10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Jo det förstår jag också såklart.
Hade inte tänkt ha dom där sen när snön smälter. Men sak samma :)

KL
Igår fick mina pållar bekanta sig med en stor plast/presenning! Lillebror och nordis gick runt på den och blev inklädda i den utan att blinka, men Kaptenen är den skeptiska i gruppen och höll sig till att smaka och dra i den. Han blev dock modigare och modigare ju längre den var i hagen.

DSC_0126.jpg

DSC_0116.jpg

DSC_0257.jpg

Nu ikväll har han fått gå som handhäst för andra gången i sitt liv! Han fick också ha senskydd för första gången vilket var lite äckligt i början inne i boxen, men han kom över det när han provat veva med frambenen och insåg att han fortfarande kunde röra sig. ;) Han fick dessutom ha träns under grimman och sadel. Jag tittade bort typ tio sekunder för att kolla nordisens sadel och under den tiden hade han knutit loss sig och nästan bitit igenom ett stigläder. Jäkla fippelgubbe! Så det blir nog till att köpa ett par nya...

När vi gav oss iväg märktes det SÅ väl att han kom ihåg sen sist. Han knallade på mycket bättre men var fortfarande lite feg där det var vatten på vägen. Ömfotad som tusan är han också vilket gör att det blir lite svårt med tempot. Jag sitter och bromsar nordisen hela tiden och får jaga på Kaptenen... Försökte placera mig så att han fick någorlunda bra underlag att gå på men på vissa ställen är det svårt.

Hur som helst så gick vi på en väg som det var mycket vatten över, det brukar ju vara skitläskigt och han brukar alltid försöka få vända. Men nu när det var en farbror som klampade före kunde han försiktigt smyga runt pölarna utan problem. Vid en lite större pöl stannade nordisen och började plaska och leka, ni skulle sett Kaptenens min! :D I vissa pölar satte han hovarna i vatten också utan problem, typ som om han inte märkte att det var en pöl där.
På väg tillbaka gick jag mer i mitten för att få honom att kliva i vattnet, och först försökte han faktiskt få vända, men jag lyckades hålla emot och göra halt, och nordisen började plaska igen. Efter nån sekund kom Kaptenen fram och smakade på vattnet och tittade misstänksamt. Jag tog ett par steg framåt och då laddade han och tog ett stort skutt över! :D Duktiga häst!

Jag travade lite på turen också, mest på hemvägen då jag red i kanten av en lägda så Kaptenen slapp få stenar i fötterna, annars tog det typ tvärstopp ibland. Då kommer framåtbjudningen direkt och han visar sin jättefina trav! :love:

Hemma fick han ordentlig rykt, godis och sen fick han stå kvar själv i stallet när jag ledde ut farbror. Han sa inte ett knyst och stod nog mest och tänkte. :D Ut i hagen för kvällsmat och en sista klapp.

Jag bara ÄLSKAR min häst! :love:

Vad fin han är! :love:

I dag tog jag ut korven en sväng på ridbanan,han har inte gjort något alls sen jag hade på sadel sist,då skötte han sig så himla bra så ville inte hålla på att "bråka" med honom mer då,utan han har helt enkelt fått gå i hagen bara. I dag uppskattade han att få komma in och bli borstad,sen provade vi ett bett som vi inte alls gillade nån utav oss,så han får fortsätta med vanligt tränsbett bara ett tag till,det är han då iaf helt ok med. :)

Han var helt knäpp i dag,märks att han inte fått göra nånting på veckor! Nån innna mig hade haft nånting på ridbanan,så det var en platt fläck på 50x50 cm,när korven fick syn på den så hoppade han jämnfota och trumpetade för fullt,sen hade nån släpat några bommar så det var spår i sanden,det var också JÄÄÄÄÄÄÄÄTTEläskigt! :grin: Efter vi kollat på dom här läskiga sakerna som inte ens fanns så lugnade han ner sig,han behövde väll bara lufta sig lite antar jag! :p:D Gick något varv,och sen passade vi på att gå igenom en stor vattenpöl på ridbanan också,det gick över förväntan! Tvekade i början,men sen traskade han rakt igenom den 3 gånger,så då gav vi oss för i dag då han skötte sig så bra.

Började uruselt,men slutade helt ok. Nu blir det lite pyssel igen för honom ett tag framöver nån dag i veckan så länge jag orkar hålla igång,sen blir det inte så mycket mer än daglig visitering typ när jag blir större,så gäller att passa på lite nu.

En bild på surpuppan :D :

546106_3938849303890_1273193408_n.jpg

Vad duktiga dina gossar är :love: Astro skulle skita ner sig totalt om jag kom farande med en presenning i hagen, hans gräns går vid IKEA-kasse med hö.

Sorexa går i hagen och skrotar, hon har varit i princip helt ren i benen i sommar men jag har inga som helst förhoppningar om att hon ska bli bra så jag avvaktar fortfarande för att se om det blir mer skillnad annars blir det trappalanda för henne tyvärr.

Fibusen: Vad duktig och fin han är din lilla korv, alltid lika trevligt att läsa om era framsteg.

Svarar alla: Det är en Frank Baines, nypris runt 15 000 :D Har inte suttit i den än, men den ser inte så tokig ut ;)

Är så glad att han blivit så cool, hans mamma är rädd för sig själv, full med hjärnspöken :angel: valde iofs hingst lite efter det också, men man vet ju aldrig vad det blir...

Är lite avis på alla er som jobbat så mycket med era små finingar, ni är duktiga allihopa!

Härliga Korven! Alltid lika kul att läsa om honom! :laugh:

Sorbisen: Haha, ja Kaptenen skulle nog stuckit till andra sidan hagen om inte Koronn och nordisen stått kvar. :D De två är ju helt coola så han tar som tur är efter dem.

Himla tråkigt med fina Sorexa. :( Finns ingen som helst framtid för henne? Inte inom aveln heller?

sofieolsson: Men du! Vilket fynd! :laugh: Den är säkert lika skön som den ser ut!

KL
Här har det pissregnat hela dagen så ikväll fick hästarna komma in och sova. Jag gick ut ganska tidigt och pysslade i ordning och de kom genast fram till staketet och väntade på att få komma in.

Ställde upp dem en och en på gången och drog av vatten, och stackars Kaptenen är verkligen galet känslig om ryggen... Drog med den släta sidan av svettskrapan och jag hann knappt snudda vid honom förrän han hukade jättemycket och gick undan. :( Stackars plutt... Drog ändå av det vatten jag kunde och sen fick han på sig mammas fleecetäcke. Eller ja, det är väl hans nu antar jag, men det kommer alltid vara Kandis i grund och botten...

De andra två hukade ingenting fast de var lika blöta, även om jag tryckte ganska ordentligt på dem för att få av vattnet, så det är bara att inse att Kaptenen går helt i storebrors fotspår i fråga om både storlek och päls. Storebror fick ingen vinterpäls förrän i februari när han var tre och som fyraåring hade han sommarpäls hela året. Jag hälsade på honom i december och han var precis lika blank som en varm sommardag. Knashästar...

Ja, det känns så himla bittert med Sorexa. Hon kanske skulle kunna funka i avel men vem vill köpa föl efter efter ett sto som inte presterat ett dyft. Jag har dessutom så pass många hästar själv så jag vet inte hur jag ska kunna motivera att ha henne kvar. Fy, funderar och funderar och funderar över det lilla livet. Hon är fantastiskt trevlig i temperamentet, vacker som en dröm och... ja bara bäst helt enkelt men det räcker ju liksom inte riktigt :(

Det är verkligen synd för jag minns så väl när hon kom till världen, fina tjejen.

Jag hoppas att det blir bättre och att hon kan få stanna i livet.
Får jag fråga vad som kommer göras när det blir dax för koll? Är det en röntgen för och se eller?

Och nästan helt ok under sommaren, har hon varit halt lr vadå?

Vad var det med benen nu igen? Jag har så taskigt minne även om jag följt dig med spänning om henne.

Precis som du säger, hon är en riktig skönhet och jag hoppas hon blir bra :)

Avsluta med att be om ursäkt för mina frågor, men som sagt. Följt er och har inte hittat så mycket om henne på senaste, kanske har jag missat men nyfiken är jag.

Lycka till!
Du kan ta det i PM om det inte hörs till tråden iof.

Om det inte hör till tråden vill jag också ha PM, för jag kan skriva under på precis varje mening. :D Nyfiken och glömsk... Hehe.

bellabus: Lika söt som alltid! Skönt att han fått lite hull också! :)

KL
Kaptenen var sååå trött i morse. :D Hela hästen var full med spån så han har då bevisligen sovit gott iaf! Sträckte på sig som en hund innan han knallade ut.

Kl
Sorry, har inte läst på länge nu, ska göra det ikväll :D Men uppdatering hos oss......finns knappt något..hästen är fortfarande orörd sen i April , hon ska gå på bete dygnet runt till minst 1 oktober, sen kommer jag hämta hem henne och sitta in henne ett par veckor. Sen vila till mars igen.

Hon börjar bli lite vuxen, hon har nämligen tappat en tand nu! Undra om hon väntar på tandfen? :D

Vem vet, den där tandfen kanske kommer även till dom ;)

Delvis kl.

Idag kom vet för att fixa munnarna på alla, fy. Kom precis hem faktiskt :eek:
5 hästar tar sin tid!

Min 3 skötte sig enormt och det var inga konstigheter. Känns bra!
Nästa koll blir i Juni då ska dom vaccineras också, iof ska lillan vaccineras även i dec, suck! Men men ;)

Miraz hade lite ojämnt bett, men vet sa att många araber har lite annorlunda bett har hon sett men hon sa också att det kan vara för att hon växer fortfarande.
Sedan hade hon två stora vargtänder uppe men dom satt bakom dom vanliga så det skulle inte bli någa problem med dom, vi ska hålla utkik dock för när hon tappar dom vanliga så kan det bli annorlunda, så med dom avvaktade vi och tar dom isåfall i juni.

Nu ska jag duscha och sen sova!
Godnatt

Stilig "glugg" ;)
Kl. Det slog mig igår när jag satt och tittade på hingstar ( har gjort det sen Nixi var 1 år ;p ) att det är inte allt för långt kvar nu!=D Just nu är det Canterbury som är i täten ;) Men det hinner säkert ändras tills nästa år!
Och snart ska jag sätta igång med inridningen, hon har haft både sadel och sele med svanskappa utan att reagera utan hon tycker det bara är kul att få bli aktiverad ;)

Igår var hon dock billig! Hoppade ur hagen 2 gånger på 10 min... Så idag har jag fått förstärkt med extra tråd och nu hoppas jag att hon stannar innanför hagen ;)

Lillprinsessan_D.jpg
Pirre.jpg

Pirayan och hans halvsyster Meciliah lyckades fastna på bild. Pirayan har varit halt en tid. Hovböld.. men nu mår han bättre :)

Haha! :D Härlig bild! :D

Aliah: Lika fina bilder som alltid!

oanki: Du har fått dig en riktig hoppehäst! ;)

KL
Idag höjde Kaptenen sitt pris igen, han blir bara dyrare och dyrare! :love: Ska försöka göra historien kort, det är dålig på... :angel:

Tömkörde för första gången för i höst på lägdan med fokus på styrning. Förhållande förstår han, och banne mig att har inte styrningen också trillat dit nu! :laugh: Det gick JÄTTEBRA! Skrittade på volter och åttor och lät yttertömmen både hänga nere bakom haserna och över ryggen - inga problem vilket som.
Sen provade jag trava honom, första gången på töm utom de tio metrarna i skogen förut, och det förstod han inte riktigt först utan gjorde antingen lite tjuvrusningar och stannade eller så smög han igång och saktade av efter nåt varv. Det kanske var lite test också. ;) Men den sista rusningen resulterade i att han nästan satte sig på ändan, så efter det lugnade han sig och började lyssna märkbart mycket bättre! Då fick vi till ett par varv åt båda håll i lugn fin trav med mycket tuggande på bettet och uppmärksamheten på mig! :love:

Under hela passet sökte han sig mer och mer neråt för att på slutet gå i (enligt mig) en mycket fin unghästform! :laugh: Imorrn blir det vila, och på torsdag upprepning. Sen känns han nog redo att börja sitta på, det var tygeltagen jag väntade på. ;)

Idag fick Uri prova min dressyrsadel som jag har till medryttarhästen. Den ligger rikigt bra på honom! Inte ens speciellt lång!

408340_10151007101682343_216152538_n.jpg

tjockisen ^^ inte så överbyggd eller? ;)

KL. Idag var Nixi superduktig! Hon fick ha på sig sadel och träns också blev hon longerad i båda varven ( 4 varv årt båda håll ) Sen så stod jag på sidan och hoppade upp och ner för att se om hon reagerade något men hon tyckte inte det var något konstigt. Tog fram en pall som jag ställde brevid så att jag blev lite längre och " hoppade " upp och ner och före massa oväsen ;) Men inte brydde hon sig om det! Hon fick avsluta där. Sammanlagt blev det kanske 10min "träning". Och jag tror att hon är det trevligaste och tryggaste unghästen jag haft! =)
( hon har hållt sig i hagen sen jag gjorde om den! mohahaha )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 824
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 989
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar