10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Vad härligt att det gick så bra! Och jag blir riktigt sugen på att sitta på min också, men vi är inte där än, tyvärr. Men idag flyttar de som varit i stallet under sommaren, så förhoppningsvis tar de bort sina saker så fort som möjligt, och då ska vi i alla fall börja med sadel.

*kl*
Igår testade jag på tömköra Ove :) Han skötte sig bra ville hellre trava än skritta bara. Dock hatar han ha bett i munnen (hade grimma under som jag satt tömmarna i). Hoppas att han någon gång ska acceptera det :p

IMG_2139.jpg

Han är något mindre än shettis åringen hemma :p
IMG_2163.jpg

Gaaah :love: :bump: våra små börjar bli så stora!! Längtar till hovis kommer och sätter på skor i slutet på månaden så Uri kan börja följa med som handhäst när jag rider medishästen!

Förresten, klarar sig era utan skor än? Min har väldigt mjuka hovar och man kan riktigt se hur han sliter när man promenerar på grus :/ han får uppackningar och hålväggar tom när han bara går i hage.

Men eller hur! Det var ju nyss dom var bebisar! :o :laugh:

Han är så himla fin din kille, jag är så svag för fjordingar! :love:

Sorbisen: Ja alltså jag svävar fortfarande på MOLN! :banana: Det känns så overkligt att man faktiskt suttit där, och framför allt att det gick så fantastiskt bra! :love: Kul att Astro åker på skola snart, han sköter sig säkert kanonbra! :laugh:

NU har jag sett, och jag bara "åååååååh"! :love: Det är så himla underbart när de kommer fram sådär! Ren och skär kärlek!

Förresten, klarar sig era utan skor än? Min har väldigt mjuka hovar och man kan riktigt se hur han sliter när man promenerar på grus :/ han får uppackningar och hålväggar tom när han bara går i hage.

Glömde svara på det här!

Jag skulle nog vilja sko Kaptenen nu... En eller två perioder fram tills snön lagt sig. Han är så himla öm och tassar så försiktigt på grusvägarna. Kliver på jättebra på gräs och mjuka vägar, men så fort det blir hårt och stenigt så smyger han och spänner sig jättemycket... Han har fått nån liten spricka här och där så jag är alltid noga och kollar fötterna efter varje tur och raspar lite i kanterna där det behövs.
Ska ändå ha hit hovis för farbror nordis snart så jag tänkte be henne slå på skor på lille rödingen också, vi får se om det blir runt om eller om vi kör bara fram först. Han har dock hittat tillbaka till sin stora härliga skritt nu så han slår i hovarna i varandra när han kliver på, så jag hoppas jag slipper tappskor...

Jag kommer antagligen vara tvungen att sko iallafall Järv i vinter, han blir lite tassig om det är grusigt. Mård hoppas jag klarar sig ett tag till, men antagligen åker det på skor till 3årstestet iaf.

Lite bilder på action i hagen ;) :p

SAM_0275.jpg

SAM_0274.jpg

SAM_0277.jpg

SAM_0280.jpg

Sen får allt Mårds lugg sluta växa snart, går ju inte att fläta det här till 3års!:D

SAM_0278.jpg

Delvis kl.

Det är alltid lika kul och kika in här för det händer så mycket i tråden nu!

Själv tog jag tag i Miraz igår, det är faktiskt höst nu och september så vilan är över.
Tog in snuttan igår och gjorde klar henne för en tömkörningstur på den lilla slingan i skogen som vi alltid gått.
Sist jag tömkörde henne var 2:a maj tror jag? Sen dess har hon vilat, gått något kort promenad vid handen och blivit borstad typ..

Så nog var jag lite nervös över vad jag skulle få vara med om.
Men snälla flickan skötte sig så otroligt bra alltså, vi fick jobba lite på att stå still i någon sek men även det satte hon på slutet.
Tömkörde med grimman igår, gör ofta det faktiskt. Men det börjar väl bli dax att ta tränset igen, tror jag gjorde det 1 lr 2 ggr innan hon ställdes av.

Så hon fick massa morötter och gottans! Sötnosen!

Blir en gång till under veckan tänkte jag :)

Ska försöka undvika skor på korven så länge det går. Han blir liiite ömfotad närmaste dagarna efter verkning,men sen är han som vanligt igen,kan ju bli annorlunda om man skulle rida dock...

Planen är att ha med han på släp mycket när vi kör gamlingen,men eftersom vi hamnat i något riktigt otursträsk som vi aldrig verkar ta oss upp ur så får vi se när/om det blir av.... :cry::(

MEN,för att återgå till tråden,om korven funkar barfota så får han vara barfota,vi har mest sandvägar här,alt asfalt,och det har ju funkat hitills. Enda anledningen till att sko skulle vara pga halkan i vinter då igentligen.. Får se hur allt artar sig helt enkelt..

Han har ju varit så "dum" med hovis,nu har dom senaste 2-3 ggr funkat ganska smärtfritt,så vill helst att han ska acceptera verkningen fullt ut under en period innan man ska börja bråka med skor också..

Så tänker jag med min också. Hon har än så länge bra hovar, och ingen är gladare än jag om hon klarar att gå oskodd. Jag hade hennes halvsyster på foder ett år innan jag köpte lillis, och hovslagaren tyckte att även hon hade finfina hovar och borde kunnat gå åtminstone halvskodd, men ägaren envisades med helskoning, så i det fallet var det ju bara att betala. Tanken är att om det går vänta med att sko henne tills hon är sex-sju och ska tävlas.

Det här med överbyggda unghästar, jag har aldrig haft någon unghäst innan, så jag är helt grön på området. Om jag ser min stå precis bredvid sin syster på jämnt underlag, så ser min ut att vara någon cm lägre över manken (systern är slutmätt till 147 cm, och min kan mycket väl vara 145), men över länden är min flera cm högre istället? Kommer hon växa vid manken så att hon blir jämn?

Hoppas det :p min är ju flera cm högre bak än fram och jag tycker inte det är ofta man ser en överbyggd fjording, om den inte är fet vill säga, så jag har gott hopp ^^

Jag hoppas på att ha min utan skor tills nästa år. Han har väldigt starka hovar men de är lite lustigt formade, runda och lite mot plattfot men hovis kommer rätt ofta och verkar så de håller sig så fina som möjligt.
Bytte hovslagare för en liten tid sedan då vi fick åka iväg till gamla hovslagaren medan den nya kom ut till oss.
Första gången hon skulle verka Coco berättade jag hur snäll han var, "det är inga problem alls med honom"....japp det fick jag allt äta upp för han betedde sig som en riktig fuling mot henne:o. Han hytte och sparkade, försökte småstegra sig osv. Han börjar bättra sig men kändes ändå rätt pinsamt. Jag lurar på att det berodde på att han är hingst och ville testa henne då hon var ny.

Åhh Maja, så roligt och även bildbevis!! :bump::banana::bump: Yäy!!!

Ang skor så antar jag att jag måste sko min. Hon har halvkassa hovar och hon ömmar på stort grus och eftersom jag vill att hon ska få en bra upplevelse av ryttare så lär jag sko henne, får se vad hovslagaren säger.
Eftersom jag rider in hästar utomhus i skog och mark så kommer vi stöta på grusvägar.
Isåfall skos hon i 2 perioder (maxtid för insittning) och sen av med de igen i vintern när hon ska vila.

För min lilla apa är inte vilan över, nu har hon ju haft bete 5 månader och det ska pågå några veckor till. I oktober ska jag börja lite tänkte jag :D

Jag har ju inga saker så jag måste ta ut sadelprovare för att skaffa sadel, sen måste jag ta ut tandläkare också och så ska jag bestämma mig om jag ska röntga hästen innan jag börjar med henne. Mycket i höst :D

Vad skönt och kul för den delen att han var så lugn och fin :)

Delvis kl.

Bjuder på en bild från här om dagen, men den hade då stängsel med i bilden också men en kär vän har redigerat bort det och se vad vacker bild! :love:

ÄLSKAR den!!
603426_10151189209532177_1737800422_n.png

jättefin men är det bara jag som ser 3 näsborrar :D

Ja, det känns så himla bittert med Sorexa. Hon kanske skulle kunna funka i avel men vem vill köpa föl efter efter ett sto som inte presterat ett dyft. Jag har dessutom så pass många hästar själv så jag vet inte hur jag ska kunna motivera att ha henne kvar. Fy, funderar och funderar och funderar över det lilla livet. Hon är fantastiskt trevlig i temperamentet, vacker som en dröm och... ja bara bäst helt enkelt men det räcker ju liksom inte riktigt :(
men ta ett föl på henne och spara? :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 822
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 937
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar