10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Roligt med ett tillskott i tråden! Kul att hon sköter sig så bra trots trassel!

Molin: fattar inte heller hur man kan öva 1 timmer om dagen! Säger man så så visar man bara vilken dålig kunskap man har om hur hästarna fungerar och lär sig! Förstår verkligen att du ställde in!!

Maja: Kul! Det är så roligt när man märker hur mycket som sitter kvar och hur all info mognar när de får vila! Älskar unghästar p.g.a. det!

Räkish har fått ta det lugnt nu. Men jag har fått bilder som min kompis tog från i söndags och nu har jag fått ok på att sprida dem: "Bildbomb"

201281693326791795602_sbig.jpg

Precis lastat ur:

201281693237963795602_sbig.jpg

Uppställning: (tror hon stod mest stilla av alla -stolt matte)
201281693258979795602_sbig.jpg

Visningen i skritt och trav - lite dåligt ljus:

20128169325588795602_sbig.jpg

20128169336635795602_sbig.jpg

och så en sista uppställningsbild:
201281693318916795602_sbig.jpg

Vad fin hon är! Ser så lugn och stabil ut, svårt att tror hon bara är 2 år :-)

Men vilket stort och härligt ridhus! Hade jag gärna haft hemma..

Lägger in en fråga jag tycker är intressant

Lägger ni upp hästarnas inridning lite efter när de är födda på året?
Det är stor skillnad att vara född i April mot Augusti enligt mig.

Om vi nu inte ser till väx perioder.

Min som är född i juni kommer vi troligtvis att sitta in nu i höst iom att jag har henne hemma så passar jag på.
Jag tycker hon är förvånansvärt färdig i kroppen.
Hon ska bli frisk i fötterna först. Sen blir det sadeltämja, tömköra och sitta in.

ja, anläggningen var jättefin! =) Och hon fick kommentar om att det var en väldigt sansad häst. Sen när det applåderades så for de andra iväg men hon bara ryckte till lite, lyfte inte ens en hov. Börjar nästan fundera på om hon kommer blir för cool.. Men hon är ju pigg av sig så jag tror inte det.

Räkan är född i maj så jag har inte tänkt så mkt på tiden. Hon kommer ju vara 2,5 i november och det är i okt-nov jag planerar att faktiskt skritta på henne. Men jag tittar mest på hur hon växer och ser ut i kroppen.

+ cirkus

Tack. :bow: Det är lite hingst över henne, nacken och halsen är fina. Hon är aldrig visad, uppfödaren har småbarn och har inte hunnit med som hon borde (hon var övertygad om att det skulle bli en hingst, och hade redan en köpare på det ofödda fölet, men när det blev ytterligare ett sto drog sig köparna ur, och hon blev kvar). Jag hade egentligen tänkt visa henne nu i sommar, men hon blev inte klar med lastträningen. Det var 10 mil enkel resa till närmaste visning, och det tyckte jag var för långt när hon inte åkt transport alls innan. Men vi har pratat om att visa henne som treåring nästa sommar, eftersom hennes treårstest inte blir förrän i augusti.

Angående inridning: Min är född i mitten på maj, och de flesta jag pratar med tycker att det är sent (?), men min tanke är att börja vänja in henne vid sadel nu i höst, och hänga och klänga lite på henne. Sen sitter jag upp efter jul. Tydligen ingick inte ridprovet i treårstesten för ponny, så nu behöver jag inte panika med inridning bara för det.

Så himla fin :)
Kul att du visat!

Och tack, jag vet kändes inte alls ok att träna på det sättet.
Jag tror absolut vi hade kunnat åka utan att träna 1 timme/dagen osv.

Hon kan stå uppställd hyfsat det är traven som är lite sådär, men då har vi inte något bra ställe och träna på henne direkt :(
Sen lastningen, det var väl det som var värst helt ärligt men även där trodde många att det säkert inte skulle vara problem.

Men nej, vi får satsa på stort under 2013 tycker jag, beroende på hur premieringarna ligger och vart så kanske man kan få in en sådan under tidig sommar. Sen är det ju Arab riks som gäller och det brukar vara i slutet av Juli och ibland anordnas det även något litet till.

Vi får se :)

Ang inridning...

Jag la upp en bra plan, som jag själv gillade men sådant kan även ändras och med mitt sketna minne så minns jag inte riktigt hur jag sa :o

Men promenader ska vi snart börja med, kommer då lägga på sadeln emellanåt för att vänjas med den. Hon har haft den en gång utan problem!

Sen blir det tömkörning igen när det känns bra varierat med promenad vid hand fortfarande.
Sen är väl tanken att hänga/sitta på henne innan december, för jag tänkte låta henne ha vintervila december månad och ev även januari.

Sen får vi se hur vi gör därefter.
Men jag hade även tänkt försöka prova på att tolka efter henne innan avställning men som sagt.
Vi får se hur hon sköter sig och utvecklas hur hon ev växer och allt däremellan :)

Hon verkar iaf vara en precis likadan häst som min 4 åring, kräver mycket uppmärksamhet och följer gärna med på allt! :)
Men vill inte blanda in och proppa på henne allt för mycket heller liksom....

Usch vilken skitdag i dag.... :(

Kommer ut till stallet och gammelhästen kommer travandes,JÄTTEhalt! Dock väldigt konstig hälta,och sen är några steg jättebra,sen jättehalt igen,sen synns knappt något,sen kanonhalt igen... Ingen puls eller värme,men klart man är orolig... :confused:

Sen ska man ta in korven,och då kan han knappt gå på gruset för då är han så ömfotad också så han bara stapplar fram! :confused: I hagen syns det inget alls,utan enbart på grusväg. Ingen värme eller puls där heller...

Så nu är jag skitorolig,dels för gamlingen,sen för korvens små fötter,vill verkligen inte sko han än,men han hade verkligen jätteont i dag att gå på grus... :crazy:

Hovis var här i Måndags,så han är ju relativt nyverkad,så jag hoppas bara det beror på det,men det har ju aldrig varit några problem förut.

Till råga på allt så har jag haft så ont i ena höften och andra sidan nere i svanken,så jag vet inte ens om jag kommer fixa allt som det innebär att ha häst nu i vinter,tack och lov så tar ju mannen det då,men jag blir bara så ledsen... :cry: Och huset blir inte sålt,och jag vill verkligen bara härifrån nu,nu när man väl bestämt sig för att sälja så vill man ju bli av med det.

Trött är jag,och det känns som om ingen tycker om mig typ.... :cry: Blöööööö!

å gumman!! Verkligen en skitdag du råkat ut för!!!

Gammelhästen kan mkt väl råkat ut för en liten blödning i hoven - en sån som blir en böld eller bara ett litet hålrum efter ett tag. Om du har en visitertång så kan du klämma igenom hoven imorgon om du inte gjorde det idag. Om han trampade på ngt konstigt idag så kan det ta ett tag innan de andra hovböldssymptomen kommer fram.

Till och med Räkan snubblar till på grusväg ibland - och då har hon dunderhovar! De flöt nästan ut och var nästan helt platta på undersidan i vintras för att hon hade såna rejäla sulor! Det kommer säkert gå bra med Korvens fötter - du kan ju alltid sätta på boots, hade såna på mitt überkänsliga fullblod när hon tappade skor och då kunde hon klara sig i hagen tills hovis kunde komma. (utan boot så hoppade hon nästan på 3 ben)

Det andra kan jag inte ge några tröstande ord till mer än att viii tycker om dig!

:love: Aww,tack för fina ord! Dom värmde fint i hjärtat en sån här skitdag....

Nu ska jag sova och hoppas att allt känns lite bättre i morgon,och framförallt att hästarna mår bättre... Mina små fina hjärtan! :love:

Håller med Ottilila.

Det är skönt att ha ett ställe att få kräka av sig lite och vi lyssnar mer än gärna. Nu hoppas jag att allt blir bättre idag! Det onda i höften din är ju bäbis som växer och tar plats :love:

Den här tråden är bara så härlig dessutom :love:

Vart i landet bor du? Där jag bor har det varit en riktig piss-sommar med massor av regn och blöta hagar, och till och med min lillhäst har stapplat lite på grus eftersom hovarna blivit så uppblötta av allt regnandet. Hon har annars kanonhovar, och min tanke var att inte behöva sko henne alls förrän hon är sådär fem-sex år. När jag bytte hage till en torrare försvann det problemet.

Gällande den gamla hästen, min 25-åring fick också en mystisk hälta som bara visade sig på grus i våras. Det visade sig vara en hovböld. Håller tummarna för att det inte är något dramatiskt.

Åh, usch för såna dagar! Det är aldrig kul... Jag tror som nån annan att det nog kan vara att han klev på nån sten så han ömmade, den behöver inte alls vara nåt allvarligt. Det har Kaptenen gjort också nu när vi varit ute och gått på grusvägarna. Det går bra tills han kliver på en sten, ungefär som när en annan går runt barfota! Det går till sig ska du se. :)
Ang gammelman kan det ju vara så att han snubblat och vrickat sig, det kan ju göra jätteont ett par steg, försvinna, komma tillbaka osv. Eller så kanske kan lyckades kila in en sten i hoven han också? Det behöver ju inte alls vara nåt allvarligt! :)

Kiwifrukt: Oh så fin hon ser ut! :laugh:

Ottilia: Kul med bilder från visningen! Fina räkan!

KL
Jag bjuder på en bild på min lilla alien. ;)
DSC_0975.jpg

Observera hans obefintliga pannlugg! Tragiskt!

Jag trodde faktiskt att han skulle bli lite upprörd när jag kom ut i hagen med flughuvan, men han fick nosa och skulle självklart smaka och sen var det bara att ta på den! :D Duktig häst! Först fick han för liten storlek så jag fick åka in och fixa en annan, så nu sitter det som det ska!

Kl

Rozzie hälsar tackar så hjärtligt för alla fina kommentarer! :love: Jag är fantastiskt nöjd med henne och håller helt med er :D

Jag är så dålig på att ta mig tid att skriva här :o, men jag följer med spänning allt ni gör! (Nu ska jag ta igen liiite iaf!!)

Ottilia: Roligt att det gick så bra med Räkan, duktig liten tjej!

Molin: Varför visar du henne inte själv? Det fixar du ju! Jättebra miljöträning, vara med och se och lära både du och hästen, nu när du ändå har betalt och allt tänker jag.. Träna på lastningen. Resten bör du väl inte behöva lägga ner såå mycket tid på? Bara en tanke.

Cirkus: Hoppas det läker snabbt på din söta ponnytjej!

Fibusen: Hoppas det bara är lite ömma tassar, det låter ju som om det kan vara det och är han dessutom nyverkad så är det ännu mer troligt.

Kiwifrukt: Håller med de övriga om att hon ser väldigt fin ut! Angående inridningen så växer ju ponnyraserna långsammare (längre) så de brukar ridas in senare, därav att det inte ingår något ridprov i deras treårstest. Det kommer sedan på kvallitets.

Bellabus: Under OS är jag så där nördig att jag tittar på det mesta.. aldrig annars dock ;)
Angående inridningen så kan jag nog tycka att det är individen och dennes individuella växtfaser som får styra när inridningen sker, oavsett när den är född. Men visst är den född så sent på året som i augusti så hade jag nog valt att vänta med den lite längre. Rozzie är född i april, men skulle hon hamna i en växtperiod precis när jag planerar att börja med inridningen, då får den skjutas upp helt enkelt. Inget är skrivet i sten :)

Maja kandi: Vilken söt alien du har :D han kan få låna lite pannlugg av Rozzie, hon har så det räcker och blir över! (Vilken hon INTE har ärvt av sin mor!)

Här ett par bilder till på tjockisen... betet kanske är lite för bra :angel:

DSC_6370.jpg

DSC_6403.jpg

Den långa manen med rastaflätor kapades sedan, inte ett dugg jämnt blev det! ;)
DSC_7157.jpg

Och stammen är Rosevelt-Ragazzo-Jaguar

Hihi, ja det ser lite roligt ut när det kommer tre mupphästar och går i rad. :D

Vad hon är underbart fin din tjeja! Såå vacker! :love: Hon påminner mig om min mamma häst. :love: :cry: Hon ser väldigt jämn och fin ut! Och som sagt lite beteshull. ;) Jag är glad åt Kaptenens lilla hull nu, det tog ju slut på betet här typ en månad för tidigt så de får två-tre mål hö om dagen nu också... Suck!

Jag klarar inte av sådant, har lite social fobi som sätter stopp för det mesta.
Jag klarar inte av och ha folk som tittar på mig, nu kollar dom säkert mest på hästen såklart MEN det är ändå JAG som visar å det kikar dom lite på med antar jag.

Att vara där mitt i allt, tyvärr det klarar jag ej :/
Så därför ställde jag in. Hon är redan struken.
Tack iaf :)

Molin: Varför visar du henne inte själv? Det fixar du ju! Jättebra miljöträning, vara med och se och lära både du och hästen, nu när du ändå har betalt och allt tänker jag.. Träna på lastningen. Resten bör du väl inte behöva lägga ner såå mycket tid på? Bara en tanke.

Sen måste jag säga att din snygging ser vuxen ut, riktigt snygg :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?