Sv: 10rna del 3
Ja,jag fick ju som sagt tips av MÅNGA att korven borde starta sin inridning redan i höst en månad,för att sen vila lång tid,och sen fortsätta fram till senvintern/våren.
Först tyckte jag att det lät galet (för hur långt kan man komma på en månad?),sen att det kanske inte var så dumt iallafall,sen att det var onödigt,till att nu tycka att det är en skitbra idé!
Så i dagsläget så ser det ut som jag kommer skicka iväg han en månad för att bli riden i alla gångarter nu i höst iallafall,sen blir det lång vila fram tills årsskiftet kanske,sen kommer en i stallet börja lunka han i skogen lite lätt med sällskap,sen blir det ju bebis för mig i Januari/Februari,en till inridning på kanske 6 veckor i Mars/April om jag tycker det behövs,annars så får han lunka vidare med stallkompisen och börja få lite mer krav på sig,sen blir det bete och vila i Maj,Juni,Juli,för igångsättning i Juli/Augusti.
Han ska ju inte på något 3-års test heller,men han är ju lite tuff,därav jag vart rekomenderad att "ta tag" i inridningen redan nu i höst innan han blir större,kaxigare,och starkare. Jag tror det kan vara en bra idé,och han har mognat så otroligt mycket nu,så det kommer nog gå bra.
Nu har han fått vila helt och hållet och bara gått i hagen och är riktigt skitig sen typ 2-3 veckor tillbaka,och ska så fortsätta. 1.a september har vi installning,blir inte så mycket mer än in och ut från hagen fram tills "inridning",han skötte sig så bra sist med sadel och allt så ser ingen ide att nöta. Hade gärna fortsatt att ta med han på släp när vi kör gammelman,men tyvär så har rockarden rostat sönder,så den lär lagas,och i våran hastighet så lär inte det bli gjort i år...
Men,OM vi ska göra något så är det lite promenader i skogen/byn för att få komma ut och se annat är trygga stallet och området omkring,men sist var han så sprättig och nästan glädje-bakut-sparkade mig i sidan,och vill inte riskera något nu med bebis i magen (som för övrigt har börjat buffa och puffa!
),så det lutar mot att han får stå helt.
En halvårsgammal korv: