DIY hästvård

Så, då har jag gjort min beställning på råvaror till egen hovlera.
Det blir en blandning av:

- Kaolinlera
- Eukalyptus
- Tea Tree
- Pepparmynta

Kommer lukta fräscht om inget annat 😅

Så, då har jag gjort min beställning på råvaror till egen hovlera.
Det blir en blandning av:

- Kaolinlera
- Eukalyptus
- Tea Tree
- Pepparmynta

Kommer lukta fräscht om inget annat 😅
Nyfiken, och kanske lite dum, fråga🙈. Men vad har en hovlera för? Typ strålröta?

Nyfiken, och kanske lite dum, fråga🙈. Men vad har en hovlera för? Typ strålröta?

Ja, det finns en produkt som heter Artimud som är helt makalös på att förebygga strålröta och läka ut mildare angrepp, även begynnande hålväggar, förhindra att sprickor blir angripna, osv.

Det är en klibbig lera som sitter kvar i strålfårorna i upp till en vecka, även med enorm lervälling. Den torkar ut lagom mycket och bekämpar både svamp och bakterier. Den kan skydda friska hovar och läka angripna hovar.

Så vi är många som anser den vara en oumbärlig produkt för barfotahästar (eftersom strålhälsan är så viktig för dom, skodda hästar är ofta lyfta från marken och skon stadgar så mycket att hästen inte känner av strålröta med mera).

Men den är dyr! Så det vore kul att kunna göra själv eller hitta en alternativ produkt.

Red Horse Artimud:
Grön fransk lera, Bioaktiv honung, Zinkoxid, Eukalyptusolja

Inte dum fråga alla, använder det till lite allt möjligt men bl.a för att motverka röta. Har lite lindrev och lera ifall man får något hålrum också. Sen tycker jag sula och hovvägg blir allmänt starkare av det 🙂

Tack för svar @skiesabove och @EZMK ! Låter definitivt något som jag vill prova på mina ena som jag aldrig fått ordning på strålen på. De var helt typ sönderfrätta när han kom till mig och även om de blivit bättre är de definitivt inte friska.

Jag gillar också artimud. Det jag använder mest till mina barfotahästar är en blandning av vanlig grönsåpa och vatten (typ 1 dl såpa till 5-6 dl vatten) och sprayar under hovarna efter rengöring. Fick tipset av en hovis och jag har inte haft några problem med hovarna sen dess.

20250102_185411.webp

Här ser ni varför mitt kök luktar som en Colgate-reklam. Har blandat hovleran och tänkte prova den imorgon.

100 g kaolin
8 droppar Eukalyptus
8 droppar Tea tree
8 droppar Pepparmynta
Vatten efter önskad konsistens.

Kanske lite feg med oljorna men eftersom det är första gången jag meckar med det så vill jag inte ta för mycket. Det luktar starkt nog iallafall 😅

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 663
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 849
Senast: vtok
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 205
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 961
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30