, en variant, typ, ½ liter vatten, 1 burk rosmarin, 1 vitlök, 1 citron, 1 dl vanlig ättika. Koka upp vattnet, lägg i rosmarin och pressa i vitlök och citron. Jag tror att det går att byta ut citronen mot typ äppelcidervinäger, dvs en annan syra. Rosmarin ger väl en fin päls också.

Annars använder vi skvattram mot typ mygg och mal i mer stängda utrymmen. Finns på våtmarker men man behöver nog tillstånd av markägare att plocka, tror jag.
Jag gjorde misstaget att ha i oregano en gång när jag gjorde fästingmedel till hundarna. Luktade pizzeria i hela huset...

Inte nåt extremt DIY, men paraffinolja till läder är extremt mycket billigare att köpa från tex byggvaruhandel. Blev så irriterad när jag såg att Childerics olja (100% paraffinolja) kostade 300 pix för 250ml. Går att köpa 5 litersdunk för 400:-🙄.

Hovfett är enkelt att göra med kokosfett och rapsolja.

Har aldrig gjort eget flugmedel men såg i en amerikansk grupp att de rekommenderade vanilj-wunderbaum för att mota bort flygfän😅. Tydligen är det ffa mygg som inte gillar vanilj så ska testa göra nåt litet kok med vanilj+citronella nästa sommar!

Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta någon tråd för detta som inte var lastgammal.

Ex. Just nu kollar jag på att göra egen hovlera, men står lite fast i ingredienser. Mer än typ kaolinlera som bas. Input och tankar välkomnas :idea:
Min hov-verkare köper en billig bas av hov lera och blandar sen i esteriska oljar, har dock inte frågat henne vilka än 🙃

Jag experimenterar just med kyllera (Swede Clay) + oregano-olja! I början var den lite för lös, men efter att ha fått stå och torka i burken är den nu rätt så lik Artimud i konsistensen. Effekt, ja hyfsad. Inte så intensiv som Artimud, men mitt experiment har inte lika mycket antibakteriella grejer i.

Så kör bara kör, lera + antibakteriell/antisvamp eterisk olja! Jag följer med spänning.

Oregano, eucalyptus, nejlika, mfl är starka antibakteriella.

Jag funderar på att prova göra en kåd-lera när jag får tag på lite bra tallkåda.

Jag experimenterar just med kyllera (Swede Clay) + oregano-olja! I början var den lite för lös, men efter att ha fått stå och torka i burken är den nu rätt så lik Artimud i konsistensen. Effekt, ja hyfsad. Inte så intensiv som Artimud, men mitt experiment har inte lika mycket antibakteriella grejer i.

Så kör bara kör, lera + antibakteriell/antisvamp eterisk olja! Jag följer med spänning.

Oregano, eucalyptus, nejlika, mfl är starka antibakteriella.

Jag funderar på att prova göra en kåd-lera när jag får tag på lite bra tallkåda.
Lite så jag tänker, jag försöker bena ut vilken man ska prova. Jag har alltid haft goda erfarenheter av tea tree i hudprodukter men tycker även apelsin är intressant. Det finns för mycket att välja på 😅

Uppdatering på kyllera med eteriska oljor:

Den STELNAR. Har boots nästan dygnet runt just nu pga dödshalka.

Igår fick jag hacka ut lersten från bootsen 😂.

Dags att beställa ren lera istället, tänker att det är magnesiumoxiden som ställer till det, för det där har jag upplevt i foderbyttor också...

Uppdatering på kyllera med eteriska oljor:

Den STELNAR. Har boots nästan dygnet runt just nu pga dödshalka.

Igår fick jag hacka ut lersten från bootsen 😂.

Dags att beställa ren lera istället, tänker att det är magnesiumoxiden som ställer till det, för det där har jag upplevt i foderbyttor också...
I min varukorg för projekt hovlera har jag just nu kaolin vit lera, tea tree, salviaextrakt och rosmarin antioxidant. Ska bara bestämma mig helt och trycka köp 🙈

I min varukorg för projekt hovlera har jag just nu kaolin vit lera, tea tree, salviaextrakt och rosmarin antioxidant. Ska bara bestämma mig helt och trycka köp 🙈

Låter som en bra kombo! Har du funderat nåt ang att artimud innehåller honung? Jag har alltid tänkt att det känns lite kontraproduktivt, socker är mat för mikroorganismer liksom... Men det kanske är viktigt för konsistensen?

Låter som en bra kombo! Har du funderat nåt ang att artimud innehåller honung? Jag har alltid tänkt att det känns lite kontraproduktivt, socker är mat för mikroorganismer liksom... Men det kanske är viktigt för konsistensen?
Socker/ honung är antibakteriellt genom att orsaka osmos från cellerna i bakterien (är teorin iaf). Använder mkt honung eller socker på fula/infekterade sår.

Det finns medicinsk honung som används på sår. Väl beprövat.

En bra idé men som du säger känns det kontraproduktivt alt snordyrt.

Tänkte även att vissa använder äppelcidervinäger som hovspray, men vet inte hur det hade betett sig i lera.

Som många läkemedelsprodukter. Jag har en ögonsalva som innehåller mest paraffin eller liknande, 5 ml kostar 99 kr.

Ja, men vi är ju ute efter att göra en förebyggande/enklare vårdprodukt, en dupe av Artimud. Artimuds unika egenskap är fästförmågan i strålfårorna.

Behöver man medicintekniska produkter för röta ska man nog ha veterinär inblandad.

Kanske inte platsar här men jag gör hovskydd av däck-slang.

Inte nåt extremt DIY, men paraffinolja till läder är extremt mycket billigare att köpa från tex byggvaruhandel. Blev så irriterad när jag såg att Childerics olja (100% paraffinolja) kostade 300 pix för 250ml. Går att köpa 5 litersdunk för 400:-🙄.

Hovfett är enkelt att göra med kokosfett och rapsolja.

Har aldrig gjort eget flugmedel men såg i en amerikansk grupp att de rekommenderade vanilj-wunderbaum för att mota bort flygfän😅. Tydligen är det ffa mygg som inte gillar vanilj så ska testa göra nåt litet kok med vanilj+citronella nästa sommar!
Hur gör du hovfettet?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 704
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 851
Senast: vtok
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 211
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 980
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar