10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Jag vet inte om jag kommer rida Fendi så mycket mer, känns som om det verkligen inte är någon brådska.

Kanske hoppar upp på henne några gånger i höst, men inte någon ordentlig ridning. Jag har ju inte heller tänkt visa henne på 3 årtest.

Jag kommer troligtvis att ta hem i början oktober från lösdriften/betet. Jag har ju inte gjort något med Rozzie tidigare, så vi börjar lite lugnt med att vänja in vid utrustningen, kanske följa med på lite promenader samt introduktion till löshoppning.
Det är svårt att sia om hur det blir, det är ju väldigt individuellt hur de tar saker och ting. Men hon kommer att aktiveras i kortare perioder och därimellan är det helvila som gäller. Planen är att hon ska vara "riden" i alla gångarter rakt fram innan jul och ha begripit vad löshoppningen går ut på.
Sen får vi se, ev. växtperioder mm kan ju alltid ändra på allt.

Jag längtar faktiskt efter hösten nu! Man är ganska knäpp egentligen... Först längtar man som en galning efter gräs och sommarbete och den semester som det erbjuder för oss hästägare. Sen kryper det vidare och man börjar sakna att slänga ut hö och se dem mumsa, att ta in dem om kvällarna och mysa i stallet, ja till och med att mocka! Galet... Pälsen på mina är TJOCK, men inte lång. Tjock och fet, det blir den ju när man inte borstar hela tiden. :angel:

Här är det också skitväder. Det skulle tydligen bli lite bättre nu nån vecka så jag hoppas att det stämmer så mina hagar torkar upp... Det växer typ nada nu så jag kommer måste börja slänga ut lite hö snart. Tur jag har kontaktat min hönisse så höet är på väg om ca en vecka förhoppningsvis.

Ang inridningen så tänker jag som aida. Ganska intensiv aktivering i perioder och sen längre vilor emellan. Jag har funderat fram och tillbaka på hur jag ska göra med inkörningen, om jag ska strunta i det eller faktiskt ta tag i det nu. Men det känns som om det blir för mycket för honom om han dels ska sittas in, köras in, lära sig löshoppning osv. Så jag tror det blir mer bara tömkörning också får själva inkörningen vänta kanske till nästa höst. Lillebror SKA dock köras in. Han är mycket coolare än Kaptenen så det blir nog lättare. :grin:

Jag ska hur som helst sätta igång Kaptenen lite försiktigt nu. Och då menar jag verkligen ingen hårdkörning! Han kommer få gå lite promenader med grejerna på och ta upp lite från i våras. Tömma rakt fram och sen börja tömköra mer ordentligt om några veckor. I september ska han få åka och löshoppa, då har förhoppningsvis transporten gått igenom besiktningen!

Ja,jag fick ju som sagt tips av MÅNGA att korven borde starta sin inridning redan i höst en månad,för att sen vila lång tid,och sen fortsätta fram till senvintern/våren.

Först tyckte jag att det lät galet (för hur långt kan man komma på en månad?),sen att det kanske inte var så dumt iallafall,sen att det var onödigt,till att nu tycka att det är en skitbra idé! :D

Så i dagsläget så ser det ut som jag kommer skicka iväg han en månad för att bli riden i alla gångarter nu i höst iallafall,sen blir det lång vila fram tills årsskiftet kanske,sen kommer en i stallet börja lunka han i skogen lite lätt med sällskap,sen blir det ju bebis för mig i Januari/Februari,en till inridning på kanske 6 veckor i Mars/April om jag tycker det behövs,annars så får han lunka vidare med stallkompisen och börja få lite mer krav på sig,sen blir det bete och vila i Maj,Juni,Juli,för igångsättning i Juli/Augusti.

Han ska ju inte på något 3-års test heller,men han är ju lite tuff,därav jag vart rekomenderad att "ta tag" i inridningen redan nu i höst innan han blir större,kaxigare,och starkare. Jag tror det kan vara en bra idé,och han har mognat så otroligt mycket nu,så det kommer nog gå bra.

Nu har han fått vila helt och hållet och bara gått i hagen och är riktigt skitig sen typ 2-3 veckor tillbaka,och ska så fortsätta. 1.a september har vi installning,blir inte så mycket mer än in och ut från hagen fram tills "inridning",han skötte sig så bra sist med sadel och allt så ser ingen ide att nöta. Hade gärna fortsatt att ta med han på släp när vi kör gammelman,men tyvär så har rockarden rostat sönder,så den lär lagas,och i våran hastighet så lär inte det bli gjort i år... :angel:

Men,OM vi ska göra något så är det lite promenader i skogen/byn för att få komma ut och se annat är trygga stallet och området omkring,men sist var han så sprättig och nästan glädje-bakut-sparkade mig i sidan,och vill inte riskera något nu med bebis i magen (som för övrigt har börjat buffa och puffa! :love: ),så det lutar mot att han får stå helt.

En halvårsgammal korv:

302566_2351165692792_1885932152_n.jpg

:love:

*kl*

Min tränar jag lastning och har lite utrustning på. Men väldigt sporadiskt. Så fort lastningen sitter ska han in på klinik för att kastreras. Förhoppningsvis i september. Sen blir det inridning i oktober. Sen vila tills i vår. Om det funkar och han känns redo kommer han visas.

KL.

33218078.jpg

Lill-Räkan hade inte kunnat sköta sig bättre. Hon var cool som vanligt, gjorde det hon skulle, stod still och var uppmärksam vid uppställning och var helt enkelt en pärla.

Typ: Stor, högställd välproportiornerlig -8
hhb: Lång hals, djup bog och bål, markerad manke, ngt kort sluttande kors -7
Extr. : nystar ngt, ngt gracil under knä och has - 8
Skritt: avspänd, ganska vägvinnande -7
Trav: taktmässig, markbunden - 6

Total 36 p.

Av supporterklubben jag hade med mig fick jag vetat att jag hade kunnat springa mkt fortare och att jag själv även tappade lite energi i skritten - Så det vet jag att jag ska jobba på!!! Jag själv blir lätt lite lam och paralyserad när jag blir nervös så det känns jättebra att ha haft en prov- omgång. Plus så måste jag ut och träna upp farten i löparspåret under vintern!!

Sassiball: fina bilder!! jag känner ju mig också lite stor på räkan, men de har ju lite kvar att växa och unghästkroppen gör nog mkt till att man känner sig lite stor.

Vad gäller inridningen så kommer jag hålla på lite smått med allt möjligt under hösten och sen vila 2 mån i vinter innan träningen drar igång på mer allvar inför 3-års.

Vad kul att det gick så bra! Hon är så fin! :banana: Jättegrattis! Måste kännas grymt skönt att ha haft en träningsomgång! :)

Plus så måste jag ut och träna upp farten i löparspåret under vintern!!

Haha, här är vi två! ;) Jag har gått upp mer i vikt i sommar än nånsin tidigare (mycket pga att jag satte in en p-stav i maj med viktökning som bieffekt, vilket märktes efter bara en vecka!), plus att konditionen är helt i botten! Jag har hela tiden tröstat mig med att i höst blir det mycket att göra med tre hästar som ska vara "igång". Två av dem blir det ju mycket promenader med så jag kommer få röra på mig mycket. Men jag ska banne mig ut och springa med hundarna också! Man blir lätt lat på den punkten när man har gård och bara kan öppna dörren och släppa ut dom. :angel: :D

KL
Jag fick precis ett mail från kursansvarig/tränare i en löshoppningskurs som jag ska anmäla mig till, och herregudars vilken extrem motivationskick jag fick nu! :banana: Den här kursen kommer vara helt suverän, det är en regelrätt förberedning inför treårs där vi även kommer träna hästarna vid hand och man får dessutom en veterinärgenomgång och hjälp vid själva testet av tränaren vilket ingår i priset för kursen. :bump: Det innebär att jag kommer ha KLOCKREN hjälp med löshoppningen, vilket ju är det jag har allra sämst koll på själv - wihooo! :bow:

Jag har tänkt att jag fortsätter som jag gör nu några veckor till, och det innebär att två gånger i veckan går vi ut på promenader i naturen och vänjer oss vid bilar, barn, plast och allt annat läskigt som ruvar i skuggorna, och två gånger i veckan longerar vi cirkus tio minuter i paddocken. Den sista dagen blir antingen lastträning, löshoppning eller en extra promenad, sen får hon två vilodagar i veckan. När jag känner att longeringen sitter hyffsat tänkte jag börja med sadel, och se vad hon säger om det. Tanken är att börja sitta på henne till jul. Hennes treårstest är inte förrän i augusti nästa år, så jag behöver inte ha så bråttom som om hon skulle gå treårs redan i april.

KL
Mitt i min motivationsvåg började våra äventyr på riktigt!

Jag och sambon tog tre fyrbenta och knallade på promenad! Här intill har bonden precis slagit klart allt hö så det står stora vita balar överallt, två stod med bara en meters mellanrum så där passade vi på att gå emellan, jisses vad det var farligt tyckte Kaptenen! :D Första gången tvekade han typ tre sekunder och sen hoppade han igenom, andra gången gick han bara lite snabbare utan tvekan alls. :laugh:

Vi gick ca två km och stötte dessutom på Kaptenens livs första fläckiga monster - aka kossor! :D Två jättesöta kalvar som gick i en hage intill en liten skogsväg, man riktigt SÅG hur hans hjärta bultade, men som tur var var kalvarna ännu räddare och sprang iväg åt andra hållet, annars hade nog Kaptenen vänt. Haha. Efter lite tänkande följde han med upp till sambon och väl där ville han inget hellre än att springa efter kalvarna som kom tillbaka och de stod och stirrade på varandra över staketet. Kaptenen försökte gå in till dom, jag tror inte han såg ståltråden, men jag hann stoppa honom. :p

Han fick ha på sig sadel med nya schabraket och träns med remontnosgrimma under grimman - vilket han tyckte mycket bättre om än vanliga engelska (synd att den inte passar till tränset, den måste ligga utanpå). Han var väldigt lätt att tränsa och fipplade ingenting med bettet, helt lugnt! Sadeln hade inte rört sig ur fläcken på hela turen heller och verkar ligga riktigt bra! :laugh:

Lite bildbevis, halvvägs drog jag ner stigbyglarna men han märkte nog inte att det blev nån skillnad. :grin: Vad tycker ni om färgen? Jag tycker faktiskt att det blev riktigt snyggt!

001-3.jpg

004.jpg

005-1.jpg

Maja glaaaaaaaaaaaad!

Snyggt! Riktigt fina färger på honom också. :laugh:

kl.
Hur gör ni andra med sällskap till era när ni är ute och går med dem? I och med att jag nästan alltid är ensam i mitt stall (det finns två hästar till utöver mina egna, de ägs av stallägaren, är för tillfället halta båda två och när de inte är halta rids de kanske tre gånger/månad), så jag i princip alltid själv. Det har inte varit några problem hittills, men nu när det börjar dra sig mot ridning börjar jag fundera. Är det bättre att ha en annan häst med som sällskap? Jag hade ändå tänkt att pappa skulle leda Lillis till en början? Än så länge är hon totalt orädd för allting (det var en unge som var en cm från att cykla på henne häromdan), men det kan ju givetvis ändras när jag sitter på istället för att gå vid sidan om?

Det är ju lättast att hänga med på "släp" efter en äldre säker häst när man ska rida i början. Lättaste sättet att få fin framåtbjudning.
Så har "vi" alltid gjort. Men det finns säkert andra metoder.

Maja - Snyggt! Och kul att det gick så bra med turen och miljöträningen ni fick på köpet!

Kiwifrukt - Jag är ofta ute själv med Räkan, ibland med sällskap som när hon får traska på efter vagnen. Men när jag är ute själv så har jag varierat mellan att gå framme vid hennes huvud och att låta henne gå först och möta allt läskigt! Så när jag börjar kunna sitta mer på henne så kommer jag försöka rida ut med sällskap men om jag inte har sällskap så kommer jag se till att ngn vet vart jag ska och att jag ska vara tillbaka inom kort tid och så kommer jag promenera bort och någonstans på hemvägen kommer jag sitta upp så att vi är på g hemåt de första gångerna jag rider själv, just för att så långt som möjligt förebygga eventuella diskussioner tills allt är mer befäst.

+ Ottilia: Tack! :laugh: Ja tillochmed jag blev nöjd med färgen, vilket är väldigt ovanligt! :D

Håller med IW om att bjudningen oftast är bättre om man rider med en äldre säker häst i början. Men om hon är modig och hyfsat säker om någon leder henne så kan det nog bra om du har en ledare i början också. :) Jag kommer börja med både och, nån får hänga med och rida nordisen framför också får någon leda Kaptenen, känns det okej kan ju ledaren släppa och bara gå med. Första turerna är ju ändå bara fem minuters skritt för att de ska få prova på. :)

I vanliga fall är jag också alltid själv så mina får lära sig allt runt omkring med bara lilla mig som sällskap. ;) Men när det kommer till själva ridningen vill jag ha lite mer säkerhet så då väntar jag helt enkelt tills jag har två som kan hjälpa mig.

Kl.

Nu var det visst ett tag sedan jag skrev här :O Förlåt ;)

ska försöka svara på det som har ställts frågor om

Inridningen kommer jag antagligen vänta med möjligt blir lite uppsittning och sadelvänjning och sånt till vintern men tänker vänta med den riktiga inridningen tills de är fyra.
Jelly ska jag dock köra in till vintern och möjligtvis Niewienna med, hon ska iaf tömköras.

Jag har inte promenerat med mina hästar så mycket ännu men tänkte börja med det nu till hösten och gå en slinga som jag sedan börjar köra med, och jag kommer ha med en häst bara är också själv större delen av tiden i stallet så är lättast för min del

Idag hände det faktiskt lite för hästarna ;)
De fick komma hem igen och Niewienna ska vaccineras nu i veckan med, men de blev väldigt glad över att få komma hem och Niewienna travade jättefint, så fick gå inte och hämta kameran så ska lägga in de bilderna om en liten stund dock var inte Jelly lika glad för att springa men tog lite bilder på henne när hon betade iaf ;)

Bilderna kommer om en liten stund

Tack för åsikterna. Känns bra att ha några att bolla sina idéer med när jag aldrig haft det hela ansvaret för en så ung häst förut. "Problemet" i mitt stall är att det inte är någon annan som rider där, jag har visserligen en häst till själv, men hon är så liten och så knepig att det är svårt att hitta någon som vill/kan rida med på henne. Man skulle kunna klona sig själv ibland. ;) Men i värsta fall kanske någon skulle kunna leda den andra hästen före? Det kanske inte är tvunget att den personen rider? (På den gamla hästen alltså.)

Jag har inte heller så mycket erfarenhet som vissa i den här tråden ;) Men jag skulle tro att det räcker med att det är häst framför som trygghet problemet som skulle kunna uppstå är om den hästen som du rider är snabbare än den som led? Tror att det viktigaste är att det finns en trygghet

Niewienna

Fula ankungen och värsta showhästen...
33219180.jpg

33219186.jpg

Tillslut tröttnade även Niewienna på att springa och började beta som sin kompis
33219207.jpg

Ganska jämn stora, tycker jag ändå
33219218.jpg

Vilka kontraster du har i din hage! :D Jättefina båda två!

Kl

Jag var ner och hälsade på min lilla bäbis i dag, hon har växt! :bump: Jag vet inte hur hög hon är men tippar på ca 155 nu. Hon har även biffat till sig ordentligt och lagt på sig en aaaaning runt magen :angel:

Försmak på bild kommer här, fler kommer senare!

DSC_6600.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?