10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Jag skulle också vilja ha stubbman på min, jag tycker det är jättefint. Men mina vänner tycker jag är galen...men då slipper man ju knoppa ;)

*kl

Här händer det massor!

Fina bilder ni alla lägger upp och man märker verkligen hur vuxna våra 10or börja bli :)

Nu när jag var uppe hos min kille senast så tog jag direkt beslutet att han behöver minst 1 år till på sig innan vuxenlivet börjar öht. Därför håller jag mig lite i skymundan härinne och slänger in en bild eller 2 när jag hälsat på honom istället.

Men tro inte att jag inte har koll på er för det :D

Sorexa går i hagen och skrotar, hon har varit i princip helt ren i benen i sommar men jag har inga som helst förhoppningar om att hon ska bli bra så jag avvaktar fortfarande för att se om det blir mer skillnad annars blir det trappalanda för henne tyvärr.
Jag har en kompis som söker sto att avla på våren -13, Sorexa kanske vore något för henne. Synd att inte ge fina Sorexa en chans. Alla ston har inte varit i sporten, det behöver inte vara helt kört. Håller tummarna för vackra Sorexa.

Här är min -10, Stella, e: Cartier-Stanford. Nu börjar allvaret för henne. Ska nu när hon kommer hem från betet börja tömköra och sitta in henne samt löshoppa. Hon har inte gjort så mycket innan.

stella-1.jpg

Jag velar i detta med skoning av min tjej.

Men tanken är att jobba henne mer nu under september och ev oktober med tömkörningen och ska vi kunna ta oss ut på andra vägar än skog så lär jag nog sko henne OM jag inte köper sådan där dojor man kan dra på henne vid varje tillfälle!

Så jag velar, men isåfall tas dom av inför vintervilan i december och januari och sen blir det skoning på vårkanten för då blir det lite mer också.

Det är så svårt det där med hovarna, för hon har fått riktigt fina hovar nu, förr kunde det gå av en liten bit på kanten, vet inte ens hur eftersom hon går i en hage med knappt några stenar :s Men men..

Men nu har dom hållit sig riktigt fina faktiskt, tyvärr ömmar hon ibland på vissa grusdelar, antagligen mest när det kommer större stenar.
Detta är trist!

Vilken häst! Hon är verkligen snygg! :love:

kl.
Idag har min lilltjej fått testa på att ha sadel för första gången. Det kunde faktiskt inte gått bättre, hon verkade inte ens bry sig om att hon hade något på ryggen. Mycket nöjd matte idag med andra ord.

dsc00594_50477995e087c329020002de.jpg

KL

Det är nu ni ska tycka oändligt synd om mig.

INGENTING har blivit som jag har tänkt. Allt beror på att jag har fått en proppjävel i hjärnan mex tillhörande syrebrist och varit inlagd som en sill i 5 dagar. Så att pyssla med unghästen är väl inte precis den rehab jag ska göra. Jag får inte ens köra bil på 3 månader. Så ynk, ynk, ynk och nya tag och nya ideer när hjärnan är lite mer återställd, jag får ju ont i huvet bara av att tänka listiga tankar och att gå 50 meter.

Men FYYY! Det ÄR synd om dig :eek:
Hur mår du? Inga bestående besvär? Blir du helt bra igen? Uscha vilken mardröm! :crazy:
Det sista du ska tänka på nu är ju hästen, den klarar sig finfint och finns kvar även sen när du mår bättre!
Krya på dig! Kram

Till alla duktiga små ägare med tillhörande duktiga bäbishästar: Ni är så duktiga! ;)

Min bäbis får gå kvar på bete i minst en månad till...

/en just nu något omottiverad matte pga av en knäpp mammahäst som har gått klockrent hela sommaren och nu har fallit tillbaks in i sadeltvångsträsket. Suck! (så nu har jag gnällt av mig om mina småbekymmer med)

Jag kan gå och prata men är lite gummiartad på vänster sida :)

Jag är så glad att få vara hemma med familjen och djuren.

Min lilla unghäst ska jag hälsa på idag, jag har helt fantastisk hjälp med allt.

Jo, det var sambon som hittade mig på golvet - sluddrande och kunde inte ta mig upp. Han ringde ambulans.

SÅ - LÄS på hur tecknen på en stroke är och var snabba in - så kanske ni har lika tur som jag, som trots en rätt stor syrebrist redan kan gå och prata

:eek: :eek: :eek:

Herregud! Vilken otrolig tur att han hittade dig! :crazy: Säger som någon annan, hästen finns kvar och lider verkligen inte av att ta det lugnt ett tag till, ta hand om DIG själv nu i första hand och ta det lugnt tills kroppen orkar med! Skickar massor med kramar och tänker på dig!

Om jag också ska gnälla lite så gnäller jag över att lillebror har din elfte och förmodligen även tolfte hovböld på sina hittills 14,5 månader i livet. :cool:

Annars har jag köpt dojjor till Kaptenen idag! Han har överskottsenergi och travar runt i hagen, men så fort man kommer ut på grus tassar han jättespänt och försiktigt, så det blir himla bra att få honom skodd. Han kommer bara ha skor fram tills snön lagt sig. den åker dem av igen! ;) Nu ska jag ut och prova vilken storlek som var rätt, när jag ändå var på plats köpte jag två olika så jag har. Hovis kommer till veckan!

Ja,våran gammelman har ju haft en hovböld nu igen han också... :crazy: Lade en jodopaxomslag i Måndags,i Onsdags när han hade trampat sönder det och jag skulle lägga nytt så skulle jag gräva rent hålet igen,poff sa det och det rann ut vätska,sen var han ohalt! ;) Så nu hoppas vi han håller sig frisk så korven kan hänga på ut bakom vagnen sen innan vintern kommer!

Finns inget mysigare än att vara ute i skogen med pållarna under hösten,alla färger och dofter! :love: Och den friska luften! :love: Jag älskar hösten! :love:

Annars så känner jag mig ganska nere nu,varit tufft här med halta hästar,skador,dålig vovve,och alla graviditetshormoner som pendlar,jag hoppas att det vänder snart,men på Tisdag blir det ett veterinärbesök till för gammelvovven, 6: de månaden på raken med veterinär.. Jippie! Eller inte.... :grin: Behöver jag klargöra att jag är ganska less?

Men fy :crazy: vilken otrolig tur du hade!

Kl
Idag fick stallägarens dotter åka Uri till hagen igen. Hela 200 meter ;) det är verkligen som om han inte gjort nåt annat. Han skrittade på först i ledet :)

Mätte honom idag också. Han har växt till 140 cm fram och 142 cm bak :) omfånget är oförändrat och det är skönt! Mätte medryttarhästen också. Vi har hela tiden trott att hon är 157 cm, så det bar lite av en chock att hon bara är 150, haha!

Nu har vi flyttat tillbaka hästarna till en av sommarhagarna, de har gått i vinterhagen drygt en månad. Jag tror betet där räcker 3-4 veckor. Sedan har vi en till sommarhage som ska betas ner igen så vi hoppas de kam gå ute åtminståne hela oktober också. Det är suveränt skydd i den hagen så det gör inget om det blir skitväder. Och våra tjockisar lär vi inte behöva stödfodra än på länge!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 822
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 937
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 889
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar