10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Hon är så VACKER! :love: :love:

Patric : Om Jelly fattas nån dag (eller hennes underbara lillasyster för den delen) så är det ingen mening å leta nån annanstans än här! Jisses så härlig hon är! :love: Araben är också hur fin som helst, men jag är lite såld på ardenner. :d

Kiwifrukt: Det är ju mest det trygga i sällskapet som är viktigt, sen om nån rider eller leder är nog mindre viktigt. :)

Verkligen SNYGG! :d:love: Jag som brukar tycka att bruna hästar ser lite tråkiga ut ibland,men i ditt fall,ABSOLUT INTE! :D Hon är verkligen hur fin som helst! :love:

kl, stämmer in i kören, jädrar vad hon är vacker aida!

Och Jelly hur fin som helst, älskar kallblodsraserna!! ser så härligt ut med en stridsvagn och en ferrari i samma hage =)

kl på mig själv, fick precis sms från tjejjen som har sommarbetet. Räkan sover å sover mest hela tiden - verkar vara helt utslagen av gårdagens utflykt. Stackars liten..

Min fula ankunge och min svan tackar och tar emot ;)

Håller med om att ardenner är en jättetrevlig ras :)

Det är lite skillnad mellan dem, en äter dygnet runt den andra showar runt dygnet runt ;)

Stackars Räkan, ingen energi kvar ;)

KL

Jag hämtar hem min ponnybebis (ehhrrrrm, tvååring) på tisdag. Hon behöver mer pyssel och vård än bara betet för hon har fått en hovböld som är uppskuren och är gipsad. Så nu får hon komma hem och lära sig det inrutade livet. Hon ska ha boxvila alt gå i väldigt torr hage och våra hagar är superfina så hon kommer nog att kunna vara ute. Sen blir det sadeltämjning och tömkörning. När hon är frisk i fötterna lite löshoppning och ev så får min dotter börja hänga lite på henne. Ska bli lite mysigt.

Detta är en huvudbild på lilla hönan:

600799_384548181601924_1942875117_n.jpg

När jag blir rik ska jag också ha en ardenner! :D

Hovis i dag gick bra,korven skötte sig över förväntan,lite bökig fram,men bak,som brukar vara värst,stog han och sov,så skönt! :)

Dock så såg både han och gammelman så trötta ut så dom fick komma in och sova nu några timmar,så jag får åka tillbaka dit sen,tror dom behöver det! Spöregnade dessutom i natt/morse,så skönt att få vila i en torr box. :)

Dem är inte så dyra så du behöver inte vara rik, bara köp:p tycker inte alls alla bör äga en ardenner ;)

Skönt det går bra med hovslagaren! Är alltid en känslig sak, som Jelly sover när jag håller på med hennes hovar men inte direkt när hovslagaren är här ;)

Här har vi sol och lite blåst så perfekt häst väder ;)

Missade att svara kom jag på, har varit så mycket att tänka på nu ett tag (OS och sånt ;))

Jasså, vilken gren? :angel:

Den perfekta boxplatsen kan vara väl värd att vänta på, det har jag verkligen förstått nu det senaste. Har mina andra hästar i ett riktigt superstall sedan årskiftet!

Lund är vad jag har förstått inte helt lätt att hitta boxplatser i? Jag har en kompis som bor där, men hon har valt att ha hästen en bit utanför. Hon hade också hittat ett jättebra stall i närheten, men det fanns inget ledigt där då, så hon har valt att stå kvar i stallet en bit i från och anser att det är värt att köra en bit.
Jag tycker helt klart att du gjort rätt som valt att ha honom kvar på hingstbetet, det är mycket värt! Har du möjlighet att ha kvar honom där om det inte finns någon stallplats ledig? Islänningar rids väl inte in fören senare i vilket fall? I så fall är det ju inte någon panik alls för din del :)

Precis, när man hittat "den" platsen så märker man hur mycket roligare och lättare det är att äga häst. Jag bor i Lund nu men ska sälja och har köpt ny lgh en bit ifrån :) Ska bli så skönt att kunna cykla till jobbet. Det är också väldigt nära det stallet jag vill stå i. Det jag gillar mest med det stället är att det erbjuder långa uteviselser (mellan 6-21) i stora hagar samt att stallet har enorma boxar som är helt utan galler. Kallstall för hästarnas skull och ridhus samt vänner med skrittavstånd. Samt att där är hingstkompis så han inte behöver stå själv. Därför gör det inte så mycket om jag flyttar honom i vår då han ändå får gå och bara vara häst. Nu var stallet fullt men en häst skulle antagligen säljas så får se hur det blir.

Rozalie står utanför Skurup nu, hon kommer att tas hem (till Kristianstad där jag bor) nu i höst. Som det ser ut nu så får hon till en början fortsätta att gå på lösdrift. De har även lösdrift på anläggningen där jag har mina hästar och det finns inte någon boxplats ledig just nu, men 2 av hästarna är tillsalu, så blir någon av dem sålda så får hon flytta in på box.

Låter toppen! Skönt att ha alla samlade. Hon är verkligen en skönhet din Rozalie (som min svärmor även heter ;) ) Håll hårt i henne!

I dag åker jag mest troligt ner och klappar lite och pussar "föl"mule :love:

tiotiotiotiotio

Det är ju lättast att hänga med på "släp" efter en äldre säker häst när man ska rida i början. Lättaste sättet att få fin framåtbjudning.
Så har "vi" alltid gjort. Men det finns säkert andra metoder.

Jag är nog mer tvärtom. Jag gillar att lära själv och vara själv med hästen första gångerna vi rider. Om det inte är allt för mycket stirrboll över den. Men då hade jag nog ändå inte ansett hästen klar för ridning.

+ patrik_citrus

Vilka finisar! Massa sötnosar samlade i en och samma tråd :D

Cirkus, vilken ponny kategori? Ska du rida in redan iår eller hur är dina planer?

Hon blir maxad C.
Mamma är holländsk import utan stam och pappa är Rimskij RW104.

Jag är alltså en gammal tant så ponnyn är inte till mig utan den ska säljas.Möjligen spara till barnbarnen :)
Tanken är att civilsera henne lite nu i höst med löshoppning, tömkörning och sadel + ev sitta in henne och sedan rida in till våren. Målet är treårstest. Jag är säker på att hon kommer att kunna hoppa som tusan. Snygg är hon också och hon rör sig bra, enda minuset just ni är ju fötterna som inte är alltför fina, de flyter ut och är knepiga.

Min missköter sig alltid också med hovslagaren. Det tar ungefär lika lång tid att verka henne som att halvsko den andra hästen. :crazy:

aida
Jättefint fint uttryck och vackert huvud!
Den där gillade jag skarpt!

Delvis kl.

Idag tränade vi på uppställning och gå fram och tillbaka i skritt enbart för det var för halt i hagen för annat.
Det gick väldigt bra, min instuktör var betydligt bättre än mig för att vara hennes första gång. Jag har iaf tränat detta sen tidigare med mina andra två...

Men iaf, det gick bra men hon tycker att det är jätte mycket jobb så ska vi åka så vill hon att jag ska träna minst 1 timma varje dag, jag ska även transportträna henne varje dag och detta tills det är dax, det är alltså 13dgr på raken.

Så där sätter jag stopp!
Visst är det jobb men man kan inte hålla på och nöta på samma saker i en timme varje dag, hästen kommer trötta ut som tusan och det är för mkt med 1 timme tycker jag så jag kommer ställa in detta och istället jobba lite med detta iaf samt med transporten.

Vi ska även bli bästa vänner med vattenslangen tror jag för den har hon aldrig uppskattat :angel: Och eftersom det regnat hela sommaren i stort sätt så har man inte heller behövt hålla på med den, med lite tur kanske man kan få lite sol snart? Innan hösten, så man kan prova på och duscha henne annars får det bli dusch av benen iaf!!

Så jag är ledsen, men det blir ingen visning för oss och detta är för att jag inte alls vill att hon ska behöva jobba på detta sätt, hon blir bara 2 år och 3mån gammal den sista!

Det var inte bara uppställning osv vi höll på med vi bekanta oss även med transporten vilket gick bra. Så det ska göras mer ggr nu är det tänkt så att det blir bra.
Kanske man kan komma iväg på någon löshoppning under hösten/vintern iaf :)

Ang inridningen, det där med framåtbjudning det behöver Miraz MEN jag tror det mest är för att hon är så öm om fossingarna. Ska inte araber ha BRA hovar?
Iaf, jag vill gärna vänta med att sätta dojor på henne helst tills våren för på vintern går det bra i och med all snö.

Min 4åring behövde jag ingen häst framför för att hon skulle gå med mig på ryggen, hon älskade att komma ut och gick dit jag bad henne. Red jag med annan låg vi flera meter framför :angel:

Men som sagt, Miraz kommer det bli säkert en med iaf.
Och när vi börjar får vi se... Ska väl snart börja tömma igen tänkte jag :)
Ser fram emot det måste jag erkänna!

Bilder från idag, inte dom bästa!
33221451.jpg

33221452.jpg

33221453.jpg

33221454.jpg

33221455.jpg

Snarlika jag vet, men kunde inte välja ut den bästa :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar