10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Bilder på glada hästar, klöver finns det fullt av i denna hage nu vilket dom verkligen uppskattade!

12082020.jpg

12082018.jpg

12082016.jpg

1208202.jpg

1208201.jpg

1208202.jpg

Bjuder på min 4åring
1208208.jpg

Och min 4 årings mamma
12082011.jpg

Tillägg!!
Hovis messade precis och allt hade gått otroligt bra, lillfröken som har dom senaste två ggr varit lite
småbråkig stod som ett ljus hela tiden idag och Sakura hade varit lika underbar som förut.

Nu blev matte genast på bättre humör =D

Senast ändrad:

Fina hästisarna! Hästar kan verkligen det där med att lätta upp stämningen! Vet hur jobbigt det är att jobba över hit och dit, men kämpa på! Vi hejar på dig!

Apropå ingenting, jag är lite rädd för så mycket klöver. :o Men det kanske bara är den nya kraftiga vårklövern som är "farlig"?

KL
Ikväll följde min snälle sambo med ut på promenad och agerade min säkerhetslina. :bow: Jag red nordisen och hade Kaptenen med som handhäst för första gången nånsin, och jag planerade att vi skulle träffa monster! :D

Först stoppade jag in lillebror i stallet som inte alls ville vara där inne själv, men nån gång ska dom ju lära sig. :grin: Tog med sadel, träns och borste ner till hagen och fixade i ordning nordisen utanför hagen. Hämtade Kaptenen, satt upp också gick vi iväg. I början fattade inte Kaptenen att han skulle gå bredvid Prinsen utan ville bara gå bakom - till den följd att jag satt som en kråka och nordisen blev sur. Så sambon ledde honom bredvid ett par meter tills det lossnade och Kaptenen började bjuda framåt, sen höll jag i grimskaftet igen.
Vi traskade på den knappa km fram till häst- och monsterhagar och träffade som planerat på båda sorterna. Kaptenen brydde sig inte alls om hästen som kom springandes - men kossorna! :p Vad GULD det är att ha en trygg farbror som inte bryr sig om nånting! Det kom fem kossor farandes varav en var ledarko med bjällra skramlande om halsen. De var jättenyfikna och kom hoppandes i full fräs ända fram till vägen, jag gjorde halt och sambon tog tag i änden på grimskaftet så att vi båda var beredda om Kaptenen skulle kasta sig iväg. Men se! Han stod spänd som en fiolsträng i början med halsen i jordens böj, men eftersom att nordisen först helt lugnt gick fram och nosade på kossorna och sen åt gräs i diket bredvid så slappnade han av förvånansvärt fort. DUKTIG! :love: Vi stod där ett tag och ledarkossan skakade på huvudet så att bjällran levde om som satan, men Kaptenen bara tittade till lite extra, nordisen lyfte inte ens på huvudet. :p Sen gick vi kanske tjugo meter längre och kossorna följde som väntat med på sin sida så Kaptenen hade gott om tid på sig att spana. Vände och gick neråt igen med K närmast kossorna, fortfarande med sambon i änden av snöret, och se han kikade nyfiket men gjorde inget mer! :banana:
Hela vägen hem gick långsamt och man såg verkligen hur det snurrade i hjärnkontoret! Nu när farbror var med kunde K gå både nära bäcken och förbi/genom vattenpölar utan att titta nämnvärt, tänk att det plötsligt blev så enkelt!

Det har regnat som fariken här så de har trampat upp backen jättemycket på sina ställen i en provisorisk gräshage som de gått i senaste dagarna så alla hästarna hade mer eller mindre lera på benen. Jäkla skitväder... Det kan inte få regna lite lagom eller? Så ikväll får hästarna sova inne. MYCKET uppskattat då de slängde sig över höet och de riktigt njöt av att bli borstade alla tre.

Känns underbart att ha den här första gången avklarad, skickar en guldstjärna till sambon som följde med till fots och till farbror nordis som är så himla bäst som förebild! Imorrn kanske jag gör en upprepning på egen hand, vi får se hur det verkar! Känns dessutom som att det kommer gå riktigt bra att ha honom med vid sidan av vagnen, ska bara låna hit en sele igen. :p

OJ vad långt det blev, sorry... :angel:

KL

Jag följer tråden men är väldigt dålig på att skriva själv...

Min lille 10:a är inte så liten längre, börjar närma sig sin mamma i storlek, dvs ca 167 cm vilket är ganska lagom tycker jag. Var orolig ett tag att han skulle bli liten men denna sommaren har han verkligen sprungit iväg på höjden!

Igår fick han prova hela utstyrseln med sadel, träns och benskydd för första gången utanför stallet. Gick ett par varv runt gårdsplanen och det var inga som helst problem med någonting. Han fick dessutom komma in själv och stå uppbunden helt ensam i stallet, lugn som en filbunke :bow:

Vi har inte gjort många knop annars i sommar, jag har fått barn så det är mest fokus på bebisen just nu såklart. Eftersom det gick så bra med sadeln så kommer han att få fortsätta sin semester tills de kommer in från betet i början av oktober.

574986_4122776221009_1695131241_n.jpg

558558_4122784221209_10038470_n.jpg

e. Hip Hop - Little Boy

(måste bara :banana::bow: lite för sadeln, blocketfynd för 500 spänn och den ligger helt ok dessutom!!)

Min lilla fick också sadel på sig för första gången idag, jag tror inte ens att hon märkte den. Vi gick på en promenad på ca 30 minuter...

Kl.

Nu är väl betet slut typ hos oss :( Det kommer knappast växa upp så dom kan gå ut igen när det bara regnar och nästan är halvkallt ute nu faktiskt.

Lilla hagen har lite gräs men max för 1-2dgr för mina tre så den tänker jag låta vara nu.
Åkern som vi fått tillbaka, stallägaren rättare sagt den är ju sådd med gräs i somras och det kanske är 1dm som vuxit upp där under en lång tid!

Den ska väl så småningom stängslas, men en fråga.. Kan man släppa dom där innan snön eller ska man helst låta det gå tills nästa år? Under vintern kommer dom få gå där iaf och mina grävare kommer väl hitta gräs under och då är det väl inte lika bra och käka antar jag :angel:

Men jag tror på en BRA vinter i år och en super sommar nästa år!
Har ni sett alla rönnbärsträd? Mycket mycket och då sägs det som jag skrev ovan, en riktig och kall vinter och då blir det även en riktigt varm och fin sommar därpå! :banana:

Skit samma, inget intressant direkt!

Min hösilageleverantör skulle ha kommit med 22 bal idag, men det blir imorgon förmiddag istället. Så han får sköta det där själv som han oftast gör när han kommer till mig.

Lillsnuttan fick en ny repgrimma idag, bara tagit TVÅ månader att få den :/ Det blidde en orange med något rött inslag. Kanonsnygg men tror den ev hamnar lite för högt, jag vet inte :/
Långt ledrep på 4m också, supernöjd!

Hon fick hälsa på transporten idag igen vilket gick väldigt bra. Hon fick vara med när jag öppna den och hon tog det med godan ro, sen gick vi fram och stod vid den, hon fick käka lite gräs nedanför medans jag hoppa på lämmen :angel:

Sen gick vi bortåt och gosa sen tillbaka och så höll vi på sådär lite och hon flåsa väl en del och lukta lite men absolut inte så rädd som hon var för 3 ggr sen.

Mitt mål var att hon skulle få upp EN hov på lämmen iaf och så blev det, dock fick jag henne aldrig och stå kvar med den så speciellt länge. Men det fick duga...

Får se nästa gång, men jag har absolut inte bråttom men nog är hon lite skeptisk allt, inte alls som när jag hämtade henne.

Sen börjar hon mogna en massa, hon är så sjukt snäll och lugn att hantera, lyssnar på både kropp och rörelser från mig samt rösten såklart.
Brukar stå och "hänga" över ryggen nu ibland också för att vänja henne på lite sådan inför hängningen och det går hur bra som helst också.

Skulle ha tagit en liten promenad idag också om inte regnet började när jag kom ut, tog inte med regnkläder för jag trodde inte det skulle regna. Men men, kommer snart en helg, vi får satsa på en massa då ;)

Idag blev det mest maaaaaassa gos och kel vilket vi älskar här hemma :love:

Han är kung i minspel XD upptill är jag som klippt, man klipper rasen så :) Nertill skyller jag på de andra hingstarna i hagen >___<

Aha - jag kan ingenting om miniatyrer !

Här kommer iallafall en bild på min lilla ponnyplutta. Jag tycker att det är en snygg liten häst i C-ponny storlek

393885_10151058575678323_1021483360_n.jpg

Jag skulle inte släppa dom på det nysådda förrän nästa sommar, nysådda vallar är jättekänsliga för hovtramp och kan bli riktigt dåliga om man har otur. Bättre att vänta till nästa år och få en superfin betesvall och istället fodra med hö i en redan söndertrampad hage.

Jättefin. Ser väldigt färdig ut i kroppen.

*kl*

Igår mätte jag Astro med måttstock men den var livsfarlig så det blev inte alldeles exakt. Fick honom till 167cm men det kan vara +/- någon cm.
Jag gör inte så mycket med honom än utan det är mest basic grejor som att stå fastbunden i stallgången när jag borstar, ha sadel på sig i boxen när han äter och träns ibland kortare stunder i boxen. Han tycker det är lite obehagligt att få in bettet i munnen så det tränar vi lite extra på. Ska beställa långtransport till småland där han ska ridas in och jag hoppas dom kan köra honom i slutet på sept/början på okt så han har gott om tid på sig att lära sig allt innan 3-års.

Ok då kör jag på det.
Men jag kan väl ändå släppa dom där sen när snön kommit? Hade varit riktigt skönt att få öka ut deras lilla skithage!

Delvis kl.

Idag är min lillskit billig, riktigt billig! :devil:

07.55 ringde min stallägare mig och sa att en häst var på rymmen. Minst sagt så var det den lilla åsnan av alla tre. Detta är totalt andra gången hon rymmer och jag tror det är på samma sätt, att hon krupit under på något sätt för man kan aldrig hitta någonstans där hon gått igenom.

Stallägaren, tur nog karln i huset gick neråt för att fånga in henne eller prova sa han. (Hon var nere hos grannen, min kompis hästar och sprang) och på grusvägen.

Han ringde upp några min senare och sa att nu har jag henne här och jag sa det ställ in henne i boxen så får hon stå där och skämmas nu tills jag kommer hem.
Det dummaste är väl att vi rensat ur boxen så det finns inget underlag, men som min kompis sa, en gång i några timmar gör nog inte mycket bara hon har mat och vatten.

Så jag ska bege mig ut nu och kolla det där staketet!!!
Lär väl sätta en till tråd helt enkelt.

Dom andra stod innanför och fatta typ ingenting :angel:
Dom har sådan respekt för tråden vilket Miraz också haft sen sist för då fick hon träffa på strömmen en aning :angel:

Tror dock mitt agg börjat bli knasigt så jag får köra med betesagget tills jag hittat något riktigt bra, har ni tips om ett starkt och bra batteri som man kör genom väggen med så hojta gärna :banana:

Låter himla bra det där med inkörning, menar du nu i höst då alltså?
Han kommer vänja sig vid bettet ganska snart tror jag. :)

Delvis kl.

Nu har jag varit ute och donat med allt, ingenting var som sagt sönder lr så men hon har gått under nedersta och mitten tråden på något konstigt sätt. Stallägaren fattade inte riktigt heller men hon verkar lyckas med det mesta ;)

Har nu satt en 4:e tråd vid den hörnan som hon kommit ur från, får hoppas hon stannar inne i natt. Nu fick hon ha grimma på sig för säkerhetsskull. Tar av den imorgon hon hon stått kvar :angel:

Bytte även ut agget, så nu har dom det jag har till betet egentligen, ett batteridrivet.
Och hon fick sig en liten stöt, jag gjorde mer lr mindre så att hon fick en just för att hon skulle veta om den.
Utanför hagen får hon INTE vara! Så är det bara!!

Imorgon tänkte jag försöka hinna med en promenad och hon ska då få sadeln på sig och tränset.

Men vi får se helt enkelt.
Ska ut och käka på Tzatziki imorgon med älsklingen min :love:
Mmm älskar deras ris och kycklingspett med tzatziki :o

Hehe, såg att min mening blev lite tokig där. Jag ska inte köra in honom utan jag menade att transportfirman kanske kan köra i sept/okt om jag har tur :D

Hoppas du får behålla din flicka innanför staketet i fortsättningen!

Jag hade inte släppt på det nya förrän till sommaren för att spara så mycket som möjligt på den. Jag tycker vallarna brukar bli bättre om de får vila helt och hållet första vintern, det är ju bra ur masksynpunkt också att inte ha dom där på vintern, då kan du se fram emot en fin, frodig och parasitfri hage till sommaren :d

Hehe jahaaaa det var så du menade ;)

Okey, du tycker även så.
Mina har gått i vinterhagen i en vecka snart och den är totalförstörd igen, det går inte och ha den lilla plätten när det regnar som det gör för det blir lervälling och vatten överallt :(

Ska försöka fixa 1 lr 2 till öppnar till hagen nu också så kanske man kan variera även det.

Åkern har tidigare använts och göra korn på och innan det var det även hästhage från dom tidigare inhyrda i stallet.
Men om du tycker det låter bäst så kanske det är bäst.

Har bara sett fram emot denna mark nu till vintern just för att slippa skiten där uppe...

......................
Delvis kl på mig själv :angel:

Idag har jag pysslat med min lilla älskingstjej, som för den delen hållit sig inne!
Det är så sjukt långt jag kommit med henne fast jag knappt gjort mycket, kan man säga så. Hehe

Jag kan ha henne bunden i en av stolparna till hagen och stå och borsta och dona med henne där ute nu, kan gå iväg och hämta saker osv utan att hon bryr sig.
Hade detta varit för 1 år sedan hade det inte gått alls.

La på sadeln på henne och så tog vi oss en promenad i skogen, minst djävulskap där så hon kan gå på normalt.
Stanna henne vid vissa punkter och la handen i stygbygeln, på båda sidor och trök ner lite och mer och mer, hon brydde sig inte alls.

Så gjorde jag så några ggr och två ggr på slutet så gjorde jag faktiskt så att jag satte foten i istället och sen hoppa jag med andra (så det inte blev för tungt lr vad man säger?), hon brydde sig absolut ingenting. Hon undra nog mest vad tusan jag höll på med kanske men hon stod där utan problem.

Så det kanske går bra sen när jag väl ska upp och klänga på henne? Vad tror ni? :)

Jag vill inte hänga på henne ännu men tänkte att börja ta lite tungd i byglarna är en bra idé emellanåt. Och nu när hon var så cool med det så blir det absolut fler ggr.

Ska börja tömköra längre fram också men vi får se när. Börjar fundera skarpt på om jag ev ska sätta dojor på i fram eller om jag ska köpa sådana där boots nästa månad, det är det nog värt!

Kommer lite bilder sen på en tlött tjej i hagen :)

Nu ska jag göra mig redo för lite goooooood mat!!
Trevlig kväll allesammans!

Åh så var det jag igen.
Blir en rejäl bildbomb är jag rädd för men jag hoppas det är ok!

1208253.jpg

1208258.jpg

Sen lite flumbilder man lyckas få ibland
12082520.jpg

12082523.jpg

12082526.jpg

Sötnosen
12082529.jpg

12082531.jpg

Tror jag garvar ihjäl mig!!
12082532.jpg

12082535.jpg

12082541.jpg

Sådär då!

Vad fin han är! Ser inte speciellt brydd ut heller. ;) Blocketfynd är alltid härligt! Jag satt faktiskt och undrade vad det var för sadel, ser fin ut!

urkella: Härliga miner han gör! :D

cirkus: Så söt hon är! Ser ju ut som en stor häst i miniformat! :D

Sorbisen: Vad kul att höra lite uppdateringar från dig! Kul med inridning för Astro! :laugh: Hur går det med Sorexa?

Molin: Sötbilder! Förstår att du tycker det är tråkigt med liten och tråkig vinterhage, men som Sorbisen säger får du ju ett urbra bete till sommaren om vallen får vila. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 997
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar